A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Zikr poslije namaza

Pitanje

Da li je ispravnije zikr obavljati nakon namaza sam za sebe ili zajedno, te da li je dozvoljeno aminanje za imamom, potiranje rukama i učenje Fatihe na kraju namaza?
Molim potkrijepiti argumentima.


Odgovor

Praksa koja se primjenjuje kod nas je naslijeđena i usvojena tokom više stoljeća i nema potrebe uvijek se vraćati na to pitanje. Ne mislimo da tu ima išta sporno. Zikr poslije namaza spada u sunnete, a oni se mogu obavljati zajednički, a mogu i posebno. Ko hoće izaći iz džamije prije tog zikra, niko ga neće silom zaustavljati, ali nema pravo druge ometati u onome što rade, a nije u suprotnosti s učenjem islama. Stavovi fikhskih mezheba o tom pitanju su poznati i tu se nema što novo reći.

O bojama

Pitanje

Čitao sam mnogo po ovim forumima, po raznim stranicama na internetu i naišao sam na to da neki kažu da je zabranjeno muslimanima nositi žutu boju i crvenu.
Negdje sam opet pročito da se ne smije nositi ako se ističe puno i da je dozvoljeno nositi ako se ne ističe puno i ne privlači pažnju.
To me sad buni i ne znam šta da uradim.Volio bi da znam da li se smije nositi žuta i crvena boja ili ne?

Još me zanima i ovo što se tiče odjeće. Pošto sam muško imam košulju koja je rose boje, ali je muška košulja i imam majicu koje su isto za muškarce, ali su ono uz tijelo kao kod onih što bildaju. Zanima me sada da li je tu košulju koju imam rose boje dozvoljeno nositi i ovakve majice koje su uz tijelo?

Odgovor

Ukoliko neka boja nije postala isključivi simbol nekog antiislamskog pokreta i sl. nema razloga da se zabrani nošenje odjeće bilo koje boje. Međutim, islamska etika nalaže da se ne nosi ekstravagantna odjeća koja osobu stavlja u centar pažnje, privlači sve poglede i sl. Islam želi od svojih sljedbenika da pokažu skromnost i normalno ponašanje u društvu. Dakle, ovdje se može govoriti samo o pokuđenosti, a nikako o zabranjenosti. Nošenje odjeće žute i crvene boje je pokuđeno (mekruh) muškarcima prema stavu našeg mezheba.

Pravilno klanje životinja

Pitanje

Molim vas da mi pojasnite razliku između tekstova koje sam pročitao na web stranicama Mešihata IZ Srbije i IZ BiH

1. Sredstva kojima se nanosi bol životinji, kao na primjer: udarac teškim čekićem u glavu
životinje, udarac sjekirom, strujni udar i sl. gdje je silina udarca ta koja životinju obara i ostavlja bez svijesti, spadaju u zabranjena sredstva koja se moraju izbjegavati prilikom klanja stoke, jer je u njima dodatno mučenje životinje, što je haram i mora se izbjeći.

2. dozvoljene su metode obuzdavanja:
a) mašinsko obuzdavanje za krupnu i sitnu stoku,
b) elektrošok koji ne izaziva smrt životinje,
c) omamljivanje za perad,

Odgovor

Tekstovi su kompatibilni budući da se u jednom govori, odnosno obrazlažu propisi nanošenjem bola, a u drugom slučaju ublažavanja bola, i humanom obliku klanja pod uvjetom da životinja ne krepa usljed tih mjera ublažavanja boli i savladavanje životinje radi lakšeg klanja.

Virtuelna berza

Pitanje

Igru virtuelne berze pokrenulo je udruženje brokera sa Wallstreeta, prvobitno zamišljeno kao lokalnu igru, ali je dobila međunarodni karakter, ima više od 2.000.000 virtuelnih investitora, igra se tako što se registracijom dobija virtuelnih 100.000 sa kojima se kupuju akcije, u portfoliju ne možete imati vise od 20% novca u jednoj akciji, ova akcija kod nas za sada ima cilj edukacije, da bi nekada možda neko od nas dospio na top listu. Konkurencija je velika, ali kada se spoje sreća i znanje svašta može da se desi.

Kako da trgujem?
Trgovina se obavlja klikom na ticker na vrhu strane, pored imena i cijena akcija stoji opcija BUY ili SELL što su preporuke brokera, naravno ni oni nisu uvijek u pravu, ne možete više od 20% novčanih sredstava plasirati u jednu akciju.
Takođe možete pozajmiti od banke još 100.000 ili kupovati fjucherse.


Odgovor

Ovo je sumnjivo i mislimo da je riječ o obmani i zloupotrebi ljudske radoznalosti.

Prisustvo imama u džematskom odboru

Pitanje

Da li imami imaju pravo i moraju li prisustovati sastancima džematskog odbora, voditi glavnu riječ i nametati svoje ideje i napuštati sastanak ako nije po njegovom. Ovaj Božij rob ne bi imenovao ime imama niti džemata sada trenutno, ali ako bude potrebno ni to neće biti problem u ime Allaha džele šanuhu. Da li je vama poznato, poštovana ulemo, da jedan imam iz IZ BIH radije bi da može hodati nego da ima džamiju punu džematlija na noćnim namazima, pogotovo za akšam i jaciju. Još jednom hvala Allahu gospodaru svjetova i hvala vama unaprijed za odgovor!

SRCE JE BOŽIJA KUĆA
Egzistencija ovog svijeta je samo jedna vizija,
Nebo i zemlja su samo posuda jedne vizije.
U svemu što postoji, malom i velikom, nalazi se Jedan,
Svoj opstanak u ništavilu prikaza onaj koji nema znaka.
Tvoji izrazi -"ja" i "ti" su samo jedna vizija,
I što god ti rekneš samo je vizija u viziji.
Prema tome, sama tvoja egzistencija je vizija u viziji.
Ono što u tebi kaže "ti" nije li očevidno samo riječ
Ako Gospodar riječi tebi oduzme svoju riječ, šta će ostati!
Kad se riječ izgubi, budi uvjeren da će se izgubiti i oblik.
Veliki Poslanik je srce nazvao Božijom kućom.
I u tome je ponos svijeta otkrio mnoge tajne,
A na njegovu se licu pokaza tajna (odredbe) "Budi, pa bi"

Abdurahman Sirri (1785-1847)


Odgovor

Imam je po položaju član džematskog odbora i ima pravo i obavezu da prisustvuje sjednicama džematskog odbora i da reagira i spriječi donošenje bilo koje odluke koja nije u skladu s šerijatskim propisima. Rad džematskog odbora nadzire medžlis IZ, ili neko drugo nadležno tijelo i regulisan je normativnim aktima IZ. Rad imama je regulisan Pravilnikom o radu imama. Svi koji sudjeluju u radu džematskog odbora trebaju se upoznati sa sadržajem tih normativnih akata.

Meso kengura, zebre, žirafe

Pitanje

Da li se smije jesti meso kengura, zebre, žirafe, nilskog konja?

Odgovor

Spomenute životinje ne žive u našim krajevima, pa je pitanje o konzumiranju njihovog mesa suvišno i samo može biti teorijske naravi. Ne znamo da li se igdje u svijetu konzumira meso ovih životinja, čak i u mjestima gdje te životinje žive. U svakom slučaju, na osnovu hadisa znamo da je meso zebre dozvoljeno konzumirati, a i ostale spomenute životinje su biljojedi, pa ukoliko se potvrdi zdravstvena ispravnost njihovog mesa, dozvoljeno je konzumirati ga.

Zekat na štednju za kuću

Pitanje

Da li treba dati zekat na novac koji štedim za izgradnju kuće, ukoliko treba dati, da li se daje svake godine iznova ili samo na ono što smo naknadno uštedjeli?

Odgovor

Pretežno je mišljenje da na novac koji se štedi radi neke potrebe, (mimo vraćanja duga i plaćanja postojeće obaveze), ukoliko prođe godina dana i ispunjava nisab i ostale uvjete, a da se ne utroši u namjenu za koju se štedi, podliježe obavezi zekjata, jer je potencijalno razvojnog karaktera. Ušteđena imovina podliježe zekjatu svake godine u cjelokupnom iznosu, a ne samo novoostvareni prihod.

Konzumiranje grožđa

Pitanje

Rekli su mi da ako jedeš malo više grožđe da će ti se pokazat alkohol u krvi. Bi li mogli da mi kažete da li je to tako, jer ako je tako onda to pokazuje da je grijeh da se jede grožđe


Odgovor

Dozvoljeno je jesti grožđe bez obzira na tu priču o pojavi alkohola u krvi zbog jedenja grožđa. To je obična priča koja nema nikakvog značenja ni uticaja.

Njednaka članarina

Pitanje

Živim u Švedskoj i do sada sam radila gdje sam s radom imala sva osiguranja. Sad sam se penzionisala i želim biti član Merhameta-Islamske zajednice u gradu u kojem živim, jer u slučaju smrti želim da me opreme onako kako sam se i rodila i kao moji rahmetli roditelji. U gradu u kojem živim čujem od mojih prijatelja da se članstvo mora platiti 2 godine unazad. Ja sam osoba stara 65 godina i uz Božiju pomoć ću još živiti makar 10-tak godina. U Malmeu gradu koji je 200 km južnije od moga, ljudi se učlanjuju u Islamsku zajednicu i plaćaju članarinu za tekuću godinu. Da li je moguće da se u različitim gradovima plaća različita visina članarine? Uz dužno poštovanje i selam!

Odgovor

Ne postoji jedinstveno utvrđena visina članarine na nivou Islamske zajednice, pa vjerovatno i na nivou Islamske zajednice Bošnjaka u Švedskoj. Zato je moguće da u različitim mjestima bude različit iznos članarine, ovisno o broju članova džemata. Što je manji broj džematlija, veća je članarina i obratno. Visinu članarine određuje medžlis IZ ili džemat u dijaspori. Nije nam poznato da se na teritoriji nekog mešihata određuje jedinstven iznos članarine.
Dakle, visina članarine i način njenog plaćanja u potpunosti ovisi o tome kako se dogovori vaš džemat i Islamska zajednica Bošnjaka u Švedskoj. Niko vam sa strane ne nameće neke odluke u tom pogledu. Stoga, razgovarajte s vođstvom vašeg džemata i glavnim imamom za Švedsku Idriz ef. Karamanom. Ako se i u drugim gradovima u Švedskoj članarina ne plaća unazad dvije godine, već od dana učlanjenja, smatramo da bi bilo dobro da se tako postupi i u vašem gradu. Ali to zavisi od odluke džemata i situacije u samome džematu. Možda postoji stvarna potreba za takvim postupkom.

Izvor za stav o bedeluku

Pitanje

Esselamu alejkum!
Čitajući pitanja i odgovore na vašoj stranici, nađoh pitanje i odgovor da se bedeluk treba obaviti iz mjesta odakle je hadžija, pa sam malo iznenađen, iskreno rečeno mnogo sam pročitao islamske literature svakako o hadždžu i bedelu ali nešto slično nisam susreo pa sam sebi postavio pitanje da li je to po našem mezhebu ili po našem Rijasetu. Ako jeste po našem mezhebu volio bih vidjeti korijen odakle je izvučen taj zaključak.

Odgovor

Spomenuti stav je prisutan u hanefijskom mezhebu. Iznio ga je Ibn Abidin u djelu "Hašija Reddil-muhtar", 2/600. u formi uvjeta za obavljanje bedeluka. U 11. uvjetu se navodi: "Da bedel obavi hadždž iz domovine odakle potiče osoba za koju se obavlja bedeluk ukoliko troškove puta može pokriti 1/3 imovine umrle osobe za koju se obavlja hadždž. A ako nije dovoljno, onda dokle može pokriti". Istakli smo da ostali mezhebi to ne uvjetuju.