A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Stambeni kredit

Pitanje

Esselamu alejkum!
Imam jedno pitanje, ja znam da su kamate haram ali kako je kada se kupi stan pa se mora u banku platiti kamate, primjer imam 20 god. kredit za stan, je li to haram? Kako je to kada se kupi onda džamija na kredit u Austriji?
Hvala unaprijed!

 

Odgovor

Ako Vam je stan neophodan i nemate drugog načina da riješite to pitanje osim putem kamatnog kredita, onda je to dozvoljeno. Ako niste u stanju prijeke potrebe za rješavanjem tog pitanja putem kredita, jer imate drugi stan ili kuću, ili taj problem možete riješiti na drugi način, onda nije dozvoljeno posezati za kamatnim kreditima.

Predizborna kampanja u džamiji

Pitanje

Esselamu alejkum!
A evo upravo sam došao sa džume. Bili su iz stranke socijaldemokrata Austrije tri predstavnika. Jedan Srbin, jedna Srpkinja i jedan rođeni Austrijanac. Taj Srbin i Srpkinja su bili i prošle džume pred mesdžidom i dijelili letke i malo poklone od "socijaldemkrata". Baš se radilo o predizbornoj kampanji, jer su uporno govorili da "mi" glasamo za "njih".
Podvukli su kako trebamo "mi" da glasamo za trenutnog gradonačelnika (koji je također socijaldemokrata). Bio sam toliko razočaran da vam ne mogu opisati. A dva puta su naše Bošnje čak i aplaudirali - sramno, sramno i jos jednom sramno. Da se tako nešto dešava u jednom bosanskom mesdžidu.

Ovo nije prvi put da se neislamske stvari dešavaju u džematu. Efendija također s vremena na vrijeme ismijava terminus "halal" u konotaciji sa mesom. Izjavio je (na to se dobro sjećam) da je za njega "sve halal što je tehnički ispravno". A prije jedne džume je također izjavio "kako je davno puklo da su vehabije plaćeni od Velike Britanije". Organizuju "bajramska" (tj. šejtanska) sijela povodom bajrama - šejtanska zato, što dovode među ostalim pjevačice u mini-suknji i na kojem se pjeva među ostalim "malo viski malo coca cola"?! Tu je najvažni profit. Kada je bilo organizovano druženje "U susretu ramazanu" i kad je bio gost profesor iz BiH i ansambl "Sultan Mehmet Fatih" iz Sarajeva od preko 300 mjesta su bila samo malo više od 100 popunjena. Zašto? Zato što taj odbor (koji nije podržavao to druženje) nije obavijestio džematlije blagovremeno a također su članovi odbora sami došli - bez ikakvog člana svoje porodice. To je očita opstrukcija svega što nije od njih. To je stanje džemata ovdje.

Zar to nije sramno?! Itekako. Kome se obratiti? Ovdje nikome. Džematski odbor neće ništa da preduzme, jer im odgovara to stanje. A te priče su samo jedan primjer kvaliteta tog imama i tog odbora.Uvjeren sam da ću dobiti kao odgovor nešta u stilu "Cijenimo vaše primjedbe itd." i da se trebamo dalje potruditi da poboljšamo stanje. Al' mi pojedinci se trudimo već godinama, al' takoreći ništa se ne može promijeniti. Većina slijede svog djeda a ne Poslanika a.s.

Zahvaljujem se za vaše vrijeme koje ste potrošili tokom čitanja ovog teksta. Realan sam dovoljno da znam da vi nemate nikakve "formule" kako riješiti ovaj problem, ali ipak mi je važno da se zna u Rijasetu IZ BiH kakvo je stanje u jednom od najvećih džemata u Austriji.

 

Odgovor

Ako je tačno da se imam ismijava s pojmom halal hrana, on ne zaslužuje da bude imam, kao što ni članovi džematskog odbora koji se ne brinu o pravilnom funkcioniranju džemata, uz poštivanje šerijatskih propisa tamo gdje se mogu primijeniti, ne zaslužuju da budu članovi džematskog odbora. Skupština džemata je ta koja može promijeniti odbor i izabrati nove članove. Znamo da je u praksi to teško izvesti. Na osnovu Vašega pisma da se zaključti da je Vaš džemat opterećen problemom na relaciji tzv. "vehabije" - ostali članovi džemata. Taj problem trebate prevazići i jedinstveno raditi na jačanju džemata. Ponavljamo, mesdžid i džamiju treba držati daleko od uticaja politika i političkih stranaka. Preporučujemo Vam da Vaše pismo i primjedbe proslijedite Uredu za bošnjačku dijasporu.

Otplata stambenog kredita

Pitanje

Imam slijedeći problem, pa mi je svaki savjet dobro došao:

- podigao sam stambeni kredit i kupio stan. Dakle, stvar je gotova, već sam zglajzao i tu nema lijeka. Znam da je haram. Vraćam mjesečne rate i kamatu.

- u međuvremenu sam nepredviđeno, došao do neke veće količine novca (otprilike oko jedne trećine iznosa koji sam podigao). Već duže vrijeme pokušavam sa bankom prebiti iznose, kako bih smanjio glavnicu. Banka se vadi na ugovor i na neka svoja pravila, koja navodno dozvoljavaju prijevremenu otplatu kredita, tek nakon vraćanja 40% glavnice. Imam do toga još puno vremena. Ugovor je dvosmislen, možda bi ih mogao i tužiti, jer se u njemu ne spominje to, već u njihovim pravilima. Uglavnom može se tumačiti i ovako i onako i ishod sudskog spora bi bio neizvjestan.

- Nudili su mi da svoje pare "oročim" kod njih u banci, do vremena kada mognem izvršiti prijevremenu djelimičnu otplatu kredita, kako bi na taj način amortizovao kamatu koju dajem.

- ja sam odbio, nisam ih tužio, a pare mi već više od godinu dana stoje umrtvljene. Po tom osnovu, (ne davanjem svog novca "izgubio sam" već nekoliko hiljada maraka po osnovu "izmaklih eventualnih kamata"). U zadnje vrijeme konstantno "oblijeću" oko mene, navodno imaju neke akcije za štednju sa velikom kamatom itd.


Šta da radim:
1. da pare potrošim u nešto drugo,

2. da tužim banku, pa ma kako sudski spor mogao biti dugotrajan i neizvjestan,

3. oročim navedeni iznos, jer ovako (u očima banke ispadam budala), dajem kamatu (znači već sam zglajzao i u haramu), a s druge strane odbijam primati kamatu (od iste banke) i "pozivam se na neke principe koje sam već pogazio".

Ludilo! Ne znam više šta da radim. Nekad pomislim, da bi možda bilo i bolje da nisam ni došao do ovih para. Barem bi znao na čemu sam i "mirno spavao". Konkretno pitanje, ako sam već zglajzao i u haramu, da li da onda, nemam više obzira i da idem do kraja? Da napomenem, da bi vjerovatno od "zarade" od svoga oročenog iznosa, mogao vraćati barem pola sadašnje rate i da bi time u dobrom dijelu "kompenzirao" kamatu koju ja dajem (za jednu trećinu glavnice). I sam sebi ponekad djelujem ko budala. Svaki savjet je dobro došao.

Unaprijed hvala!

 

Odgovor

Ako se jednom pogaze principi, ne znači da su vrata otvorena za stalno gaženje principa. Ako čovjke jednom pogriješi, ne znači da treba nastaviti griješiti. Grijeh se može izbrisati prestankom griješenja, a ne novim griješenjem. Svakako je veći grijeh uzimati nego davati kamatu, posebno ako se radi o slučaju prijeke potrebe i sl. Dobijeni ili zarađeni novac se može investirati na različite načine, a ne samo deponiranjem u banku i ubiranjem kamate. Ako već razmišljate na taj način, pokušajte sa štednjom u banci koja nastoji poslovati na beskamatnoj osnovi, poput BBI banke.

Datum rođenja El-Gazalija i Ibn-Kessira

Pitanje

Esselamu alejkum!
Želio bih da znam kad je rođen i gdje Muhammed El-Gazali a kad  Ibn-Kessir.

 

Odgovor

Muhammed el-Gazali, treba ga razlikovati od Ebu Hamida el-Gazalija, rođen je 1917. u mjestu Nekla el-'Ineb u egipatskoj pokrajini El-Buhajra. Ibn Kesir: rođen je oko 700. h.g. u mjestu Medždel južno od Damaska u Siriji.

Dileme oko naklanjavanja namaza

Pitanje

Esselamu alejkum!

Imam pitanje kad se hoće da naklanja jedan namaz je li taj namaz odmah klanjamo kad imamo mogućnosti ili da čekamo da slijedećeg namaza pa da naklanjamo propušteni namaz pa onda šta je slijedeće. Kao naprimjer, naklanjavamo ikindiju odmah klanjamo kad mognemo ili čekamo akšam pa naklanjavamo ikndiju pa onda akšam da sastavimo ili ne.

 

Odgovor

U principu, propušteni namaz treba naklanjati čim prije, tj. prije klanjanja slijedećeg namaza. U primjeru koji ste spomenuli kažete: Ili da čekamo akšam, što pretpostavlja situaciju u kojoj akšam još nije nastupio. Dakle, još je ikindijsko vrijeme, pa nije riječ o naklanjavanju već o klanjanju ikindije u njenom vremenu, jer ikindijsko vrijeme traje sve do zalaska sunca, kada nastupa akšamsko vrijeme. Ako akšamsko vrijeme nastupi, prvo treba naklanjati ikindiju, pa onda klanjati akšam namaz.

Neopravdano prekidanje posta

Pitanje

Esselamu alejkum!
Desilo mi se jednog ramazana da sam namjerno (bez opravdanog razloga) prekinuo post; pošto znam da moram napostiti 60 dana i plus taj jedan dan ili nahraniti 60 siromaha. Pokušavao sam ali nisam uspio... Pokušao sam ispostiti tih 60 dana uzastopno ali sam uspio samo 23 ili 24 dana. Moja majka se zabrinula za mene, za moje zdravlja jer ja još uvijek idem u školu (srednja škola), pa sam morao prekinuti napaštanje. A nemam dovoljno novca da bih nahranio 60 ljudi; još uvijek me roditelji izdržavaju (a i oni su u teškom materijalnom stanju)!
Šta sada da uradim, kako da postupim?

Unaprijed Vam se zahvaljujem!

 

Odgovor

Sada Vam je dovoljno da se pokajete za grijeh koji ste počinili namjernim neopravdanim prekidom posta, a  obavezu keffareta možete izvršiti kada budete mogli, odnosno kada Vam se finansijska situacija popravi. Allah nikoga ne zadužuje preko njegovih mogućnosti.

Stavovi o liječenju sihra

Pitanje

Esselamu alejkum!
Pročitao sam sva pitanja i vaše odgovore na temu sihri, salijevanja strave i o tome kako ovaj ili onaj imam to radi. Iz vaših odgovara se da shvatiti kako na blag način izbjegavate zalaziti u tu temu. S druge strane trebali bi (iako nimalo ne sumnjam da ste svjesni toga) shvatiti po brojnosti pitanja na temu "sihri" da je to u našem društvu jako zastupljeno. To nije bez razloga, ekonomska situacija i nada ljudi da bar tim načinom pomognu svojim najmilijim a i ona tamna strana da oni lijeni, zavidnici na nefer način steknu što im ne pripada (korištenje sihri).

Imam kompleksan slučaj u porodici po pitanju sihri. Svršenik sam medrese i nakon nje sam nastavio tim stazama, mada ne radim kao imam. Poznati su mi propisi po pitanju liječenja Kur'anom ili rukja od sihri, to o zapisima. Samo moja riječ ne dopire do ušiju, razuma i srca onima kojima se obraćam.

Sestrična je još kao dojenče dobila napade epilepsije i od tada stagnira mentalno za svojom generacijom. Sada ima 5 godina. Njeno stanje su redovno pratili ljekari na UKC-u i nema fizičkih poremećaja u tijelu ili na mozgu. Porodica je insistirala da se obrate nekome ko liječi od sihri i uroka. S svoje strane i moj brat također, smo uticali da se obrate onima koji to rade na propisan način čisto učenjem kur'anskih odlomaka, dova Božijeg poslanika razgovjetno bez mumljanja, zatamljivanja prostorija i sl.

Sobom sam učio djetetu ezan i ikamet kada se tek rodila. Učio Kur'an, i pojedine odabrane sure na koje bi trebali džini reagovati ako ih ima u insanu, ali dijete se normalno ponaša, čak pozitivno s vedrinom i radošću reaguje na Kur'an, namaz i sl. Dijete je bilo kod jednog od mene preporučenog učača, a porodica je još dva puta vodila kod drugih imama koji na propisan način uče rukju i svi su isto rekli da na dijetetu nema ništa (a Allah najbolje zna) i da dalje ne rade ništa u tom pravcu. Nastojao sam ih savjetovati da se pomire s Božijom odredbom da je dijete tako kakvo je sa specijalnim potrebama i da se sa tim nose jer za strpljena iskušenja Allah mnogostruko nagrađuje.

Nedavno je sestra otputovala vani svom suprugu i prije tog čina on joj je po preporuci jednog imama naredio da ode kod jednog hodže koji liječi od sihri/uroka i sl. Po opisu kako on to radi meni se nije svidjelo i ukazuje da radi na način da kontaktira džine, što je u islamu zabranjeno. Naime odmah je tražio adresu, ime osobe, imena roditelja. Traži novac za svoje usluge. Detaljno je opisao moju sestru koju nikad nije vidio (majka otišla kod njega). Majka mi zna arapsko pismo i uči tečno Kur'an na arapskom, i kad je pred njom zapisivao nešto na papir nisu bila naša slova ili arapsko pismo već nešto nalik devetkama. To je salio vodom koju treba piti čitava porodica (zetova) ukljčujući dijete i njih dvoje. Na današnji dan (15.02.2009) to trebaju spaliti i da se ode po drugu terapiju. Nazvao sam svog kolegu svršenika medrese koji živi u kraju gdje i taj hodža i rekao mi je da je u toj mahali poznat po tome da se koristi nelegalnim stvarima u liječenju. Da je čak pri jednom činu rukje džin progovorio iz insana i predstavio se imenom kao taj hodža.

Samo bih zamolio, iako se ograđujete od ovoga, jer se ne bavite liječenjem, da ne poznajete ljude koji se time bave i sl. Molim vas, jer smatram da ste dužni narodu, kao autoritet, pojasniti osobine šerijatske i propisne rukje te osobine (bar načelno) nešerijatske rukje. Da se možemo obratiti nekoj referenci koja bi imala uticaja na ljude.
Zbog nepostojanja čvrstog stava naspram tih iscjelitelja i "otklonjivača" sihira, masa njih se poigravaju s ljudskim sudbinama, njihovom boli, ljubavlju i patnjama za svojim najmilijim. Masa je ljudi koji imaju poblema kao moja sestra i zet i sve bi dali za zdravlje svog djeteta, s druge strane ima onih koji to znaju i čine sve da to okrenu u svoju korist.

Ako može, s vaše strane, da jasno navedete šta karakterizira šerijatsku rukju a šta nešerijatsku ili nepropisnu rukju. Po mom saznanju postoji dopis Rijaseta po kojem se imam ne smiju baviti tim stvarima. Ne mogu da nađem tekst istog. Na vašoj stranici se samo navodi da je govoreno o toj temi.

"Razmatrajući dopis Rijaseta IZ broj: 01-SM-3159/08 od 01. redžeba 1429./04. jula 2008. u vezi razmatranja pojave bavljenja zapisivanjem od strane nekih imama i zauzimanja stava Vijeća na jednoj od njegovih sjednica, nakon čega bi Rijaset zauzeo i obznanio službeni stav IZ po ovom pitanju, Vijeće za fetve je razmatralo ovu pojavu na svojoj devetoj redovnoj sjednici održanoj 13. zul-ka'de 1429./11.11.2008. godine, te je nakon referata koje su podnijeli Husein ef. Kavazović, muftija tuzlanski i Nusret ef. Abdibegović, muftija travnički, zauzelo odgovarajući stav i proslijedilo ga Rijasetu
Islamske zajednice na dalje postupanje

 

Odgovor

Treba razumjeti porodicu koja nastoji pronaći lijek za svoje dijete. Da im Uzvišeni Allah u tome pomogne. Odlazak raznim "duhovnim iscjeliteljima" je produžetak njihove nade. Oni ne žele izgubiti nadu u izliječenje. Treba napomenuti da musliman ne treba nikada gubiti nadu u Allahovu milost i pomoć, ali, također, treba znati da prevelika nadanja često rezultiraju prevelikim razočarenjima, kao što treba znati i to da sredstva za koja se već nada moraju biti šerijatski dozvoljena. To je u predmetnom slučaju šerijatska rukja, tj. liječenje učenjem Kur'ana, Poslanikovih a. s. dova i sl. metode koje koriste oni koji se bave takvim načinom liječenja. Na koji način neka osoba liječi u konkretnom slučaju, nama nije poznato. Propis zavisi od toga da li je riječ o liječenju učenjem Kur'ana, ili na neki drugi nedozvoljen ili sumnjiv način, poput kontaktiranjem džina. Na koji način se to obavlja, da li je to uopće moguće, ili je riječ o vještim prevarama, sve je to obavijeno velom nepoznanica, sumnji, špekulacija koje izlaze izvan okvira naučnog i racionalnog objašnjenja, tako da svakako treba izbjegavati tu sferu sumnjivog i nejasnog načina liječenja. Kur'an u suri džin "El-Džinn" osuđuje traženje pomoći od džina: "I bilo je ljudi koji su pomoć od džinova tražili , pa su im oni tako obijest povećali". (El-Džinn, 6). S druge strane, govori o tome kako su džini bili potčinjeni Sulejmanu a.s. i za njega neke poslove obavljali. Međutim, Kur'an odlučno pobija da se tu radilo o sihru, čije je podučavanje okvalificirao kao kufr: "A Sulejman nije bio nevjernik, - šejtani su nevjernici učeći ljude vradžbini i onome što je bilo nadahnuto dvojici meleka Harutu i Marutu u Babilonu. A njih dvojica nisu nikoga učili dok mu ne bi rekli: "Mi samo iskušavamo, i ti ne budi nevjernik!"

U svemu tome treba biti oprezan, jer mnogi od tih "pomagača" i "duhovnih iscjelitelja" love u mutnom i iskorištavaju lahkovjerne i očajne ljude radi sticanja materijalnih dobiti, prodajući Ahiret za prolazna dunjalučka dobra. Ne mislimo da smo nešto novo rekli o ovome što već nije rečeno i što Vam nije poznato. Naprosto riječ je o uvijek aktuelnoj, nerješivoj temi i ljudskoj potrebi za nekim čarobnim rješenjima njihovih problema i bolesti. Opširnije o ovome možete pogledati u nekoj od knjiga napisanih na ovu temu. Kada je riječ o problemu zapisivanja, posebno od strane imama, Vijeće za fetve je zauzelo stav o tom pitanju i proslijedilo ga Rijasetu na dalju proceduru i postupanje.

Vjenčanje u džamiji u periodu hajza

Pitanje

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno ženi u hajzu vjenčanje u džamiji?

 

Odgovor

Vjenčanje se obično obavlja kada je žena u periodu čistoće, a ne u periodu hajza. Ako se već iz nekog razloga organizira kada je žena u tom stanju, preče bi bilo da se vjenčanje obavi u nekoj pomoćnoj džamijskoj prostoriji, a ne u samoj džamiji, zbog hadisa koji zabranjuju ženi u hajzu da boravi u džamiji. Ako bi se ipak obavilo, vjenčanje bi bilo ispravno. No, takvu praksu svakako treba izbjegavati.

Prodavanje zdravstvenog osiguranja

Pitanje

Selamun alejkum!
Ima neke stvari na koje ne mogu da nađem odgovor. Ja radim za jedno veliko osiguranje u Njemačkoj. Prodajem zdravstveno osiguranje i za pemziju. Imam svoje ljude koje također za mene rade i na njima ja isto zarađujem, kao u drugim firmama. Je li po islamu haram to raditi?

U vezi zdravstvenog mogu reći da samo osiguram osobe koje se mogu privatno osigurati. Ostale su u državnom zdravstvenom osiguranju. A zbog penzijskog mogu reći da osiguram svakoga ko želi. Jer penzijsko osiguranje od države nije više ono sto je bilo.

Sad me zanima je li ovaj posao haram. Ja ne dajem kamate osobama. Ali osiguranje daje ta osiguranja kamate. Kad neko štedi svaki mjesec 100 eura i to do 65 godine, osiguranje radi sa tim parama i on dobije kamatu i bonus.

 

Odgovor

Ako se radi o obaveznom osiguranja, ne vidimo ništa sporno da se radi u tom sektoru, ali ako je riječ o dobrovoljnom osiguranja, smatramo da taj posao treba izbjegavati, jer velika većina islamskih pravnika stoji na stanovištu da je taj vid osiguranja šerijatski neprihvatljiv.

Osnivanje folklornog društva

Pitanje

Esselamu alejkum!
Javljamo vam se iz jednog džemata iz naše bošnjačke dijaspore i htjeli bi da nas posavjetujete po slijedećem pitanju;

- Osnivanje folklornog društva u džematskim prostorijama (tj.u džamijskim pratećim objektima)? Naime našem džematskom odboru upućen je usmeni zahtjev za odobrenje osnivanja folklornog društva u našim prostorijama. Cilj tog folklornog društva je da okuplja našu omladinu i da ih uz zajedničko druženje podučava izvođenju tradicionalnih bošnjačkih plesova i muzike.

Planira se da društvo djeluje i nastavu izvodi u jednoj od pratećih džamijskih prostorija. Ovdje je važno naglasiti činjenicu da su sve prateće prostorije usko vezane za mesdžid, i da se ne može isključiti mogućnost da će se muziciranje čuti i ulaziti u mesdžid. A pošto se radi o plesovima gdje zajedno učešće uzimaju i muškarci i žene, neminovno je da će doći do mješanja između muška i ženska.

Kao što se iz gore navedenog vidi, s jedne strane gledajući radi se o očuvanju naše bošnjačke tradicije i okupljanju naše omladine, a s druge strane to opet vodi kršenju osnovnih normi i pravila ponašanja koja treba da vladaju u jednoj džamiji.

Zbog svih ovih činjenica javila se određena dilema kod članova odbora, zato vas molim kao naše predstavnike i kao nosioce znanja da nas posavjetujete i uputite, kako bi onda mi mogli zauzeti ispravan stav po tom pitanju i donijeti odluku koja će biti od koristi za naš džemat, kako na dunjaluku tako i na ahiretu.
Molim Uzvišenog Allaha da vas nagradi za vaš rad i trud. Amin!

 

Odgovor

Smatramo da treba osigurati uvjete za okupljanje naše omladine. Bolje je i sigurnije da se okupljaju u prostorijama Islamske zajednice - džemata nego na nekim drugim mjestima gdje su izloženiji mogućnosti potpadanja po uticaj negativnih oblika ponašanja. Džematski odbor, posebno imam, moraju voditi računa da to njihovo okupljanje i rad u džematskim prostorijama ne budu u suprotnosti sa šerijatskim propisima. Imam treba da zna o kojim šerijatskim propisima je riječ. Dakle, tu je riječ o novim obavezama imama i džematskog odbora, ali je to u interesu džemata i roditelja muslimana, jer će se ta djeca međusobno upoznavati, sklapati kasnije brakove i biti, ako Bog da, buduće džematlije. I roditelji će biti sigurniji ako su im djeca tu, a ne na nekim drugim, sumnjivim mjestima. Ali sve to treba biti pod nadzorom džematskog odbora, jer je taj organ, uz imama, zadužen za pravilno korištenje džamijskih prostorija.