A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Sud o derviškim redovima

Pitanje

Esselamu alejkum!
Htio bih vas pitati u vezi derviša. Da li su oni na pravom putu i da li ići njihovim putem ili putem sunni.

 

Odgovor

Ispravnost bilo kojeg puta, onoga kojim idu derviši ili bilo ko drugi, mjeri se njegovom usklađenošću sa šerijatom i putem, odnosno sunnetom Allahovog Poslanika a.s. Mi se ovdje ne oprejeljujemo ni za ni protiv derviša i njihovog puta. Ono što je u njihovoj praksi usklađeno sa islamskim propisima, prihvatljivo je, a ako nešto odstupa od navedenoga, ne može se prihvatiti. Dakle, nemoguće je dati valjan generalni sud o različitim derviškim redovima i tarikatima. Sud se može dati samo o pojedinačnim djelima i postupcima, bilo da se radi o dervišima ili pripadnicima, kako kažete u svom pismu, sunni.

Posjeta djece roditeljima

Pitanje

Esselamu alejkum!

Imao bih dva pitanja:

1. Moja sestra ima problem sa svojim sinom koji od kako se je oženio ne odlazi redovno roditeljima a stanuju blizu jedno drugom (500m). Taj momak zna da uči u Kur'nu i da obavlja sve islamske dužnosti ali nakon ženidbe nije više ni član IZ-e niti ide u džamiju niti obilazi roditelje i kad dođe sve nešto na brzinu, stalno ga boli glava itd. Moja sestra se boji da mu je neko nešta napravio. Molim vas ako možete da i date neki savjet šta da se tu radi. Ne želim da ona ide nekim vračarama i da čini grijeh.

2. Neko joj je rekao da treba da uči Kur'an od početka do kraja i na svaki red da prouči Bismillu. Ona ne zna da uči Kur'an. Recite mi molim vas kakav je vaš stav u vezi ovoga i da li to učenje ima kakav osnov u islamskoj praksi.

Unaprijed vam se zahvaljujem.

 

Odgovor

Nije nam poznata priroda promjene kod dotične osobe, niti njen uzrok. Ljudi se mijenjaju iz različitih uzroka i zbog raznih razloga. Smatramo da s tom osobom treba razgovarati i pokušati dokučiti razloge promjene i pokušati ih otkloniti na odgovarajući način. Dozvoljeno je psihičke poremećaje liječiti učenjem Kur'ana. Ljudi koji se bave tom vrstom terapije znaju kako se to radi i šta treba učiti. Ne preporučujemo neke druge oblike tzv. alternativne medicine. Posebno je opasno tražiti pomoć od kojekavih gatara, vidovnjaka i sličnih obmanjivača i prodavača magli koji iskorištavaju tuđu nevolju za vlastitu promociju i bogaćenje.

Pivski kvasac

Pitanje

Esselamu alejkum!

Možete li odgovoriti na jedno pitanje je li dozvoljeno koristiti hranu u kojoj se nalazi pivski kvasac?  

Allah vas nagradio!

 

Odgovor

Nije nam poznata prava priroda tog pivskog kvasca. Općenito, ukoliko je vrijenjem došlo do transformacije alkohola u pivu u kvasac koji nema svojstvo opijanja, dozvoljeno je koristiti ga, u protivnom, nije. Dakle, trebalo bi izvršiti hemijsku analizu takvog kvasca i utvrditi njegovu pravu prirodu.

Stavljanje pircinga

Pitanje

Čitala sam tekst na vašoj stranici i interesuje me objašnjenje vezano za tumačenje toga da li je pircing haram ili ne? Stoji kako se pircing svrstava u istu kategoriju kao i tetovaža? Hazreti Fatima je imala probušene uši, i koliko ja znam da je to sunet ženama da buše uši. Studirala sam u Maleziji i upoznala muslimanke iz čitavog svijeta koje tradicionalno imaju probušen nos? Niti u jednom tekstu ili knjizi nisam pročitala da je bušenje ušiju ili nosa haram. Molim vas da mi date objašnjenje na moje pitanje.

 

Odgovor

Bušenje ušiju kod žena radi stavljanja minđuša nije sporno. To je općeprihvaćena praksa kod svih muslimanskih, a i nemuslimanskih naroda. Međutim, kada je riječ o tzv. pircingu, stavljanju nekakvih halki i sl. u nos ili neki drugi dio tijela, zastupamo mišljenje onih pravnika koji tu praksu smatraju u najmanju ruku pokuđenim djelom. Pircing nije nastao u okrilju islamske tradicije, predstavlja povođenje za neislamskom tradicijom, štetan je i potencijalno opasan za zdravlje žene. Zato smatramo da muslimanke ne bi trebale da se povode za ovim modnim trendom.

Prijašnje civilizacije

Pitanje

Esselamu alejkum!
Kako islam, odnosno Kur'an tumači postojanje drevnih civilizacija, npr. civilizacije Maja, Inka, zatim sumerskog pisma koji su na glinenim pločicama zapisali sve o Sunčevom sistemu. Usput, mislim da se 2012. godine završava vremenski kalendar kojeg su Maje imale na šta se nadovezuje povratak Anunnaki & Nibiru... Kako se tumači npr. nestajanje Atlantide, zatim pojava NLO - a, stranih civilizacija van planete Zemlje i zašto se u Kur'anu navodi postojanje 7 nebesa?

P.S.Negdje sam čitao da je Zemlja 7. planet za one koji dolaze izvana. Ne znam da li Vam je poznat autor Stephen Hawking itd.
Mislim da shvatate šta je poenta mog pitanja i volio bih da mi javite gdje mogu proćitati odgovor (ako ste u mogućnosti da odgovorite).
 
Odgovor

Pitanja koja spominjete u Vašem pismu spadaju u tzv. oblast naučne fantastike, tj. nedokazanih hipoteza i pretpostavki koje iznose pojedini znanstvenici i novinari golicajući njima maštu znatiželjnih čitalaca i prodajući im, najčešće, maglu. Kur'an, naravno, govori o brojnim ranijim civilizacijama koje se propale ili uništene zbog ovog ili onog razloga, a najčešće je to bilo zbog odavanja razvratu, nasilju i nepravdi i idolopoklonstvu. Kur'an govori o tim narodima i civilizacijama u kontekstu govora o Svojim poslanicima tim narodima, bez poimeničnog spominjanja svih njih. Priča o kalendaru Maja i povratku ove ili one osobe je besposlica koja nema nikakvog značaja. Kur'an govori o Sedam nebesa, ali ne i o njihovoj prirodi i karakteru. Postoje različita tumačenja tog pojma, ali su sva ona u sferi nagađanja i pretpostavki koje nisu argumentovane pouzdanim dokazima. Zato se ne želimo upuštati u te spekulacije i pretpostavke. Nauka se može baviti time i istraživati njihova moguća značenja i smisao, ali trenutno, osim puke znatiželje, ne vidimo praktične koristi od bavljenja pitanjima koje ste naveli u Vašemu pismu.

Sadržaj hutbe

Pitanje

Esselamu alejkum!
Pisao sam već skoro u vezi problema sa imamom i odborom. Nažalost osjećam potrebu da vam objelodanim još jedan događaj koji se desio danas na džumi. Gost je bio Fikret Arnaut. Vama poznati efendija.

Odrzao je govor na hutbi pod naslovom "Rođendan Poslanika a.s." - jedna hutba koja se može naći i na vašoj stranici.
Sve u svemu poučna hutba. Ali je počeo odmah na početku da kritikuje vlasti u Saudijskoj Arabiji, zato što oni navodno sve tragove Poslanika a.s. zatiraju - kao npr. gdje je živio (kuća) itd. Onda je rekao da su to "vehabije". Spomenuo ih je uz riječi "neprijatelji islama".

Poslije toga je se kratko osvrnuo na tematiku bid'ati - a kao što i vi znate, to je jako opširna i kontroverzna tematika. U tome je opet ponovio da su oni koji su protiv bid'ata u vjeri neprijatelji islama. S tim što je prije toga pričao o "vehabijama" opet je bacio to svjetlo na našu braću i naše sestre koji imaju različito mišljenje u fikh-u.

Čudi me što je taj Fikret Arnaut predao potpuno "čistu" hutbu za Rijaset BiH, a u realnosti propagira netrpljivost i oblik mržnje prema muslimanima s drugim mišljenjem.

Koliko ja znam, stav Rijaseta BiH i reisa ef. Cerića jeste da ne postoje "vehabije" - nego da su to naša braća i naše sestre po vjeri sa različitim tumačenjem nekih vjerskih propisa. Da li je to istina, ili griješim u tome?

Hvala na odgovoru.

 

Odgovor

Neprihvatljive su bilo kakve izjave, posebno tokom hutbe, koje su nadojene mržnjom i ksenofobijom i koje izazivaju međusobne netrpeljivosti i razmirice. Spomenuti je otprije poznat po sličnim radikalnim stavovima, tako da to nije ništa novo i iznenađujuće. Nismo odgovorni za hutbe koje se postavljaju na web portalu, to je posao urednika. Kada je riječ o hutbi na koju ukazujete, a koja je postavljena na web portalu Rijaseta, ona je korektna i ne vidimo u njoj rečenica koje odišu netrpeljivošću. Stav reisu-l-uleme i Rijaseta u vezi pitanja tzv. vehabija je poznat i tu se nema šta dodati. Molimo Uzvišenog da osujeti sve one koji žele izazvati podjele i sukobe među muslimanima.

Kremiranje

Pitanje

Molim Vas da mi odgovorite da li je dozvoljeno kremiranje muslimanima i ukoliko nije da mi navedete argumente.

 

Odgovor

Kremiranje tijela umrlog muslimana je zabranjeno. To je sasvim jasno svakom muslimanu i ne treba ga posebno dokazivati. Postupanje s tijelom umrloga sastavni je dio dženaze koja spada u tzv. oblast ibadeta u kojoj je osnovni princip slijeđenje Poslanikove prakse, a ne inovacija. Dakle, u obredima važi princip zabranjenosti osim onoga što je dozvoljeno. Nemamo dokaza dozvoljenosti kremiranja, te za taj čin ostaje važiti princip zabranjenosti. Nije nepoznato da kremiranje potiče iz hinduističke tradicije, a možda ima veze i sa vatropoklonstvom, pa je i sa te strane zabranjeno, budući da je zabranjeno oponašati druge vjerske tradicije u njihovim vjerskim obredima. Kremiranje je nespojivo s islamskom tradicijom sahranjivanja umrlih!

Plaćanje novčanih dugova u braku

Pitanje

Esselamu alejkum we rahmetullahi we berekatuhu!
Imam jedno pitanje koje se tiče skrbništva nad ženom. Naime, muž je dužan da skrbi ženu, međutim da li je dužan konsultovati se sa njom oko trošenja novca? Pošto ima jedna sestra udata čiji muž ima neke dugove od prije te ih sada kada su se uzeli mora plaćati što je njoj bilo čudno, jer on ima vrlo dobru platu za današnje uslove, a troši je (ne svu) na te dugove te ne uspjeva ništa uštediti ili recimo da kupe nešto u kuću? Šta ta sestra da uradi? Da se strpi? Da traži svoj udio u njegovoj plati? Kako se uopće to može i izračunati? Može li muž (koji joj daje hranu i odjeću minimalnu) na taj način postupati?
Treba li ona cio život da se zadovolji time da nije gladna i bosa a da veći dio plate muž daje u luksuz ili da daje nekome kome nije staratelj?

Allah Vas obilato nagradio. Amin

 

Odgovor

Supružnici u braku se trebaju dogovarati o svim problemima koji se tiču braka i njegovog funkcioniranja. U konkretnom slučaju, jasno je da suprug mora vraćati prijebračne dugove, ali je bilo korektno da o njima obavijesti buduću suprugu kako se ne bi iznenadila da dobar dio plate ide na vraćanje dugova, što utiče na kvalitet i standard njihovog života u braku. Ona je očekivala određeni nivo standarda, na osnovu saznanja o njegovom poslu i visini plate, a sada se suočava s novom situacijom. Ako je to prešutio, načinio je jednu vrstu obmane. No, ako je supruzi stalo da sačuva taj brak, treba se strpiti i pokušati razumjeti muža i pomoći mu u vraćanju dugova. Možda je tim dugovima pokrio troškove stana, izgradnje kuće, kupovinu auta i sl., a što je od koristi i supruzi u braku. Međusobno razumijevanje bračnih drugova postiže se kompromisom i međusobnim ustupcima bračnih drugova. U svakom slučaju, možda je i ona propustila da neke stvari i pitanja razjasni s njim prije stupanja u brak. Sada se treba boriti za svoja prava i poziciju na mudar način, kako bi, što narod kaže, i vuk bio sit i ovce na broju. 

Nedoumice oko sunneta tokom hutbe

Pitanje

Esselamu alejkum!
Kada hatib drži hutbu a osoba zakasni da klanja sunnete hoće li da klanja prvo sunnete i da sluša hutbu ili će sjesti i slušati hutbu.

 

Odgovor

Kada osoba ulazi u džamiju, a imam već počeo držati hutbu, treba sjesti i slušati hutbu. Sunnete može i kasnije klanjati.

Održavanje nasihata

Pitanje

Da li bi bilo suprotno Ustavu IZ BiH da odbor donese odluku da se petkom (prije džume) pročita nasihat u trajanju od možda pet minuta?
Postupilo bi se tako da se napiše taj nasihat i onda bi se to proslijedilo efendiji da kontroliše da li ima nešto sporno u tekstu. A zatim bi jedan od džematlija to pred ostalima pročitao - pretežno bi to bio neko od  mladih, zbog toga što želimo da aktiviramo omladinu u radu za Islam.
Hvala vam za odgovor unaprijed i Allah dž.š. vas nagradio za vas rad i trud. Amin!

 

Odgovor

Nema smetnje da se prije džuma namaza održi vazu nasihat u svrhu afirmacije i aktiviranja uloge mladih u džematu. To ne bi trebalo prerasti u obavezujuću praksu niti bi trebalo imati formu hutbe.