A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Dileme oko bedela

Pitanje

Za djeda, koji je preselio, mama bi platila bedela, a za nanu će sama obaviti hadždž. Međutim, čuli smo da je reisu-l-ulema donio fetvu u slučaju da se bedel nađe u Medini da isti mora biti bosanski student, te da je cijena unaprijed određena u iznosu od 1500 eura. interesuje me da li je to tačno i može li se u Medini uzeti za bedela neki strani student, jer su razlike u cijeni zaista velike. Molim vas da mi brzo odgovorite.


Odgovor

Prema našem mezhebu, bedel treba obaviti hadždž bedeluk iz mjesta u kojem je živio ili živi osoba za koju se obavlja hadždž. Shodno tome, traženje bedela po Medini nije ispravno. Po nekim drugim mezhebima, takav bedeluk je ispravan.

Pravo donošenja propisa

Pitanje

Kardawi tvrdi da samo Allah ima pravo da nešto zabrani ili dozvoli, dok sa ovom svojom izjavom Kardawi zaniječe pravo i Allahovog Poslanika Muhammeda a. s. da i on nešto dozvoli ili zabrani?! .
Molim da mi pomognete da iz ovih pitanja izvučem neki logičan zaključak, jer ja sam se vaspitavao u vjeri tako što sam prije dvadeset godina čitao rahmetli Đozine fetve, koji me je fascinirao i sa kojim sam sebe vaspitavao u istom duhu i pogledu kakav je bio naš rahmetli alim Đozo.

Odgovor
Kada je riječ o Vašoj tvrdnji da izjava dr. El-Karedavija "da samo Allah ima pravo da nešto dozvoli ili zabrani" znači nijekanje toga pravo Poslaniku a.s., ona predstavlja površno razumijevanje El-Karedavijevih riječi. One znače da pravo dozvoljavanja i zabranjivanja izvorno pripada Allahu dž. š., shodno kur'anskom ajetu: "Sud samo Allahu pripada", a po Njegovoj odredbi ono je delegirano Njegovom Poslaniku a.s. Kur'an kaže: "Ono što vam Poslanik da uzmite, a ono što vam on zabrani, ostavite". Poslanik a.s. je pojasnio brojne kur'anske odredbe, poput one o načinu klanjanja namaza, davanja zekata, posta, hadždža itd., a njegovo pojašnjenje je obavezujuće i u mnogim slučajevima ima snagu farza. Kada je riječ o obavezi postupanja i primjene, nema razlike između kur'anskih i hadiskih naredbi i zabrana, pod uvjetom autentičnosti hadisa. To je stav El-Karedavija i ogromne većine ostalih islamskih učenjaka.
Stavove rahmetli Huseina Ðoze možete naći u njegovim sabranim djelima koje je izdao El-Kalem u Sarajevu. Još jednom podsjećamo da ne možemo u ovoj rubrici voditi duge i široke rasprave o bilo kojem pitanju, budući da nam ni vrijeme ni prostor to ne dozvoljavaju. Šire rasprave možete naći u odgovarajućoj literaturi.

Namaz u prostoriji s psom

Pitanje

Da li je dozvoljeno klanjati u kući u kojoj se nalazi pas? Može li se jedna soba odvojiti, tj. da u nju ne ulazi pas i da se tu klanja?

Odgovor

Klanjanje namaza je obaveza bez obzira da li u kući bio pas ili ne. U nekim hadisima se govori da meleki ne ulaze u kuću u kojoj se nalazi pas. Držanje psa u kući bez potrebe (misli se na potrebu u vidu čuvanja ili lova) je pokuđeno zbog opasnosti od zaraze i prenosa bolesti, a vjerovatno i iz nekih drugih razloga. Inače se slina koja izlazi iz psećih usta smatra šerijatski nečistom, pa i sve ono do čega ta slina dospije. Ako se već nalazi u kući, namaz treba klanjati u prostoriji u koju pas ne ulazi.

Klanjanje suneta za vrijeme hutbe

Pitanje

Interesuje nas da li je dozvoljeno klanjati sunete za vrijeme hutbe kada imam govori hutbu i do kada se sunnet može klanjati? Poznato nam je da su farzovi džume hutba i džumanski farz.

Odgovor

Kada se imam ispenje na minber, treba dovršiti započeto klanjanje sunneta i prestati dalje klanjati. Ako je imam već na minberi, ne treba započinjati klanjati sunnet, već treba slušati hutbu koja je farz. Farz je preči od sunneta.

Odnosi u porodici

Pitanje

Imam sljedeći problem. Nakon što je rahmetli otac preselio na Ahiret odnosi u familiji su se zakomplicirali. Kao što pretpostavljate krajnji cilj je materijalna korist.
Otac je preselio, a nije ostavio oporuku. Iza njega je ostala kuća koju je pravio sa svojim bratom, mada se vodi spor sa bivšim vlasnikom zemljišta, tako da takva nekretnina nije mogla ući u ostavinsku raspravu, dok se ne završi sudski proces.
Osim toga, amidža na kojem se vodi kuća pored rahmetli oca ima svoju viziju raspodjele. Pored kuće ostalo je nešto novca i dunum zemlje.
Problem je sljedeće prirode: Moja sestra tvrdi familiji, svojim prijateljima i podstanarima da sam ja lud i da sam pod sihirima (tj. da je džin u meni). To je kao meni postavila mati
od moje dugogodišnje djevojke i da ja sad zbog toga ne pričam sa svojom porodicom.
Rekao joj neki hodža iz Hrasnice. A ona, tj. sestra, brat i mati daju sve od sebe da me upute pravom hodži koji bi me izliječio. A sve to govore tako glasno, da ih komšije mogu čuti, gdje vjerovatno ljudi stiču dojam da ja fakat nisam pri sebi.
Na takve konstatacije, mene uhvati huja, jer ne mogu da vjerujem kakve gluposti slušam i onda počnem se objašnjavati tako glasno (ustvari galamim), i tako uvijek nasjednem na provokaciju da me se prikaže ludim.
A to je razlog zašto ne želim da komuniciram sa njima, nije da ne vjerujem u džine, ali siguran sam da je po islamu zabranjeno ići sihirbazima ili ljudima koji su od takvog posla.
Kako nisam htio otići u Hrasnicu kod tog hodže, ne znam mu ime, mati i sestra su otišle kod Bugarija i on je rekao da navratim. Meni je malo to bezveze, jer smatram da nije problem u meni i mislim da ću čuti kako trebam biti u dobrim odnosima sa familijom.
Djevojka sa kojom sam u vezi skoro 6 godina, već ozbiljno razmišlja da li može podnijeti brak sa mnom i sa mojom porodicom koja vjeruje da sam pod sihirima i da je to uradila njena mati.
A mene već stomak boli i srce me zažigalo od zadnje rasprave. Ja ne znam šta da radim, dođe mi da se odselim, ali nekako mi žao jer sam odvajao od svoje plate za kuću i digao sam kredit od 15000 KM (kojeg još otplaćujem) da se uvede grijanje i sada mi se to vraća na ovakav način. Tražio sam da mi mati nekako refundira kredit bilo kroz garažu kada se završi sudski spor oko kuće ili kroz zemlju, jer tu negdje je cijena.Ali ona ne želi to ni da čuje.
Kako nema oporuke za kuću i budući da se vodi spor, ja sam želio da zaštitim svoja ulaganja u kuću, jer mislim da nije ispravno da dobijemo svi isto, dok sam ja ulagao, a oni trošili novac na ljetovanje.
Ozbiljno razmišljam da se odreknem brata (23 godine) i sestre (33 godine) jer smatram da su to izgrađene osobe i da mi ne žele dobro u životu, a sve što ih zanima jeste da dobiju što bolji dio kuće.
Osim toga, ne znam kako da se postavim prema majci. Tri puta smo se dogovarali i ona je tri puta "minirala" dogovor. Bio sam joj posudio novac za neke radove, a ona ga ne vraća, iako ga ima. Ovo govorim zbog hadisa "Džennet je pod majčinim nogama."
Situacija jeste komplikovana, te vam se stoga zahvaljujem na posvećenom vremenu.


Odgovor

Ono što Vam možemo savjetovati jeste da nastojite očuvati dobre rodbinske odnose, i da Vi ne budete krivci za pogoršanje tih odnosa. Materijalna dobra su prolazna, a dobra djela, posebno dobri odnosi i ponašanje trajno ostaju i koriste čovjeku. Zato Vam savjetujemo da se suzdržite i osaburite na eventualnoj nepravdi, jer pravda na kraju pobjeđuje.
Nije uredu da razmišljate da se odreknete brata i sestre, a posebno trebate paziti na dobre odnose s majkom. Oni koji žele zlo drugima na kraju će sami ispaštati. Ono što ste ulagali u kuću sa namjerom da Vam se to prizna, trebali ste regulisati nekim ugovorom prije samog ulaganja. Bez toga, sudbina tog ulaganja je neizvjesna, mada je bilo korektno da Vam to oni priznaju.

O halal klanju

Pitanje

Da li je meso koje je zaklao "musliman", koji ne prakticira namaz, halal meso?

Odgovor

Prema većinskom mišljenju islamske uleme samo izostavljanje namaza, uz vjerovanje u njegovu obligatnost, ne izvodi osobu koja to čini iz islama. Prema tome, takva osoba se smatra muslimanom i njeno klanje, ukoliko je s Bismillom i u skladu sa šerijatskim načinom klanja, je ispravno i takvo meso je halal.

Nesporazumi s imamom

Pitanje

Obraćam vam se sa teškim bolom i brigom na srcu. Ja sam džematlijka iz džamije u Hammu, u Njemačkoj. Imam tri brata koji redovno idu u džamiju, dvojica od njih su u odboru. Najmlađi brat puno se druži s omladinom i voli ga omladina, voli kad on im nešto objasni, jer to zna na lijep i miran način. Zato su ga izabrali pa povede s omladinom aktivnosti u džamiji da se ta naša omladina što više sakuplja u džamiji. Naša djeca kao i omladina neće da ide pred ovog našeg imama u džamiju, zato što on ne zna ili neće da se sa tim opterećuje. Jedne prilike ga je moj brat pitao za jedan hadis, on mu je odgovorio da njega ne interesuju pustinjske priče.
Puno je te omladine bilo, ali naš sadašnji imam je potiv, toga, došao je kad su se skupili i tražio imena te omladine, onda je roditelje te omladine nazvao i rekao im da moj brat njima tu prodaje drogu, da je on taliban.
Molim vas šta bi vi činili da to neko o vašem sinu kaže?

Odgovor

Budući da nam sva ta situacija u džematu nije dovoljno poznata, i da bismo trebali saslušati i drugu stranu prije komentara i ocjene situacije, nismo u stanju iz ove pozicije dati pravu preporuku. Na osnovu Vaših riječi možemo zaključiti da postoji nepovjerenje na relaciji imam - omladina te da bi trebalo poraditi na otklanjanju uzroka nepovjerenja. Imam nema pravo etiketerirati omladinu takvim imenima; to je znak njegove nesigurnosti. Vaš prigovor na ponašanje imama uputite džematskom odboru i Mešihatu IZ u Njemačkoj, a možete i Uredu za dijasporu Rijaseta IZ u Sarajevu.

Misionarske aktivnosti nekih organizacija

Pitanje

Imam jedno pitanje koje iziskuje malo duže vremena za odgovor. Zamolio bih vas da pokušate u našem listu Preporod jednu skraćenu verziju pitanja i odgovora da ponudite vezano za ovo moje pitanje.
Radi se o sljedećem, evo već duže vremena pratim rad određenih organizacija koje promovišu ši'izam u Bosni i Hercegovini. Zanima me kako vi u Rijasetu ne zauzimate malo ozbiljniji stav po ovom pitanju, zašto se šuti, je li to i dalje mudrost da se šuti, a zna se već javno da imamo oko tri hiljade sljedbenika šija Bosanaca.
Ne znam da li ste pratili odgovore uvaženog profesora dr. Šukrije Ramića koji javno odgovara na ova pitanja koja vam usput šaljem.
Možda se nekada hoće nešto sakriti radi hajra za muslimane, međutim kako nakon svega pročitanog i saznavajući ovakve informacije nositi sa vremenom koje dolazi. Ja se bojim uveliko sukoba unutar Bosne i Hercegovine i bojim se da vama ne bude kasno kasnije proglase slati. Vi vidite da se naši pojedini orofesori povode za novcem koji iranski narod
šalje za promociju ši'izma.
Stalo mi je da se oko ovoga pitanja javno porazgovara na sljedećoj sjednici Sabora ili Rijaseta, da se upoznaju svi. Nemojmo sebi dozvoljavati toliki luxuz da smo znali, a ni smo djelovali, jednostavno imamo mi prečih stvari, nije istina, ova pojava mudro radi preko naših institucija a samo Allah zna koliko je njima stalo do izvornog islama i ljubavi prema nama sunijama.


Odgovor

Organi Islamske zajednice koje ste spomenuli u Vašem pismu (Rijaset i Sabor IZ) kada ocijene da treba o navedenom pitanju raspravljato oni će to učiniti. Trebate biti strpljivi i imati povjerenje u organe Islamske zajednice, ako ih već prozivate da se oglase. Ja nisam član ni Rijaseta ni Sabora, već Vijeća za fetve, kao i dr. Šukrija Ramić, i fetva emin. Doktor Ramić je rekao to što je rekao i ko želi da se upozna s tim, ima mogućnost da pročita njegovu izjavu na spomenutom internet portalu.

Imena Rejjan i Dejjan

Pitanje

Esselamu alejkum!
Imam par pitanja vezano za ime djeteta pa Vas molim da mi pomognete. Naime, na jednoj internet stranici pod islamskim imenima našao sam imena Rayan i Dayan. Da li su to zaista muslimanska imena?
Osim toga muči me još nešto. Kako se ova imena izgovaraju (Rajan ili Rejan), da li se ova imena moraju pisati u izvornom obliku ili se umjesto "y" može staviti "j", ako može da li će to promijeniti značenje imena?
Da li Rayan znači dženetska kapija? Obzirom da mi je supruga u 9. mjesecu trudnoće, nadam se da ćete što prije odgovoriti na moja pitanja i na taj način olakšati nam problem oko izbora imena. Allah da Vas dobrim nagradi.


Odgovor

Ranije smo donijeli odluku da se u ovoj rubrici više ne bavimo imenima budući da postoje priručnici i brošure koje sadrže muslimanska imena pa zainteresirani treba da se na njih obrati. Zato samo kao izuzetak odgovaramo na Vaše pitanje.
Imena Rejjan i Dejjan su arapskog porijekla i mogu se svrstati u muslimanska imena, mada su se dosada rijetko koristila. Rejjan jeste naziv jedne od džennetskih kapija (kroz koju će ulaziti postači, kako se navdi u hadisu), ali njegovo jezičko značenje jeste: dobro napojen, natopljen, sočan, bujan, punačak. Dejjan znači: pobožan, ali i Onaj pred kime se polažu računi za djela, tj. jedno od Božijih svojstava.
Neka Vamje hairli i mubarek rođenje djeteta.