A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Estetska korekcija na tijelu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ako osoba ima neku vidljivu tjelesnu mahanu, konkretno ružan nos, što joj stvara kompleks i osjećaj manje vrijednosti koji se reflektuje na sve segmente života, da li je grijeh da izvrši estetsku korekciju?


Odgovor

Ukoliko spomenuta mahana (ukoliko se uopće može nazvati mahanom) uzrokuje psihičke probleme, osjećaj nesigurnosti, itd., nema smetnje izvršiti nužnu estetsku korekciju.

Okretanja prema kibli prilikom ukopa

Pitanje

Esselamu alejkum!
Javljam vam se ispred Džematskog odbora Islamske zajednice Bošnjaka Växjö u Švedskoj. Pitanje koje ćemo postaviti radi se o mjestu i načinu ukopa naših džematlija u mjestu u kojem živimo (Växjö - Švedska).

Naime ovo je jedan od najmlađih džemata u sklopu Islamske zajednice u Švedskoj. Broji oko 230 domaćinstava i preko 500 članova. Džemat (članstvo) čine i Bošnjaci iz okolnih mjesta u krugu oko 150 km. Imam nam je Muharem ef. Karaga, penzionisani imam iz BiH, a sada u 86. godini života. Da 86 godina, dok mladi imami diljem Švedske ne žele raditi svoj posao te smo prisiljeni da svoj vjerski život rješavamo na ovaj način.
Po izbjeglištvu u Švedsku i nastanjenjem u ovom mjestu i okolini priključili smo se našoj braći Arapima i nepunih 10 godina sa njima obavljali naše vjerske potrebe.
Unazad 3-4 godine osnovali smo svoj bošnjački džemat. I sada smo članica Islamske zajednice Bošnjaka u Švedskoj.
Švedske vlasti su nam dodijelile (svim muslimanima) mjesto za ukop (mezarje) u zajedničkom greblju Hovshaga- Växjö. Plac je odvojen od drugih konfesija, ali graniči sa njima.

Problem koji mi imamo je sljedeći:
Preseljenjem na Ahiret, Bošnjaci su se počeli ukopavati u tom mezarju koje je predviđeno za muslimane. Već ranije je tu bilo sahranjeno nekoliko Arapa, te na isti način (mislim položaj i pravac) su prihvatili i Bošnjaci ukopavanje svojih najmilijih.
Odmah smo primjetili da se mejt ne okreće na istu stranu prema Kibli kao što mi to radimo u BiH. Situacija na terenu je sljedeća: mejit se okreće lijevom stranom prema Kibli što možemo reći zakrenut za oko 180 stepeni.
Razlog je što je zemljište malo nageto pa da se mejit okreće kao u BiH to bi bilo da je glava mejita niža od nogu. S tim smo odmah upozorili Arape, ali njihovo rukovodstvo u IZ je ostalo nijemo, samo obrazlazući da se tako mora prihvatiti.
O tom problemu smo upoznali i Izvršni odbor i Glavnog imama Idriz ef. Karamana Islamske zajednice Bošnjaka u Švedskoj, ali su i oni ostali neaktivni, uz obrazloženje da se to mora riješiti na lokalnom nivou.

Mi sada upućujemo vama pitanje: Da li je ispravno po našim islamskim propisima da se mejit ukopava okrenut lijevom stranom prema Kibli, a da mu je glava zakrenuta na desno (jer se tako oprema prilikom gasuljenja) s razlogom jer je zemljište nageto te se suprotno ne može ukopavati? Dešava se da oni koji opremaju mejita ne znaju kako će se isti ukopavati (oni opremaju mejita kako se radilo i u Bosni).
Molimo vas za odgovor, jer je parcela koja je predviđena za muslimane već skoro popunjena (ukopano preko 150 muslimana), i sada bi trebali dobiti drugu parcelu (mezarje). Željeli bi da insistiramo kod švedskih vlasti na ispravnosti ukopa prema islamskim propisima.

Mahsuz selam, B. D., predsjednik Džematskog odbora, Växjö - Švedska


Odgovor

Šerijatski propis i muslimanski običaj jeste ukopavanje mejita na način da mu desna strana bude okrenuta prema kibli, makar konfiguracija tla zahtijevala da mu glava bude u nižem položaju od nogu. Ako se to može ispoštovati, tako treba postupiti. A ako nije moguće iz nekog razloga, onda će se ukopavati onako kako je moguće dok se ne promijeni situacija.
Ulazak u Džennet ili Džehennem ne zavisi od toga kako će osoba biti okrenuta u kaburu, već od dobrih djela osobe. U svakom slučaju muslimani trebaju insistirati da se ukopavaju u skladu sa svojom vjerom i tradicijom koliko je to moguće. Neka vam je Uzvišeni na pomoći u očuvanju muslimanskog identiteta i svoje tradicije.

Sabah prije zore

Pitanje

U zimsko doba zora je već kasno ujutro, tj. početno vrijeme sabah namaza. Pošto počinjem da radim od 6 ujutro, a polazim od kuće oko pola 6, zora je u tom vremenu, da li je dozvoljeno sabah namaz klanjati prije vremena?


Odgovor

Nije ispravan sabah namaz koji se klanja prije nastupa zore. Zora danas nastupa u Sarajevu u 05 sati i 15 minuta. Možete u to vrijeme klanjati i krenuti na posao u 5 sati i 30 minuta. Uskoro će doći do pomjeranja sata unazad tako da će zora nastupati jedan sat prije nego je to slučaj sada, tako da ćete moći klanjati na vrijeme.

Numizmatika i filatelija

Pitanje

Bavim se numizmatikom i filatelijom pa me zanima da li je grijeh kao vjernom muslimanu da imam markice ili novčanice na kojima je crtež krsta, pape ili crkve i sl. Selam iz Slovenije

 

Odgovor

Nema šerijatske smetnje da skupljate markice i novčanice na kojima se nalaze spomenute slike ili crteži pod uvjetom da to ne činite iz ljubavi ili veličanja tih slika i crteža, već isključivo iz hobija i želje da sakupljate markice i novčanice, koje svakako imaju svoju kulturološku, naučnu, umjetničku i drugu vrijednost.

Zekat na zlato koje se nosi

Pitanje

Htjela bih da znam treba li plaćati zekat na zlato koje se nosi, a i ono koje se ne nosi tj. ono koje stoji negdje u kutijici.


Odgovor

Ukoliko dostigne nisab od 91,5 grama i protekne u posjedu vlasnika obračunska godina, na zlato se daje zekjat bez obzira da li se koristilo radi ukrasa ili ne, prema odredbi našeg mezheba.

Rukovanje i ženski glas

Pitanje

Kako je moguće da se puno muslimana ne žele rukovati sa muslimankama u prisustvu njihovih muževa, braće, roditelja itd.? Na kojem se to ajet ili hadis oni pozivaju kad se tako ponašaju?
Kako je moguće da za nas muslimane po nekim ženski glas predstavlja "avret"? Zar glas moje majke, sestre ili kćerke kad uči Kur'an, zar njihov glas da za mene bude "avret"? Zar sem ovih koje spomenuh, zar ostale žene i nane koje ja poštujem i respektujem ko da su mi rod rođeni zar i njihov glas treba da je za mene "avret"? Kako je to moguće da neke muslimanke kad se oblače i ogrnu se cijele tako preko glave da uz to one pokrivaju i svoje lice? Zar i lice žene spada pod "avret"?


Odgovor

U principu, musliman i muslimanka trebaju izbjegavati rukovanje s drugim spolom, jer se ni Poslanik a.s. nikada nije rukovao sa ženama. To je općepoznati propis koji treba biti poznat svakom muslimanu i muslimanki. Izuzetak je ukoliko bi odbijanje rukovanja dovelo do neugodne i neprijatne situacije. U svakom slučaju, ne treba žuriti pa prvi pružiti ruku, a pruženu ruku, prema našem mišljenju, ne treba ostaviti da visi u zraku, već se treba rukovati.

Ženski glas po pretežnom mišljenju nije avret, kao ni lice i šake. Neki mezhebi smatraju da je sve to avret i da se ne treba pokazivati pred strancima. Ispravnije je prvo mišljenje.

Učenje za imamom i redoslijed naklanjavanja

Pitanje

1. Zanima me kakav je stav ostalih mezheba po pitanju učenja u sebi i izgovaranja tekbira kada se klanja za imamom? Poznat mi je stav našeg tj. hanefijskog mezheba (da treba šutiti kada se klanja za imamom), ali na jednom mjestu sam pročitao da treba učiti u sebi barem Fatihu, a kao dokaz je priložen hadis u kojem se govori da je namaz nepotpun ako se u njemu ne prouči barem Fatiha. Da li se po našem mezhebu trebaju izgovarati
tekbiri kada se klanja za imamom?

2. Da li se propušteni namaz mora naklanjati prije slijedećeg namaza koji se klanja ili se to može učiniti i u nekom od narednih vaktova npr. da li se propušteni podne-namaz mora naklanjati prije ikindije ili se može naklanjati i u akšamskom i jacijskom vremenu? Npr. propustim podne i ikindiju a akšam klanjam u džamiji tako da nemam kad naklanjati prije
akšama, može li se naklanjati prije jacije? Uči li se ikamet kada se naklanjava?


Odgovor

Učenje muktedije u namazu na kijamu je mekruhi tehrimen u našem mezhebu. U drugim mezhebima je to dozvoljeno ili čak obavezno. Tekbire treba ponavljati u sebi kada ih prouči imam, na osnovu hadisa: "Pa kada imam prouči tekbir, proučite ga i vi". Namaze treba klanjati po redu, tako da treba prvo naklanjati podne namaz (ukoliko je propušten), pa onda klanjati ikindiju. Ukoliko to omete pristupanje džematu, propušteni namaz treba naklanjati po završetku namaza koji se klanja u džematu. Redoslijed u naklanjavanju namaza također treba poštovati, osim ukoliko je propušteno šest i više namaza, tada redoslijed u naklanjavanju nije obavezan.

 

Suneti nakon džume

Pitanje

Primjetio sam da petkom poslije džume, dosta ljudi ostane klanjati, pretpostavljam podne namaz. Čitao sam da nije potrebno klanjati podne namaz ako se klanjala džuma. Zašto onda neki ipak klanjaju i misle da je potrebno? Kako je moguće da ljudi imaju drugačija mišljenja i postupaju drugačije?

 

Odgovor

Prema hanefijskom mezhebu, tako treba postupiti iz predostrožnosti, budući da postoji mišljenje da je ispravna samo prva džuma u gradu i to ona kojoj prisustvuje halifa i uz njegovo odobrenje, a kako njega nema, sumnjive su džume, pa se za svaki slučaj klanja podne.
Međutim, danas je općeprihvaćeno mišljenje o ispravnosti današnjih džuma, bez obzira što nema odobrenja halife, te da nije obavezno poslije džume klanjati podne namaz. Ali ako se i klanja, ne smeta, budući da će se tretirati kao nafila.

Dileme oko imama za džumu

Pitanje

Kod nas se desi da imam ne može da predvodi džumu namaz, zato što je nekada odsutan. S tim da nam je potrebna osoba koja će ga taj petak mijenjati. U džematu nemamo baš neke suglasnosti. Jedni kažu da to treba/može biti jedna pobožna i učevna osoba iz našeg
džemata. Drugi opet tvrde da ne može tek tako neko klanjati džumu namaz i držati
hutbu bez dozvole Rijaseta BiH.
Uprkos tome što imamo u džematu osobe koje bi mogle da predvode džumu namaz i drže poučnu hutbu, dovode se Turci iz jednog džemata u blizini.
Važno je napomenuti da ponekad dolazi njihov efendija a nekada pošalju nam učenika iz njihove škole. Također je važno napomenuti da to nije medresa, nego je to vanredna škola koju pohađaju djeca i uče o islamu.
Kada dođe ta zamjena, hutbe takoreć i nema. Samo se prouči dova ili slučajno da se kaže nešta na njemačkom jeziku. I tu je slijedeći problem: na jednoj strani te osobe pričaju jako lose njemački jezik - tako da ih čak oni koji pričaju perfektno njemački teško razumiju. A većina džematlija također loše vlada njemačkim jezikom, tako da oni vjerovatno ne razumiju ništa ukoliko zamjena imama (Turčin) nešto na njemačkom jeziku kaže.
Čak i oni ne bi smijeli predvoditi džumu namaz i držati hutbu (po mišljenju onih koji su uporni u tome „da treba dozvola"), jer nije mi poznato da oni (Turci koji dolaze) imaju neku „dozvolu" Rijaseta BiH.
Ja lično ne vidim nikakvu pepreku da neki od naših džematlija predvodi džumu namaz i održi hutbu, u slučaju da je naš stalni efendija odsutan npr. zbog bolesti ili smrtnih slučajeva u porodici.
Također je poznato da se u Austriji ne nalazi toliko efendija da mi možemo tražiti da se zamijeni stalni efendija. Bosanski džemati su rijetki u Austriji. Svega 26 džemata u čitavoj Austriji - koji su po stotinjak kilometara odaljeni jedan od drugog - ima. U našem gradu konkretno ne postoji drugi bosanski džemat.

Odgovor

Ukoliko je odsutan stalni imam zbog nekog razloga, on treba odrediti ko će ga mijenjati na džumi i drugim vaktovima, a ne prepustiti to džematlijama. Ovlašteni imam može ovlastiti drugog imama, koji je osposobljen za imamsko-hatibsku službu, da ga mijenja u slučaju odsustva. To ne može biti bilo koji pojedinac. Ispravnost džume je vezana za njeno valjano predvođenje od strane imama.

Budući da je tu riječ o organizaciono-administrativnom i vjersko-prosvjetnom pitanju, preporučujemo Vam da ga riješite u saradnji s imamom vašega džemata, odgovornim tijelom važeće Islamske zajednice kojoj pripadate (koliko nam je poznato u Austriji djeluju naše dvije od Rijaseta priznate zajednice), te Uredom za bošnjačku dijasporu u Sarajevu.

Poznanstvo s drugim prije razvoda

Pitanje

Esselamu alejkum!
Upoznala sam jednu sestru koja je trenutno u razvodu braka, pa imam pitanje u vezi njenog razvoda.
Poznajem je tek mjesec dana i ispričala mi je da je još od januara u razvodu braka. Muž joj je valjda tad i rekao da ne želi sa njom više da živi, ali koliko ja znam bez ikakvih svjedoka, ali ipak još nikad nije napustio njihov zajednički stan. Jedno vrijeme nije htio da napusti stan, govorio je njoj da se ona iseli, mada on dobro zna da kao samohrana majka dvoje djece nije tek tako jednostavno naći stan, a od familije ovdje u ovom gradu ona nema nikoga, jer je rodom iz jednog grada koji je par stotina kilometara daleko odavde. A sad je valjda stavio zahtjev za stan, ali to opet traje dok dođe na red za stan. On ima rodbinu ovdje, ali joj nije poznato zašto on nije prešao kod njih stanovati ako je
njoj‚ po islamu već izrekao razvod braka. Ona mu je već par puta predlagala da se on odseli kod svoje rodbine dok ne dobije svoj stan, ali on to nije uradio. Ona pred njim kad je i on u stanu nosi maramu, jer smatra da joj više nije muž, isto tako već od početka ove godine nije više imala odnose sa njim. Kad su djeca ujutro odsutna iz stana, ako je on kod kuće, ona izlazi iz stana (npr. kod prijateljica ili ide u grad), da ne bi sa njim sama bila u stanu. Neki dan je i od njegovog advokata dobila pismo u kojem piše da se njen (bivši?) muž isto želi razvesti od nje (ona je stavila zahtjev na razvod braka). Da li ona već može da upoznaje jednog drugog brata koji bi eventualno želio da je oženi i koji bi čak i njenu djecu prihvatio da žive kod njega zajedno sa njom ako odluče da se uzmu? Ja sam joj rekla da ću ja ići sa njom na sastanke sa tim bratom kad žele da se vide da bi se upoznali radi braka (jer ona nema rodbine ovdje), ali onda sam se na kraju zapitala da li joj je uopšte dozvoljeno da već nekoga upoznaje, budući da njen (bivši) muž još nije izišao iz stana. Znam i sama kao samohrana majka kako je teško nekoga naći za brak kad se ima dijete, pa mi je žao da ona propusti ovu priliku, jer to može i duže vremena trajati dok on napokon nađe stan i iziđe iz stana, a naročito nekad joj inat pravi da neće izaći iz stana, a ona nema kud sa djecom.

Šta u ovom slučaju da učinim, jer sam joj obećala da ću sa njom da se nalazim sa tim inshaAllah budućim da se upoznaju, jer se dosad sama nalazila sa njim na javnim mjestima. Ja sam joj obećala da ću ja ići sa njom da ne ide sama, jer nema familije ovdje. Da li će mi biti grijeh da je pratim na njihovim sastancima, jer oni se već neko vrijeme viđaju i telefoniraju svaki dan. Ne znam da li će poslušati moj savjet da se prestane viđati sa tim bratom dok se ne razvede.

 

Odgovor

Budući da nije jasno da li je spomenuti čovjek nedvosmisleno i jasno otpustio svoju ženu ili ne, ne možemo ustvrditi da je nastupio poslijebračni priček, bez obzira na odvojeno spavanje, te preporučujemo da spomenuta sestra sačeka dok se službeno ne razvede sudskim putem, a poslije toga može stupiti u novu bračnu zajednicu nakon isteka tri mjesečna pranja.

Mislimo da griješe što se viđaju prije zvaničnog razvoda zbog mogućih komplikacija. Dok muže ne izjavi jasno da se razvodi od nje, ne može se računati početak, pa time ni kraj poslijerazvodnog pričeka koji traje tri mjesečna pranja. Ne bismo Vam preporučili da posredujete u nejasnoj situaciji.