A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Dova za one koji su umrli kao nemuslimani

Pitanje:

Majka, najdraža i najvoljenija osoba na dunjaluku, preselila je ove godine.Bila je savjesna vjernica ali katolkinja sa izrazito moralnim osobinama.na žalost do nje nije stigla poslanikova s.a.w.s. uputa.

Da li je meni kao muslimanu dozvoljeno sada nju uopće više spominjati pred Allahom dž.š.u svojim dovama, s obzirom da je preselila kao nemuslimanka ?

 

Odgovor:

Hvala Allahu koji Vas je uputio Njegovom svjetlu i počastio Vas najvećom blagodati: ispravnom vjerom i pravom uputom. Nema smetnje da u Vašoj dovi imate na umu i Vašu majku, Allahova milost je sveobuhvatna, pa i njoj može olakšati na budućem svijetu Vašom dovom. Savjetujemo Vam da se previše ne opterećujete onima koji su preselili, već da Vaše doboročinstvo, ljubav i brigu, uključujući i dove, posvetite živima za koje još ima nade da će svjetlo Istine prodrijeti u njihova srca.

Prostorija za namaz na poslu

Pitanje:

Selam!

Pojedine namaze klanjam na poslu. Prostor koji sam namijenio za namaz čist je i uredan, ali odmah blizu vrata, iza kojih se nalazi prostorija sa wc. Naravno vrata su zatvorena. Da li je to mjesto primjereno za namaz?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako je prostorija čista, nema smetnje da u njoj klanjate namaz, ako su vrata toaleta zatvorena. 

Želučani problemi i namaz u džematu

Pitanje:

Selam!

U džematu imamo jednog stalnog džematliju koji klanja skoro svaki namaz. Međutim on pri svakom, ali baš svakom namazu podriguje naglas.

Prateći to dugo, zaključio sam da se vjerovatno radi o nekoj vrsti gastritisa gdje je to van njegove kontrole. Nažalost, to mnogo iritira, pogotovo prolaznike, jer je džamija dosta prometna. A smeta koliko vidim i čujem i drugim stalnim džematlijama, jer jednostavno pokvari svu tu atmosferu, a nekada se ispoljava i neugodan miris.
Da li je ovom pojedincu farz klanjati u džem'atu ili on može, ukoliko hoće - da klanja kući. Da li se tu radi o sličnom ili istom slučaju kada su u pitanju crveni i bijeli luk i nasihat da je mekruh klanjati takav u džem'atu?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Naravno da bi bolje bilo spomenutom džematliji da klanja kod kuće, a ne da uznemirava ostale klanjače svojim glasnim podrigivanjem. Podrigivanje je inače pokuđeno, osim ako nadvlada osobu i pored nastojanja da se izbjegne, a u džamiji je još pokuđenije. Imam može tokom vaza ili hutbe skrenuti pažnju općenito na tu pokuđenu pojavu, pa ako ta osoba sama shvati situaciju, dobro i jest, a ako ne, onda joj imam ili neko drugi može na lijep način skrenuti pažnju. Ljudi su često osjetljivi na takve prigovore, pa se mogu naljutiti. Sve zavisi od toga kakva je to osoba, kako će reagirati i kako osigurati da se ne počini veća šteta nego što je samo podrigivanje. 

Hanefijski mezheb i puštanje brade

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Koji je stav Hanefijske pravne škole o puštanju brade? Je li istina da imam Ebu Hanife nije uzimao svjedočenje muškarca bez brade (dužine šake)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Cijenimo Vaše zanimanje za taj propis, ali smatramo općenito da je u ovom vremenu i oklnostima potpuno bespotrebno i beskorisno opterećavati sebe ili drugog pitanjem brade i njene dužine, jer to ne spada u neke važne islamske propise. Onaj ko pusti bradu, treba je držati urednom i skraćivati je (dužina je irelevantna, a to što se prenosi od Ibn Omera u vezi skraćivanja dijela koji prelazi šaku nema snagu obavezujućeg propisa, ali potrvrđuje princip skraćivanja). Ponavljamo da to nije od suštinskih i važnih pitanja u islamu ni za pojedinca niti za ummet, posebno ne u ovom vremenu. Treba voditi računa o prioritetima u islamskom radu i d'avetu. 

Naklanjavanje propuštenog podne-namaza i ikindija u džematu

Pitanje:

Selam alejkum. Molim vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje jer imam malu dilemu u pogledu toga. Ako sam usljed spriječenosti izostavio podne namaz, u međuvremenu ulazim u džamiju i pristupa se klanjanju ikindije u džematu, ja ću odmah klanjati ikindiju u džematu, eh sad mi je dvojba, poslije ikindije namaza ne bi trebalo klanjati išta između dva farza, da li da sačekam da nastupi akšam te da ga klanjam, pa onda propušteni podne namaz?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Budući da je u spomenutom slučaju ikindijsko vrijeme tek na početku, trebate prvo naklanjati podne namaz, pa onda pristupiti u džemat, ili klanjati sam ako imam u međuvremenu preda selam zbog obaveze redoslijeda. Aktuelni farz se može klanjati prije naklanjavanja prethodnog namaza tek ako postoji bojazan da će isteći vrijeme vaktije-namaza (namaza čije vrijeme trenutno teče) i u tom slučaju se može naklanjti propušteni namaz odmah poslije klanjanja aktuelnog farza. Ako biste ipak pristupili u džemat i klanjali ikindiju prije podneva, onda to što ste klanjali za imamom trebate nijjetom učiniti nafilom, pa poslije tog namaza naklanjati propušteni namaz i obnoviti klanjanje farz namaza čije vrijeme teče (namaza koji ste klanjali u džematu kao nafila). Moguće je, također, da podne namaz naklanjate u ikindijsko vrijeme sljedećeg dana, jer tada pada obaveza tertiba (redoslijed) zbog mnoštva namaza (više od šest isteklih namaskih vremena) i svi klanjani farzovi postaju valjanim. Ako biste naklanjali prije toga, svi ti namazi bi se tretirali kao nafile te bi ih trebalo obnoviti. Malo jeste komplicirano, ali takvi su propisi u vezi naklanjavanja namaza u našem mezhebu.

Klanjanje za imamom drugog mezheba

Pitanje:

Selam!

Zanima me propis vezan za klanjanje za imamom koji je drugog mezheba. Šta učiniti u takvoj situaciji? Posebno me zanima da li je dozvoljeno i pod kojim uslovima klanjati za imamom šiijom?

 

Odgovor:

U našoj zemlji svi imami u džematima su suniti, pa prema tome nema potrebe za klanjanjem u nekakvim privatnim džematima gdje bi imam bio šija. Šije ne klanjaju za imamima sunitima, osim ako se radi o tekijji, pa zašto bi suniti klanjali za šiitskim imamima. Neka svako klanja za svojim imamima. 

Dozvoljena kontraceptivna sredstva

Pitanje:

Selam!

Koji su dozvoljeni načini kontracepcija? Posebno me zanima upotreba spirale. Da li je dozvoljena njena upotreba i pod kojim uslovima?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kontraceptivne mjere ne treba upotrebljavati osim u slučaju stvarne potrebe za odgodom začeća. Ako već postoji potrebe za kontracepcijom (iz zdravstvenih razloga, pauze u začeću kako bi se posvetila veća pažnja drugoj mlađoj djeci i sl.), onda se treba započeti sa prirodnim metodima kontracepcije (praćenje plodnih i neplodnih dana, korištenje prezervativa, pilula, ako ne štete zdravlju žene) a kao zadnja opcija stoji mogućnost ugradnje pilule, budući da to podrazumijeva otkrivanje teškog avreta žene, što nije dozvoljeno osim u stanju prijeke potrebe.

Akaidski mezheb muslimana u Bosni i Hercegovini

Pitanje:

Selam alejkum!
 Mene interesuje koja je akida Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini. Znam da svaki musliman kaže da slijedi pravac Ehlul sunneta vel-džema`ata i da pokušava izbjegavati da se dijeli na sekte i slično jer znamo da je to zabranjeno u Kur´anu. Isto tako svako nastoji da slijedi praksu Poslanika i njegovi ashaba jer je Poslanik rekao da je spašena ona grupa koja slijedi Poslanika a.s. i njegove ashabe. Ali sada, pošto sam studirao malo više u vezi akide i čitao neke knjige, vidio sam da ima različitih mišljenja u vezi nekih pitanja, pogotovo u vezi nekih ajetima u Kur´anu gdje se spominje „Jed, Vedžh i Ajn", odnosno ruka, lice i oko Allaha dž.š. Dakle, danas imamo neku skupinu iz Saudijske Arabije koja naziva sve koji ne shvataju neke ajete i hadise kao oni, da su Ešarije, ili Maturidije. I kažu da su oni na zabludi, mada ima nekih koji su prihvatili fetvu nekih učenjaka i rekli da su Ešarije dio Ehlul sunneta vel-džema`ata ali da imaju neke greške. Isto tako imamo danas neke koji kažu za one koji bukvalno shvataju neke ajete i hadise da su oni od onih koji uspoređuju Allaha dž.š. sa stvorenjima. Mene lično interesuje koji je stav Islamske Zajednice u Bosni u vezi ovoga. Pošto sam čuo od nekih koji slijede saudijske šejhove da su većina sljedbenika hanefijskog mezheba danas Ešarije. Isto tako čuo sam od tih i takvih ljudi da su učenjaci poput Imam Nevevija, Ibn Hajra, Sujutija, Qurtubiija, Bejhaqija i dr. isto tako tako bili Ešarije?
 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Muslimani u Bosni i Hercegovini, organizirani u Islamskoj zajednici, tradicionalno slijede hanefijski mezheb u fikhu i maturidjski mezheb u akaidu. Tako je bilo za vrijeme Osmanske uprave i tako je ostalo i danas. Ima pojedinaca ili manjih grupica koje za sebe smatraju da slijede selefijski pravac, a zapravo se radi o slijeđenju hanbelijskog pravca u fikhu, pa i u akaidskim pitanjima, uglavnom onako kako ih je razumijevao i tumačio od Ibn Tejmije. 

Kršenje zakletve i keffaret

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam jedan kompleksan problem kojeg sam pokušao riješiti sam, ali kako god probam ne mogu doći do nekog rješenja da u njega budem siguran. A bojim se pogriješiti. Zato se nadam da ćete mi vi pomoći jer mi stvarno treba pomoć! 
Često sam se bavio nekim besposlicama, bolje rečeno pridavao preveliku pažnju nebitnim stvarima i o njima razmišljao umjesto da radim nešto korisno. Tako sam se zakleo da to više neću raditi, i da ću kad god mi na pamet padne neka takva ideja samo reći estagfirullah i ne misliti na to više osim nenamjerno, do kraja godine, tako sam mislio da ću se "izvježbati" da bolje živim a bojao sam se zakleti za cio život, jer ko zna. Sad, nisam se više upuštao u takve stvari, ali se dešavalo da nakon  što mi nešto tako padne na pamet ne mogu da se riješim tih misli, pa poslije ne znam da li je bilo namjerno ili nenamjerno (a kao što sam rekao, zakleo sam se da neću više o tome misliti osim nenamjerno) pa sam činio tevbu, molio Allaha za oprost i zaklinjao se da neću više, a išao sam logikom pošto nisam siguran držim da nisam prekršio zakletvu. Sada, problem je ova druga zakletva, "da neću više", bukvalno sam se tako u dovama zaklinjao Allahom, pa ni sam to više ne znam definisati. To se ipak dešavalo još par puta, pa sam svaki put išao prema tome da nisam siguran jesam li prekršio ijednu zakletvu ili nisam. Na kraju sam ipak prekršio onu prvu zakletvu i upustio su u besposlicu, i za to sam platio keffaret. Problem sada je što ne znam jesam li prekršio sve one druge da "neću više". Valjda jesam jer sam prekršio zakletvu, a šta ako nije bilo baš isto kao prošli put. I sam sam se već izgubio, i što više mislim o tome sve manje znam. Šta da radim i da li da platim keffaret ili ne? Na kraju sam bio riješio da ga platim, pa ako sam prekršio neka bude keffaret ako ne neka bude sadaka. Ali ponovo ne znam koliko sam tih zakletvi dao pa i koliko onda keffareta da dam. Molim vas, ako vam je ovdje išta jasno, pomozite jer sam na kraju došao do zaključka da vama pošaljem mail i nadam se nekom rješenju!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pitanje je prilično nejasno i konfuzno. U svakom slučaju, treba znati da nije pohvalno mnogo se zaklinjati, a samo je dozvoljeno zaklinjati se Allahom dž.š. Ako se neko već zakune, dužan je ispuniti zakletvu, osim ako je neispunjenje bolje. Tada treba učiniti ono što je bolje i izvršiti keffaret (iskup) za zakletvu. Vama preporučujemo da izvršite jedan keffaret i da se više ne vraćate običaju stalnog zaklinjanja uz pokajanje za prethodne nepromišljenje postupke.

Bračni drugovi i zajednička otplata duga

Pitanje:

U braku sam 20-tak godina. Radimo oboje na poslovima sa VSS. Moj muž ima veliki dug (cca 50.000,00 KM) koji bi trebao što prije vratiti. Taj dug je stekao posuđujući od prijatelja, rodbine i drugih firmi da bi održao privatnu firmu koja mu je na kraju propala. Važno je dodati da je prije dvije godine podigao 30.000,00 KM za istu namjenu. Od tog kredita ostalo je nevraćeno 18.000,00 KM. On sad hoće i taj kredit objediniti sa novim, pa da podigne 70.000,00 KM - hipotekarni kredit na 10 godina. Rata bi iznosila preko 800,00 KM. To znači da i ja moram sudjelovati u otplati min. 300,00 KM. Kuća je na njemu i on smatra da je ovo jedino rješenje. Ne znam šta da radim, mada sam već usmeno pristala. Zbog djece, jer ne želim da oni sutra moraju vraćati naše dugove. Napominjem da dok se zaduživao, to je radio bez moga znanja govoreći mi da ja nemam ništa ni sa njegovim poslovima, ni sa imovinom. Šta da radim? Molim vas da mi što prije odgovorite jer mi je veoma hitno. 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema šerijatske smetnje ni da učestvujete niti da ne učestvujete u vraćanju tog kredita. To je stvar Vaše volje i odluke. Možda je dobro rješenje da se Vaš dio rate registruje i zapiše kao vid pozajmice kako biste u tom omjeru učestvovali u vlasništvu i eventualnoj podjeli imovine. Naravno, mnogo toga zavisi i od vaših odnosa u braku, međusobnog povjerenja, ljubavi i sl. Klanjajte dva rekata istihare- namaza i proučite dovu koja se tom prilikom uči moleći Uzvišenog da Vam pomogne da donesete ispravnu odluku i da vas izbavi iz svega duga.