A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Klanjanje suneta za vrijeme hutbe

Pitanje

Interesuje nas da li je dozvoljeno klanjati sunete za vrijeme hutbe kada imam govori hutbu i do kada se sunnet može klanjati? Poznato nam je da su farzovi džume hutba i džumanski farz.

Odgovor

Kada se imam ispenje na minber, treba dovršiti započeto klanjanje sunneta i prestati dalje klanjati. Ako je imam već na minberi, ne treba započinjati klanjati sunnet, već treba slušati hutbu koja je farz. Farz je preči od sunneta.

Odnosi u porodici

Pitanje

Imam sljedeći problem. Nakon što je rahmetli otac preselio na Ahiret odnosi u familiji su se zakomplicirali. Kao što pretpostavljate krajnji cilj je materijalna korist.
Otac je preselio, a nije ostavio oporuku. Iza njega je ostala kuća koju je pravio sa svojim bratom, mada se vodi spor sa bivšim vlasnikom zemljišta, tako da takva nekretnina nije mogla ući u ostavinsku raspravu, dok se ne završi sudski proces.
Osim toga, amidža na kojem se vodi kuća pored rahmetli oca ima svoju viziju raspodjele. Pored kuće ostalo je nešto novca i dunum zemlje.
Problem je sljedeće prirode: Moja sestra tvrdi familiji, svojim prijateljima i podstanarima da sam ja lud i da sam pod sihirima (tj. da je džin u meni). To je kao meni postavila mati
od moje dugogodišnje djevojke i da ja sad zbog toga ne pričam sa svojom porodicom.
Rekao joj neki hodža iz Hrasnice. A ona, tj. sestra, brat i mati daju sve od sebe da me upute pravom hodži koji bi me izliječio. A sve to govore tako glasno, da ih komšije mogu čuti, gdje vjerovatno ljudi stiču dojam da ja fakat nisam pri sebi.
Na takve konstatacije, mene uhvati huja, jer ne mogu da vjerujem kakve gluposti slušam i onda počnem se objašnjavati tako glasno (ustvari galamim), i tako uvijek nasjednem na provokaciju da me se prikaže ludim.
A to je razlog zašto ne želim da komuniciram sa njima, nije da ne vjerujem u džine, ali siguran sam da je po islamu zabranjeno ići sihirbazima ili ljudima koji su od takvog posla.
Kako nisam htio otići u Hrasnicu kod tog hodže, ne znam mu ime, mati i sestra su otišle kod Bugarija i on je rekao da navratim. Meni je malo to bezveze, jer smatram da nije problem u meni i mislim da ću čuti kako trebam biti u dobrim odnosima sa familijom.
Djevojka sa kojom sam u vezi skoro 6 godina, već ozbiljno razmišlja da li može podnijeti brak sa mnom i sa mojom porodicom koja vjeruje da sam pod sihirima i da je to uradila njena mati.
A mene već stomak boli i srce me zažigalo od zadnje rasprave. Ja ne znam šta da radim, dođe mi da se odselim, ali nekako mi žao jer sam odvajao od svoje plate za kuću i digao sam kredit od 15000 KM (kojeg još otplaćujem) da se uvede grijanje i sada mi se to vraća na ovakav način. Tražio sam da mi mati nekako refundira kredit bilo kroz garažu kada se završi sudski spor oko kuće ili kroz zemlju, jer tu negdje je cijena.Ali ona ne želi to ni da čuje.
Kako nema oporuke za kuću i budući da se vodi spor, ja sam želio da zaštitim svoja ulaganja u kuću, jer mislim da nije ispravno da dobijemo svi isto, dok sam ja ulagao, a oni trošili novac na ljetovanje.
Ozbiljno razmišljam da se odreknem brata (23 godine) i sestre (33 godine) jer smatram da su to izgrađene osobe i da mi ne žele dobro u životu, a sve što ih zanima jeste da dobiju što bolji dio kuće.
Osim toga, ne znam kako da se postavim prema majci. Tri puta smo se dogovarali i ona je tri puta "minirala" dogovor. Bio sam joj posudio novac za neke radove, a ona ga ne vraća, iako ga ima. Ovo govorim zbog hadisa "Džennet je pod majčinim nogama."
Situacija jeste komplikovana, te vam se stoga zahvaljujem na posvećenom vremenu.


Odgovor

Ono što Vam možemo savjetovati jeste da nastojite očuvati dobre rodbinske odnose, i da Vi ne budete krivci za pogoršanje tih odnosa. Materijalna dobra su prolazna, a dobra djela, posebno dobri odnosi i ponašanje trajno ostaju i koriste čovjeku. Zato Vam savjetujemo da se suzdržite i osaburite na eventualnoj nepravdi, jer pravda na kraju pobjeđuje.
Nije uredu da razmišljate da se odreknete brata i sestre, a posebno trebate paziti na dobre odnose s majkom. Oni koji žele zlo drugima na kraju će sami ispaštati. Ono što ste ulagali u kuću sa namjerom da Vam se to prizna, trebali ste regulisati nekim ugovorom prije samog ulaganja. Bez toga, sudbina tog ulaganja je neizvjesna, mada je bilo korektno da Vam to oni priznaju.

O halal klanju

Pitanje

Da li je meso koje je zaklao "musliman", koji ne prakticira namaz, halal meso?

Odgovor

Prema većinskom mišljenju islamske uleme samo izostavljanje namaza, uz vjerovanje u njegovu obligatnost, ne izvodi osobu koja to čini iz islama. Prema tome, takva osoba se smatra muslimanom i njeno klanje, ukoliko je s Bismillom i u skladu sa šerijatskim načinom klanja, je ispravno i takvo meso je halal.

Nesporazumi s imamom

Pitanje

Obraćam vam se sa teškim bolom i brigom na srcu. Ja sam džematlijka iz džamije u Hammu, u Njemačkoj. Imam tri brata koji redovno idu u džamiju, dvojica od njih su u odboru. Najmlađi brat puno se druži s omladinom i voli ga omladina, voli kad on im nešto objasni, jer to zna na lijep i miran način. Zato su ga izabrali pa povede s omladinom aktivnosti u džamiji da se ta naša omladina što više sakuplja u džamiji. Naša djeca kao i omladina neće da ide pred ovog našeg imama u džamiju, zato što on ne zna ili neće da se sa tim opterećuje. Jedne prilike ga je moj brat pitao za jedan hadis, on mu je odgovorio da njega ne interesuju pustinjske priče.
Puno je te omladine bilo, ali naš sadašnji imam je potiv, toga, došao je kad su se skupili i tražio imena te omladine, onda je roditelje te omladine nazvao i rekao im da moj brat njima tu prodaje drogu, da je on taliban.
Molim vas šta bi vi činili da to neko o vašem sinu kaže?

Odgovor

Budući da nam sva ta situacija u džematu nije dovoljno poznata, i da bismo trebali saslušati i drugu stranu prije komentara i ocjene situacije, nismo u stanju iz ove pozicije dati pravu preporuku. Na osnovu Vaših riječi možemo zaključiti da postoji nepovjerenje na relaciji imam - omladina te da bi trebalo poraditi na otklanjanju uzroka nepovjerenja. Imam nema pravo etiketerirati omladinu takvim imenima; to je znak njegove nesigurnosti. Vaš prigovor na ponašanje imama uputite džematskom odboru i Mešihatu IZ u Njemačkoj, a možete i Uredu za dijasporu Rijaseta IZ u Sarajevu.

Misionarske aktivnosti nekih organizacija

Pitanje

Imam jedno pitanje koje iziskuje malo duže vremena za odgovor. Zamolio bih vas da pokušate u našem listu Preporod jednu skraćenu verziju pitanja i odgovora da ponudite vezano za ovo moje pitanje.
Radi se o sljedećem, evo već duže vremena pratim rad određenih organizacija koje promovišu ši'izam u Bosni i Hercegovini. Zanima me kako vi u Rijasetu ne zauzimate malo ozbiljniji stav po ovom pitanju, zašto se šuti, je li to i dalje mudrost da se šuti, a zna se već javno da imamo oko tri hiljade sljedbenika šija Bosanaca.
Ne znam da li ste pratili odgovore uvaženog profesora dr. Šukrije Ramića koji javno odgovara na ova pitanja koja vam usput šaljem.
Možda se nekada hoće nešto sakriti radi hajra za muslimane, međutim kako nakon svega pročitanog i saznavajući ovakve informacije nositi sa vremenom koje dolazi. Ja se bojim uveliko sukoba unutar Bosne i Hercegovine i bojim se da vama ne bude kasno kasnije proglase slati. Vi vidite da se naši pojedini orofesori povode za novcem koji iranski narod
šalje za promociju ši'izma.
Stalo mi je da se oko ovoga pitanja javno porazgovara na sljedećoj sjednici Sabora ili Rijaseta, da se upoznaju svi. Nemojmo sebi dozvoljavati toliki luxuz da smo znali, a ni smo djelovali, jednostavno imamo mi prečih stvari, nije istina, ova pojava mudro radi preko naših institucija a samo Allah zna koliko je njima stalo do izvornog islama i ljubavi prema nama sunijama.


Odgovor

Organi Islamske zajednice koje ste spomenuli u Vašem pismu (Rijaset i Sabor IZ) kada ocijene da treba o navedenom pitanju raspravljato oni će to učiniti. Trebate biti strpljivi i imati povjerenje u organe Islamske zajednice, ako ih već prozivate da se oglase. Ja nisam član ni Rijaseta ni Sabora, već Vijeća za fetve, kao i dr. Šukrija Ramić, i fetva emin. Doktor Ramić je rekao to što je rekao i ko želi da se upozna s tim, ima mogućnost da pročita njegovu izjavu na spomenutom internet portalu.

Imena Rejjan i Dejjan

Pitanje

Esselamu alejkum!
Imam par pitanja vezano za ime djeteta pa Vas molim da mi pomognete. Naime, na jednoj internet stranici pod islamskim imenima našao sam imena Rayan i Dayan. Da li su to zaista muslimanska imena?
Osim toga muči me još nešto. Kako se ova imena izgovaraju (Rajan ili Rejan), da li se ova imena moraju pisati u izvornom obliku ili se umjesto "y" može staviti "j", ako može da li će to promijeniti značenje imena?
Da li Rayan znači dženetska kapija? Obzirom da mi je supruga u 9. mjesecu trudnoće, nadam se da ćete što prije odgovoriti na moja pitanja i na taj način olakšati nam problem oko izbora imena. Allah da Vas dobrim nagradi.


Odgovor

Ranije smo donijeli odluku da se u ovoj rubrici više ne bavimo imenima budući da postoje priručnici i brošure koje sadrže muslimanska imena pa zainteresirani treba da se na njih obrati. Zato samo kao izuzetak odgovaramo na Vaše pitanje.
Imena Rejjan i Dejjan su arapskog porijekla i mogu se svrstati u muslimanska imena, mada su se dosada rijetko koristila. Rejjan jeste naziv jedne od džennetskih kapija (kroz koju će ulaziti postači, kako se navdi u hadisu), ali njegovo jezičko značenje jeste: dobro napojen, natopljen, sočan, bujan, punačak. Dejjan znači: pobožan, ali i Onaj pred kime se polažu računi za djela, tj. jedno od Božijih svojstava.
Neka Vamje hairli i mubarek rođenje djeteta.

Stav o političkom angažmanu imama

Pitanje

Šta mislite o političkom angažmanu imama koji vode džemat? Može li to dovesti do podjele među džematlijama? Ima li Rijaset zvaničan stav po tom pitanju?

 

Odgovor

U vezi političkog angažmana imama postoji Odluka Rijaseta IZ koja je donesena 28. avgusta 2002. godine, a u kojoj se navodi:
1. Islamska zajednica ne promovira ni jednu političku stranku, a nosioci vjerskog autoriteta u Islamskoj zajednici ne mogu obnašati nikakvu političku funkciju.
Imam je jedan od nosilaca vjerskog autoriteta u Islamskoj zajednici, pa shodno spomenutoj Odluci, ne može istovremeno biti imam i obnašati neku političku funkciju. Treba se opredijeliti za jedno ili drugo polje djelovanja.

Tejemum kao zamjena za gusul

Pitanje

Pošto živim u stanu i uzimam tejemum u kasne sate noći. Ja već dugo vremena od straha da uzmem tejemum i da sutradan odem na posao, a ne okupan, čistim tijelo gusulskim pranjem, ali svaki put kad to radim u kasne sate noći, i ako kosu osušim dobro, poslije imam zabilježene posljedice, vrćenje u glavi dva ili tri dana ne mogu da se oporavim. Da li je u ovakvim slučajevima dozvoljeno koristiti tejemum, a gusul obaviti sutradan kad se
vratim sa posla. Je li ispravan tejemum od mermer ili granit s obzirom da oni spadaju u vrstu koja potiče iz zemlje ili se nalazi u zemlji.


Odgovor

Ukoliko kupanje u određenim okolnostima šteti zdravlju osobe, može ga prolongirati do vremena kada ono neće biti štetno, i umjesto gusula uzeti tejemum.
Trebate provjeriti da li je upravo kupanje tokom noći uzrok vrtoglavice i zdravstvenih problema.
Dozvoljen je tejemum koristeći sve vrste kamena, uključujući mermer i granit.

Ikindija u zalazak sunca

Pitanje

Znam da je zabranjeno klanjati pred izlazak sunca i između ikindije i akšama, kada sunce zalazi. Međutim, ako se dođe u situaciju, da se npr. ikindija nije klanjala, a ostalo je još 5-10 min. do isteka ikindije odnosno početka akšama, a to je taman nekako to vrijeme zalaska sunca, kada se ne bi smjelo/trebalo klanjati, je li onda bolje ne klanjati ikindiju tada, ili ipak klanjati, iako je u vremenu kada sunce zalazi?


Odgovor

Ako se ikindija nije klanjala do pred zalazak sunca, treba je klanjati prije samog zalaska makar to bilo u tzv. pokuđeno vrijeme za klanjanje. Ikindijsko vrijeme ističe sa zalaskom sunca. Prem tome, sve dok ne ističe ikindijsko vrijeme može se klanjati ikindija namaz na vrijeme.