A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Bračni život sa nemuslimanom

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kako se postaviti prema djevojci muslimanki koja je otišla da živi s kršćaninom ovdje u BiH i pored svega što smo proživjeli. Šta da radi rodbina i prijatelji, da se odreknu ili pokušaju da je dozovu pameti na neki način? Ovo je dovelo i do svađe i trvenja u samoj porodici, jedni joj odlaze u posjete, a drugi ne žele ni da čuju za nju. Kakav je ispravan postupak po islamskom pravu, je li ona uopće muslimanka? Treba li se i lokalna islamska zajednica oglasiti po ovom pitanju i jasno naglasiti da za takve nema mjesta među muslimanima. Da li se takvoj osobi smije klanjati dženaza i obaviti ukop u muslimanskom mezarju u slučaju smrti.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
"Bračni" život s nemuslimanom, kao i vanbračni sa bilo kim, je veliki grijeh i izvodi iz vjere ako osoba smatra da je to dozvoljeno i normalno. Ako pak vjeruje da je to zabranjeno, ali ipak počini takav grijeh, ne smatra se otpadnikom od vjere, već velikim griješnikom. Muslimanima, posebno njenoj najbližoj rodbini, ne može biti svejedno zbog činjenja takvog grijeha. Nije neočekivana i nelogična reakcija onih koji ne žele više ni da čuju za nju, sve dok se ne pokaje, ali i onih koji pokušavaju da je odvrate od toga i izvuku iz konstantnog grijeha. Brak muslimanke sa nemuslimanom smatra se ništavnim, nepostojećim. Smatramo da je bolje nastojati je odvratiti od tog grijeha nego je ostaviti i napustiti da i dalje srlja u propast. Svaki takav slučaj je specifičan, pa sami procijenite koju metodu i postupak je najbolje primijeniti u odnosnom slučaju. To je Vaš član porodice i Vi ste najpozvaniji da joj pomognete i pružite joj šansu/e za izbavljenje. Bog obećaje oprost onome ko se iskreno pokaje.

Crtanje likova

Esselamu alejkum!
Je li dozvoljeno crtanje likova? Kako "živih" tako i onih sa crtanih filmova. Pročitao sam negdje da se hadis o zabrani kreairanja likova odnosi samo na vajarstvo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ima tumačenja da se hadisi o zabrani "tasvira", tj. oblikovanja kipova, likova, odnose samo na vajarstvo, ali ima i tumačenja da se odnose i na crtanje likova. Oba tumačenja imaju svoje dokaze i obrazloženja. Kategoričkog odgovora nema, a Vi se opredijelite za ono mišljenje s kojim će Vaše srce biti mirnije.

Učenje Kur`ana tokom namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Mene zanima zašto na dnevnim namazima učimo u sebi, a recimo noćnim naglas, kada u Kur´anu, sura Al-Isra, 110. ajet Uzvišeni kaze: "Reci: "Zovite: 'Allah', ili zovite: 'Milostivi', a kako god Ga budete zvali, Njegova su imena najljepša. Ne izgovaraj na sav glas Kur'an kad molitvu obavljaš, a i ne prigušuj ga; traži sredinu između toga". Obraćam se Vama jer Vam jedinim vjerujem po pitanju tumačenja Šerijata, a pomenuti ajet i naša praksa me dovela u nedoumicu. Ja sam siguran da naša praksa ima neko utemeljenje, ali bih volio da mi ga Vi i navedete.
Selam!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Najbolji tumač kur'anskih ajeta i šerijatskih propisa je sam Poslanik a.s. Praksa da se na dnevnim namazima uči u sebi, a na noćnim naglas naslijeđena je od samoga Poslanika. Da je on postupio suprotno, tj. da je učio u sebi u noćnim, a glasno u dnevnim namazima, ili nekom drugom kombinacijom, i mi bismo tako postupili, jer slijedimo njegovu praksu u tome. Neki su pokušavali dati racionalno objašnjenje za takvu praksu, ali potpuno racionalnog objašnjenja nema. Jednostavno, tu se postupa po naslijeđenoj praksi koja seže do Poslanika a.s. i ashaba i to nije nikada bilo sporno. Ajet koji spominjete ne odnosi se na učenje u namazu, već na dovu, bez obzira što je upotrijebljena riječ "salat", budući da ona označava i namaz i dovu. Da je riječ o dovi, ukazuje i prvi ajet u kojem se kaže: "Kulid'uu..." - "U dovi prizivajte...!" Dakle, riječ je o dovi.

Obavljati namaz bosonog

Pitanje:

Selam alejkum!

Da li se postoji predaja da se namaz ne izvršava bosih nogu?

Pošto kući kad klanjamo, nekad bosi obavimo namaz a čuo sam da jevreji svoju molitvu obavljaju bosi pa mi da ne bi bili kao oni ne obavljamo tako namaz. Ima li nešto o tome u našem hanefijskom mezhebu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema smetnje klanjati bosih nogu, ali ako se klanja u džematu svakako je bolje klanjati u čarapama ako su čiste (ne zaudaraju).

Klanjanje dženaze samoubici

Pitanje:

Selam!

Molim vas, da mi odgovorite zašto se u nekim našim mjestima klanjaju dženaze za osobe koje su izvršile samoubojstvo.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dženaza namaz samoubojici ne klanja se samo u nekim nego u svim mjestima kod nas, jer je takav šerijatski propis. Dakle, samoubistvo jeste veliki grijeh ukoliko ga osoba izvrši svjesni pri pameti, ali ne izvodi iz vjere, tako da se ta osoba tretira muslimanom griješnikom, a muslimanu se klanja dženaza.

Naplata duga

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Interesuje me pitanje duga. Naime, radio sam kod jednog čovjeka po sistemu dnevnice. Kada je posao bio urađen on nije želio platiti kako smo se dogovorili jer je bio nezadovoljan za koliko je to vremena urađeno nego je platio koliko je htio odnosno ni pola od predviđenog. Ja znam da je grijeh ne govoriti sa nekim ali ja nisam mogao preći preko ovoga što je on učinio. Međutim,  kada je on skoro umro ja sam prešao preko svega, klanjao mu dženazu, halalio ali me sada interesuje da li sam ispravno postupio što nisam htio govoriti s njim zbog duga. Napominjem, da ni porodica nije htjela da plati jer to oni shvataju po sistemu „davno je to bilo pa prošlo".

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kada se ugovor ne sačini u pismenom obliku i ne preciziraju obaveze i prava, onda često dođe do nesporazuma i nesuglasica o sadržaju dogovorenoga. Sve strane stoga pomalo snose dio svoje krivice. Dobro je što ste mu halalili i klanjali dženazu, jer ko drugome halali može očekivati da i njemu drugi halale njegove grješke i hakove. Niste imali opravdanje za potpun prekid komunikacije, jer ste eventualni dug mogli riješiti putem suda, nagodbe ili arbitraže. Nije dozvoljeno ne pričati sa muslimanom duže od tri dana. Ali, za takav postupak vjerovatno i rahmetlija snosi dio odgovornosti. U svakom slučaju, iskreno pokajanje će dobro doći, a ko se iskreno pokaje za svoj grijeh, Allah će mu ga oprostiti.

Internet stranice sa pornografskim sadržajem

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Možete li mi dati odgovor na pitanje kako se tumači posjećivanje nemoralnih internet stranica, gledanje tuđih nemoralnih profila i komuniciranje sa osobama sa tih stranica na nemoralan način?

Čitala sam tumačenje ajeta sure En-Nur, 30. i 31, ali mi nije jasno gdje je tačno granica između približavanja bludu i samog bluda, jer se ovdje radi i o pokazivanju polnih organa putem web kamere, zatim cybersexa, da li je ta osoba bludnik odnosno bludnica ili se tretiraju kao osobe koje se približavaju bludu?

Kakvo je šerijatsko-pravno tretiraju te osobe? Kakva je kazna za njih ako su u braku ili ako su izvan braka?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Posjećivanje internet stranica i adresa koje sadrže i nude erotske sadržaje, koje prezentiraju i pozivaju na nemoral je zabranjeno djelo. Onaj koji to čini približava se bludu, ali se ne može nazvati bludnikom, jer se blud, zinaluk u fikhu definira kao nezakonit spolni odnos. Pokazivanje spolnih organa putem web kamere i komuniciranje sa osobama na internetu na nemoralan način je strogo zabranjeno djelo (haram) i potpada pod zabranjeno djelo približavanja bludu koje je zabranjeno na temelju kur'anskog ajeta: "I ne približavajte se bludu". Sve što vodi u haram poprima status harama. U jednom hadisu se navodi da i oči mogu počiniti blud, a njihov blud je gledanje. Međutim, taj blud nije isto što i blud počinjen spolnim organom. Sigurno je da je blud teži i veći grijeh od djela koje približava bludu, pa je i predviđena vjerska sankcija teža. Sakcija za blud spada u hudude - fiksirane kazne, koje su predviđene za najteža šerijatska krivična djela, dok djela približavanja bludu spadaju u kategoriju diskrecionih sankcija (t'azir) koje određuje nadležna vlast. Osobe koje to čine treba savjetovati da se okane tog harama i pokaju se zbog njega, čineći dovu Uzvišenome da im pomogne u udaljavanju od tog opasnog grijeha. Ustrajavanje na tom grijehu može dovesti do teških posljedica.

Higijena stidnog mjesta

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Je li musliman dužan da uklanja/krati/brije dlake sa stidnog mjesta? Šta sve spada pod kategoriju obaveznog uklanjanja dlaka"

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Uklanjane dlaka, brijanjem ili na neki drugi način, sa stidnih mjesta, kao i ispod pazuha, spada u tzv. prirodna svojstva. To nije stroga obaveza (farz) već pohvalno i preporučeno djelo (sunnet). Dakle, dio je Poslanikove a.s. tradicije koju bi muslimani trebali slijediti. Ona ima i svoje higijensko-zdravstveno opravdanje, što je posve očito.

Nepoznati tragovi na odjeći i namaz

Pitanje:

Esselamu alejkum.
Htio bih pitati da li nam je valjan namaz ako poslije njega recimo uočimo na vešu neku tačkicu za koju nismo sigurni da li je trag od stolice, ili na toalet papiru kada se obrišemo poslije namaza, ili slično. Ja nisam obnavljao namaz, pa bih Vas htio pitati da li sam pogriješio? Prije namaza sam se prao nakon nužde i bio sam siguran da je sve u redu. 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Takav trag ne smeta i namaz je ispravan, jer se teško sačuvati od toga.

Promoviranje donatora u izgradnji džamije

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Želim čuti Vaše mišljenje o slijedećem problemu: U jednom selu kod Zenice donator novca za izgradnju munare na džamiji na novoizgrađenu munaru je stavio veliku ploču sa svojim imenom i imenom svoje supruge (donatori). Ovo je neuobičajena praksa kod nas, a time vrijeđa i osjećaje stotina drugih ljudi koji su svojim prilozima izgradili cijelu džamiju, posebno onih koji su nebrojen broj sati proveli volontirajući na izgradnji džamije. Što mislite o ovom slučaju i da li je IZ zajednica trebala reagirati i spriječiti ovakav način samoisticanja i unošenje nemira među džematlije?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Smatramo da je bolje i bliže iskrenosti i skromnosti, koje zahtijeva islam, ne reklamirati učinjeno dobro djelo na takav način. No, ako je spomenutom dobrotvoru obećano isticanje takve table, treba to i ispoštovati, osim ako dotična osoba odustane od isticanja table. Džematlije su trebale na vrijeme reagirati i odbiti uvjetovanu donaciju, već sami preuzeti na sebe obavezu gradnje munare. Kada su već prihvatili uvjetovanu donaciju, ne treba im onda smetati ta tabla. Obično je građevinski odbor prinuđen na slične poteze uzimajući u obzir ljudsku želju pojedinaca da se njihovo dobro vidljivo ovjekovječi, bez obzira što će im se zbog toga možda umanjiti sevap, a možda ga neće ni imati ako im je namjera bila isključivo samoreklamiranje, a ne činjenje dobročinstva u ime Allaha. Djela se prema namjerama vrednuju, kaže se u jednom hadisu. Ako donacija nije bila uvjetovana stavljanjem ploče s imenima donatora na munaru, onda donator nema pravo naknadno zahtijevati da se ta ploča postavi. Stvari treba razjasniti prije ulaska u određeni posao kako kasnije ne bi došlo do nesporazuma.