A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Žvakaće gume

Pitanje

Selamun alejkum!
Moje pitanje je kako tretirati žvakaće gume u čijem sastavu se nalazi "suger alcohol", da li to spada pod alkohol ili je to neki hemijski dodatak. Da vas Allah dž. š. nagradi!


Odgovor

Ne znamo o čemu se radi u spomenutom slučaju, ali u svakom slučaju preporučujemo izbjegavanje svih artikala u čijem sastavu ima alkohola, bez obzira na njegovo porijeklo. Sumnjive stvari treba izbjegavati.

Objašnjenje sintagme

Pitanje

Esselamu alejkum!
Zanima me, koja je to vrsta hadisa označena slijedećom sintagmom: medžme'u'z-zeva'id?

 

Odgovor
Medžme'uz-zevaid ve menbe'ul-fevaid je hadisko djelo, a ne vrsta hadisa, čiji je autor Hejsemi, a u kojem je odabrao uglavnom vjerodostojne predaje iz drugih zbirki hadisa.


Nesporazumi oko učenja na tevhidu

Pitanje

Bio sam na sedmini kod čovjeka kojem je žena umrla pa je on sazvao da se prouči mevlud ili Jasin, nisam siguran uostalom ja sam pozvan na TEHVID, što sam i prihvatio i nadao se da će prisustvovati pravi efendija koji znade šta treba da se radi. Međutim došli su ljudi koji uopšte ne poznaju način i pravilo obreda. Pročitali su Jasin i dovu i rekli da će se proučiti 3x Kulhuvala, 1x Felek i 1x Nas, Fatiha i to bi bilo. A prije učenja su počeli da pričaju kako treba dovesti imama jer je rasulo u zajednici gdje smo zajedno sa Arapima i ja sam priupitao hoćemo li biti povezani sa IZ B&H a ovaj jedan mi je odgovorio vrlo ružno da se oni ne odvajaju od braće Arapa gdje ga je podržao i domaćin kuće i rekao da ovo nije konferencija nego tehvid i naravno ja sam ostao bez riječi jer su oni opet nastavili isti razgovor i tada sam vidio da sam suvišan. Poslije se počelo učiti i ja sam proučio suru Felek i poslije pošao da proučim Fatihu, a isti čvjek me je prekinuo i rekao da ja ne učim da ima i drugi da uče, a čkalo se da neko počne da uči i tako sam ja počeo, a on me je prekinuo.
Molim te da mi malo objasniš da li sam pogriješio što sam ikako otišao jer po onome koliko znadem pravila učenje je bilo loše, jer stalno me proganja misao da sam pogriješio i osjećam se veoma loše. A da ti kažem da se sve ovo dešavalo u Americi
gdje se nalazim, a ovdje nemamo veze ni sa Bosnom ni sa zajednicom bosanskom.

 

Odgovor

Želimo da Vam skrenemo pažnju da je pravilno reći TEVHID, a ne TEHVID. Mislimo da je spomenuti predvodnik mevluda - tevhida postupio netaktično, ali Vam preporučujemo da budete velikodušni i da mu to ne uzmete za neko zlo. Nesporazumi se mogu desiti na sličnim skupovima. Bošnjaci tamo gdje imaju uvjete trebaju se povezati sa našim džematima u dijaspori, a preko njih i sa Islamskom zajednicom u BiH. Neka Vam Dragi Allah pomogne da očuvate svoju vjeru u tim krajevima.

Računanje koljena i srodstvo

Pitanje

Esselamu alejkum!
Čitala sam ovaj vaš dole navedeni odgovor i mislim da se je ovdje nešto pogrešno razumilo ili je greška u odgovoru. Kako može biti ako su nečiji pradjedovi amidžići da je to 3. koljeno?
Pa tečići ili amidžići ili dajdžići, to je već 4. koljeno i brak od 4. koljena je šerijatski dozvoljen i praktikuje se u mnogo islamskih zemalja, i u Turskoj koja prati hanefijski mezheb. To ne možete negirati.
Da nije preporučeno od Poslanika savs, to se zna. U medresama BiH se također uči drugačiji sistem računanja "koljena".
Halalite na kritici, ali ona je dobronamjerna, Allah zna.

Odgovor

Pogrješno smo razumjeli pitanje. Mislili smo da se odnosi na amidžiće, a ne na osobe čiji su pradjedovi bili amidžći. Ako je tako, tj. da su pradjedovi spomenutih osoba bili amidžići, onda su te osobe u petom koljenu robinske veze. Nema šerijatske smetnje za brak dotičnih osoba ukoliko ga roditelji i rodbina prihvataju. To je ipak za naš narod relativno bliska rodbinska veza.
Nema bitne razlike među mezhebima kada je riječ o trajnim bračnim smetnjama, kao što je rodbinska veza.


O građanskom i šerijatskom vjenčanju

Pitanje

Desio se skoro jedan slučaj da se osoba koju poznajem vjenčala, i ja sam baš bio srećan jer mi je to draga osoba. I gledajući njihove slike sa vjenčanja, nisam zapazio nijednu na kojoj se moglo vidjet da je bilo i šerijatskog obilježavanja vjenčanja, tj. šerijatski sklopljenog braka. To me je iznenadilo jer ta osoba zna propise islama i koliko mi je poznato da brak koji nije šerijatski (pred Allahom) sklopljen, da je ništavan i da djeca iz takvog braka mogu da se računaju kao "kopilad"? Je li tako?
Osoba je sklopila "građanski" brak u zapadnoj Evropi i tamo i boravi, pretpostavljam da je i u toj državi kao i svim ostalim sekularnim državama obavezno i jedino priznato opštinsko vjenčanje pred zakonom i za ostvarivanje nekih prava u braku ili kasnije pri razvodu. Ali ako postoji mogućnost da se nakon (ili prije toga) toga sklopi i šerijatski brak, a osoba to svoje pravo ne iskoristi, kako može takav brak da se tretira validnim (islamski ispravan)? Jer po logici rasuđivanja tu osoba svjesno bira samo za građanski brak pri čijoj proceduri ne bivaju ispunjeni (svi) uslovi za sklapanje braka na način koje zahtjeva islam, broj i vrste svjedoka, dogovor o mehru, zajednička dova i sve u svemu brak u ime Allaha?
Čitajući na vašoj stranici ranija postavljena pitanja slične problematike, shvatio sam da vi smatrate ispravnim i "građanske" brakove, pa se u meni budi pitanje, zbog čega onda još
šerijatsko vjenčanje ako islamska institucija smatra valjanim (prihvatljivim) građanski brak?
Postoji li izlaz za osobe koje su sklopile "građanski" brak (dakle u sekularnoj državi), da nakon namjernog il nenajmernog zapostavljanja sklapanja šerijatskog braka to urade naknadno i u koju kategoriju spada dijete začeto prije a rođeno poslije šerijatskog vjenčanja, a u toku građanskog braka?
Kod nas je tradicija da brak bude sklopljen u prisustvu svjedoka i imama. Je li to važi i za druge mezhebe? Ili je šerijatski moguće da se dvoje "tajno" šerijatski sami vjenčaju?

Dakle, na naglasim još jednom, ako se podrazumijeva da osobe koje su sklopile građanski brak zadovoljavaju uslovima šerijatskog braka, onda čemu i šerijatsko vjenčanje i gubitak vremena ili trošak novca na dodatno vjenčanje? Kakva je svrha potvrđivanja nečeg što je već potvrđeno? Da li vi tj. vaši službenici mladim bračnim parovima koji vam dolaze, objasnite da nisu dužni da se šerijatski vjenčaju nakon što su se vjenčali u opštini?

Građansko pravo (po sekularnom zakonu) ne priznaje šerijatski brak, dok neobavezivanje muslimana na šerijatsko vjenčanje (pred Allahom) znači li da i mi priznajemo tu činjenicu koju su sekularni (ljudski) zakoni nametnuli?

Da li smatrate "tajnim" brakom, ako se dvoje vjenčaju potpuno javno u džamiji (van BiH naprimjer) gdje roditelji oba supruznika kao i ostala familija znaju ili su prisutni ali par odabere da se ne vjenča u opštini tj. građanskim zakonom?
Puno pitanja, unaprijed zahvaljujem na trudu i odgovorima.

Odgovor

Može se desiti da se obavi vjenčanje pred matičarem, a da je taj brak šerijatski ništavan, kao npr. kada bi muslimanka sklopila brak s nemuslimanom pred matičarem, građanski bi bio valjan, a šerijatski ništavan, ili brak između brata i sestre po mlijeku, koji se može sklopiti pred matičarem, a šerijatski je ništavan, ili žena u iddetu koja može sklopiti brak pred matičarem, a šerijatski je neispravan. Zato smatramo neophodnim da se pored građanskog obavi i šerijatsko vjenčanje, jer je tek tada sigurno da su ispunjeni svi uvjeti šerijatski valjanog braka. Pod pretpostavkom da su ispunjeni svi šerijatski uvjeti valjanosti braka, i samo građansko vjenčanje ozvaničava početak bračne veze. Šerijatsko vjenčanje je tada samo registracija faktičkog stanja i vjerski čin kojim se balgosilja dotična bračna veza. I to ima svoju simboličku vrijednost i treba ga podržati.
Šerijat je protiv tajnih brakova. Tajno "vjenčanje" bez svjedoka šerijatski nije ispravno i ne smatra se vjenčanjem.
Dijete koje se začne nakon građanskog braka (pod uvjetom da su ispunjeni i šerijatski uvjeti valjanosti braka), a prije formalnog šerijatskog vjenčanja, koje je tada zapravo registracija postojećeg stanja, smatra se bračnim, jer je to u interesu djeteta, a ono što je u interesu djeteta, šerijat podržava.

Islamska zajednica ima pravo i obavezu da osigura, onima koji to žele, mogućnost šerijatskog vjenčanja, nakon onog obavljenog pred matičarem bez obzira da li se to nekome dopadalo ili ne, da li koštalo ili ne. Niko se ne tjera silom na takav čin. Onima koji to žele, mora im se i omogućiti. Vjenčanje u džamiji i pred imamom ima svoju simboliku i vrijednost, bez obzira na prethodno vjenčanje pred civilnim organom. U nekim državama, poput R Hrvatske, vjenčanje pred imamom odmjenjuje vjenčanje pred matičarem. Dakle, smatra se istovremeno i civilnim vjenčanjem. Nadamo se da će takvih država ubuduće biti još više. Do tada, preostaje nam mogućnost dvojnog vjenčanja: prvo, povinjavajući se zakonu države, a drugo, povinjavajući se zakonu vjere.

Skraćivanje namaza zbog posla

Pitanje


Živim u Americi, radim kao vozač kamiona tako da nekad ne dolazim kući po nekoliko dana i prelazim hiljade kilometara. Interesuje me kakav je vaš stav po pitanju skraćivanja namaza u mom slučaju, s obzirom da sam na putu svaki dan.
Da vas Allah dž. š. nagradi!

Odgovor

Budući da se na vas dok vozite i putujete odnose propisi koji važe za musafira, možete cijelo vrijeme dok ste na putovanju i dok se ne vratite kući skraćivati četverorekjatne namaze. Po potrebi, možete koristiti i olakšicu spajanja namaza (podne i ikindija, te akšam i jacija).

Brak i srodstvo

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da li mi možete reći od kojeg koljena se može biti u vezi (braku) sa osobom koja je rođaka dalja, ali me interesuje od kojeg koljena je moguća ta veza? Čitao sam mnogo o ovome ali mnogo različitih odgovora pa bih želio da mi vi to kažete?

Odgovor

To zavisi od linije srodstva koja može biti uzlazna, silazna, pobočna itd., tako da se ne može dati jedinstven odgovor. Morate biti konkretni u pitanju. Općenito, treba izbjegavati brak među srodnicima i to pravilo kod nas treba primjenjivati, jer je uobičajeno. Sve drugo nosi brojne probleme i ne savjetujemo nikome da se upušta u te avanture, čak i ako je u nekim slučajevima šerijatski dozvoljeno.

Značenje mujezinjenja za džumu

Pitanje

Interesira me prijevod onoga što mujezin uči dok se hatib penje na minber.

Odgovor

Dok se imam penje na minber, mujezin uči slijedeće: Nakon Bismile uči ajet koji u prijevodu glasi: "Zaista Allah i Njegovi meleki salavat na Poslanika donose. O vjernici, i vi na njega salavat i selam donosite". Amin, amin, amin. Hvala Allahu Gospodaru svjetova.

Istihara i nošenje hamajlija

Pitanje

Esselamu alejkum!
Tokom jednog razgovora, spomenuto mi je da neka osoba (koja zna tumačiti budućnost pomoću snova) može klanjati istihare namaz Allahu dž.š. u ime druge osobe, potom usniti san i protumačiti budućnost osobe u čije je ime klanjala namaz, pomoću nekog znaka od Allaha dž. š.
Prije tog razgovora, to mi je bilo nepoznato. Koliko ima istine, odnosno neistine u tome? Poznato mi je od prije da se istihare namaz klanja:
- kada želimo da nam Allah dž. š. ispuni želju i
- kada želimo da nam Allah dž. š. pomoću snova ili pomoću nekog znaka na javi pomogne pri nekoj odluci za naše dobro.

Da li je hamajlija širk ili zaštita? Da li ona donosi više grijeha nego zaštite? Da li ju je bolje ne nositi?
Hvala unaprijed na odgovoru!


Odgovor

Istihara namaz je propisana, ali da je svako klanja za sebe, a ne za druge. Niko ne može znati niti je dozvoljeno proricati kakva će čija sudbina i budućnost biti. To samo zna Allah dž. š. Hamajlije i zapise treba izbjegavati. U hadisima se to zabranjuje.