A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Računanje koljena i srodstvo

Pitanje

Esselamu alejkum!
Čitala sam ovaj vaš dole navedeni odgovor i mislim da se je ovdje nešto pogrešno razumilo ili je greška u odgovoru. Kako može biti ako su nečiji pradjedovi amidžići da je to 3. koljeno?
Pa tečići ili amidžići ili dajdžići, to je već 4. koljeno i brak od 4. koljena je šerijatski dozvoljen i praktikuje se u mnogo islamskih zemalja, i u Turskoj koja prati hanefijski mezheb. To ne možete negirati.
Da nije preporučeno od Poslanika savs, to se zna. U medresama BiH se također uči drugačiji sistem računanja "koljena".
Halalite na kritici, ali ona je dobronamjerna, Allah zna.

Odgovor

Pogrješno smo razumjeli pitanje. Mislili smo da se odnosi na amidžiće, a ne na osobe čiji su pradjedovi bili amidžći. Ako je tako, tj. da su pradjedovi spomenutih osoba bili amidžići, onda su te osobe u petom koljenu robinske veze. Nema šerijatske smetnje za brak dotičnih osoba ukoliko ga roditelji i rodbina prihvataju. To je ipak za naš narod relativno bliska rodbinska veza.
Nema bitne razlike među mezhebima kada je riječ o trajnim bračnim smetnjama, kao što je rodbinska veza.


O građanskom i šerijatskom vjenčanju

Pitanje

Desio se skoro jedan slučaj da se osoba koju poznajem vjenčala, i ja sam baš bio srećan jer mi je to draga osoba. I gledajući njihove slike sa vjenčanja, nisam zapazio nijednu na kojoj se moglo vidjet da je bilo i šerijatskog obilježavanja vjenčanja, tj. šerijatski sklopljenog braka. To me je iznenadilo jer ta osoba zna propise islama i koliko mi je poznato da brak koji nije šerijatski (pred Allahom) sklopljen, da je ništavan i da djeca iz takvog braka mogu da se računaju kao "kopilad"? Je li tako?
Osoba je sklopila "građanski" brak u zapadnoj Evropi i tamo i boravi, pretpostavljam da je i u toj državi kao i svim ostalim sekularnim državama obavezno i jedino priznato opštinsko vjenčanje pred zakonom i za ostvarivanje nekih prava u braku ili kasnije pri razvodu. Ali ako postoji mogućnost da se nakon (ili prije toga) toga sklopi i šerijatski brak, a osoba to svoje pravo ne iskoristi, kako može takav brak da se tretira validnim (islamski ispravan)? Jer po logici rasuđivanja tu osoba svjesno bira samo za građanski brak pri čijoj proceduri ne bivaju ispunjeni (svi) uslovi za sklapanje braka na način koje zahtjeva islam, broj i vrste svjedoka, dogovor o mehru, zajednička dova i sve u svemu brak u ime Allaha?
Čitajući na vašoj stranici ranija postavljena pitanja slične problematike, shvatio sam da vi smatrate ispravnim i "građanske" brakove, pa se u meni budi pitanje, zbog čega onda još
šerijatsko vjenčanje ako islamska institucija smatra valjanim (prihvatljivim) građanski brak?
Postoji li izlaz za osobe koje su sklopile "građanski" brak (dakle u sekularnoj državi), da nakon namjernog il nenajmernog zapostavljanja sklapanja šerijatskog braka to urade naknadno i u koju kategoriju spada dijete začeto prije a rođeno poslije šerijatskog vjenčanja, a u toku građanskog braka?
Kod nas je tradicija da brak bude sklopljen u prisustvu svjedoka i imama. Je li to važi i za druge mezhebe? Ili je šerijatski moguće da se dvoje "tajno" šerijatski sami vjenčaju?

Dakle, na naglasim još jednom, ako se podrazumijeva da osobe koje su sklopile građanski brak zadovoljavaju uslovima šerijatskog braka, onda čemu i šerijatsko vjenčanje i gubitak vremena ili trošak novca na dodatno vjenčanje? Kakva je svrha potvrđivanja nečeg što je već potvrđeno? Da li vi tj. vaši službenici mladim bračnim parovima koji vam dolaze, objasnite da nisu dužni da se šerijatski vjenčaju nakon što su se vjenčali u opštini?

Građansko pravo (po sekularnom zakonu) ne priznaje šerijatski brak, dok neobavezivanje muslimana na šerijatsko vjenčanje (pred Allahom) znači li da i mi priznajemo tu činjenicu koju su sekularni (ljudski) zakoni nametnuli?

Da li smatrate "tajnim" brakom, ako se dvoje vjenčaju potpuno javno u džamiji (van BiH naprimjer) gdje roditelji oba supruznika kao i ostala familija znaju ili su prisutni ali par odabere da se ne vjenča u opštini tj. građanskim zakonom?
Puno pitanja, unaprijed zahvaljujem na trudu i odgovorima.

Odgovor

Može se desiti da se obavi vjenčanje pred matičarem, a da je taj brak šerijatski ništavan, kao npr. kada bi muslimanka sklopila brak s nemuslimanom pred matičarem, građanski bi bio valjan, a šerijatski ništavan, ili brak između brata i sestre po mlijeku, koji se može sklopiti pred matičarem, a šerijatski je ništavan, ili žena u iddetu koja može sklopiti brak pred matičarem, a šerijatski je neispravan. Zato smatramo neophodnim da se pored građanskog obavi i šerijatsko vjenčanje, jer je tek tada sigurno da su ispunjeni svi uvjeti šerijatski valjanog braka. Pod pretpostavkom da su ispunjeni svi šerijatski uvjeti valjanosti braka, i samo građansko vjenčanje ozvaničava početak bračne veze. Šerijatsko vjenčanje je tada samo registracija faktičkog stanja i vjerski čin kojim se balgosilja dotična bračna veza. I to ima svoju simboličku vrijednost i treba ga podržati.
Šerijat je protiv tajnih brakova. Tajno "vjenčanje" bez svjedoka šerijatski nije ispravno i ne smatra se vjenčanjem.
Dijete koje se začne nakon građanskog braka (pod uvjetom da su ispunjeni i šerijatski uvjeti valjanosti braka), a prije formalnog šerijatskog vjenčanja, koje je tada zapravo registracija postojećeg stanja, smatra se bračnim, jer je to u interesu djeteta, a ono što je u interesu djeteta, šerijat podržava.

Islamska zajednica ima pravo i obavezu da osigura, onima koji to žele, mogućnost šerijatskog vjenčanja, nakon onog obavljenog pred matičarem bez obzira da li se to nekome dopadalo ili ne, da li koštalo ili ne. Niko se ne tjera silom na takav čin. Onima koji to žele, mora im se i omogućiti. Vjenčanje u džamiji i pred imamom ima svoju simboliku i vrijednost, bez obzira na prethodno vjenčanje pred civilnim organom. U nekim državama, poput R Hrvatske, vjenčanje pred imamom odmjenjuje vjenčanje pred matičarem. Dakle, smatra se istovremeno i civilnim vjenčanjem. Nadamo se da će takvih država ubuduće biti još više. Do tada, preostaje nam mogućnost dvojnog vjenčanja: prvo, povinjavajući se zakonu države, a drugo, povinjavajući se zakonu vjere.

Skraćivanje namaza zbog posla

Pitanje


Živim u Americi, radim kao vozač kamiona tako da nekad ne dolazim kući po nekoliko dana i prelazim hiljade kilometara. Interesuje me kakav je vaš stav po pitanju skraćivanja namaza u mom slučaju, s obzirom da sam na putu svaki dan.
Da vas Allah dž. š. nagradi!

Odgovor

Budući da se na vas dok vozite i putujete odnose propisi koji važe za musafira, možete cijelo vrijeme dok ste na putovanju i dok se ne vratite kući skraćivati četverorekjatne namaze. Po potrebi, možete koristiti i olakšicu spajanja namaza (podne i ikindija, te akšam i jacija).

Brak i srodstvo

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da li mi možete reći od kojeg koljena se može biti u vezi (braku) sa osobom koja je rođaka dalja, ali me interesuje od kojeg koljena je moguća ta veza? Čitao sam mnogo o ovome ali mnogo različitih odgovora pa bih želio da mi vi to kažete?

Odgovor

To zavisi od linije srodstva koja može biti uzlazna, silazna, pobočna itd., tako da se ne može dati jedinstven odgovor. Morate biti konkretni u pitanju. Općenito, treba izbjegavati brak među srodnicima i to pravilo kod nas treba primjenjivati, jer je uobičajeno. Sve drugo nosi brojne probleme i ne savjetujemo nikome da se upušta u te avanture, čak i ako je u nekim slučajevima šerijatski dozvoljeno.

Značenje mujezinjenja za džumu

Pitanje

Interesira me prijevod onoga što mujezin uči dok se hatib penje na minber.

Odgovor

Dok se imam penje na minber, mujezin uči slijedeće: Nakon Bismile uči ajet koji u prijevodu glasi: "Zaista Allah i Njegovi meleki salavat na Poslanika donose. O vjernici, i vi na njega salavat i selam donosite". Amin, amin, amin. Hvala Allahu Gospodaru svjetova.

Istihara i nošenje hamajlija

Pitanje

Esselamu alejkum!
Tokom jednog razgovora, spomenuto mi je da neka osoba (koja zna tumačiti budućnost pomoću snova) može klanjati istihare namaz Allahu dž.š. u ime druge osobe, potom usniti san i protumačiti budućnost osobe u čije je ime klanjala namaz, pomoću nekog znaka od Allaha dž. š.
Prije tog razgovora, to mi je bilo nepoznato. Koliko ima istine, odnosno neistine u tome? Poznato mi je od prije da se istihare namaz klanja:
- kada želimo da nam Allah dž. š. ispuni želju i
- kada želimo da nam Allah dž. š. pomoću snova ili pomoću nekog znaka na javi pomogne pri nekoj odluci za naše dobro.

Da li je hamajlija širk ili zaštita? Da li ona donosi više grijeha nego zaštite? Da li ju je bolje ne nositi?
Hvala unaprijed na odgovoru!


Odgovor

Istihara namaz je propisana, ali da je svako klanja za sebe, a ne za druge. Niko ne može znati niti je dozvoljeno proricati kakva će čija sudbina i budućnost biti. To samo zna Allah dž. š. Hamajlije i zapise treba izbjegavati. U hadisima se to zabranjuje.

Sahibi uzur kao imam

Pitanje

U vašim odgovorima čitam da osoba koja je sahibi uzur ne može biti imam odnosno predvoditi džemat zdravim osobama (onima koji nisu sahibi uzur). Mene sada interesuje da li čovjek u takvom stanju (sahibi uzura) može biti imam svojoj supruzi (ako ona nije sahibi uzur npr.), i da li može biti imam odnosno predvoditi džemat drugim ljudima ako se npr. zna da oni baš ne znaju pravilno izgovarati Kur'an a imam u takvom stanju (sahibi uzura) zna bolje od njih?

Odgovor

Prema našem mezhebu sahibi uzur može biti imam osobama koje su sahibi uzur kao i on. Zdravim osobama ne može biti imam, jer se jače ne može graditi na onome što je slabije. Isti propis važi i kada je riječ o predvođenju supruge koja nije sahibi uzur kao i osoba koje slabije znaju Kur'an. Treba podučiti te osobe pravilnom učenju Kur'ana, makar i nekoliko sura kako bi mogle predvoditi džemat u kući.

 

Učenje Kur'ana u stanju hajza

Pitanje

Da li žena može učiti Kur'an u stanju hajza u halki sa drugim ženama, a u cilju njegovog boljeg učenja i usavršavanja?

Odgovor

Žena u hajzu treba izbjegavati učenje Kur'ana i dodirivanje mushafa, što je stav većine pravnih škola. U slučaju potrebe, kao npr. u školi, mektebu, kod učenja hifza i sl. dozvoljeno je napraviti izuzetak.

Materijalna pomoć rodbini

Pitanje

Ja imam dvije sestre, brata i mater u Bosni i koji su u slabijoj materijalnoj situaciji. Sestre su udate imaju svoje muževe a brat živi sa majkom. Svi imaju mjesečno primanje neko penziju a neko platu koje nisu toliko velike. Familija mog muža živi vani, roditelji i dvije sestre, koji su u puno boljoj situaciji. Ja i moj muž nastojimo da im damo podjednako isti poklon kada su Bajrami a nekada pošalje svojoj majci extra para kad joj zatreba za lijekove. Nedavno smo dobili neku manju sumu novca u Bosni koju je moj muž namjenio za zekat ali sam dobila kritiku od moje sestre dole u Bosni zašto nisam više para izdvojila i dala majci (dala sam samo 100 KM).
Sada razmišljam da pošaljem malo više para svima i za Bajrame a i nekad u toku godine a da ne dajem njegovoj familiji. O tome sam govorila sa svojim mužem koji kaže da ih ne smijemo dijeliti bez obzira na materijalno stanje.
Da li ću biti griješna pred ALLAHOM ako to ipak uradim?


Odgovor

Ako je u Vašem pitanju riječ o Vašim novcima, a ne muževljevim ili zajedničkim, onda možete postupiti kako ste naumili, ali smatramo da je bolje da to bude u dogovoru s Vašim mužem kako takav postupak ne bi poremetio vaše međusobne odnose. A ako je riječ o njegovom novcu ili o zajedničkoj imovini, onda svakako morate voditi računa o njegovom mišljenju, jer je i on vlasnik tih sredstava, a vlasnik se mora pitati. Sporazumijevanje i kompromis je uvijek bolje rješenje od sukobljavanja i nesporazuma.