A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Kremiranje i eutanazija

Pitanje

Stav islama o kremiranju i eutanaziji?

 

Odgovor

I kremiranje i eutanazija su nespojivi s islamskim učenjem i svjetonazorom, te su prema tome zabranjeni. Kremiranje je hinduistička tradicija, a islam zabranjuje svojim sljedbenicima da se povode za vjerskim običajima drugih. Aktivna eutanazija je vrsta ubistva, što je šerijatski zabranjeno, ali je dozvoljeno obustaviti liječenje osobe za koju ljekari ocijene da više nema nade u ozdravljenje, uključujući i skidanje sa aparata za vještačko disanje i vještačko održavanje krvotoka. Obustava liječenja, tzv. pasivna eutanazija, u spomenutom slučaju se ne tretira kao ubistvo.

Džepni Kur'an

Pitanje

Namjeravam uzeti mali, džepni Kur'an iz praktičnih razloga - učenje u različitim prilikama. Zanima me da li se tahav mushaf može nositi bez abdesta pošto ima malu na rajfešluz futrolu, mada mu ta futrola služi ujedno kao i korice. Dosad sam samtrao da bez abdesta mogu dirati takav Kur'an, ali ne otvarajući ga.

 

Odgovor

Nema smetnje da se takav mushaf, u slučaju potrebe, uzme u ruku, prenese na neko mjesto i sl. bez abdesta, ali bez učenja Kur'ana iz njega i dodirivanja napisanog teksta Kur'ana. U svakom slučaju, Kur'anu treba prilaziti pažljivo i uvijek po mogućnosti s abdestom, jer je to dio adaba u našemu odnosu prema njemu.

Sevap za duše umrlih

Pitanje

Kada nekome poklonimo sevape pred dušu, nakon učinjenog dobrog djela, da li nama ostaju sevapi. Tj. kada bi smo za svako naše dobro djelo nijetili da ćemo ga predati pred duše merhuma, mi bismo pred Allah, dž. š. stali bez dobrih dijela. Ova konstatacija je bila figurativna.

 

Odgovor

Ne mogu se sevapi za bilo koje dobro djelo pokloniti pred dušu umrlih. Ono što je naša vjerska obaveza, ne možemo sevape za ta djela poklanjati umrlima. Poslanik a.s. je spomenuo od kojih dijela umrli ima sevap i to su sve dobrovoljna dijela: trajna sadaka - vakuf, nauka od koje drugi imaju koristi i dova kojom se Uzvišeni moli da se smiluje umrlome ili da mu oprosti grijehe i sl. Sevap od sadake koju kao dobrovoljno djelo udijelimo možemo pokloniti umrlome. I to je dobro djelo za koje sevap ima i učinilac, a i onaj kome se sevap namijeni. Moguće da od jednog djela više subjekata ima koristi. U tom smislu je hadis u kojem Poslanik a.s. kaže: "Ko uobičaji neki lijep običaj, imat će od toga nagradu, kao i od svih koji budu postupali po njemu, a da to neće umanjiti njihovu nagradu..." Ocjena djela, visina sevaba za njih i kome će koristiti, a kome ne na Ahiretu, u isključivoj je kompetenciji Uzvišenog Allaha.

Otkrivanje avreta između žena

Pitanje

Da li je dozvoljeno da žene jedne pred drugima otkrivaju avrete. To je kod nas bilo prisutno dok su postojali hamami (javna kupatila). Isto tako, prisutno je i u ženskim abdesthanama, bar kada je upitanju skidanje mahrame radi mesha. Vjerovatno je prisutno i otkrivanje mahrame među prijateljicama na sijelu. Kakav je vaš stav?

 

Odgovor

Žena može pred drugom ženom skinuti mahramu, jer kosa žene, kao ni ostali diijelovi tijela, mimo tijela između pupka i koljena, nisu avret pred drugom ženom muslimankom. Prema tome nema smetnje da žena u ženskoj abdesthani skine mahramu radi činjenja mesha.

Redoslijed vjenčanja

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ja sam mlada osoba, i neposjećujem puno šerijatska vjenčanja i uopće vjenčanja. Međutim, na onim na kojima sam bio, primjetio sam da se bračni parovi prvo odlučuju za vjenčanje u džamiji, a ne u općini kako to izgleda shodno postojećim fetvama većina radi. Ja smatram da bi logički slijed išao džamija pa općina, u slučaju naše zemlje. Kakav je Vaš stav o poljubcima poslije potpisa u općini, tokom vjenčanja?
Kako se postaviti u slučaju tog iskušenja?

 

Odgovor

Logično bi bilo, kao što je to u slučaju Hrvatske, da se šerijatska vjenčanja automatski registriraju i kao građanska, bez potrebe za ponavljanjem vjenčanja pred matičarem. Možda će to nekada biti i u Bosni i Hercegovini, ali do tada ostaje praksa da se vjenčanje prvo obavi pred matičarem, a potom pred imamom u džamiji. Tokom vjenčanja, prije ili poslije, bračnim partnerima nije dozvoljeno ispoljavanje intimnosti, u što nesumnjivo spada ljubljenje, pred drugima.

Zabluda o liječnju sihira

Pitanje

Moram priznati da mi sama tematika vjere nije baš poznata, stoga vas molim da mi oprostite moje neznanje. Nedavno sam išla kod jedne gospođe za koju mi je rečeno da je dobra muslimanka i da pomaže ljudima u otklanjanju sihira. Ono što mi je rekla me natjeralo da pretražim net u potrazi za informacijama. Naime, rekla mi je da imam sihire na sebi koje sam pokupila od nekog, dakle nisu direktno meni namjenjene. Takođe mi je rekla da pod hitno to trebam skinuti sa sebe ako želim napredovati u životu (a malo je reći da već godina ko bekan stojim na istom mjestu). Inače ta žena gleda u grah, a prije nego je počela pitala me za ime majke. Prema njenim riječima može mi pomoći o otklanjanju sihira al moram donijeti flašu vode, veš, peškir, sapun i sliku mog momka (sliku jer je kao vidjela stalne svađe, probleme sa njim koje prouzrokuju te sihire). Čitajuci sve napisano na stranici vidim da sam se ogriješila što sam uopšte i otišla, i vidim da ovo što mi je ona rekla da trebam donijeti nije u skladu sa islamom i liječenjem od sihra. Moram priznati da samo sad jako zbunjena povodom svega toga, pa bih vas zamolila da mi pomognete. Kome da se obratim za pomoć? Inače živim u Sarajevu.

 

Odgovor

Pogriješili ste što ste išli toj ženi koja očigledno ne liječi sihr u skladu sa šerijatskim propisima. To je naš utisak na osnovu onog što ste rekli o toj ženi i njenim prijedlozima. Dovoljno je za takvu ocjenu sama činjenica da gleda u grah, što je strogo zabranjeno, i samo po sebi jedan vid zamajavanja ljudi i zabacivanje mreže u koje se trebaju upecati lahkovjerni i iz koje se više teško mogu izbaviti. Trebate biti svjesni da nema magičnih rješenja svih problema. Svako se suočava s nekim problemima i iskušenjima samo se treba znati nositi s njima. Čvrsto i stabilno vjerovanje te slijeđenje uputa islama u praksi, posebno redovnog klanjanja namaza, učenja Kur'ana, vjerskog čišćenja, predstavljaju najbolju pomoć i podršku u nošenju sa životnim problemima. Sihr se može liječiti učenjem Kur'ana, a ne odlascima kod kojekavih gatara. Poslanik a.s. je oštro upozorio na opasnost odlaska gatarama i gatarima. 

Socijalni zubi

Pitanje

Jesu li dozvoljeni socijalni zubi u islamu?

 

Odgovor

Za dozvoljenost stvari i postupaka ne treba poseban dokaz, budući da je osnovni princip u šerijatu dozvoljenost stvari. Za sud o zabranjenosti neke stvari ili djela potreban je poseban dokaz o tome. U slučaju tzv. socijalnih zubi, kako nazivate zubnu protezu, nema dokaza da je zabranjena. Prema tome, vraćamo se osnovnom propisu, a to je dozvoljenost. Zašto bi nešto što očito koristi i pomaže ljudima da lakše sažvaču hranu  uopće bilo zabranjeno?!

Nošenje nakita sa krstom

Pitanje

Na zlatu se nalaze 4 križa. Da li je grijeh to nosit?

 

Odgovor

Ako se takva medalja osvoji na nekom od takmičenja, nema smetnje primiti je i nakon takmičenja pohraniti u sef i sl., ili prodati je. Naravno da muslimanu nije dozvoljeno da kupi zlatni privjesak na kome je ugraviran krst i da nosi takav privjesak oko vrata ili prsten na ruci. Muškarcima inače nije dozvoljeno nošenje zlatnog nakita. Ako je cilj kupovine zlato, a ne nakit koji će se nositi, onda nema smetnje kupiti zlato bez obzira koji predmet na njemu bio ugraviran.

Ulazak u islam

Pitanje

Eselamu alejkum!
Ja sam muslimanka i imam prijatelja ateistu koji ima iskrenu želju da predje na islam. Puno smo pričali o prelasku  na islam a i on je pročitao na internetu i knjigama te je donio odluku. On se odlučio, da pređe na islam i proučio je šehadet u mom prisustvu, a nauči svaki dan više i više o vjeri, Muhamedu s.a.v.s. i Allahu dž. š., čita i Kur'an jer želi saznati više o vjeri.

Danas sam razgovarala sa prijateljom muslimanom a on mi je rekao da to što je učinio moj prijatelj  nije bilo dovoljno. Rekao je, da npr. mora da promjeni ime. Moj otac je rekao da on ne može biti musliman jer se nije rodio u islamskoj porodici, da li je to istina.

Molimo vas da nam date odgovor i upute šta moj prijatelj treba da radi da bi postao pravi musliman i da li je po islamu potrebno da promjeni ime i da li još nešto treba da radi.
Unaprijed hvala!

 

Odgovor

 

Osoba koja izgovori šehadet s iskrenom namjerom i vjerovanjem u smisao šehadeta postaje muslimanom. Primanjem islama prihvataju se prava i obaveze koje iz te činjenice proističu. Postaje se dijelom muslimanske zajednice. Islam prije svega znači predanost Uzvišenom Bogu koja se dokazuje i potvrđuje izvršavanjem islamskih dužnosti, poput namaza, zekata, posta, hadždža itd. Nije neophodno da osoba koja želi primiti islam promijeni svoje ime. Može zadržati svoje ime ukoliko to želi. Da bi neko bio musliman, također, nije uvjet da su mu roditelji muslimani. Pa prvi muslimani koji su primili islam u Mekki svi potiču iz nemuslimanskih porodica.

Ukoliko Vaš prijetelj želi formalizirati svoje primanje islama pred muslimanskom zajednicom, može to učiniti izgovaranjem šehadeta pred imamom i učlanjenjem u neki od naših džemata. 

Političke aktivnosti u džamiji

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da li je dozvoljeno da u jedan mesdžid (zapadna Evropa) dolazi gradonačelnik tog grada i drži govor. S tim što je trenutno predizborno vrijeme u našem gradu, radit će se o predizbornom govoru jedne stranke.
Zamolio bih vas da mi date konkretan odgovor na to pitanje u smislu: Da, dozvoljeno ili Ne, nije dozvoljeno.

 

Odgovor

Ne može se na Vaše konkretno pitanje odgovoriti sa da ili ne, budući da ljudi različito vide i tumače posjetu gradonačelnika, čak i u predizborno vrijeme, za razliku od posjete drugih političara. U principu, džamija i mesdžid se ne mogu koristiti radi promocije nekih političkih stranaka, političke kampanje i sl. Posjeta gradonačelnika može imati i drugu, državnu, a ne samo političku dimenziju, pa može biti od koristi za džemat. Zato se u spomenutom slučaju vaga i procjenjuje između koristi i štete. Ako je riječ o čisto političkoj kampanji, smatramo da je bolje da se ona ne sprovodi u džamijama, što je uostalom i odluka Rijaseta IZ.