A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Učenje Kur’ana na mezarju

Pitanje

Esselamu alejkum!

Uz Allahovu pomoć recite mi da li je učenje Kur'ana na mezarju dozvoljeno, ako jest recite mi hadis?

Odgovor

Osnovna nakana i misija Kur'ana je da bude opomena i uputa u životu živih ljudi, a ne da se uči mrtvima. Kako za svaki proučeni harf Kur'ana slijedi nagrada od Uzvišenoga, većina uleme smatra da se ta nagrada može darovati umrloj osobi i da će ta osoba imati od toga koristi. U jednom hadisu se navodi da je Poslanik a.s. rekao: "Učite umrlima suru Jasin. Neki to tumače da se odnosi na osobe koje su na samrti. Međutim, hadis je općenit i ne može se suziti njegovo značenje bez dokaza. Nema hadisa koji izravno govori o dozvoljenosti ili zabranjenosti učenja Kur'ana pored mezara. Smatramo da nema smetnje proučiti nešto iz Kur'ana pored mezara i namijeniti sevap od tog učenja umrloj osobi. Nema dokaza koji to izričito zabranjuje.

Slušanje Kur'ana džunup osobi

Pitanje

Da li se može slušati Kur'an na radiju ako je osoba džunup?

 

Odgovor

Osnovni je princip da osoba treba čim prije da se okupa i oslobodi se stanja džunupluka. Umjesto da sjedi i sluša učenje Kur'ana na radiju i sl. preče je da požuri s uzimanjem gusula. Ali ako je spriječena iz ovog ili onog razloga da to odmah obavi, nema smetnje da sluša učenje Kur'ana preko radija, ali nije to ono stanje koje se preporučuje prilikom slušanja učenja Kur'ana.

Svakodnevno klanjanje istihare

Pitanje

Poštovani,
Da li je dozvoljeno/poželjno klanjati istihare namaz svaki dan, u smislu da se od Boga traži da čovjeka uputi na pravi put i podari ono što je dobro za njega, itd. Ovo mislim više onako kao klanjati istiharu, ne sada za nešto namjenski, u traženju pomoći pri nekoj određenoj potrebi ili odluci, nego onako, kao što rekoh, "preventivno". Ukoliko to nije dobro/poželjno klanjati svaki dan, je li onda bolje klanjati Lejl namaz kao nafile?

Mahsuz selam!

 

Odgovor

Istiharu namaz nije preporučeno klanjati kao svakodnevnu nafilu. Kao svakodnevna nafila preporučeni su duha i noćni namaz.

Izdavanje poslovnog prostora banci

Pitanje

Da li je grijeh izdati pod kiriju poslovni prostor banci, odnosno preduzeću koje svoje poslovanje zasniva na uzimanju kamate.

 

Odgovor

Uzvišeni je rekao: "Sarađujte u dobročinstvu i bogobojaznosti, a ne sarađujte u onome što je grijeh i nasilje!" Banke čije je većinsko poslovanje zasnovano na davanju i uzimanju kamata ne treba pomagati u radu, jer je to pomaganje u grijehu. Zato, ne preporučujemo takav vid saradnje.

Namaz u toku putovanja

Pitanje

Može li se namaz klanjati u toku vožnje (auto,bus...u pokretu) i šta u tom slučaju sa pravcem prema kibli, koja je vrijednost naklanjanog propuštenog namaza?

 

Odgovor

Ukoliko osoba putuje u prevoznom sredstvu i nije u mogućnosti zaustaviti vozilo radi klanjanja namaza, a namasko vrijeme je na izmaku, obavit će namaz onako kako je moguće, najčešće u sjedećem položaju ako se radi o automobilu, autobusu i sl. Tako treba postupiti samo kada drugačije nije moguće, ili kada je moguće ali uz veliku teškoću. Procijenit će pravac kible, okrenut se u tom pravcu, zanijetiti i klanjati namaz bez obzira kako se vozilo okretalo tokom vožnje.

Obaveza naklanjavanja namaza koji se propusti klanjati na vrijeme ako se zaboravi ili prespava potvrđena je hadisom, a u slučaju namjernog propuštanja na osnovu analogije, odnosno razloga utoliko prije. Naklanjavanjem propuštenog namaza izvršava se obaveza nadoknade propuštenog. Sigurno je da naklanjavanje nema onu vrijednost koju ima namaz obavljen u njegovom vremenu, ali u svakom slučaju radi se o obavezi nadoknade propuštene obaveze, poput napaštanja posta i ostalih naknadno izvršenih obaveza. Naknadno izvršena propuštena obaveza je dobro djelo, a, kako kaže Kur'an, dobra djela brišu ona loša: „Dobra djela zaista poništavaju hrđava." (Hud, 114)

Jedenje svinjskog mesa

Pitanje

Zašto je muslimanima zabranjeno jesti svinjsko meso?

 

Odgovor

Svinjsko meso je zabranjeno muslimanima na temelju izričitog kur'anskog teksta: „On vam jedino zabranjuje: strv i krv i svinjsko meso, i ono što je zaklano u nečije drugo ime, a ne u Allahovo." (El-Bekara, 173.)

U suri El-En'am, 145. ajet, svinjsko meso je okvalificirano šerijatski nečistim i to je Tekstom naznačeni razlog zabrane: „Reci: Ja ne vidim u ovome što mi se objavljuje da je ikome zabranjeno jesti ma šta drugo osim strvi, ili krvi koja ističe, ili svinjskog mesa, - to je doista pogano - , ili što je kao grijeh zaklano u nečije drugo a ne u Allahovo ime". O zdravstvenim i drugim aspektima zabrane konzumiranja svinjskog mesa brojni naučnici su pisali u svojim radovima, potvrđujući njenu višestruku mudrost, pa Vas upućujemo na ta djela. Za muslimana je dovoljna kur'anska zabrana, a nauka može istraživati racionalne razloge zabrane kojih sigurno ima više.

Učenje Kur'ana na mezarju

Pitanje

Selamun alejkum!
Da li mi možete odgovoriti odakle potiče učenje Kur'ana na mezarju? Da li postoji hadisi? Da li imamo učenjake koji su to potvrdili ili radili? Ili na bilo koji način objasnite mi kako da ja objasnim (ja sam iz Bosne) da mi to praktikujemo u Bosni ali nemam "jaku podlogu" da objasnim pojedncima iz drugi zemalja, koji kao i mi vjerujemo da se treba dati dova na mezarju (ali oni kažu samo dova i ništa više). Očekujem odgovor, ali molim te sa jakim argumentima ako može.

 

Odgovor

Učenje Kur'ana prilikom posjete mezarju je tradicija koja je prisutna kod nas u Bosni, a naslanja se na mišljenje hanefijskog mezheba prema kojemu je mustehab - lijepo proučiti sure Jasin prilikom posjete mezarju. Kao potvrda ovome u nekim fikhskim djelima navodi se hadis koji glasi: "Ko posjeti kaburistan pa prouči suru Jasin i sevap pokloni umrlima, Allah će im toga dana olakšati, a on će imati nagradu koliko slijedi za njeno učenje". Hadis je slab (daif). Međutim, u hasen (dobar) hadisu kojeg su zabilježili Ahmed, Ebu Davud, Ibn Hibban i Hakim navodi se da je Poslanik a.s. rekao: "Učite umrlima suru Jasin!" Hadis je općenit, pa obuhvata i učenje kraj kabura. Iako neki smatraju da se hadis odnosi na učenje ove sure osobama na samrti, nema izričitog dokaza za bilo kakvo izuzimanje. Nema dokaza koji zabranjuju učenje Kur'ana prilikom posjete mezarja. Potvrđeno je učenje dova u mnogobrojnim predajama. Ako je dozvoljeno učenje dova, koja je jedna vrsta zikra, zašto ne bi bilo dozvoljeno učenje nekih kur'anskih dova, a to je već učenje Kur'ana. U djelu El-Fikhul-islamijju ve edilletuhu od dr. Vehbe ez-Zuhajlija, 2/540-542, stoji: "Učit će prilikom posjete mezarju ono što zna i što mu je lahko iz Kur'ana. To je sunnet prilikom posjete kaburima." Mišljenja smo da ne trebate ulaziti u polemike s drugima u vezi spomenutog pitanja, niti ima potrebe da se pravdate pred bilo kim, posebno ako Vam nije dovoljno poznata materija o kojoj raspravljate.

Kidanje veze zbog alkohola

Pitanje

Esselamu alejkum.

Nedavno sam saznao da jedan moj vrlo dobar prijatelj konzumira alkohol. Nemam sumnje u to jer imam svjedoke, ljude pred kojima je vršio taj zabranjeni čin. Ja zbog te situacije osjećam nelagodu i tjeskobu prema tom čovjeku, i u zadnje vrijeme izbjegavam komunikaciju s njim. Interesuje me vaš stav, kako postupiti u ovom slučaju, da li je uredu samo se odreći "prijatelja" i izbaciti ga iz svoga života, jer se bojim da ga priča sa mnom ne povrijedi i posrami, a opet Allah zna da li će prestati sa konzumiranjem?! Interesuje me vjerodostojnost hadisa "Spominjite razvratnika onakvog kakav jeste kako bi ga se ljudi pazili", jer iz njega mi proizilazi obaveza da obavijestim prijatelje o dotičnoj osobi, jer on predstavlja uglednog člana naše zajednice od kojeg se nešto ovakvo nikada ne bi očekivalo?! Molim vas, uputite me na najbolju metodu postupanja u ovom mom problemu. Neka vas Allah, dž.š., nagradi.

 

Odgovor

Savjetujemo Vam da ne prekidate Vašu vezu s tim čovjekom bez obzira na počinjeni grijeh. Prekidom veze nećete postići ništa, a kroz druženje i razgovor možda ga potaknete da se prođe tog grijeha. Nema potrebe da ga napadno dovodite u nelagodnu situaciju ukazivanjem na spomenuti grijeh, ako ga već ne čini javno pred Vama. Bolje je pokriti tuđu sramotu nego je javno iznositi, osim ako dotična osoba javno čini harame bez ustručavanja. Ukazivanje na razvrat i grijeh neke osobe je opravdano ako postoji opasnost po druge od tog nedoličnog ponašanja. Poslanik a.s. je rekao: "Svaki čovjek griješi, a najbolji među griješnicima jesu oni koji se kaju za svoje grijehe." Može se desiti da osobe koje konzumiraju alkohol učine po muslimane korisna djela.

Dječija imovina

Pitanje

Šta uraditi sa novcem koje dijete dobije po rođenju, odnosno 'na babine'? Da li je to dozvoljeno trošiti obzirom da je to dječiji hak, nešto što je dijete dobilo, ili, ako se ostavi 'po strani' dok dijete ne bude punoljetno, da li je potrebo davati zekat na taj novac, iako nisam vlasnik tog novca?

 

Odgovor

Taj novac se daruje s namjerom da se pomogne roditeljima u brizi o djetetu, pa ga treba utrošiti na potrebe djeteta u hrani, odjeći i sl. Nije neophodno čuvati taj novac do punoljetstva djeteta da bi mu se onda uručilo kao njegov hak. Roditelji mogu trošiti dječiju imovinu na njegove potrebe u razumnom obimu. 

Ajet o bratstvu

Pitanje

Ajet koji govori o bratstvu?

 

Odgovor

Ajet koji govori o bratstvu muslimana nalazi se u suri El-Hudžurat, 10. ajet, a glasi: "Vjernici su samo braća, zato pomirite vaša dva brata i bojte se Allaha, da bi vam se milost ukazala."