A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Značenje riječi „Bajram šerif mubarek olsun“

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Molim vas da mi  prevedete Bajramsko čestitanja - Bajram Šerif Mubarek Olsun, posebno me interesuje Olsun, mnoge sam pitala i nisu bili u mogućnosti da mi prevedu.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Čestitka bajrama riječima "Bajram šerif mubarek olsun" znači otprilike: Neka bude čestit i blagoslovljen (mubarek) Bajram! Dakle, riječ olsun znači: da bude, neka bude.

Nagrada od igara na sreću i otpis duga

Pitanje:

Da li je uredu i halalno trošiti,odnosno iskoristiti novac, koji se dobije kao poklon od osobe koja ga je dobila putem igara na sreću?

Da li je uredu da prihvatim otpis mog duga toj osobi, koja mi halali novac koji sam joj dugovao i dug mi pretvara u neki vid poklona, a razlog je upravo što je ta osoba dobila novčanu nagradu putem igara na sreću .

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Kocka, igre na sreću, uključujući i razne igre putem SMS poruka u kojima je participacija u igri cijena poruke, i sl. nisu šerijatski dozvoljeni načini sticanja imovine. Ako neko prenebregne i zanemari šerijatsku zabranjenost takvih poslova i stekne imovinu putem tih poslova, nije mu dozvoljeno (haram je) koristiti tu imovinu za podmirenje svojih potreba. Međutim, budući da nije moguće vratiti tu imovinu (posebno kada je riječ o igrama na sreću u kojima učestvuje veliki broj učesnika) samim učesnicima, odnosno participatorima u finansiranju igara i dobitaka, valjan način oslabađanja od te imovine je da se ona daruje siromašnim osobama. Prema tome, onaj koji spada u tu kategoriju ljudi, može koristiti poklonjenu imovinu, imovinu stečenu na gore spomenuti način.
2. Ako Vas osoba oslobodi od duga, a kao razlog navede dobijanje novca u igri na sreću, nema smetnje da prihvatite to oslobađanje od duga, a dotična osoba snosi odgovornost za način sticanja svoje imovine. Ukoliko spadate u kategoriju siromašnih osoba, a dužnici obično to jesu, povjerilac koji Vas je oslobodio od duga, može zadržati stečeni dio imovine u omjeru koliko iznosi dug, ako oslobađanje duga učini s namjerom oslobađanja od nelegalno stečene imovine. U protivnom, ostaje obavezan osloboditi se te imovine unatoč oslobađanju dužnika od duga. Ako je stečena imovina u igri na sreću veća u odnosu na oprošteni dug, obaveza je taj višak u odnosu na dug podijeliti siromasima.    

Vrijeme činjenja keffareta

Pitanje:

Može li se keffaret učiniti nakon godinu, dvije, pet od date zakletve?

 

Odgovor:

Keffaret zbog zakletve ne zastarjeva, pa se, prema tome, može izvršiti i nakon nekoliko godina. Što prije to bolje.

Sadaka rodbini

Pitanje:

Dao sam sadaku izvan ramazana mojoj sestri koja ne radi, jesam li pogriješio?

 

Odgovor:

Niste pojasnili o kakvoj sadaki je riječ: običnoj, sadekatul-fitru ili zekatu. Sadekatul-fitr se mora dati prije klanjanja bajram namaza, jer je poslije toga samo obična sadaka. Prema tome, ako sadekatul-fitr niste dali tokom ramazana, tj. prije klanjanja bajram-namaza, već ste to namjravali dati poslije ramazana, ta obaveza Vam je promakla, a sredstva koja ste dali tretirat će se kao obična sadaka. Zekat se može dati tokom čitave godine (kada se ispune uvjeti), a daje se u Bejtul-mal odakle se distribuira prema prioritetima koje određuje islamska vlast. Običnu sadaku možete dati u bilo koje vrijeme onome kome je potrebna, uključujući i sestru, ako je siromašna.

Brzo učenje prilikom klanjanja u džematu

Pitanje:

Selam!

Imam problem za brzinom učenja tokom džume-namaza, jer drugi to nekako sve "smrse" a ja uvijek kasnim za džematom, i onda se pitam da li ja učim previše polhako, a strah me da brzo smrsim dovu ili tome slično.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Svako odgovara za svoj namaz, tako da Vas činjenica da klanjate i učite sporije od drugih ne treba uznemiravati. Oni koji prebrzo klanjaju i uče odgovaraju za svoje djelo.

Gradnja turbeta na starom mezarju

Pitanje:

Esselamu  alejkum! 

Imam  jedno  pitanje  na  koje  trebam  odgovor te da mi kažete kakav je Vaš stav  po  ovom  pitanju. U  mom  mjestu  ima  mezarje  kojem ima  možda  200 ili 300  godina, niko  ne zna  ko  je  tu  ukopan, o  tome  se  samo  nagađa i niko  nema  pouzdane  iformacije. Međutim jedan naš džematlija je išao kod gatara pa mu je taj gatar rekao da ti kaburovi štite ta mjesta. Na osnovu toga neki mještani su sada pokrenuli gradnju turbeta.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Naše je mišljenje da u to ne treba trošiti pare, te da je dovoljno urediti mezarje, a na kabur ne treba ništa stavljati i graditi osim naših uobičajenih nišana. U tom smislu je i Vijeće za fetve donijelo fetvu.

Post bijelih dana u mjesecu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam pitanje u vezi posta. Na internetu sam pročitao da je za post, jednog od bijelih dana tj. 13, 14. i 15. dana u mjesecu (po hidžretskom kalendaru), nagrada kao da smo postili godinu dana. U knjizi „Hanefijski fikh 1" nisam to našao pa Vas molim da mi kažete da li to ima utemeljenje u hadisima.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Sunnet je postiti tri dana u svakom mjesecu, a najbolje je da to budu 13., 14. i 15. dan lunarnog mjeseca, tzv. bijeli dani. O tome postoji vjerodostojan hadis. Nagrada za ovaj post je kao da se posti cijelo vrijeme. Ne postoji hadis koji to izričito naglašava, ali se takav zaključak izvodi na temelju činjenice da se dobro djelo nagrađuje desetorostruko. Naime, tri dana x 12 mjeseci = 36 dana x10 sevapa = 360 koliko iznosi broj dana lunarne godine. Isti je slučaj i kada neko posti ramazan + šest dana ševvala.  

Klanje kurbana poslije akšama

Pitanje:

Selam!

Smije li se se kurban klati poslije akšama za vrijeme kurban-bajrama?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kurban se može klati i tokom noći, posebno u slučaju potrebe, ali je to pokuđeno. 

Izostajanje sa nastave radi džume

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam problema sa nastavnicom ruskog jezika zbog džume, jer neće da me pusti sa časa tako da propuštam džumu ponekad i zbog toga Vas pitam da li je meni dozvoljeno da odem da klanjam džumu i da li mi je opravdan razlog ako izostavim čas?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Situacija koju spominjete vjerno oslikava diskriminirajuću poziciju muslimana kada je riječ o mogućnosti njihovog prisustva džuma-namazu bez bojazni kako će reagovati poslodavac ili neko drugi, za razliku od kršćana i jevreja koji bez problema mogu prisustvovati njihovim sedmičnim molitvama u njihovim hramovima subotom odnosno nedjeljom. Muslimanima to zakonom, nažalost, još uvijek nije omogućeno. Muslimani su dužni da se izbore za zakonsko pravo da mogu prisustvovati džuma-namazu, a za to je dovoljno sat vremena. Vama savjetujemo da prisustvujete džumi kada možete, da se nastojite izboriti za to svoje legitimno pravo u školi, a kada Vam to ne dozvole, imate opravdanje. 

Ispravan način klanja kurbana

Pitanje:

Molim pojašnjenje sljedećih situacija:

Poznato nam je da je propis klanja životinja slijedeći: bismilla, oštar nož, tekbir itd. Ali kako se tretiraju slijedeće 2 situacije:

1. Klanje životinje nakon pucanja iz "pištolja" ili "udaranja čekičom" ili "ubadanjem u žilu moždanu nožem" , tj. pristupanje klanju odmah nakon upotrebe istog, jer je tzv. opravdanje nemogućnost klanja životinje zbog njene veličine samo nožem? 

2. Ista situacija, ali pristupanje samom činu klanja, upotrebe noža, nakon određenog vremena, npr. mesar puca, ošamuti životinju, ode piti kahvu dok se ne umiri, te tek onda kolje i komada?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Iako ste naveli dva pitanja, u biti se radi o jednom pitanju.

Metode smirivanja životinje prije samom klanja, koje ste spomenuli u Vašem pitanju, treba koristiti samo ako postoji stvarna potreba za takvim postupkom, budući da u slučaju njegove primjene  dalazi, vjerovatno, do zadržavanja veće količine krvi u mesu od one koja se zadržava u slučaju klasičnog načina klanja životinje. Ako se već mora primijeniti takva metoda, onda klanja treba izvršiti odmah, a ne čekati duži period zbog mogućnosti da životinja u međuvremenu krepa.