A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Propisi glasanja u džematu

Pitanje

Selamun alejkum!
Imam dva pitanja koja se tiču glasanja u džematu za novi odbor.

Prvo pitanje je: Ako jedna familija kao kućna zajednica jednu vazifu plaća, je li onda samo otac kao glavni u kući može glasati ili djeca, koja su već napunila 18 godina a žive u toj kućnoj zajednici, imaju isto pravo za glasanje? Da li ima veze ako je dijete student ili radnik?

Drugo pitanje: Ako je neko član IZ-e, a ne plaća članarinu za tu džamiju gdje imaju izbori, je li on ima pravo da glasa u toj džamiji ili ne? Primjer u Bosni da plaća vazifu, a u Austriji da glasa. Interesuje me kakva su ustavna prava IZ-e u vezi ovih pitanja?
Zahvaljujem se unaprijed. Da vas Allah dž.š. nagradi.

 

Odgovor

1. Prema članu 3. Izbornih pravila IZ, aktivno biračko pravo (pravo glasanja) u Islamskoj zajednici ima svaki pripadnik džemata koji je navršio 18 godina života. Dakle, nije bitno da li živi u porodici sa ostalim punoljetnim članovima ili odvojeno, ima pravo da glasa na izborima. Pasivno biračko pravo (mogućnost da bude biran) ima onaj član džemata koji je navršio 18 godina života i koji izvršava svoje obaveze u džematu. (Nije precizirano koje obaveze, ali se vjerovatno misli na plaćanje članarine - vazife). Ako neki član radi, trebao bi za sebe posebno plaćati članarinu (vazifu), a ne oslanjati se na nosioca domaćinstva.

2. Prema članu 3. Izbornih pravila, takva osoba može glasati u Austriji, ako plaća vazifu u Bosni i Hercegovini, ali ne može biti birana u organe IZ u Austriji, već u mjestu u kojem plaća vazifu. Napominjemo da autentično tumačenje Izbornih pravila daje Sabor IZ u BiH.

Glasno učenje u namazu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Naime kada čovjek stoji na kijamu dakle uči u sebi, da li smije učiti toliko glasno da ga susjedni klanjač čuje? Konkretno meni se na džumi namazu desilo da čovjek do mene uči toliko glasno da me zbuni i da moram ponovo učiti i odvraća mi pozornost?
Zanima me kakav je stav što se tiče ovoga?

Unaprijed hvala!

 

Odgovor

Nažalost, ima bahatih i neuviđavnih osoba koje svojim učenjem na namazu pometaju druge klanjače. To je pogrješna praksa. Kada se uči na namazu u sebi, u džamiji, ili u džematu općenito, treba to činiti na način da se drugi klanjači ne ometaju. Međutim, ako se nešto slično i desi, ne treba pokazivati preveliku nervozu i osjetljivost, već biti strpljiv i širokogrudan, pa za tu strpljivost zaraditi koji sevap. Treba se samo prisjetiti da se ta osoba svojim učenjem želi približiti Allahu. Ne smeta na ljubazan način upozoriti takvu osobu da bude pažljivija i da ne ometa druge svojim preglasnim učenjem (makar se radilo o učenju usebi). Bitno je da reakcija ne dovede do netrpeljivosti ili svađe među samim klanjačima, što bi bilo oprečno samoj svrsi i cilju namaza.

Islam kao najmlađa religija

Pitanje

Zašto se kaže da je Islam najmlađa vjera ako su Allahovi poslanici postojali i prije pojave Isa Božijeg poslanika (odnosno u katolika Isusa, začetnika katoličanstva)? Kako Islam može biti mlađa vjera ako su Tevrat i Indžil poslane po Božijim poslanicima prije Biblije, odnosno Indžil prije Tevrata (koji su Jevreji izmanipulisali i prihvatili kao svoju svetu knjigu Toru)? Nije li Islam najstarija vjera? Pod ovim pitanjem nameće mi se i pitanje kako to da Božiji poslanici prije Muhameda alejhiselama nisu "uspjeli" proširiti Islam na način i u omjeru na koji je to uspio Muhamed alejhiselam? Je li možda zato što su ih protivnici ubijali i prije nego su završili svoje poslanistvo ili...?

 

Odgovor

Svi Božiji poslanici naučavali su iste principe i doktrine vjerovanja, ali su se njihovi šerijati (normativni dio vjere) razlikovali. Budući da je Muhammed a.s. posljednji Božiji poslanik i da je šerijat koji je njemu objavljen posljednji šerijat objavljen ljudima, kaže se da je islam, tj. vjera sadržana u posljednjoj Božijoj objavi, najmlađa vjera. S obzirom na sadržaj vjerovanja, svi su Božiji poslanici bili muslimani - Bogu predani i pozivali su u islam, tj. predanost Jednom, Jedinom Bogu, ali s obzirom na sadržaj šerijata, može se govoriti o historijskom redoslijedu Božijih poslanika, pa je sa tog aspekta islam koji je objavljen Muhammedu a.s. u svojoj posljednjoj, konačnoj verziji, najmlađa vjera.

Liječenje sihira

Pitanje

Nosim hamajliju zbog toga što sam pomoć zatražila jer nisam mogla više da izdržim. Bila sam u lošem stanju, sad saznajem da je to grijeh i da nisam trebala ići nikom nego to obaviti rukjom, iskreno je da mi je bilo bolje ali još u potpunosti osjetim da stoji sve kako je bilo a tako isto se to i odrazilo u mom životu.

Dobila sam broj čovjeka koji to radi u Zavidovićima. Sad su kod mene postale sumnje. Ne znam šta da vjerujem, jedni kažu jedno drugi drugo..

Zašto je sad jedno ispravno a drugo ne. Zašto moram spalit hamajliju? Molim vas možete li objasniti?
Dovelo me je do toga da ne znam šta je sad ispravno u islamu, je li to sad različite grupe muslimana (arapske zemlje) tumače Kur'an na više načina i liječenje od sihra. Ako je tako kako pišu i kažu izgleda da je naša zemlja puna tih sihirbaza kako oni nazivaju mnoge hodže koje liječe zapisima i hamajlijama, ili je li to vehabizam koji liječi na taj način?
Nadam se da će te mi pojasniti!

 

Odgovor

Nije tu riječ o vehabizmu ili nečem sličnom, već o liječenju sihira na način potvrđen validnim šerijatskim argumentima, tj. rukjom - učenjem Kur'ana. Drugi načini liječenja, uključujući i hamajlije, nemaju šerijatsko utemeljenje i potvrdu.

Ispoljavanje intimnosti

Pitanje

Esselamu alejkum!
Pitanje koje mi se već neko vrijeme pojavljuje na putu jeste vezano za mene i moju ženu. Žena mi je pokrivena te me je upitala da li je se stidim u javnosti? Naprotiv, odobravam njene sve napore i pružam joj moralnu potporu na putu u dinu islamu. Mada smo izbjegavali da jedno drugo poljubimo u javnosti.

Moje pitanje se odnosi na gore navedeno. Da li je muslimanima dozvoljeno da se poljube u javnosti, t.j. kao znak pozornosti ili na rastanku, kad kreću na put? Također, ovdje se pojavljuje i drugo pitanje: Kad krenem na džuma-namaz te izlazim iz kuće, žena me često pita zašto je ne poljubim. Ja sam to pravdao da sam pod abdestom, mada nisam siguran da li je to i ispravan i pravilan postupak. To jest, da li može muž ženu i žena muža poljubiti ako su pod abdestom?
Allah vas nagradio za svako slovo vašeg odgovora!

 

Odgovor

Nije dozvoljeno javno ispoljavanje intimnosti među bračnim drugovima. To se može činiti samo bez prisustva drugih osoba.
Ako osoba izlazi iz kuće na džumu namaz ili da klanja neki drugi namaz u džamiji pod abdestom, bez namjere da mijenja abdest, ne preporučujemo u tom slučaju činjenje onoga što spominjete u svom pitanju iz preventivnih razloga. Ako se izlazi iz kuće s nekim drugim ciljem, lijepo je postupiti kako Vam predlaže Vaša supruga.

Kalendar sa slikom u džamiji

Pitanje

Da li je dozvoljeno držati u džamiji kalendar sa vaktijom na kome se nalazi fotografija određene pozitivne historijske ličnosti, te da li je onome ko klanja u toj džamiji namaz batal? Kalendar se nalazi na vratima od minbere koja su prilikom obavljanja namaza zatvorena, otvaraju se jedino prilikom učenja ezana.

 

Odgovor

U spomenutom slučaju namazi koji se klanjaju su ispravni, ali je bolje takve kalendare ne držati u džamiji, odnosno prostoru u kojemu se klanja, ali se mogu držati u nekim sporednim prostorijama.

Odbijanje prosjaka

Pitanje

Esselamu alejkum!
Molio bih Vas da mi obrazložite šeri'atski aspekt danas aktuelne sve češće i sve veće pojave prosjačenja i raznoraznih prosjaka. Naime, po našim džematima skoro da ne prođe dan da neko ne dođe pred kuću tražeći (isključivo novac) - nekad za sebe, a najčešće za nekog bližnjeg koji teško boluje. Najčešće pri tom imaju neke izgužvane i izbledjele papire, a lično sam u nekoliko slučajeva se uvjerio da varaju (jedan je čak iz službenog akta potpisanog od reisu-l-uleme iskružio njegov potpis i kopirao ga na tekst koji je sam napisao).

Da li nam je grijeh vratiti današnje prosjeke ispred vrata, jer su to većinom 'profesionalci', a s druge strane da li smo griješni ako se među takvima nađe neko ko je zaista potreban, pogotovo što u narodu je duboko uvriježen stav da 'grijeh je vratiti ispred kuće'?

Mahsuz selam!

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Ne može se dati generalan sud da sve prosjake koji dođu na kućni prag treba vratiti i odbiti da im se dadne tražena pomoć pod izgovovorom da su svi oni "profesionalci". Možda među njima ima onih koji doista zaslužuju da im se pomogne. Ukoliko neko otkrije da ga prosjak vara falsifikovanim papirima ili na neki drugi način, ima puno opravdanje da ga ljubazno odbije, primjenjujući kur'anski ajet: "A na prosjaka ne podvikni!" (Ed-Duha, 10) U svakom slučaju neka svako procijeni na licu mjesta kako je najispravnije postupiti u konkretnom slučaju. Ne zaboravimo, također, kur'anski ajet: "Lijepa riječ i izvinjenje vredniji su od sadake koju prati vrijeđanje". (El-Bekare, 263) Bolje je pogriješiti dajući sadaku nego pogriješiti odbijajući prosjaka. Naravno, sve treba činiti s mjerom i islamskim edebom, pa i kada se radi o odnosu prema stvarnim ili lažnim prosjacima, dajući ili odbijajući dati sadaku.

Loš odnos čovjeka prema ženi i djeci

Pitanje

Selamun alejkum!
Molim vas da mi odgovorite na pitanje kako po vašem mišljenju treba da postupa čovjek čiji je otac cijeli život loše postupao prema djeci i našoj majci, koji je otvoreno griješio i nas pozivao na stranputicu. Ja sam se okrenula vjeri, elhamdulillah, zahvaljujući Allahovoj milosti, međutim moj otac još uvijek traži i nalazi razne načine da maltretira moju majku, da joj oteža ionako težak život a moj brat još uvijek je pod njegovim lošim uticajem. Ja znam da je Poslanik s.a.v.s. naređivao milost prema roditeljima, ali sa ovim čovjekom svaki razgovor izađe na loše: psuje Boga, tuče nas tako da ne znam kako postupiti a da to bude pravilno. Da li je pravilno zaštiti majku u takvim okolnostima pogotovo jer me i srce vuže njoj koja je uvijek bila blaga i milostiva prema nama? Nekad sebe uhvatim kako proklinjem u sebi oca, a znam da je to veliki grijeh... Molim vas za vaš stav o tome i ako može da potkrijepite svoj stav nekim ajetima i/ili hadisima.

Unaprijed hvala.

 

Odgovor

Preporučujemo Vam da molite Allaha da uputi na pravi put Vašega oca, izbjegavajte koliko god ste u stanju ulaženje u konflikt s njime i nastojte se držati kur'anskih ajeta iz sure Lukman koji govore o odnosu prema roditelju sličnoga karaktera:

14. Mi smo naredili čovjeku da bude poslušan roditeljima svojim. Majka ga nosi, a njeno zdravlje trpi, i odbija ga u toku dvije godine. Budi zahvalan Meni i roditeljima svojim, Meni će se svi vratiti.

15. A ako te budu nagovarali da drugog Meni ravnim smatraš, onoga o kome ništa ne znaš, ti ih ne slušaj i prema njima se, na ovome svijetu, velikodušno ponašaj, a slijedi put onoga koji se iskreno Meni obraća; Meni ćete se poslije vratiti i Ja ću vas o onome što ste radili obavijestiti.

16. "O sinko moj, dobro ili zlo, teško koliko zrno gorušice, bilo u stijeni ili na nebesima ili u zemlji, Allah će na vidjelo iznijeti, jer Allah zna najskrivenije stvari, On je Sveznajući.

17. "O sinko moj, obavljaj molitvu i traži da se čine dobra djela, a odvraćaj od hrđavih i strpljivo podnosi ono što te zadesi - dužnost je tako postupiti.

Naročito trebate biti pažljivi prema majci i nastojte je zaštititi od bilo čijeg nasilja. Neka Vam je Uzvišeni na pomoći u tom teškom zadatku.

Sankcija hadd

Pitanje

Selamun alejkum!
Moje pitanje je u vezi hadda, znamo da je za zinaluk kamenovanje ako je udat ili oženjen, neoženjen 100 udara bičem, za krađu odsjecanje ruke, za pijenje alkohola čini mi se 80 udara bičem itd. Zanima me šta je hadd za neopravdano izostavljanje posta mjeseca ramazana?

 

Odgovor

Nije za bilo koji grijeh propisana sankcija haddom. Ta vrsta sankcija propisana je samo za određene vrste najtežih krivičnih djela kojima se ugrožavaju temeljne vrijednosti zaštićene šerijatom. Neopravdano izostavljanje posta sankcionisano je ahiretskom kaznom, moralnom osudom, a eventualno može biti sankcionisano od strane islamske vlasti odgovarajućom disciplinskom mjerom ukoliko neko javno mrsi. Naravno, u našim uslovima jedino je moguća moralna osuda i savjetovanje da se tako ne postupa.

Islamska enciklopedija

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da li kod nas ima pisano Djelo "Islamska enciklopedija", gdje uz pisani tekst su popraćene i slike o nekoj navedenoj temi.? Ako toga nema, da li se nešto počelo raditi u tom pravcu? Mislim da bi glavnu brigu u vezi te enciklopedije trebao da snosi FIN u Sarajevu, ako se ne varam?!

 

Odgovor

Koliko je nama poznato projekat "Islamska enciklopedija" kod nas nije ni započet (razmatran), a kamoli da je dovršen i djelo odštampano. FIN bi mogao biti nosilac tog projekta, ali bi u njega trebalo uključiti široki krug stručnjaka iz različitih naučnih oblasti. Nadamo se da će se i taj projekat pokrenuti u što skorije vrijeme.