A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Obaveznost klanjanja vitr-namaza

Pitanje:

Selam Alejkum! 
Da li je obavezno klanjati vitr-namaz? Znam da ima raznih mišljenja po ovome pitanju, pa sam sada jako zbunjen. Da li to znači da onda ima šest a ne pet dnevnih namaza? Ako se radi o vadžibu a ne farzu koja je razlika i je li obaveza? Ako različiti mezhebi različito misle, šta onda ja da radim? Kako ću ja biti griješnik ako propustim a neko iz drugog mezheba nije ili obratno? Stoga Vas molim da pomognete tako što ćete mi jasno reći da li mi je obaveza da klanjam ovaj namaz ili ne?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Vitr namaz je vadžib, a ne farz u hanefijskom mezhebu. Dokaza o obaveznosti klanjanja vitr namaza ima više u hadisima Božijeg Poslanika a.s., i oni se navode u hadiskim i fikhskim djelima. Vitr namaz je u drugim mezhebima sunneti-muekkede (pritvrđeni sunnet). Činjenica je da Poslanik a.s. nije izostavljao vitr namaz čak ni za vrijeme putovanja. Vitr se naklanjava kao i farz namazi. Vitr je vadžib, a ne farz zato što je dokaz njegove obaveznosti vjerovatnog, a ne kategoričkog karaktera, poput pet dnevnih farzova, i zato njegovo poricanje ne izvodi iz vjere za razliku od poricanja farza. U pogledu izvršenja, nema velike razlike u odnosu na farz. Obaveza je izvršiti i jedno i drugo. Druge pravne škole ne prave razliku između farza i vadžiba, pa ono što je vadžib u našem mezhebu, uglavnom kvalificiraju kao sunneti-muekkede. U svakom slučaju, vitr namaz ne treba izostavljati, jer ga je i Poslanik a.s. redovno obavljao, pa i kada je bio putnik, a i zapovijedio je da ga klanjamo riječima: "Vitr je obaveza, pa ko ga ne klanja ne pripada nama". (Zabilježili su ga Ebu Davud, Ibn Madže i Hakim, koji ga je ocijenio vjerodostojnim (sahih). Neki muhaddisi cijene da mu je isnad hasen).

Vrijeme otplate duga

Pitanje:

Selam!

Ako sam nekom dužan, postoji li u islamu rok do kada se mora vratiti osim ako to međusobno nije dogovoreno?
Dužan sam dvijema ženama: jedna mi je halalila dug, pa mi tražila dio ipak kasnije, a druga mi je rekla sve halal, pa onda opet da sve vratim, pa opet sve halal, pa opet da vratim... A ja ne znam koliko sam precizno dužan ovoj drugoj. Šta da uradim?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U principu dug treba čim prije vratiti ako je dug neodređenog roka. Ne treba neopravdano odlagati vraćanje duga. Preporučujemo Vam da spomenutim ženama vratite dug budući da nije sigurno koliko su prisebne u svojim postupcima gledajući na oprečne izjave. Opraštanje duga, pa traženje vraćanja isl. Nešto tu nije uredu.

Način sjedenja žene u namazu

Pitanje:

Selam!

Da li je farz da prilikom sjedenja u namazu žena se osloni više na lijevu nogu, a da ne bude oslonjena na obje noge?

 

Odgovor:

Što se tiče većeg oslanjanja na lijevu nogu prilikom sjedenja, to ne može biti farz - stroga obaveza. Način sjedenja spada u sunnete, a ne farzove namaza. Prema tome, to nije tako važno pitanje. Nema smetnje da žena sjedi kako joj je lakše prilikom sjedenja na "Ettehijjatu".

Pravilan položaj žene na sedždi

Pitanje:

Selam!

Da li je ispravno da se laktovima dotakne pod i da laktovi budu uz koljena dok je žena na sedždi?

 

Odgovor:
Ispravno je u našem mezhebu da žena u namazu laktovima dotakne tlo i da budu uz koljena prilikom činjenja sedžde, jer je time više pokrivena i zaštićena. 

Različita transkripcija Kelimei-šehadeta na naš jezik

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prilikom čitanja različite literature (ilmihala, knjiga vjeronauke i sl.) uvidjela sam da postoje razlike u pisanju Kelimei-šehadeta, tačnije jedno slovo, na jednom mjestu piše: "Ešhedu en la ilahe illellah, ve ešhedu enne Muhammeden abduhu ve resuluhu" a na drugom "Ešhedu en la ilahe illallah, ve ešhedu enne Muhammeden abduhu ve resuluhu", pa bi zamolila da kažete koji je tačan izgovor „illellah" ili „illallah"?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema bitne, značenjske razlike između dva načina pisanja spomenute sintagme. Obično se piše kako se izgovara, tj. "illellah", ali nije neka posebna grješka ako se napiše ili kaže: illallah. 

Osiguranje automobila

Pitanje:

Selam alejkum!

Pošto nisam baš siguran sa  islamskim stavom o raznim osiguranjima jer ima različitih tumačenja, moje pitanje glasi: šta uraditi kad je u pitanju osiguranje auta ako živite u kršćanskoj zemlji gdje ne vladaju šerijatski zakoni i gdje su krađe i paljenja auta svakodnevna pojava? Znamo svi kako to ide ako vas ne daj Boze neko udari ili vi nekog. Moje pitanje se odnosi na "malo" skuplja auta za koja imamo potrebu radi odlaska u domovinu koja je udaljena oko 2500 km. Pitam jer želim živjeti što više po Islamu, što meni u većini pitanja, hvala Allahu nije problem, ali ima nekih pitanja koja "malo" dovode u nedoumicu kao npr. ovo.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Osiguranje koje je nužno po slovu zakona, poput osiguranja auta, nije sporno i njegova dozvoljenost nije upitna. Upitna je šerijatska valjanost dobrovoljnih komercijalnih osguranja, dakle dodatnih osiguranja koja zakon ne nameće, te ih bez prijeke potrebe ne treba koristiti. 

Vrijeđanje i napadanje ashaba

Pitanje:

Selam!

Čitajući na jednoj internet stranici naiđoh na čudan naslov: "Obožavanje Tri Halife". Čitajući dalje vidjeh da se tu dosta negativno govori o prvoj trojici nasljednika Poslanika Muhammeda, s.a.w.s.
Evo šta stoji o Ebu Bekru, r.a.:
„Postavlja se pitanje da li i sunnije obožavaju ashabe, a prije svega da li obožavaju tri prve halife, tj. da li se pokoravaju Ebu Bekru, Omeru i Osmanu a protiv Kur'ana i poslanikovog sunneta.
Najprijee, proučavajući islamsku historiju vidjećemo da je Ebu Bekr ukinuo propis plaćanja Humsa ehlul-bejtu (as), a to potvrđuje i wehabijski šejh al-Albani. Nažalost, umjesto da slijede Allaha (swt) i njegova poslanika (s), pravdajući se nekakvim bezveznim razlozima sunnije i dan danas u vezi toga slijede Ebu Bekra.
Allah kaže u Kur'anu:
`I znajte da od svega što u borbi zaplijenite jedna petina pripada Allahu i Poslaniku, i rodbini njegovoj, i siročadi, i siromasima, i putnicima, ako vjerujete u Allaha i u ono što smo objavili robu Našem na dan pobjede, na dan kada su se sukobile dvije vojske, a Allah sve može.`
(Kur'an 8:41)
Također u Buhariji možemo pročitati:
Pričao je Ibn Abbas:
Izaslanici plemena Abdul-Qajsa su došli i rekli: `O Allahovo poslaniče! Mi smo od plemena Rebia i između nas i vas stoje nevjernici plemena Mudara, pa ne možemo doći k tebi osim u zabranjenim mjesecima. Pa nam odredi upute kojih ćemo se mi sami pridržavati, a i sa kojima bi pozivali nas narod koji je ostao iza nas da ih slijedi.` Poslanik reče:
`Određujem vam da radite četiri stvari i zabranjujem vam da radite četiri stvari: Određujem vam da vjerujete u Allaha (a to je) da niko nema pravo biti obožavan osim Allaha (poslanik to naglasi svojom rukom), da obavljate namaz potpuno, da plaćate Zekat, da postite mjesec Ramazan, i da plaćate Hums (petinu) od plijena.`
Ovdje, časni poslanik (s) govori jednom slabom plemenu, a koje se inače nije moglo boriti u nikakvom ratu, da je ipak i pored toga za njih Hums bio obavezan. Ovo nam takođe jasno pokazuje da su oni koji ograničavaju Hums samo na ratni plijen, u veliko zabludi.
Danas na cijeloj zemlji jedino šia muslimani plaćaju Hums. Sunnije slijede Ebu Bekra, a protivno Kur'anu i poslanikovom sunnetu! Ima puno sličnih slučajeva u kojima sunnije slijede Ebu Bekra nasuprot Kur'ana i poslanikovog sunneta, ali je zasad i ovo dovoljno. Važno je napomenuti da je ovim Ebu Bekr izložio sebe Allahovoj (swt) srdžbi, jer onaj koji ukida Allahove propise (poput propisa o Humsu), logično, navlači na sebe Njegovu srdžbu.

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema dileme da je napad na najbliže Poslanikove a.s. saradnike i njegove nasljednike na poziciji vođstva ummeta istodobno napad na Poslanika a.s. i islam. Da je Ebu Bekr r.a. takav kakvim ga opisuju njegovi mrzitelji zar bi ga Poslanik a.s. odredio da ga mijenja na namazu tokom njegove bolesti u kojoj je preselio na Ahiret? Zar Uzvišeni nije u Kur'anu zabilježio Poslanikove a.s. riječi u pećini u kojoj je boravio sa Ebu Bekrom za vrijeme Hidžre: "Zaista je Allaha s nama"? S Poslanikom je tada bio Ebu Bekr. Zar može biti neko koga je Poslanik a.s. odabrao da mu bude pratilac na putu Hidžre i za koga Uzvišeni kaže da je s njim (uz Poslanika a.s.) iko drugi do odabrani Poslanikov ashab i vjerni saradnik. Omer r.a. je najzaslužniji za širenje islama na području Persije i prethodno rušenje vatropokloničke vlasti u njoj. Šiiti, čiji je centar u Iranu, zbog toga bi mu trebali biti trajno zahvalni i veličati ga, ako ne već zbog drugih njegovih zasluga za islam i njegovo širenje na mnoga nova područja i zemlje. Zar konačno i sam hazreti Alija nije udao svoju kćer za Omera r.a? Zasluge hazreti Osmana i hazreti Alije, kao i ostalih ashaba, za islam i muslimane su neupitne i nesporne, tako da oni koji to negiraju, nisu u stanju i nikada to neće biti, uvjeriti muslimane, osim šiita, naravno, da je riječ o ljudima niskih moralnih kvaliteta, "zavjerenicima", pokvarenjacima...Naprosto, čini nam se posve nepotrebnim i suvišnim braniti takve ljudske i moralne veličine kakvi su bili hulefai-rašidin, jer su njihove odlike, veličina i zasluge tako očigledne da ih moraju uočiti svi objektivni, nepristrasni ljudi, a kamoli muslimani. Ehlu sunnet vel-džema'at ne obožavaju nikoga i ništa mimo Allaha, jer oni ne vjeruju u nepogrješivost bilo koga od ljudi, osim Poslanika a.s. u onome što prenose od Objave. Nema nepogrješiv imama kao što vjeruju sljedbenici nekih drugih sekti, tako da je potpuno besmisleno optuživati ehli sunnet vel-džema'at da obožavaju bilo kojeg ashaba. Oni koji za to optužuju sunite, trebaju dobro razmisliti o svojim doktrinama, posebno doktrini ismeta - nepogrješivosti imama. Napad na ashabe samo produbljuje podjele među muslimanima i idu na ruku neprijateljima islama. Takvi napadi nisu na tragu javno proklamirane težnje za jedinstvom ummeta, kakve izjave čujemo s vremena na vrijeme od šiitskih zvaničnika. Nadamo se da su te izjave iskrene i da odražavaju stvarne težnje šiita za poboljšanjem odnosa sa većinskim sunitima.

Način napaštanja propuštenih ramazanskih dana posta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Htjela bih Vas pitati kako da napostim dane koje nisam postila u mjesecu ramazanu? Naime, tek sam se u zadnje vrijeme okrenula religiji, i znam da sam činila veliki grijeh što prije nisam postila. Budući da je u pitanju više ramazana koje nisam postila (ili sam postila samo poneki dan) zanima me kako da ih napostim? Da li moram napostiti svaki ramazan koji nisam postila posebno, ili? Da li da postim 60 dana za svaki ramazan koji sam propustila ili ću postiti 60 dana za sve ramazane koje sam propustila? Moram li svaki dan postiti uzastopno dok ne napostim sve propušteno ili mogu da jednu sedmicu postim, a jednu ne?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U principu treba napostiti dan za dan ako je mrsenje bilo opravdano, kao npr. u slučaju bolesti i putovanja, ili za dane kada nije dozvoljeno postiti, kao npr. za vrijeme mjesečnice (hajz) ili postporođajnog perioda (nifas). Za namjerno neopravdano mršenje tokom ramazanskog posta predviđen je keffaret, tj. za svaki pokvareni dan posta napostiti taj dan plus šezdeset dana. Ko to nije u stanju, dužan je za svaki dan nahraniti šezdeset siromaha. No, budući da je kod Vas riječ o više ramazana, da niste ni imali na umu da postite, niti ste zanijećivali post, da je teško da napostite sve te ramazane, ili da izvršite mnogo keffareta (iskupa), pokajte se za počinjene grijehe, zamolite Allaha da Vam oprosti i čvrsto odlučite da taj grijeh više nećete ponoviti. Allah prima iskreno pokajanje.

Žena kao bedel za muškarca

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Želio bih da mi odgovorite na jedno pitanje. Radim kao imam i dobio sam pitanje u pogledu bedela za hadž. Jedna žena koja želi sljedeće godine obaviti hadž za sebe pa želi poslati bedela za svoga umrlog supruga. Pita da li može njen bedel za muža biti žena koja nije u rodu njenom suprugu ali je njoj bratična. Da li može ta žena biti bedel za njenoga supruga?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dozvoljeno je, ali je pokuđeno da žena obavi bedeluk za muškarca, osim ako se radi o nasljednici (za ostavioca). Ta žena bi trebala prethodno za sebe obaviti hadž. Također, ako se radi o hadžu koji je farz, uvjetuje se oporuka od strane umrle osobe o obavljanju bedeluka za nju, osim ako to obavi nasljednik, tada se ne uvjetuje njegova oporuka.