A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Zadržavanja novca od putnih troškova

Pitanje

U firmi u kojoj radim plate su male i neredovne. Ali to se može nadomjestiti na sljedeći način: kada radnik ide na teren dobije određenu količinu novca predviđenu za spavanje u hotelu. Radnik pak prespava u prenoćištu, za manju sumu novca, a kasnije firmi prikaže drugi račun ( kojeg kupi u hotelu iako ne prespava tamo ). Ostatak novca zadrži za sebe. Ili jednostavnije: dobije 60 KM za spavanje, spava u prenoćištu za 30 KM, a firmi, kada pravda putni nalog prikaže račun od 60 KM ili približno, te ostatak novca zadrži. Mnogi radnici se pravdaju time da su plate male, neredovne, statusom i haosom u firmi, nepravdama prema radnicima, i drugim sličnim razlozima.
Također, radnik dobije putni nalog za tri dana, ali na putu provede dva dana, i odradi taj posao. Pritom zadrži dnevnicu za treći dan. Iako prva dva dana, narodski rečeno, "zapne sa poslom", potrudi se i radi više nego inače da bi mu ostao slobodan dan.
Zanima me Vaš stav o ovim pitanjima. Kako posmatrati ovaj slučaj, je li
to zabranjeno, može li se smatrati krađom firme i poslodavca, pa bez obzira na njegovu nepravednost prema radnicima, mora li se ostatak novca vratiti poslodavcu ili se može zadržati?


Odgovor

To što radnik smatra da mu je plata mala, da je prima neredovno, da je zakinut za neka prava i sl., ne daje mu za pravo da vara firmu s računima i dnevnicama. Ako radnik dobije od firme za prenoćište npr. 60 KM, bez obzira koliko ono stvarno košta, te da ostatak može zadržati za sebe, onda mu je to dozvoljeno. A ako dobije ta sredstva da plati koliko stvarno košta prenoćište, a da ostatak vrati firmi, onda je dužan tako postupiti. Isti je slučaj s dnevnicom. Zadržavanje tog novca, mimo znanja firme nije dozvoljeno. S upravom firme se može dogovoriti cijena dodatnog rada kojim bi se smanjio broj dnevnica uz plaćanje dodatnog rada. Radnik treba osjećati firmu kao svoju, jer u njoj zarađuje nafaku za život. To treba cijeniti i poštovati, bez zakulisnih radnji na štetu firme. Firma, također, mora voditi računa o pravima radnika i ne zakidati ih. Uzvišeni kaže: "Ne jedite imovinu jedan drugoga na nepošten način". (El- Bekara, 188).

O naklanjavanju namaza

Pitanje

Mogu li se namazi naklanjavti, pošto ja radim od jutra do mraka, i da li kad naklanjavamo klanjamo samo farzove, recimo podne, ikindije, akšama, jacije ili sve klanjamo: sunet, sunsunet? Da li učimo ezan, ikamet i zikrimo na ovim farzovima ako samo njih klanjamo? Da li ćemo naklanjati prvo propuštene namaze pa onda koji dolazi po redu?

Odgovor

Dovoljno je samo naklanjati farz namaze, ali je dobro ako bi se uz to klanjali i neki sunneti. Ezan nije neophodan, a ikamet treba proučiti prije klanjanja svakog farza. Prvo treba naklanjati propuštene namaze po redu (ako ih je manje od šest, a ako je šest i više, redoslijed među njima nije bitan), pa onda namaz čiji je vakat nastupio, osim ako postoji strah da bi vakat aktuelnog namaza mogao isteći. Tada on ima prednost.

Auto na kredit

Pitanje

Eselamu alejkum!
Da li je dozvoljeno imati auto na kredit, to jeste plaćanje rata na auto mjesečno? Da li je dozvoljeno imati ušteđevinu na banci/žiroračunu pošto mi u Americi sve pare držimo na banci, to jeste ušeđevini?


Odgovor

Dozvoljeno je uzeti auto na rate, ako se precizno ugovori iznos i rok otplate svake rate.
Dozvoljeno je držati ušteđevinu u banci ako postoji strah od krađe i sl., ali se kamata koja se dobije treba usmjeriti u neke dobrotvorne svrhe.

Pojašnjenje hadisa

Pitanje

Molim vas objasnite mi značenje jednog dijela hadisa ; "......Svako rušenje ima svoju rehabilitaciju, a rehabilitacija Ahireta je razum....". ( Tom IX , str 46 , Preporod islamskih nauka, el-Gazali ). U kom se svojstvu ovdje navodi riječ "rehabilitacija" i kakav je njen značaj i prevod u ovoj prilici?
I drugo pitanje, molim vas, objasnite mi šta znači riječ, glagol i kako se i na šta dijeli?

Odgovor

Riječ glagol je imenica koja označava radnju, stanje i zbivanje. Može biti u prošlom, sadašnjem i budućem vremenu.
Riječ "rehabilitacija" znači: obnova, ozdravljenje, popravljanje stanja i sl. Ako je tačno to što ste naveli kao citat iz Gazalijeva Ihjaa, ne nalazim mu neki smisao, pa pretpostavljamo da nije precizno prevedeno iz originala.

Porijeklo životinja

Pitanje
Kakav je stav islama prema evoluciji, odnosno, kako su nastale sve sadašnje životinjske vrste?
Da li su one evoluirale od životinja sa barke Nuha a.s., ili ih je Allah poslije stvorio? Da li postoje predaje da su životinje evoluirale od životinja sa barke Nuha a.s.?
Ovo je pitanje sada naročito aktuelno pogotovo što se teorija o evoluciji izučava u našim školama, a djeca, a naravno i stariji, sve više pitaju za pravu informaciju.


Odgovor

Neupitna je činjenica i istina da je Allah stvorio nebesa i Zemlju, sve što je na njima, u njima i između njih, odnosno sve što postoji. Da li je to stvaranje bilo trenutnom kreacijom ili u etapama kroz evoluciju, ne možemo kategorički precizirati. Neka to istražuje nauka. U Kur'anu se govori o stvaranju nebesa i Zemlje u etapama (danima). Da li to podrazumijeva evoluciju ili ne, ne znamo. Ako je život na zemlji podložan evolutivnom procesu, i to je po Božijoj odredbi, Božijem zakonu i konačno uz Božije stvaranje. Većina islamskih znanstvenika osporava teoriju evolucije, smatrajući je nedokazanom pretpostavkom. Posebno je radikalan u tom stavu autor koji se potpisuje kao Harun Jahja, koji ima više djela na tu temu. Neka su prevedena i na bosanski jezik, pa se u njima možete više informisati o teoriji evolucije. Dakle, Bog je Stvoritelj svega, bilo da je riječ o trenutnoj kreaciji ili evoluciji. Kada je riječ o stvaranju čovjeka, Kur'an govori o tome kao o posebnom Božijem stvaranju. Nigdje u njemu nema naznake da je čovjek izveden i nastao od neke životinje.

Nije nam poznato da postoje autentične predaje na tu temu, pa se ne želimo upuštati u spekulacije. Nije potvrđeno da na drugim dijelovima Zemlje koje potop (eventualno) nije zahvatio nije bilo životinja, odnosno da baš sve vode porijeklo od onih koje je Nuh a.s. ukracao u lađu. Konačno, u lađu nisu ukrcane ribe i ostale životinje koje su živjele u moru, a neki tvrde da su životinje evoluirale baš od njih. U svakom slučaju, ništa se pouzdano o tome ne može reći, nema kategoričkih dokaza, pa je sve u sferi pretpostavki. Kur'an i hadisi ne navode sve detalje i posljedice potopa. Govore samo o onome što je relevantno kao pouka ljudima, a ne da odmjene naučna istraživanja.

Stajanje u džematu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Zanima me da li je ispravan namaz u džematu koji čine samo dva muslimana, s tim da stoje jedan pored drugoga u safu? Navodno postoje neki hadisi koji to potvrđuju, znam da to nije praksa kod nas u hanefijskom mezhebu tu na našim prostorima, molio bih pojasnjenje po tom pitanju?
Esselamu alejkum!


Odgovor
Džemat i po našem mezhebu mogu činiti dvije osobe: jedan će biti imam, a drugi će stati s desne strane imama. Nema ništa sporno u tome u našem mezhebu. To se jasno navodi u djelu "Multekal-ebhur", od Ibrahima Halebija, str. 129.

Zakletva i iskupljenje

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ako smo se za istu stvar dvaputa Allahom swt zakleli da nećemo to učiniti, pa prekršimo zakletvu, da li ćemo izvršiti samo jedno iskupljenje (jer se radi o istoj stvari)‚ ili dva (jer smo se dvaput zakleli)?

Odgovor

U navedenom slučaju dovoljan je jedan keffaret jer ste samo jedanput prekršili zakletvu. Ako ste to učinili nakon svakog zaklinjanja ponaosob, trebate učiniti dva keffareta

Zikr poslije namaza

Pitanje

Da li je ispravnije zikr obavljati nakon namaza sam za sebe ili zajedno, te da li je dozvoljeno aminanje za imamom, potiranje rukama i učenje Fatihe na kraju namaza?
Molim potkrijepiti argumentima.


Odgovor

Praksa koja se primjenjuje kod nas je naslijeđena i usvojena tokom više stoljeća i nema potrebe uvijek se vraćati na to pitanje. Ne mislimo da tu ima išta sporno. Zikr poslije namaza spada u sunnete, a oni se mogu obavljati zajednički, a mogu i posebno. Ko hoće izaći iz džamije prije tog zikra, niko ga neće silom zaustavljati, ali nema pravo druge ometati u onome što rade, a nije u suprotnosti s učenjem islama. Stavovi fikhskih mezheba o tom pitanju su poznati i tu se nema što novo reći.

O bojama

Pitanje

Čitao sam mnogo po ovim forumima, po raznim stranicama na internetu i naišao sam na to da neki kažu da je zabranjeno muslimanima nositi žutu boju i crvenu.
Negdje sam opet pročito da se ne smije nositi ako se ističe puno i da je dozvoljeno nositi ako se ne ističe puno i ne privlači pažnju.
To me sad buni i ne znam šta da uradim.Volio bi da znam da li se smije nositi žuta i crvena boja ili ne?

Još me zanima i ovo što se tiče odjeće. Pošto sam muško imam košulju koja je rose boje, ali je muška košulja i imam majicu koje su isto za muškarce, ali su ono uz tijelo kao kod onih što bildaju. Zanima me sada da li je tu košulju koju imam rose boje dozvoljeno nositi i ovakve majice koje su uz tijelo?

Odgovor

Ukoliko neka boja nije postala isključivi simbol nekog antiislamskog pokreta i sl. nema razloga da se zabrani nošenje odjeće bilo koje boje. Međutim, islamska etika nalaže da se ne nosi ekstravagantna odjeća koja osobu stavlja u centar pažnje, privlači sve poglede i sl. Islam želi od svojih sljedbenika da pokažu skromnost i normalno ponašanje u društvu. Dakle, ovdje se može govoriti samo o pokuđenosti, a nikako o zabranjenosti. Nošenje odjeće žute i crvene boje je pokuđeno (mekruh) muškarcima prema stavu našeg mezheba.

Pravilno klanje životinja

Pitanje

Molim vas da mi pojasnite razliku između tekstova koje sam pročitao na web stranicama Mešihata IZ Srbije i IZ BiH

1. Sredstva kojima se nanosi bol životinji, kao na primjer: udarac teškim čekićem u glavu
životinje, udarac sjekirom, strujni udar i sl. gdje je silina udarca ta koja životinju obara i ostavlja bez svijesti, spadaju u zabranjena sredstva koja se moraju izbjegavati prilikom klanja stoke, jer je u njima dodatno mučenje životinje, što je haram i mora se izbjeći.

2. dozvoljene su metode obuzdavanja:
a) mašinsko obuzdavanje za krupnu i sitnu stoku,
b) elektrošok koji ne izaziva smrt životinje,
c) omamljivanje za perad,

Odgovor

Tekstovi su kompatibilni budući da se u jednom govori, odnosno obrazlažu propisi nanošenjem bola, a u drugom slučaju ublažavanja bola, i humanom obliku klanja pod uvjetom da životinja ne krepa usljed tih mjera ublažavanja boli i savladavanje životinje radi lakšeg klanja.