A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Hajrat u zamjenu za hadž

Pitanje

Esselamu alejkum!
Molim Vas da mi odgovorite na slijedeće: Jedan moj džematlija je obavio hadž. Sada kaže nije u zdravstvenom stanju obaviti hadž za svog rahmetli oca. Njegov brat ove godine nijeti obaviti hadž za sebe. On bi mogao dati novac bratu da ponese te da sa službom za organizaciju hadža odaberu bedela jednog od naših studenata u Medini.
Pitanje je: da li je bolje za svog oca bedelom na ovakav način obaviti hadž ili uraditi neki hajrat ovdje u Bosni, npr. napraviti česmu sa pitkom vodom.

Odgovor

Hadždž ne može odmijeniti neki hajrat ukoliko je osoba bila obavezna obaviti ga. Zato odgovor zavisi od toga da li je dotična osoba bila obavezna obaviti hadždž ili ne. U principu, bedeluk treba obaviti iz mjesta odakle bi hadždž obavila osoba za koju se obavlja bedeluk. To je stav našeg mezheba. Neki drugi mezhebi, poput šafijskog, dozvoljavaju da se bedeluk obavi iz bilo kojeg mjesta. Ako dva djela spadaju u istu pravnu kategoriju (npr. ako oba djela spadaju u mendube), treba odabrati ono koje je prioritetnije i po društvo korisnije.

Zekat na kredit

Pitanje

Muž i ja smo podigli kredit na ime kupovine stana (koja još nije realizovana), pa nas zanima jesmo li dužni dati zekat na taj novac?!
Napominjem da ne posjedujemo nikakvu ušteđevinu pored toga i da nam nakon rate kredita ostane novca tek toliko koliko je potrebno za život.
Unaprijed zahvaljujem!

Odgovor

Na kredit koji ste podigli radi kupovine stana niste obavezni izdvajati zekjat zato što se ta sredstva tretiraju kao dug. Pravi vlasnik kreditnog novca je povjerilac i on je dužan izdvajati zekjat na njih, a ne dužnik. Kako nemate vlastite ušteđevine, mimo kreditnih sredstava, nemate obavezu izdvajati zekjat na novac.

Status hemije

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ja sam završila Prirodno-matematički fakultet u Sarajevu i sada radim na tom fakultetu kao asistent, nastavila sam školovanje i idem na postdiplomski studij. I dodiplomski i postdiplomski studij odnosi se na hemiju. Da li je ovo "dozvoljena" nauka u islamu?


Odgovor

Nije nam jasno odakle zapitanost o dozvoljenosti proučavanja hemije kao naučne discipline. Poput ostalih nauka, ne samo da je dozvoljena, već spada u kategoriju farzi kifajet propisa, tj. kolektivnih obaveza zajednice. Baveći se i proučavajući spomenutu nauku Vi izvršavate jednu od islamskih obaveza. Ako toj nauci pristupate s takvom namjerom i budete odgovorni u tome, imat ćete sevab i nagradu za to. Ono čega se treba čuvati jeste zloupotreba naučnih rezultata u svrhe koje šerijat ne dozvoljava. Ali za zloupotrebu odgovara onaj koji to čini. Svaka nauka i znanje se može zloupotrijebiti. Mogućnost zloupotrebe ne čini nauku zabranjenom.

Da li treba gusul

Pitanje

Esselamu alejkum!
Interesuje me da li je potrebno uzimanje gusula ukoliko u čovjeka često izlazi sluz iz spolnog organa, naravno bez ikakvog podražaja.

U Muslimovoj zbirci hadisa sam pronašao hadis pod brojem 144: Alija r.a., rekao je."Bio sam osoba kod koje se puno luči sluz iz spolnog organa. Stidio sam se da pitam Poslanika s.a.w.s., zbog toga što je moja žena bila njegova kćerka. Zato sam rekao El-Mikdadu b. El-Esvedu da ga upita. Upitao ga je, pa mu je odgovorio: Opraće svoj spolni organ i abdestiti se."

Odgovor

U slučaju koji se spominje u Vašem pitanju, dovoljno je samo oprati spolni organ i abdestiti se, kako se i spominje u hadisu kojeg ste naveli. Nije neophodno kupanje. Kupanje je vadžib (obaveza) samo u slučaju ejakulacije ili koitusa (spolnog odnosa).

Razumijevanje slikarstva

Pitanje

Esselamu alejkum!
Zanima me konkretno u islamu da li je zabranjeno slikanje s motivima (islamskog pisma) harfovima i slično? O slikanju živih bića mi je poznato da je najstrožije zabranjeno te, svako slikanje u smislu divljenja. Da li su slike koje sadrže motiv, npr. arapskog ispisa
Gospodarevog imena Allah, dozvoljene (znači i Kaba, razni motivi džamija
i sl.), te da li se s tim može dovesti "zastranjenje u vjeri", te konkretno je li grijeh?

Odgovor

Zabrana slikarstva u islamu odnosi se na slikanje živih bića. Apstraktno slikarstvo nije zabranjeno. Nije zabranjeno ni slikarstvo uz upotrebu harfova, ako se njima ne konstruišu figure živih bića. Slikarstvo koje se bavi motivima džamija, Kabe i sl. nije zabranjeno.

Evolucija ili stvaranje

Pitanje

Kakav je stav islama prema evoluciji, odnosno, kako su nastale sve sadašnje životinjske vrste? Da li su one evoluirale od životinja sa barke Nuha a.s., ili ih je Allah poslije stvorio?


Odgovor

Neupitna je činjenica i istina da je Allah stvorio nebesa i Zemlju, sve što je na njima, u njima i između njih, odnosno sve što postoji. Da li je to stvaranje bilo trenutnom kreacijom ili u etapama kroz evoluciju, ne možemo kategorički precizirati. Neka to istražuje nauka.
U Kur'anu se govori o stvaranju nebesa i Zemlje u etapama (danima). Da li to podrazumijeva evoluciju ili ne, ne znamo. Ako je život na zemlji podložan evolutivnom procesu, i to je po Božijoj odredbi, Božijem zakonu i konačno uz Božije stvaranje. Većina islamskih znanstvenika osporava teoriju evolucije, smatrajući je nedokazanom pretpostavkom. Posebno je radikalan u tom stavu autor koji se potpisuje kao Harun Jahja, koji ima više djela na tu temu. Neka su prevedena i na bosanski jezik, pa se u njima možete više informisati o teoriji evolucije.
Bog je Stvoritelj svega, bilo da je riječ o trenutnoj kreaciji ili evoluciji. Kada je riječ o stvaranju čovjeka, Kur'an govori o tome kao o posebnom Božijem stvaranju. Nigdje u njemu nema naznake da je čovjek izveden i nastao od neke životinje. Ali, vjerovatno se tokom vremena i promjenom klime, unekoliko mijenjao njegov fizički izgled.

Tavaf za drugu osobu

Pitanje

Kako ću ove godine, inšallah, obaviti hadž, a spremajući se da obavim tu dužnost, čitajući literaturu u pojedinim putopisima sa hadža sam pročitao kako pojedinci za vrijeme hadža obave i tavaf za nekoga od svojih najmilijih, naravno ne u službi bedela, i bez namjere da se to smatra obavljenim hadžom za tu osobu. Interesira me da li je to ispravno i kakvo je vaše mišljenje po tom pitanju?


Odgovor

Nema potvrde u osnovnim izvorima islama o utemeljenosti činjenja tavafa za drugu osobu mimo onog koji se čini u okviru obavljanja hadždža za drugog (bedeluk). Poslanik a.s. kaže: "Kada umre čovjek prestaju i njegova djela osim u tri slučaja: trajne sadake (vakuf), nauke koja koristi ljudima i nakon njegove smrti i čestitog djeteta koje moli za njega".
Tokom tavafa mogu se učiti dove za umrle osobe. Smatramo da se sevap od nafila tavafa može darovati umrlom, mada nemamo potvrde u izvorima o valjanosti ove vrste darovanja.

Krvarenje nakon mjesečnice

Pitanje

Kako da postupi žena u slučaju kada joj se nakon redovnog mjesečnog pranja, koje traje 5 dana, nakon što se okupa i počne klanjati za neka 2 do 3 dana ponovo počne dešavati da počinje krvariti. Nekada nije u pitanju čista krv, nego smeđkasta krv. Ovo se dešava skoro svakog mjeseca i traje 24 do 48 sati. Da li žena u tom slučaju može postupiti kao u slučaju istihaze?


Odgovor

Ukoliko se krvarenje pojavi nakon redovne mjesečnice, a boja krvi je različita od one u hajzu, riječ je o istihazi i treba primjenjivati propise koji važe za istihazu.

Sufijska terminologija

Pitanje

Interesuju me pojmovi: vahdetul vudžud, fena'a, itihad, hulul.
Molio bih da mi Rijaset da svoj stav prema ovim pojmovima i šta oni konkretno znače, odnosno da li je širk ukoliko čovjek vjeruje u to?
Da vas dragi Allah nagradi

Odgovor

Spomenuti pojmovi se koriste u sufijskoj literaturi (i nekim sufijskim krugovima) te se tu možete upoznati sa značenjem tih pojmova. Pogledajte to u djelu Sufizam od Rešida Hafizovića.
Pojednostavljeno kazano, prema našem razumijevanju značenja tih termina, oni označavaju jedinstvo Boga i svijeta. Budući da bosanski muslimani baštine tradiciju maturidijskog mezheba u akaidu, a taj mezeheb ne prihvata spomenutu terminologiju i ono što ti termini znače, prema tome, vjerovanje u ono na šta oni ukazuju nije prihvatljivo.
Rijaset ne zauzima stavove o sličnim pitanjima, pa prema tome nema ni stav o terminima koje spominjete u Vašem pitanju. Takva i slična pitanja treba prepustiti ulemi da se njima bavi, a za običan svijet ona nemaju praktični značaj.

Hadž pod kreditnim opterećenjem

Pitanje

Ja imam jedno pitanje u vezi hadždža, da li je moguće obaviti hadždž pod kreditnim opterećenjem, npr. ja imam kredit za stan u Austriji ali sam ipak prošle godine obavio hadždž, jer smatram ako se ukaže mogućnost da bi ipak trebalo obaviti hadždž. E sad mene interesuje da li je moj hadždž ispravan, jer me to brine malo. Uzeo sam kredit dok sam još bio u džahilijetu, ali, eto hvala Bogu, sad je stanje puno bolje tako da planiram prodati stan, ali je to momentalno malo teško. Molim da mi odgovorite da li je moj hadždž ispravan.
Hvala unaprijed, da vas Allah nagradi svakim dobrom i ovog i budućeg svijeta. Amin!


Odgovor

Vaš hadždž je, ako Bog da, ispravan bez obzira što ste ga obavili pod opterećenjem duga. U principu, ako je osoba dužna, a želi obaviti hadždž, treba tražiti i dozvolu zajmodavca, budući da je vraćanje duga prioritetnije. Ali ako dužnik ima druge imovine iz koje se može namiriti dug u slučaju smrti tokom putovanja i obavljanja hadždža, nema smetnje da obavi hadždž.