A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Da li treba gusul

Pitanje

Esselamu alejkum!
Interesuje me da li je potrebno uzimanje gusula ukoliko u čovjeka često izlazi sluz iz spolnog organa, naravno bez ikakvog podražaja.

U Muslimovoj zbirci hadisa sam pronašao hadis pod brojem 144: Alija r.a., rekao je."Bio sam osoba kod koje se puno luči sluz iz spolnog organa. Stidio sam se da pitam Poslanika s.a.w.s., zbog toga što je moja žena bila njegova kćerka. Zato sam rekao El-Mikdadu b. El-Esvedu da ga upita. Upitao ga je, pa mu je odgovorio: Opraće svoj spolni organ i abdestiti se."

Odgovor

U slučaju koji se spominje u Vašem pitanju, dovoljno je samo oprati spolni organ i abdestiti se, kako se i spominje u hadisu kojeg ste naveli. Nije neophodno kupanje. Kupanje je vadžib (obaveza) samo u slučaju ejakulacije ili koitusa (spolnog odnosa).

Razumijevanje slikarstva

Pitanje

Esselamu alejkum!
Zanima me konkretno u islamu da li je zabranjeno slikanje s motivima (islamskog pisma) harfovima i slično? O slikanju živih bića mi je poznato da je najstrožije zabranjeno te, svako slikanje u smislu divljenja. Da li su slike koje sadrže motiv, npr. arapskog ispisa
Gospodarevog imena Allah, dozvoljene (znači i Kaba, razni motivi džamija
i sl.), te da li se s tim može dovesti "zastranjenje u vjeri", te konkretno je li grijeh?

Odgovor

Zabrana slikarstva u islamu odnosi se na slikanje živih bića. Apstraktno slikarstvo nije zabranjeno. Nije zabranjeno ni slikarstvo uz upotrebu harfova, ako se njima ne konstruišu figure živih bića. Slikarstvo koje se bavi motivima džamija, Kabe i sl. nije zabranjeno.

Evolucija ili stvaranje

Pitanje

Kakav je stav islama prema evoluciji, odnosno, kako su nastale sve sadašnje životinjske vrste? Da li su one evoluirale od životinja sa barke Nuha a.s., ili ih je Allah poslije stvorio?


Odgovor

Neupitna je činjenica i istina da je Allah stvorio nebesa i Zemlju, sve što je na njima, u njima i između njih, odnosno sve što postoji. Da li je to stvaranje bilo trenutnom kreacijom ili u etapama kroz evoluciju, ne možemo kategorički precizirati. Neka to istražuje nauka.
U Kur'anu se govori o stvaranju nebesa i Zemlje u etapama (danima). Da li to podrazumijeva evoluciju ili ne, ne znamo. Ako je život na zemlji podložan evolutivnom procesu, i to je po Božijoj odredbi, Božijem zakonu i konačno uz Božije stvaranje. Većina islamskih znanstvenika osporava teoriju evolucije, smatrajući je nedokazanom pretpostavkom. Posebno je radikalan u tom stavu autor koji se potpisuje kao Harun Jahja, koji ima više djela na tu temu. Neka su prevedena i na bosanski jezik, pa se u njima možete više informisati o teoriji evolucije.
Bog je Stvoritelj svega, bilo da je riječ o trenutnoj kreaciji ili evoluciji. Kada je riječ o stvaranju čovjeka, Kur'an govori o tome kao o posebnom Božijem stvaranju. Nigdje u njemu nema naznake da je čovjek izveden i nastao od neke životinje. Ali, vjerovatno se tokom vremena i promjenom klime, unekoliko mijenjao njegov fizički izgled.

Tavaf za drugu osobu

Pitanje

Kako ću ove godine, inšallah, obaviti hadž, a spremajući se da obavim tu dužnost, čitajući literaturu u pojedinim putopisima sa hadža sam pročitao kako pojedinci za vrijeme hadža obave i tavaf za nekoga od svojih najmilijih, naravno ne u službi bedela, i bez namjere da se to smatra obavljenim hadžom za tu osobu. Interesira me da li je to ispravno i kakvo je vaše mišljenje po tom pitanju?


Odgovor

Nema potvrde u osnovnim izvorima islama o utemeljenosti činjenja tavafa za drugu osobu mimo onog koji se čini u okviru obavljanja hadždža za drugog (bedeluk). Poslanik a.s. kaže: "Kada umre čovjek prestaju i njegova djela osim u tri slučaja: trajne sadake (vakuf), nauke koja koristi ljudima i nakon njegove smrti i čestitog djeteta koje moli za njega".
Tokom tavafa mogu se učiti dove za umrle osobe. Smatramo da se sevap od nafila tavafa može darovati umrlom, mada nemamo potvrde u izvorima o valjanosti ove vrste darovanja.

Krvarenje nakon mjesečnice

Pitanje

Kako da postupi žena u slučaju kada joj se nakon redovnog mjesečnog pranja, koje traje 5 dana, nakon što se okupa i počne klanjati za neka 2 do 3 dana ponovo počne dešavati da počinje krvariti. Nekada nije u pitanju čista krv, nego smeđkasta krv. Ovo se dešava skoro svakog mjeseca i traje 24 do 48 sati. Da li žena u tom slučaju može postupiti kao u slučaju istihaze?


Odgovor

Ukoliko se krvarenje pojavi nakon redovne mjesečnice, a boja krvi je različita od one u hajzu, riječ je o istihazi i treba primjenjivati propise koji važe za istihazu.

Sufijska terminologija

Pitanje

Interesuju me pojmovi: vahdetul vudžud, fena'a, itihad, hulul.
Molio bih da mi Rijaset da svoj stav prema ovim pojmovima i šta oni konkretno znače, odnosno da li je širk ukoliko čovjek vjeruje u to?
Da vas dragi Allah nagradi

Odgovor

Spomenuti pojmovi se koriste u sufijskoj literaturi (i nekim sufijskim krugovima) te se tu možete upoznati sa značenjem tih pojmova. Pogledajte to u djelu Sufizam od Rešida Hafizovića.
Pojednostavljeno kazano, prema našem razumijevanju značenja tih termina, oni označavaju jedinstvo Boga i svijeta. Budući da bosanski muslimani baštine tradiciju maturidijskog mezheba u akaidu, a taj mezeheb ne prihvata spomenutu terminologiju i ono što ti termini znače, prema tome, vjerovanje u ono na šta oni ukazuju nije prihvatljivo.
Rijaset ne zauzima stavove o sličnim pitanjima, pa prema tome nema ni stav o terminima koje spominjete u Vašem pitanju. Takva i slična pitanja treba prepustiti ulemi da se njima bavi, a za običan svijet ona nemaju praktični značaj.

Hadž pod kreditnim opterećenjem

Pitanje

Ja imam jedno pitanje u vezi hadždža, da li je moguće obaviti hadždž pod kreditnim opterećenjem, npr. ja imam kredit za stan u Austriji ali sam ipak prošle godine obavio hadždž, jer smatram ako se ukaže mogućnost da bi ipak trebalo obaviti hadždž. E sad mene interesuje da li je moj hadždž ispravan, jer me to brine malo. Uzeo sam kredit dok sam još bio u džahilijetu, ali, eto hvala Bogu, sad je stanje puno bolje tako da planiram prodati stan, ali je to momentalno malo teško. Molim da mi odgovorite da li je moj hadždž ispravan.
Hvala unaprijed, da vas Allah nagradi svakim dobrom i ovog i budućeg svijeta. Amin!


Odgovor

Vaš hadždž je, ako Bog da, ispravan bez obzira što ste ga obavili pod opterećenjem duga. U principu, ako je osoba dužna, a želi obaviti hadždž, treba tražiti i dozvolu zajmodavca, budući da je vraćanje duga prioritetnije. Ali ako dužnik ima druge imovine iz koje se može namiriti dug u slučaju smrti tokom putovanja i obavljanja hadždža, nema smetnje da obavi hadždž.

Dileme oko bedela

Pitanje

Za djeda, koji je preselio, mama bi platila bedela, a za nanu će sama obaviti hadždž. Međutim, čuli smo da je reisu-l-ulema donio fetvu u slučaju da se bedel nađe u Medini da isti mora biti bosanski student, te da je cijena unaprijed određena u iznosu od 1500 eura. interesuje me da li je to tačno i može li se u Medini uzeti za bedela neki strani student, jer su razlike u cijeni zaista velike. Molim vas da mi brzo odgovorite.


Odgovor

Prema našem mezhebu, bedel treba obaviti hadždž bedeluk iz mjesta u kojem je živio ili živi osoba za koju se obavlja hadždž. Shodno tome, traženje bedela po Medini nije ispravno. Po nekim drugim mezhebima, takav bedeluk je ispravan.

Pravo donošenja propisa

Pitanje

Kardawi tvrdi da samo Allah ima pravo da nešto zabrani ili dozvoli, dok sa ovom svojom izjavom Kardawi zaniječe pravo i Allahovog Poslanika Muhammeda a. s. da i on nešto dozvoli ili zabrani?! .
Molim da mi pomognete da iz ovih pitanja izvučem neki logičan zaključak, jer ja sam se vaspitavao u vjeri tako što sam prije dvadeset godina čitao rahmetli Đozine fetve, koji me je fascinirao i sa kojim sam sebe vaspitavao u istom duhu i pogledu kakav je bio naš rahmetli alim Đozo.

Odgovor
Kada je riječ o Vašoj tvrdnji da izjava dr. El-Karedavija "da samo Allah ima pravo da nešto dozvoli ili zabrani" znači nijekanje toga pravo Poslaniku a.s., ona predstavlja površno razumijevanje El-Karedavijevih riječi. One znače da pravo dozvoljavanja i zabranjivanja izvorno pripada Allahu dž. š., shodno kur'anskom ajetu: "Sud samo Allahu pripada", a po Njegovoj odredbi ono je delegirano Njegovom Poslaniku a.s. Kur'an kaže: "Ono što vam Poslanik da uzmite, a ono što vam on zabrani, ostavite". Poslanik a.s. je pojasnio brojne kur'anske odredbe, poput one o načinu klanjanja namaza, davanja zekata, posta, hadždža itd., a njegovo pojašnjenje je obavezujuće i u mnogim slučajevima ima snagu farza. Kada je riječ o obavezi postupanja i primjene, nema razlike između kur'anskih i hadiskih naredbi i zabrana, pod uvjetom autentičnosti hadisa. To je stav El-Karedavija i ogromne većine ostalih islamskih učenjaka.
Stavove rahmetli Huseina Ðoze možete naći u njegovim sabranim djelima koje je izdao El-Kalem u Sarajevu. Još jednom podsjećamo da ne možemo u ovoj rubrici voditi duge i široke rasprave o bilo kojem pitanju, budući da nam ni vrijeme ni prostor to ne dozvoljavaju. Šire rasprave možete naći u odgovarajućoj literaturi.

Namaz u prostoriji s psom

Pitanje

Da li je dozvoljeno klanjati u kući u kojoj se nalazi pas? Može li se jedna soba odvojiti, tj. da u nju ne ulazi pas i da se tu klanja?

Odgovor

Klanjanje namaza je obaveza bez obzira da li u kući bio pas ili ne. U nekim hadisima se govori da meleki ne ulaze u kuću u kojoj se nalazi pas. Držanje psa u kući bez potrebe (misli se na potrebu u vidu čuvanja ili lova) je pokuđeno zbog opasnosti od zaraze i prenosa bolesti, a vjerovatno i iz nekih drugih razloga. Inače se slina koja izlazi iz psećih usta smatra šerijatski nečistom, pa i sve ono do čega ta slina dospije. Ako se već nalazi u kući, namaz treba klanjati u prostoriji u koju pas ne ulazi.