A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Zaruke i prstenje

Pitanje

Esselamu alejkum!
Čitao sam odgovore na vašoj stranici  po pitanju islamskog braka i  zaruka, ali nisam baš naišao na ono što mene interesuje. Zanimaju me konkretni šerijatski propisi o zarukama te sklapanju u brak? Što se tiče zaruka posebno me interesuje stavljanje prstenja na ruke, što je danas većinom i običaj, da li je to dozvoljeno? Ako ima i neke literature da mi možete preporučiti na ovu temu bio bih  vam zahvalan?

Da Vas Allah nagradi,
Esselamu Alejkum.

 

Odgovor

Opširnije o konkretnim šerijatskim propisima o zaruci i braku možete naći u fikhskim knjigama koje govore na tu temu (npr. Tuhmaz: Hanefijski fikh, tom II, 2003. te druga djela na temu braka u islamu). Prije sklapanja braka muškarcu i ženi nije dozvoljeno doticati jedno drugo niti se osamljivati u zatvorenom prostoru. Pa prema tome, nije dozvoljeno prije braka da muškarac uzima djevojku za ruku i stavlja joj prsten i obratno. Dozvoljeno je da zaručnici razmijene poklone i darove povodom zaruke, uključujući i prsten, ali bez ispoljavanja bilo kakvih intimnosti. Tek nakon obavljenog vjenčanja, te intimnosti postaju dozvoljene.

Post i prekid iz zaborava

Pitanje

Kako treba postupiti kada čovjek zaposti (bilo to za ramazan ili ne), pa zaboravi i imadne odnos sa ženom/ili mastrubira (ali pod uslovom da je zaboravio na post!)?

 

Odgovor

Teško je zamisliti situaciju da neko spolno opći sa ženom ili čini nešto slično, a da cijelo vrijeme bude u zaboravu da posti. Zaborav obično kratko traje, pa je realno da osoba iz zaborava nešto pojede ili popije, ali da zaborav traje tako dugo da se obavi spomenuti čin, teško je zamisliti, mada nije nemoguće da se desi. Ako bi se desilo, post bi bio pokvaren, i trebalo bi nadoknaditi taj dan. Namjerno kvarenje ramazanskog posta spolnim odnosom  obavezuje na keffaret (postiti šezdeset dana za taj dan) + napaštanje tog dana.

Sahibi uzur i vitr namaz

Pitanje

Da li važi pravilo o sahibi uzuru za klanjaje vitr namaz odmah poslije jacije, s jednim abdestom? Mislim da bi trebalo da važi, jer se i onda dva namaza klanjaju u jednom vremenu.

 

Odgovor

Da, isto pravilo važi i za klanjanje vitr namaza u jacijskom vremenu.

O samozadovoljavanju

Pitanje

Da li je mastrubiranje dozvoljeno u islamu?

Odgovor

Uzvišeni u Kur'anu, govoreći o onima koji će uspjeti, kaže: ..."i oni koji stidna mjesta svoja čuvaju osim sa suprugama svojim..." Na temelju ovog ajeta i nekih hadisa koji ukazuju na zabranu masturbiranja, ulema je zaključila da to nije u skladu s islamskim edebom i kulturom ponašanja, odnsono da je zabranjeno, izuzev u krajnjoj nuždi, ukoliko nekoga nadvlada strast i opravdano strahuje da bi ga ta strast mogla odvesti u blud.

Naknadna sedžda

Pitanje

Na mp3 uređaju imam suru "Al-Aleq" koju volim da slusam; međutim, nakon ove sure potrebno je uraditi sedždu, a ja se nerijetko nađem u situaciji da nisam u mogućnosti učiniti sedždu jer ambijent nije prikladan (park, prljavo mjesto, nevrijeme, snijeg...) Da li trebam izbjegavati slušanje ove sure zbog nemogućnosti činjenja sedžde ili to nije toliko obavezno, pa mogu samo onda kada sam u mogućnosti?

Odgovor

Sedždu u navedenom slučaju možete obaviti naknadno, kada to prilike budu dozvoljavale.

Boravak u prostoru s alkoholom

Pitanje

Da li je dozvoljeno izlaziti na mjesta (kafiće, restorane itd.) gdje se toči alkohol (podrazumijevam i situaciju kada ne postoji kafić ili restoran u kojem je alkohol zabranjen, pa onda nemam izbora već da sjednem tamo gdje ima alkohola)?

 

Odgovor

Treba izbjegavati sjediti i boraviti u mjestima u kojima se toči alkohol. To su šejtanska okupljališta. Ali ako se čovjek zadesi u hotelu, restoranu i sl. može otići na objed, kafu, sok bez obzira što se u takvim objektima obično toči i alkohol. Ne treba namjeravati odlazak u takva mjesta, ali ako se nekim poslom tu zadesi, ne smeta konzumirati ono što je halal. U svakom slučaju, ukoliko ima mogućnost izbora, obavezno treba birati mjesta u kojima se ne toči alkohol.

Status rukovanja

Pitanje

Pokušavam postati bolji musliman i potpuno se čuvati onoga što je Allah dz.š. zabranio; međutim, postoje neke stvari koje mi nisu jasne kao npr. da li moram izbjegavati rukovanje za ženama/prijateljicama? Ako bih prestao sa rukovanjem, to bi mi možda izazvalo probleme u društvu (ismijavanje, vrijeđanje, tračanje); mene to ništa ne bi pogađalo samo kada bih znao stav islama prema ovom pitanju?!


Odgovor

Neka Vam Uzvišeni pomogne u nastojanju da budete bolji musliman. Kada je riječ o rukovanju muškarca i žene, osnovni propis je zabrana dodira strane žene. Zato musliman ne treba nastojati da do rukovanja dođe, ali ako se nađe u situaciji da mu neka žena u društvu pruži ruku nema smetnje da se rukuje u okviru najobičnije društvene konvencije ako bi odbijanje rukovanja uzrokovalo nelagodu ženi. Ukoliko bi tom prilikom osjetio/la bilo kakav podražaj, naklonost i sl. to rukovanje bi prešlo u zabranjeno djelo.

Kršenje Kućnog reda

Pitanje

U ime Alllaha Milostivog Samilosnog!
Esselamu alejkum, pišem vam iz Mostara, a razlog ovog mog pisma je bezobzirno kršenje odluke reisu-l-uleme o džamijskom - kućnom redu u džamijama Mostara. Kao musliman osjećam obavezu da reagujem na ovo kršenje Allahovih propisa, pa zatim i propisa i odluka koje je donio poglavar muslimana u jednoj državi, strahujući da na Sudnjem danu ne dođem pred Allaha Uzvišenog, a da ne nađem opravdanje za svoju
pasivnost po pitanju ove navedene stvari.

Ja sam redovni džematlija Karađoz-begove džamije u Mostaru koja je ujedno i centralna i najstarija džamija u gradu, i u toj džamiji se krše već navedeni propisi. Pored ove džamije želio bih da vam skrenem pažnju i na Koski Mehmed pašinu džamiju (džamiju na tepi) također u Mostaru u kojoj se dešavaju iste stvari.
Naime, u odluci reisu-l-uleme o kućnom redu u džamijama u članu 12 stoji, citiram: "Muslimani i muslimanke koji dolaze u džamiju radi obavljanja namaza ili drugog vjerskog obreda moraju biti odjeveni u skladu sa islamskim propisima.
Prilikom turističkih i drugih obilazaka džamija i mesdžida ulazak u džamiju nije dopušten muškarcima sa šorcevima i ženama bez mahrame i ogrtača. U džamijama, haremima i drugim vjerskim objektima zabranjeno je prosjačenje." Ovaj član odluke se brutalno ignoriše i krši sve s razlogom sticanja materijalne koristi.

U Mostaru, koji je poznat kao turistički grad, ljeti dođe veliki broj turista iz cijeloga svijeta koji između ostalog žele vidjeti i naše stare džamije, što ne bi bio nikakav problem da se prilikom njihove posjete ne krše Allahovi propisi i blati čast Allahovih kuća. Za samo par eura u spomenute džamije može ući svak, bez obzira kako obučen, ili bolje rečeno neobučen. U džamije ulaze ljudi u kratkim šorcevima, i žene u ljetnim haljinama koje da su imalo kraće, ne bi ih nikako ni bilo. Čak neke žene strankinje koje su vjerovatno ulazile u džamije u drugim islamskim zemljama gdje se zahtjeva propisno oblačenje, pitaju imama ili prodavača karata moraju li se pokriti, na što im ovi
odgovaraju da nema apsolutno nikakve potrebe za tim, te da mogu slobodno ući sa kupovinom karte. U Karađoz-begovoj džamiji polugole žene čekaju džematlije ispred vrata, te odmah po završetku namaza ulaze u velikim skupinama, što izaziva zgračanje i starijih i mlađih džematlija.

U Koski Mehmed pašinoj džamiji se ne klanjaju dnevni namazi već samo džuma petkom tako da je to raj za turiste i za one koji na njima zarađuju. U toj džamiji se, valjda zbog odsustva džematlija, rade još i gore stvari nego u Karađoz-begovoj džamiji. Tako imamo svjedoka koji radi u radnji ispred džamije da je bio prisutan, da se pored golotinje i prljavštine, u džamiji i u njenom dvorištu ispijao šampanjac, ljubili i grlili parovi stranaca, te druge nemoralne stvari koje islam prezire i u najzabačenijim prostorijama, a
kamoli u Allahovim kućama.

Također se krši član 14 iste ove odluke u kojem se kaže: "Medžlisi Islamske zajednice su dužni da ovu odluku istaknu na prigodnom mjestu u svim džamijama i mesdžidima na svom području", pa tako ni na jednoj džamiji nema istaknute ove odluke da džematlije mogu vidjeti kako se ponašaju njihove vođe za samo par bijednih eura.

Mi kao džematlije smo reagovali na ove stvari pa smo tako razgovarali i sa muftijom, sa predsjednikom medžlisa, sa imamom, međutim bez ikakvog uspjeha. Oni prebacuju vrući krompir od jednih do drugih i tako ukrug, ne pokazujući nikakvo interesovanje za rješenjem ovog problema, niti za iskazivanjem pokornosti našem Gospodaru. Kao da nas žele izmoriti šaljući nas ukrug, muftija do medžlisa navodeći kako su oni odgovorni za džamije, iz medžlisa u muftijstvo i tako dalje.

U razgovoru s muftijom Sejdom Smajkićem, on je istakao da je glavni razlog što nema
propisne odjeće za turiste to što to nema ko čuvati, prati, iznajmljivati.. A kada dođe do toga ko će prodavati karte ili suvenire ispred džamije ima hiljadu kandidata. Ako se ne mogu stvoriti uslovi za propisno ulaženje, onda se to ulaženje mora i zabraniti, ali pare su draže od svega. Čak je dolazilo do očajnih poteza tako da je jedan džematlija stao na vrata i nije dozvoilo turistima tako obučenim da uđu u džamiju. Zapitajmo se kakav će nam narod biti kada je vođen od strane takvih vođa. Zašto ljude pozivaju u ljubav prema Ahiretu, a ispoljavaju ljubav pema dunjaluku? "Kako je Allahu mrsko ono što pričate a ne radite." (sura Saff, 3. ajet)
Zato se obraćam vama u Rijasetu kao nadležnima i odgovornima za postupke svojih podređenih po muftijstvima i medžlisima, i kao braći u vjeri da stanemo u kraj nepokornosti Allahu u Njegovim kućama, kada već ne možemo stati u kraj nepokornosti Allahu od strane muslimanske omladine i drugih  na ulicama.
Džematlija Karađoz-begove džamije

 

Odgovor

Dužnost je svih niših organa Islamske zajednice da učine sve što je u njihovoj moći da se ispoštuje Kućni red u džamijama i mesdžidima, jer je to u interesu svih muslimana i džemata. Konkretno, medžlisi Islamske zajednice, džematski odbori i imami su zaduženi da vode računa o primjeni Kućnog reda u džamijama, kao i ostali muslimani koji dolaze u džamiju radi obavljanja ibadeta. O slučaju Karađoz-begove i ostalih mostarskih džamija razgovarali smo sa glavnim imamom Medžlisa IZ Mostar, skrenuli smo mu pažnju na spomenuti problem i nadamo se da će se situacija uskoro popraviti. Od Vas očekujemo razumijevanje i saradnju na dobrobit islama i muslimana u ovim krajevima.

Doniranje organa

Pitanje

Selamun alejkum! 

Moje pitanje se odnosi na donaciju organa. Naime živim u Holandiji i ovamo su svim stanovnicima upućeni formulari na koja se mora odgovoriti za doniranje organa. Moja želja je ako bi me smrt zadesila ovamo da me ukopaju u Sandžaku. Da li je problem ako mi u tom slučaju izvade pola organa, interesuje me gledanje islama na to? Hvala!

 

Odgovor

Nema zapreke da potpišete donorsku karticu kojom se doniraju unutrašnji organi nakon smrti, ali pod uvjetom da to ne obuhvata doniranje reproduktivnih te spoljnih organa. Eksplantacija unutrašnjih organa ne utiče na valjanost dženaze namaza i primjenu ostalih šerijatskih propisa vezanih za dženazu i ukop muslimana u bilo kojoj zemlji.

Sahibi uzur i spajanje namaza

Pitanje

Esselamu alejkum!
1. Mora li sahibi uzur koji je na putovanju i krati i spaja namaze ipak za svaki namaz uzimati abdest?

2. Šta ako mora, a dotična osoba to do sada nije praktikovala? Da li će ti namazi biti primljeni?

 

Odgovor

Sahibi uzur koji na putovanju koristi olakšice skraćivanja i spajanja dva namaza koji se mogu spojiti, uzet će jedan abdest za oba namaza koja spaja, a ne posebno za svaki namaz, jer bi to dovelo da razdvajanja namaza, a ne do spajanja, otežalo bi, a ne olakšalo sahibi uzuru. Kod spajanja namaza, on je spojio dva namaska vremena u jedno, pa je dovoljan jedan abdest za to namasko vrijeme u kojem, kao musafir, spaja dva namaza.