A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Dileme oko klanja i raspodjele kurbana

Pitanje

Esselamu alejkum!
S obzirom da nam se približava Bajram i klanje kurbana, odlučio sam da se posavjetujem sa Vama u vezi samog čina klanja kurbana i islamskih propisa.
Imam 25 godina. Studiram i radim. S obzirom da sam se zaposlio prije nepunu godinu dana i osamostalio u finansijskom smislu imam želju da ove godine ako Bog da zakoljem prvi kurban. Već sam rezervisao kurban i sve oko toga je završeno ali imam nekoliko pitanja.
1. Mogu li 2/3 kurbana da dadnem nekoj ustanovi? Razmišljao sam o Centru za slabovidnu djecu u Sarajevu, a 1/3 užoj familiji. Razmišljao sam čak i o tome da kompletan kurban dadnem ovoj ustanovi, jer smatram da je možda nepotrebno da dajem članovima uže familije jer svi uglavnom kolju kurban i onda ponovo svo meso koje dadnem familiji opet mi se vrati putem njihovih kurbana meni. Jako mi je važno Vaše mišljenje o ovome. Dakle da li da dadnem kompletan kurban pomenutoj ustanovi ili 2/3? Nisam mislio da za sebe ostavljam 1/3!

2. Da li da kurban sječem na komade od po npr 1kg ili da kompletno 2/3 ili cijeli kurban dostavim Centru, s obzirom da ne znam koliko djece tamo ima i da li je potrebno da sječem na komade.

3. Da li se kurban kolje isključivo iz zahvalnosti prema Gospodaru ili se može zaklati u svrhu ispunjenja neke želje? Moje prvobitno mišljenje i želja jeste da zakoljem kurban u ima Gospodara u cilju zahvalnosti za neke stvari zbog kojih sam se i odlučio na ovaj čin. Da li griješim ovdje? Mogu li kurban zaklati u cilju zahvalnosti ili u cilju ispunjenja neke želje, ili oboje?

4. Ukoliko kurban dadnem nekoj ustanovi kao što je Centar za slabovidnu djecu u Sarajevu, da li moram da uz njega dostavim i neki pisani dokument od veterinarske službe o ispravnosti tog mesa? Čovjek kod kojeg sam kupio kurban je provjeren i znam da sve radi po propisu i da su kurbani zdravi ali me interesuje da li to moram da pismeno potvrdim i ustanovi kojoj bih ga dao?

5. Da li Vi mislite da je dobar izbor Centar za slabovidnu djecu u Sarajevu.


Odgovor

1. Preporučuje se dijeljenje kurbana na tri dijela: 1/3 sebi, 1/3 siromašnima i potrebnima, 1/3 rodbini, komšijama. Ovakav način podjele nije obavezujući, što znači da može i drugačije prema procjeni i izboru vlasnika kurbana. Nema smetnje da 2/3 darujete spomenutom Centru ili nekoj drugoj socijalnoj ustanovi. Treba paziti, jer se dešavalo da neke od tih ustanova trguju kurbanskim mesom.

2. Nema potrebe da sječete kurban na komade, možete 2/3 u kompletu dati tamo gdje namjeravate.

3. Kurban se kolje radi približavanja Uzvišenom Bogu, kao što se kaže u Kur'anu: "Pa klanjaj radi svoga Gospodara i kurban kolji!", izvršavajući propis koji je ustanovljen Kur'anom i sunnetom Božijeg Poslanika a.s. Zahvalnost Allahu dž. š. na Njegoj uputi i blagodatima je sastavni dio približanja Njemu. Ovaj kurban ne treba vezivati za ispunjavanje nekih specijalnih želja i potreba. Za njihovo ispunjavanje su predviđene dove i dobra djela, posebno davanje sadake i sl.

4. Kurbansko meso mora biti zdravstveno ispravno. Zavisi od spomenute ustanove da li će htjeti primiti meso čije im porijeklo nije poznato. Ne znamo kakva su njihova interna pravila. U svakom slučaju dobro je imati potvrdu o ispravnosti mesa.

5. Nemamo ništa protiv Vašeg izbora, ali Vam preporučujemo da prethodno provjerite da li taj centar prima kurbansko meso da se ne desi da Vas odbiju, posebno ako nemate potvrdu o ispravnosti mesa.

Korištenje pištolja prilikom klanja

Pitanje

Može li se prilikom klanja kurbana koristiti pištolj kojim se koriste mesari, da bi lakše oborili npr. krupnog bika?

Mogu li zajedno učestvovati osobe koje kolju kurban za mrtve i one kojima je kurban vadžib? Npr. u govečetu se sastaju tri kurbana koja su vadžib, a dva se kolju za mrtve, tj. za njihove duše. S obzirom da je jedno vadžib, a drugo je sadaka.
Unaprijed zahvalan! Wesselam.


Odgovor

1. Bolje je izvršiti klanje kurbana na tradicionalan način, bez korištenja pištolja za omamljivanje. Ukoliko je neophodno njegovo korištenje, dozvoljeno je, ali samo pod uvjetom da ne umrtvljuje životinje i onemogućuje istek krvi.

2. Dozvoljenoje da učestvuju oni kojima je kurban vadžib i koji to kolju po oporuci za svoje umrle, budući da svi imaju namjeru klanja kurbana, a ne s ciljem da dođu do mesa.

Članstvo u IZ

Pitanje

Eselamu alejkum!
Da li sam dužan kao student, dakle osoba koja ne zarađuje i nema stalne prihode, da plaćam članarinu IZ. Mlada sam osoba, trudim se da budem aktivan u džematu ukoliko se od mene traži pomoć, posjećujem često džamiju ali ipak osjećam grižnju savjesti što nisam formalan član zajednice. Da li kada primim, insallah prvu plaću treba da se učlanim?

Odgovor

Esselamu alejkum!
Student koji ne radi i nema imovine, nije ni dužan plaćati članarinu. Kada se osamostali i zaposli, treba se učlaniti i plaćati članarinu.

Akne i abdest

Pitanje

Da li izlazak krvi i drugih tekućina iz akni, koje su izazvane istiskanjem samih akni, kvare abdest?

 

Odgovor

Ako je u neznatnoj količini, ne kvari abdest.


Abdest sahibi uzura

Pitanje
Ako dođe do prestanka isticanja sluzi iz spolnog organa unutar samog namaskog vremena, kada smo obavili čišćenje karakteristično za sahibi-uzura da li treba ponovo uzimati abdest za slijedeće namasko vrijeme ili trebamo skinuti zaštitu (krpu), sačekati ulazak u novo namasko vrijeme i uzeti abdest za taj vakat?


Odgovor

Abdest sahibi uzura važi unutar namaskog vremena i on postaje pokvaren izlaskom dotičnog namaskog vremena. Treba sačekati da uče novo namasko vrijeme i onda obnoviti abdest.

Namaz u isteku vremena

Pitanje

Ako nam se desi da zanijetimo podne i akšam ali uđemo u ikindijsko odnosno jacijsko vrijeme da li su nam ti namazi ispravni?
Jasno mi je da ako zanijetimo sabah a sunce neposredno izađe ili pak zanijetimo ikindiju a sunce zađe ti namazi su nam ispravni. Šta biva u slučaju podne i akšama koji se zanijete par minuta prije nastupanja slijedećih namaza?


Odgovor

Namaze koji su se zanijetili pri kraju isteka namskog vremena treba dovršiti i nema potrebe obnavljati ih (ispravni su), ali treba maksimalno voditi računa da se takvo što ne događa često i bez krajnje nužde.


Skraćivanje i klanjanje namaza

Pitanje

Poznato mi je da se na putovanjima namazi od četiri rekata skraćuju na dva rekata. Da li je dozvoljeno podne i ikindiju namaz klanjati u isto vrijeme i akšam i jaciju namaz u isto vrijeme? Na primjer podne i ikindiju namaz u vrijeme podne namaza ili u vrijeme
ikindije namaza, a jaciju i akšam u vrijeme akšam ili u vrijeme jacije namaza? Da Vas Allah nagradi!

 

Odgovor

Tokom putovanja, ukoliko postoji potreba, mogu se spojiti podne i ikindija, odnosno akšam i jacija namaz radi olakšavanja obavljanja namaza.

Čistoća pri abdestu

Pitanje

Nakon mokrenja koristim papir kao oblogu, da se neisprlja odjeća, pošto i dalje nekontrolisano izlazi mokraća. Poslije (nekoliko minuta ili sati) kada hoću da uzmem abdest, sklonim papir da bih oprao stidno mjesto. Moj problem je što tada, ako dohvatim papirom, izađe kapljica, ili nekad manje od kapljice, ili toliko sluzi. Zbog toga nakon pranja stavljam novi papir i s time obavljam namaz. Za slijedeći namaz operem i stavim novi papir, ili ako vidim da ima malo sluzi, prvo mokrim. Čitao sam da onaj ko ima problema sa mokraćom koja nekontrolisano izlazi, treba uzimati abdest kada počne
jedan vakat i abdest mu važi za taj vakat. Meni do džamije treba 20 min. i pošto mi priprema traje malo duže, ja, da bih stigao klanjati sa džematom, 30 min. prije ezana operem kod kuće stidno mjesto i stavim papir, pa kada počne ezan uzmem abdest u džamiji. Da li je ovo što ja radim ispravno? Jesam li sam sebi otežao? Šta da radim kada sam na fakultetu i u nekom vaktu imam samo kratko vremena pauze da obavim namaz? Kako da postupam na putovanju?


Odgovor

Vaš postupak ocjenjujemo ispravnim. Sahibi uzur za svaki namaski vakat treba obnoviti namaz i on važi za taj namaski vakat bez obzira na nekontrolisani izlazak mokraće i sl. što kvari abdest. Tokom putovanja, ukoliko spajate namaze, taj abdest važi za oba namaza koja spajate.

Glasanje u nemuslimanskim državama

Pitanje

Esselamu alejkum!
Zanima me da li je nama muslimanima haram glasati u nemuslimanskim državama na izborima za "stranačke programe" koji nisu šerijatski prihvatljivi (npr. odobravanje homoseskualnosti i sl.) i da li nas glasanje za kandidate koji imaju koliko toliko povoljan program za muslimane u nemuslimanski državama uvodi u širk i kufr, kao što tumače
neke osobe koje završe fikh na islamskim fakultetima u arapskim zemljama?


Odgovor

Muslimani građani nemuslimanskih država imaju pravo izaći na izbore i glasati za one kandidate i stranke za koje ocijene da imaju najbolje i najkorisnije programe. Da li će to pravo ostvariti u konkretnom slučaju, zavisi od procjene da li je bolje da izađu ili ne na izbore. Glasanje na tim izborima nije širk niti kufr, već dobro djelo ukoliko se radi s namjerom da se dadne glas boljim, a spriječe da dođu na vlast gori kandidati. Dužnost je od dva zla odabrati manje, također, treba spriječiti veće od dva zla ukoliko je to moguće, ili makar pokušati. Glasanje ne treba dizati na razinu akaidskog pitanja,već treba ostati na razini praktičnog, kao što i jeste.

Islam i zdrav život

Pitanje

U čemu se ogleda značaj islama u izgradnji zdravog i sigurnog ljudskog života?

 

Odgovor

Ovo je pitanje za istraživački rad, a ne za kratak odgovor. Zahvata široke oblasti poput, propisa o ishrani, porodičnih odnosa, ibadeta, krivičnog i kaznenog prava, međuljudskih odnosa. Na osnovu iščitavanja literature u spomenutim oblastima, možete izvući odgovarajuće zaključke. Nismo u mogućnosti upustiti se u takav poduhvat, a kratak odgovor nije adekvatan odgovor na spomenuto pitanje.