A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Kašnjenje na dženazu

Pitanje

Selamun alejkum!
Imam pitanje, odnosno situaciju. Jasno mi je kako se klanja, i da se može klanjati zasebno, i poznato mi je iz sunneta Poslanika a.s., ali u slučaju da jedan od klanjača kasni, na sam čin klanjanja dženaze, odnosno prispijeva pri samu predaju selama - imama i džemata, kako treba postupiti?

 

Odgovor

Ako neko zakasni na dženazu namaz i uspije zanijetiti prije četvrtog tekbira, proučit će za imamom četvrti tekbir, a poslije predaje selama imama, nadoknadit će propuštene tekbire i učenje. Ako prispije nakon četvrtog tekbira, a prije selama, propustio je klanjati dženazu u džematu. Može nastaviti pratiti dženazu i prisustvovati ukopu umrloga. Dženaza namaz je fardi kifaje, pa prema tome neće biti griješan što nije klanjao dotičnu dženazu.

Pojašnjenje o kreditu

Pitanje

Esselamu alejkum we rahmetullahi we berekatuhu!
Čitajući vaše odgovore na pitanja o kamati dolazi se do zaključka da vi to tako jednostavno odobravate. Zanima me je li to tvoje mišljenje ili je to zvanična fetva Islamske zajednice, ili neke svjetske komisije za fetve. Kada je svima, koji i malo poznaju islam, jasno da je bilo koja vrsta kamate haram, a i trenutna ekonomska situacija u svijetu govori tome u prilog. Kada i nemuslimani polahko priznaju da je jedan od glavnih problema cijelog svijeta upravo kamatni način ekonomije. Vi, bojim se, sa ovakvim odgovorima, uvlačite i muslimane koji praktikuju svoju vjeru u te vode. Vjerovatno ti je poznato da kod većih ekonomskih kriza takvi ljudi obično ostaju na ulici zbog nemogućnosti daljnjega plaćanja glavnice plus kamate. Stoga te molim da mi pošalješ dokaze za takve odgovore.

 

Odgovor

Zabrana kamate je općepoznati šerijatski propis i niko taj princip ne osporava. Mišljenje i fetva na koju aludirate odnosi se na stanje nužde ili stvarne potrebe za rješavanjem stambenog problema muslimana na Zapadu radi olakšanja njihove situacije, ako nije moguće riješiti taj problem na neki od dozvoljenih načina. Ko nije u nuždi ili krajnjoj potrebi ili ne želi ući u tu transakciju, to je bolje. Opširnu fetvu o stambenom kreditu izdalo je Evropsko vijeće za fetve na čijem je čelu dr. Jusuf el-Karedavi (Odluka broj 2/4) Dokaze za koje pitate možete naći u obrazloženju ove fetve.

Članstvo ateiste u IZ

Pitanje

Esselamu alejkum!                                                     
Da li je dozvoljeno, javno deklarisanog ateistu, učlaniti u Islamsku zajednicu? Estagfirullah. Naime, dotična osoba hoće da bude član Islamske zajednice i da plaća članarinu, ali je ateista. Potreban mi je odgovor po tom pitanju.

 

Odgovor

Ne znamo zašto bi deklarirani ateista želio biti član Islamske zajednice. Ateizam i članstvo u Islamskoj zajednici nisu spojivi budući da se u članu 27 Ustava IZ navodi da je član Islamske zajednice obavezan "da se pridržava islamskih normi, da štiti islamske vrijednosti i čuva islamske običaje". Ukoliko osoba javno ne vrijeđa islamske vrijednosti, poštuje rad Islamske zajednice, nema smetnje da se prihvati njegovo članstvo u Islamskoj zajednici, ako prihvata Ustav IZ i ono što podrazumijevaju njegove odredbe. Ukoliko osoba javno, svjesno vrijeđa i psuje vjerske svetinje i vrijednosti njegovo članstvo u IZ ne bi trebalo prihvatiti osim ako se pokaje.

O zekjatu na platu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Interesuje me na koji način trebam obračunati zekjat, situacija je slijedeca:
Primam platu u iznosu od 1460 KM, redovnu, posjedujem automobil za ličnu upotrebu, plaćam kiriju u iznosu od 300 KM + režije 100 KM, živim sam pa dosta novca potrošim na hranu jer se hranim po restoranima, aščinicama itd.
Znam da se zekat daje na platu, pa me interesuje da li dajem zekat na kompletan iznos plate puta 12 mjeseci i od toga 2,5% ili samo na onaj dio koliko mi ostane (pojasnjenje zekjata na platu ako može).
Što se tiče nisaba u određenim vremenskim intervalima imam preko pa se uloži u nešto, pomogne roditeljima i slično tako da mislim da u toku godine ne pređe taj iznos nisaba, ali imam potrebu da dam zekat samo ne znam obračunati.

 

Odgovor

Zekjat je obavezan ako osoba posjeduje nisab godinu dana. Ako već želite davati zekjat na svaku platu, onda samo na onaj višak koji preostane nakon podmirenja svih troškova (kirija, režije, ishrana, odjeća) u iznosu od 2,5%.

Biranje reisu-l-uleme

Pitanje

Ko bira reisu-l-ulemu i koliko traje njegov mandat?

 

Odgovor

Reisu-l-ulemu bira posebno tijelo sastavljeno od članova Sabora IZ, Rijaseta, glavnih imama i predsjednika medžlisa Islamske zajednice, a mandat traje 7 godina. Prema sadašnjem Ustavu IZ reisu-l-ulema može obnašati ovu dužnost u dva mandata.

Podjela imovine po šerijatu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Javljam vam se ovom prilikom da bih Vam postavila jedno pitanje u vezi podjele zemlje po šerijatu. Moj otac je nedavno umro. Imao je samo jednu sestru, njihovi roditelji, tj.moji dedo i nana su umrli. Sad moja tetka (ona je mualima i ima završen teoloski fakultet) tvrdi da nju slijeduje zakonski dvije trećine. Šta vi mislite o tome?
Unaprijed hvala.

 

Odgovor

Kada bi se primijenjivele odredbe šerijatskog nasljednog prava, u slučaju da Vaš otac ima samo jednu kćerku, njoj bi pripala jedna polovina, a sestri druga polovina njegovog nasljedstva. Ako bi imao i sina, sestra (Vaša tetka) bi bila isključena. Ako bi imao više kćerki, njima bi pripale dvije trećine, a preostali dio sestri. Dakle, niukojem slučaju jednoj sestri ne može pripasti dvije trećine bratovljeve zaostavštine. Međutim, nismo za parcijalnu i selektivnu primjenu šerijatskog nasljednog prava u smislu da ga primjenjujemo samo kada nama odgovora, a ne primjenjujemo kada nam ne odgovara. Ako je Vaša tetka naslijedila s bratom imovinu njihovih roditelja prema šerijatu, tj. ako je naslijedila od roditelja (Vašeg djeda i nene) duplo manje od brata (Vašega oca), onda zaslužuje i da naslijedi dio imovine svoga brata ako joj to pripada po šerijatu. Ako s bratom nije podijelila imovinu svojih roditelja prema šerijatu, jer joj to tada nije išlo u prilog, onda nema moralnog osnova da sada traži podjelu prema šerijatu kada joj to ide u prilog. Dakle, mi smo za cjelovitu, a ne selektivnu primjenu šerijata u nasljednom pravu, od slučaja do slučaja, jer bi to rezultiralo nepravednom podjelom i debalansom između prava i obaveza.

Namaz i djeca u džamiji

Pitanje

Moje pitanje vezano je za ispravnost namaza. Naime, u džamiju u koju idem, često se dešava da određene džematlije sa sobom povedu i djecu. U toku namaza ta djeca skaču po džamiji, prolaze ispred i oko klanjača i istovremeno odvlače pažnju. Ono što mene zanima  jeste, koliko je moj namaz ispravan kada ispred mene djeca prolaze? Da li je uopšte dozvoljeno da se takvo nešto priušti u džamiji? Šta mi preporučujete da uradim u ovoj situaciji?
Da Vas Allah dž.š nagradi!

 

Odgovor

Vaš namaz je ispravan čak i ako djeca protrče ispred Vas. Skrenite pažnju imamu da ukaže džematlijama koji dovode malu djecu, koja se ne mogu smiriti u namazu, da ometaju druge klanjače te da nije primjereno dovoditi ih u džamiju u vrijeme klanjanja namaza. Savjetujemo Vam da budete tolerantni i strpljivi. Ovi koji dovode malu djecu imaju dobru namjeru, tj. da djecu odmalena privikavaju na džamiju, ali ispuštaju iz vida da to može ometati i dekoncentrisati druge prilikom klanjanja.

Udaja za sina od djevera

Pitanje

Esselamu alejkum!
Naime da budem konkretnija opisat ću situaciju pobliže. Moja prijateljica, čiji je muž preselio na ahiret veoma mlad želi da zna odgovor da li se ona može udati za sina od njenog djevera. Sin od njenog djevera kao i ona sama žele da sklope brak. Naravno ako je to zabranjeno po šerijatu oni ne žele da to prekrše. Ja sam lično pitala jednog efendiju i on mi je kategorično odgovorio "NE, NIJE DOZVOLJENO. Kada sam ga pitala da mi nađe to da i sama pročitam nije se trudio, nego je nastavio ovako: "to bi značilo da se ona udaje za brata od njene djece." Ja ne znam puno o tome i ne želim da dam odgovor na ono što nisam kompetentna ali mi nekako izgleda da je to dozvoljeno. Pošto je ovaj imam Sandžaklija čini mi se da se njegov odgovor bazira na nekim njihovim lokalnim pravilima. Oni zovu djecu od amidže (brat od strica). To nije slučaj kod nas. Mi kažemo da smo amidžići, a ne braća. Jeste da ona ima dvoje djece i da bi ta djeca bila krvno srodstvo njenom mužu ali taj njen muž ne bi bio ni u kakvom krvnom srodstvom sa njom. Da ne nabrajam više jer ionako nisam upućena u to, molim vas da mi odgovorite na ovo pitanje što je moguće prije. Unaprijed zahvalna.

 

Odgovor

Nema šerijatske smetnje za takav brak budući da ona više nije u braku, udovica je, te nakon isteka iddeta od četiri mjeseca i deset dana može se udati za spomenutu osobu, budući da nisu niukakvom srodstvu na temelju kojega bi među njima bilo zabranjeno sklapanje braka. To što su njena djeca od umrlog muža u srodstvu s djeverevim sinom nema uticaja na dozvoljenost toga braka.

Zaključavanje džamija

Pitanje

Selamun alejkum!
Ja bih želio da znam zašto su džamije zaključane, na cijelom svijetu su džamije otvorene, mene zanima je li to nekav zakon Islamske zajednice ili je to zakon imama tih džamija?

 

Odgovor

Za rad džamija odgovoran je imam i džematski odbor. Džamije je u ovom vremenu nužno zatvarati, jer ima puno lopova, a i zlonamjernih osoba koje mogu unijeti u džamiji ono što nije spojivo s njenom misijom. Također, zatvaraju se iz sigurnosnih razloga.

Dilema oko liječenja

Pitanje

Ima jedan Edin efendija Pašalić koji liječi sa knjigama. Ima svoj džemat u Njemačkoj. Kad neko ode kod njega pita ga za ime, datum rođenja i ime majke. Onda otvori neke knjige i rekne šta ti je. Jesi li bolestan i tako dalje. Nekome dadne hamajliju a neko mora da uči sure iz Kur'ana a treći mora na primjer dati sadaku?
Mene interesuje je li to dozvoljeno u islamu ili ne. Htio bi otići kod njega ali ne znam je li dozvoljeno?

 

Odgovor

Nije nam poznat način "liječenja" spomenutog imama te Vam ne možemo preporučiti da idete kod njega ili bilo koga drugog. O tome sami donesite odluku. Ne možemo preuzeti odgovornost za to.