A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Predaja selama prije imama

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Klanjao sabah-namaz u džematu, bio pospan i mahinalno predao selam prije imama. Da li moram obnoviti namaz?

 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Namaz je ispravan i ne trebate ga ponavljati budući da je greška načinjena nenamjerno i da se desila pri kraju namaza na kraju posljednjeg sjedenja. Namaz muktedije se veže za namaz imama. "Mome ummetu se neće računati u grijeh to što urade greškom, iz zabora ili pod prinudom" - kaže se u jednom hadisu Allahovog Poslanika a.s.

Pozlaćeni sat

Pitanje:

Selam alejkum!

Dobio sam na poklon ručni sat. U biti on je od metala, nekog vrsta željeza, ali kao ukras ima vertikalne linije, tanke navlake od zlata. Da li mi je dozvoljeno nositi ovaj sat ili bih ga trebao pokušati zamijeniti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Smatramo da je tu riječ o neznatnoj količini (ako se uopće radi o zlatu) te da nema smetnje da nosite taj sat. Ako i dalje imate neku šubhu, zamijenite ga za neki drugi koji nema ni te linije od "zlata".

Kupovina džamijskog prostora

Pitanje:

Esselamu alejkum!
 
Živim u jednom od većih gradova na zapadu. Obzirom da u džematu imamo podijeljene stavove i strane, želim ovo pitanje postaviti anonimno, i što je više moguće objektivno. Naš džemat trenutno broji oko 400 porodica, većinom Bošnjaka iz BiH i Sandžaka. Prije nekih 10 godina, kada je članstvo bilo dosta manje, kupili smo kuću i prilagodili je u mesdžid/džamiju. Prostor sadrži: mesdžid, biro imama sa knjižnicom, čajdžinicu sa kuhinjom, abdesthanu sa mokrim čvorom, učionicu sa bibliotekom, posebnu prostoriju za žene sa posebnom ulazom te posebnu kuhinju i čitaonu za žene. Posjedujemo i veliko dvorište i nekoliko parking mjesta. U proteklom periodu prostorije su u potpunosti preuređene i za to je uloženo zaista dosta novaca, truda i odricanja većine naših članova.  Obzirom da nije bilo drugih mogućnosti za financiranje, tada smo podigli kredit od 200.000, a ostatak od 75.000 smo skupili akcijom vakifa.

Sada postoji jedan dio džemata i našeg nadzornog odbora uključujući i imama koji je najagilniji, koji smatra da trebamo da tražimo veći i bolji objekat. Razlozi koji se navode su da su dodatne prostorije za mektebsku nastavu nedovoljne, te da nam je potreban bolji prostor za žene i djecu, neku prodavnicu, bricu/frizera, manju sportsku salu, ili eventualno par stanova od kojih bi se rentanjem mogli ostvariti prihodi za džamiju.  Sam prostor mesdžida je poprilično mali, ali i trenutno ipak zadovoljava broj stalnih džematlija (redovni namazi 5-10, redovna  džuma 40-80), izuzev Bajrama i džuma na praznike kada se mora klanjati i u drugim prostorijama. Postoje oprečna mišljenja o tome kako i šta bi taj objekat sve trebalo da sadrži. Dok jedni vide to kao neko prerađeno skladište/zgradu kako danas većina zapadnih džamija izgleda, drugi bi pak željeli da se napravi prava džamija sa munarom, koja još uvijek ne postoji u ovom gradu i koju bi zbog legalnih implikacija bilo teže dobiti. Jedni smatraju da treba uključiti dodatne prostorije-sadržaje od kojih bi se ostvarivao profit, drugi smatraju da zbog svih mogućih problema koji iz tog mogu proizići, džamiju treba držati neprofitnom jer je sama članarina više nego dovoljna za održavanje.  Najveći problem, o kojem se opet najmanje priča, kako to sve financirati?

Financijska situacija je takva da smo otplativši prethodni kredit prije par godina, sakupili neka sredstava, ali koja ipak ni sa novcem od prodaje trenutnih prostorija, nisu ni blizu dovoljna za kupovinu novog i većeg objekta vrijednosti 1-1,3 miliona kako procjenjujemo. Također, u trenutnoj financijskoj krizi, akcija vakifa koju smo opet pokrenuli ne daje nam ni blizu dovoljno dodatnih sredstava kao prilikom prve akcije.  Anketa koju smo proveli je nažalost također nedovoljno jasna, u malo odgovora koje smo dobili, ljudi većinom nisu spremni da jasno definišu iznos koji bi dali. Sve ovo znači da bi morali opet uzeti neki kredit, u iznosu od oko 500.000 za financiranje nove džamije.  Ukoliko bi to pokušali izvesti bez komercijalnog kredita, trebalo bi nam vjerovatno još nekih 5-7 godina, za prikupljanje sredstava.

Moja pitanja su sljedeća: 
1. Da li je u našoj situaciji kada već imamo džamiju, halal uzeti kamatni kredit, ili bi ipak trebali sačekati pa to učiniti vlastitim snagama?
2. Kakve su vaše preporuke u pogledu sadržaja koji su profitnog karaktera?
3. Kakve su vaše preporuke u pogledu arhitektonskog rješenja, da li kupiti kao i do sada neku zgradu/skladište što nam je obzirom na državu u kojoj živimo znatno lakše, ili se potruditi i založiti za gradnju prave džamije s munarom, što ovdje do sada nema ali je ipak moguće izvesti? Te ako imate neki dodatni savjet.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poštovana,
Odgovor na pitanja koja ste postavili zahtijeva dobro poznavanje vaših prilika i mogućnosti, a to vi bolje znate nego mi ovdje u Bosni. Vi koji ste džematlije u tom džematu znate koje su i kolike vaše mogućnosti i ne bih vam savjetovao da se upuštate u projekat prije sagledavanja svih relevantnih pokazatelja i indikatora. 
Ono što možemo generalno reći u vezi šerijatskog aspekta postavljenih pitanja jeste sljedeće: kamatni kredit ne treba uzimati osim u stanju prijeke potrebe, a kada je riječ o sadržaju profitnog dijela centra, da se u njemu ne prodaje roba ili usluga koja nije u skladu sa šerijatskim propisima. Kada je riječ o arhitektonskom rješenju (džamija sa munarom ili zgrada/skladište uz preuređenje) smatramo da je ova druga opcija jednostavnija i možda u ovom vremenu i situaciji bliža i ostvarivija.

Klanjanje namaza na radnom mjestu

Pitanje:

Selam!

Imam problema na poslu a želim svakako da klanjam redovno namaz pa mogu li se u tom slučaju spajati namazi i kako se to čini? I ako moram prekinuti namaz, znam da moram predati selam ali moram li ga onda ponovo klanjati ili naklanjati? Mogu li skratiti na 2 rekjata, jer klanjam ili stojeći ili hodajući jer mi je nemoguće na drugi način.

Živim u Italiji gdje totalno ignorišu islam, nažalost nemam nikog od muslimana u svojoj blizini.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako niste u mogućnosti na poslu klanjati namaz u njegovo vrijeme sa svim farzovima, onda možete spajati podne i ikindiju, odnosno akšam i jaciju, ili u krajnjem naklanjati propuštene namaze. Četverorekjatni namazi se ne mogu skraćivati osim na putovanju. 
Neka Vam je dragi Allah na pomoći i neka Vas nagradi za Vaše ibadete koje činite u otežanim uslovima.

Spuštanje lica na tlo prilikom sedžde u namazu

Pitanje:

Selam!

Imam glaukom i ne smijem spuštati nisko glavu pa kad činim sedždu spustim glavu na jedan niži stolić. Da li je to dozvoljeno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako zbog opravdanog razloga nije moguće spustiti čelo na zemlju prilikom sedžde, sedžda se može učiniti na način kako to Vi činite, a može i bez stolića, jednostavnim naginjanjem onoliko koliko je osoba u stanju, kao npr. u visini stolića. Uzvišeni kaže u Kur'anu: "Bojte se Allaha onoliko koliko ste u stanju!"

Saradnja sa kompanijama koje se bave haram poslovanjem

Pitanje:

Selam!

Da li je dozvoljeno prihvatiti sponzorstvo kompanija i organizacija koje u proizvode ili prodaju haram, odnosno čije se poslovanje ne zasniva na šerijatskim osnovama?

 

Odgovor:

Nisu svi poslovi konvencionalnih komercijalnih banaka šerijatski zabranjeni, pa se ne može reći da je cjelokupna imovina tih banaka haram imovina, ali je sigurno da se radi o pomiješanoj haram i halal imovini. Dozvoljeno je doniranu imovinu takvoga karaktera utrošiti u korisne svrhe, ali svakako treba izbjeći propagiranje i promociju tih banaka. Budući da je samo sponzorstvo jedna vrsta promocije, veo sumnje ostaje nadvijen nad tim sponzorstvom. No, ne može se sve što je sumnjivo bezuslovno odbaciti (mada generalno ono što je sumnjivo treba izbjegavati), posebno ako postoji stvarna potreba za tim doniranim sredstvima. Dakle, i u ovom pitanju izražavamo rezerviranost i suzdržanost od kategoričkog suda.  

Upotreba i pormoviranje kreditnih kartica

Pitanje:

Selam!

Da li je dozvoljeno propagiranje korištenja kreditnih kartica (VISA, Mastercard i slične) radi plaćanja određenih usluga, kupovinu proizvoda ili pak za doniranje sredstava za određene projekte?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kreditne kartice se mogu koristiti na dozvoljen način, tj. da se izbjegne ulazak u kamatonosnu transakciju, ako se ne prekoračuje dozvoljeni limit i ne prekorači vrijeme kredita, odnosno ako potrošeni i plaćeni iznos ima pokriće u računu korisnika. Prema tome, nema ništa sporno u korištenju tih kartica pod uvjetom da se ne upada u kamatonosni kredit. Međutim, propagiranje i promocija tih kreditnih kartica je nešto drugo. Naime, ocjena šerijatske dozvoljenosti njihovog propagiranja zahtijeva poznavanje svih relevantnih činjenica o njihovom izdavaču, pa bismo se suzdržali od davanja ocjene, budući da veo sumnje natkriljuje takve i slične poslove.

Način formiranja safova

Pitanje:

Poštovani!

Molim Vas da nam pojasnite šta je glavni orijentir u pravljenju i ravnanju safova u džematu? Odakle se počinje formirati saf? Koja je to tačka na osnovu koje se ljudi redaju i ravnaju  u safove? lijevo desno ili sredina safa? Ovo Vas pitam jer u našem džematu ima različitih tumačenja.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Saf se počinje formirati od sredine linije u kojoj se formira pa na desnu i lijevu stranu od sredine safa. Prema tome i kod ravnanja treba gledati na sredinu safa i prema sredini se ravnati. Bitno je da saf bude poravnat i popunjen, a to s koje strane će se ravnati, manje je važno pitanje. Štaviše, može se reći da je to više tehničko pitanje. No, neko mora donijeti odluku kako bi se izbjeglo eventualno sporenje, a to je imam koji treba usmjeriti muktedije kako da poravnaju saf. Kako imam zapovijedi, tako treba i postupiti.

Namaz u džematu i učenje na stajanju

Pitanje:

Selam alejkum!

Naišao sam na neke propise, zbog kojih sam malo zbunjen. Naime, što se tiče namaza u džematu, ja sam uvijek na prva dva rekata farza, podne i ikindije namaza, učio fatihu i suru, a na noćnim namazima (sabah, akšam, jacija), na 3. i 4. rekatu fatihu, da bi naišao na neki propis, da se iza imama ništa ne uči, bilo da je noćni ili dnevni namaz, bilo da imam uči naglas ili u sebi...

Jesu li ti namazi u džematu meni ispravni?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U našem mezhebu, muktedija /osoba koja klanja u džematu/ ništa ne uči iza imama od Kur'ana bilo da imam uči naglas ili u sebi. Vaši namazi koje ste klanjali u džematu, a u kojima ste učili Fatihu i sureta, su ispravni i ne trebate ih ponavljati.

Dodir tijela i nećistoće

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prilikom slučajnog kontakta mokraće sa rukom, je li dovoljno oprati ruku sapunom, ili je neophodan gusul?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako se rukom ili nekim drugim dijelom tijela dotakne neka nečistoća, poput mokraće, dovoljno je oprati taj dio sapunom, ili čak samo vodom. Gusul nije neophodan.