A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Da li držanje psa izvodi iz vjere

Pitanje


Da li je zabranjeno držati psa (manjeg, do srednje veličine) u stanu s tim da pas nema pristup određenim prostorijama (kao npr. prostorije u kojima se obavlja namaz), da je u potpunosti dresiran i da se održava redovna higijena psa? Da li to izvodi vjernika iz vjere i da li su istinite priče da meleki ne ulaze u kuće i stanove gdje ima pas? Sigurno da čvrsto vjerovanje i obavljanje vjerskih dužnosti je od puno većeg značaja.

Odgovor

 

Držanje psa u kući ne izvodi vjernika iz vjere. U to nema nikakve sumnje. Na osnovu hadisa u kojem se kaže da meleki ne ulaze u kuću u kojoj se nalazi pas, znamo da bespotrebno držanje psa u kući nije dobro i da to musliman ne bi trebao činiti. Suprotno postupanje svakako je neka vrsta grijeha. Koliki je to grijeh, na osnovu dostupnih izvora ne možemo zaključiti. Mislimo da nije riječ o velikom grijehu, a pogotovo ne o grijehu koji izvodi iz vjere.

Namaz nijeme osobe

Pitanje

 

Molim vas da mi objasnite kakav status ima nijema osoba po pitanju klanjanja namaza i učenja tj. čitanja Kur'ana?

 

Odgovor

 

Hvala Bogu, veliki je napredak postignut u pogledu osposobljavanja gluhonijemih osoba da mogu samostalno čitati i služiti se literaturom, razumijevati govor i sporazumijevati se na specifičan način. To umnogome olakšava i vjersko podučavanje uključujući i namaz te učenje Kur'ana. Jedno od šerijatskih pravila glasi da «razumljivi išaret nijeme osobe ima snagu govora osobe koja nije nijema». Nijema osoba je zadužena vjerskim propisima, poput klanjanja namaza i dr., kao i druge osobe, onoliko koliko može shvatiti i primijeniti od tih propisa. Treba se potruditi da se tim osobama ukaže na obavezu klanjanja namaza bez obzira na nemogućnost pravilnog učenja Kur'ana ili nemogućnost da se ovlada tom tehnikom. Mogu obaviti makar formalne aspekte namaza, tj. pokrete tijela koji odražavaju suštinu namaza - predanost i ljubav prema Stvoritelju. Njihov namaz je ispravan i bez učenja Kur'ana. Kur'an jasno kaže: «Allah nikoga ne opterećuje preko mogućnosti njegovih...» (El-Bekara, 286)

Trajna sterilizacija

Pitanje


Imam hvala Allahu troje djece i trenutno sam u trudnoći sa četvrtim. Zbog zdravstvenih razloga trebam nakon trudnoće i prestanka dojenja, na operaciju grudi.
Kućna doktorica kao i ginekolginja zahtjevaju da prije operacije završim sa planiranjem porodice, tj. da se trajno zaštitim od trudnoće.
Njihov savjet je podvezivanje (trajna sterilizacija).  Također poslije svake trudnoće maternica mi se ne vraća na svoje prethodno mjesto, ostaje u višem položaju i u trudnoći imam problema sa radom srca što je rizično za mene.
Ginekologinja mi savjetuje da ne bih smjela više ostati trudna, i savjetuje me da se trajno zaštitim putem podvezivanje (trajna sterilizacija).
Pošto su mi trudnoće komplikovane ni ja se osjećam sposobnom da bih mogla izdržati još jednu trudnoću.
Zbog problema sa radom srca i iscrpljenosti organizma, trenutnu trudnoću ginekolginja mi savjetuje da rodim na "Carski rez".
Napomena doktorice nisu muslimanke, ali su upoznate da meni kao muslimanki nisu sve metode dozvoljene.
Da li u ovom slučaju smijem primjeniti ovu metodu, ako ne zašto?  Koji su tačni razlozi ove zabrane? Koju drugu 100% sigurnu metodu smijem primjeniti?

 

Odgovor

 

Šerijat ne prihvaća trajno onesposobljenje za začeće i rađanje (sterilizacija), osim u krajnjoj nuždi kada je život majke ugrožen bilo kakvim začećem i trudnoćom. Nismo sigurni da je opasnost od trudnoće kod Vas dostigla takav stepen. Sposobnost začeća i rađanja je Božiji dar i blagodat i ne može se trajno uništiti i odbaciti bez suštinskog razloga, a to je bojazan od teške bolesti opasne po život majke ili djeteta u slučaju novog začeća. Da li je tako i u Vašem sluèaju mjerodavno je mišljenje pouzdanih ljekara muslimana.

Gubljenje abdesta i namaz

Pitanje

 

Pošto sam bolestan, a ta se bolest ispoljava tako što se kod mene javljaju vjetrovi koji su česti da se to dešava svakih pet do deset minuta, i nisu mi omogućavali da obavljam namaz nekoliko godina unazad. Nedavno sam bio kod doktora koji kažu da je to alergija na pojedinu hranu i to je teško utvrditi na koju,tako mi to zadaje mnogo
muke.
Interesuje me da li postoji neki način tj. da li šerijetski zakon ima, kako bi mi rekli neku rupu u zakonu, ili omogućava, a ovo pitam jer mi je jedan efendija rekao i pričao da postoji neka mogućnost da se namaz mora započeti sa abdestom i ako se to desi sa vjetrovima da čovjek može mirno da završi namaz.

Odgovor

 

Vi se tretirate kao sahibi uzur, tj. osoba sa isprikom. Trebate se abdestiti za svaki namski vakat, započeti namaz s abdestom i završiti klanjanje namaza bez obzira što se abdest izgubi tokom namaza. Namaz će biti ispravan.

Spajanje podne i ikindije

Pitanje

 

Pozivajući se na fetvu IZ o spajanju podne i ikindije namaza na radnom mjestu, želio bih postaviti pitanje da li je to spajanje opravdano u slučaju da ćemo možda biti slobodni u vrijeme ikindije ali još uvijek na radnom mjestu. Radno mjesto o kojem je riječ je medicinski tehničar u hitnoj pomoći. Unaprijed hvala i da vas Allah nagradi najboljom nagradom.

 

Odgovor

 

Ako ste u mogućnosti klanjati namaze na vrijeme, ne trebate pribjegavati olakšici spajanja. Samo kada je znatno otežano, ili je neizvjesna mogućnost da će se imati vremena, može se koristiti spomenuta olakšica.

O nekim običajima prije Bajrama

Pitanje

 

Molim vas da mi odgovorite da li je po našem mezhebu da se na nekoliko dana prije Bajrama ne sjeku nokti, ne šiša i brije prije klanja kurbana? Ako jeste da mi kažete da li ima neki iskup za to, pošto sam to uradio?

 

Odgovor

 

Ništa ne smeta što ste to učinili i niste obavezni ni na kakav iskup.

Slobodna volja i čovjek

Pitanje

 

Pošto ljudi imaju jedan dio svoje slobodne volje i mogu razmišljati odvojeno i zasebno. Ko kontroliše tu slobodnu volju, tj. ko upravlja čovjekovom voljom. Interesuje me jer znam da dragi Allah sve kontroliše, a zanima me da li ima odgovor šta je dragi Allah napravio da zasebna sila kontroliše našu volju, naš ego i nas zasebne ljude.

Odgovor

 

Čovjek ima slobodnu volju i zato odgovara za svoja djela. Sva dalja mudrovanja o ovom pitanju su bespotrebna i beskorisna.

Uplate iz inostranstva i nijet za kurban

Pitanje:

Esselamu 'alejkum!
Buduci da se bliži Kurban-bajram, zanima me da li osoba koja je negdje u inostranstvu može imati kurban u BiH, u smislu da dadne novac i bude jedan od 7 članova koji kao kurban imaju kravu? Takođe, ako je riječ o 7 učesnika u jednom kurbanu, da li je farz da svi uče dovu i sl. U pogledu učenja dova i sl. šta bi bio farz za svakog takvog pojedinca? ako bi jedna od tih 7 osoba izostavila neki od farzova, da li bi bio kurban upitan za ostalih 6, budući da sam pročitao da ukoliko bi jedna od 7 osoba imala pogrešan nijjet, u smislu da kurban kolje radi mesa a ne radi kurbana, ostalih 6 bi imali neispravan kurban?

Odgovor:

Osoba iz inostranstva može biti jedan od (sedam ili manje) učesnika u zajedničkom kurbanu (goveče). Svi ovi učesnici moraju imati nijjet prinošenja kurbana, a ne radi mesa i sl. Dova koja se uči prilikom klanja kurbana nije farz (obaveza) već samo pohvalan postupak (sunnet). Ukoliko učesnici u zajedničkom kurbanu saznaju prije vremena klanja kurbana da jedan ili više učesika nema namjeru prinošenja kurbana, već namjeru da dođe do mesa, takve osobe će isključiti iz grupe. Ako to saznaju tek nakon obavljenog klanja, kurban onih koji su ga namjeravali žrtvovati bit će ispravan, a ostali će snositi odgovornost za obmanu. Zato namjera svakog člana grupe mora biti jasna prije kupovine kurbana.

Pojašnjenja u vezi kurbana

Pitanje

 

Šta sve može biti kurban i starosna dob svakog kurbana, a drugo me interesuje da li mora biti neparan broj učesnika u zajedničkom kurbanu 3,5,7 i još jedno kako 
postupiti u situaciji različitih cijena kurbana, recimo dijaspora i u Bosni, je li dozvoljeno cjenkati se za kurban, je li dozvoljeno platiti kurban po kilogramu, koja se dova uči kada hoćemo da proučimo na nož za klanje kurbana?

 

Odgovor

 

Kada je riječ o starosnoj dobi kurbana, za goveče se uvjetuje da je ušlo u treću godinu života, a ovca treba napuniti godinu dana. Iznimno može i starija od šest mjeseci ako je dobro ugojena i odrasla. Ne uvjetuje se neparan broj učesnika u velikom kurbanu. Može ih biti i četiri, šest. Ne treba se previše cjenkati oko kupovine kurbana, može se kupiti i na vagu. Prilikom klanja kurbana lijepo je proučiti dovu koju je učio Muahammed a.s.: Vedždžehtu vedžhije lillezi fetares-semavati vel-erda hanifen muslimen, Allahumme minke ve leke, Bismillahi vallahu ekber!