A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

O zekjatu na platu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Interesuje me na koji način trebam obračunati zekjat, situacija je slijedeca:
Primam platu u iznosu od 1460 KM, redovnu, posjedujem automobil za ličnu upotrebu, plaćam kiriju u iznosu od 300 KM + režije 100 KM, živim sam pa dosta novca potrošim na hranu jer se hranim po restoranima, aščinicama itd.
Znam da se zekat daje na platu, pa me interesuje da li dajem zekat na kompletan iznos plate puta 12 mjeseci i od toga 2,5% ili samo na onaj dio koliko mi ostane (pojasnjenje zekjata na platu ako može).
Što se tiče nisaba u određenim vremenskim intervalima imam preko pa se uloži u nešto, pomogne roditeljima i slično tako da mislim da u toku godine ne pređe taj iznos nisaba, ali imam potrebu da dam zekat samo ne znam obračunati.

 

Odgovor

Zekjat je obavezan ako osoba posjeduje nisab godinu dana. Ako već želite davati zekjat na svaku platu, onda samo na onaj višak koji preostane nakon podmirenja svih troškova (kirija, režije, ishrana, odjeća) u iznosu od 2,5%.

Biranje reisu-l-uleme

Pitanje

Ko bira reisu-l-ulemu i koliko traje njegov mandat?

 

Odgovor

Reisu-l-ulemu bira posebno tijelo sastavljeno od članova Sabora IZ, Rijaseta, glavnih imama i predsjednika medžlisa Islamske zajednice, a mandat traje 7 godina. Prema sadašnjem Ustavu IZ reisu-l-ulema može obnašati ovu dužnost u dva mandata.

Podjela imovine po šerijatu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Javljam vam se ovom prilikom da bih Vam postavila jedno pitanje u vezi podjele zemlje po šerijatu. Moj otac je nedavno umro. Imao je samo jednu sestru, njihovi roditelji, tj.moji dedo i nana su umrli. Sad moja tetka (ona je mualima i ima završen teoloski fakultet) tvrdi da nju slijeduje zakonski dvije trećine. Šta vi mislite o tome?
Unaprijed hvala.

 

Odgovor

Kada bi se primijenjivele odredbe šerijatskog nasljednog prava, u slučaju da Vaš otac ima samo jednu kćerku, njoj bi pripala jedna polovina, a sestri druga polovina njegovog nasljedstva. Ako bi imao i sina, sestra (Vaša tetka) bi bila isključena. Ako bi imao više kćerki, njima bi pripale dvije trećine, a preostali dio sestri. Dakle, niukojem slučaju jednoj sestri ne može pripasti dvije trećine bratovljeve zaostavštine. Međutim, nismo za parcijalnu i selektivnu primjenu šerijatskog nasljednog prava u smislu da ga primjenjujemo samo kada nama odgovora, a ne primjenjujemo kada nam ne odgovara. Ako je Vaša tetka naslijedila s bratom imovinu njihovih roditelja prema šerijatu, tj. ako je naslijedila od roditelja (Vašeg djeda i nene) duplo manje od brata (Vašega oca), onda zaslužuje i da naslijedi dio imovine svoga brata ako joj to pripada po šerijatu. Ako s bratom nije podijelila imovinu svojih roditelja prema šerijatu, jer joj to tada nije išlo u prilog, onda nema moralnog osnova da sada traži podjelu prema šerijatu kada joj to ide u prilog. Dakle, mi smo za cjelovitu, a ne selektivnu primjenu šerijata u nasljednom pravu, od slučaja do slučaja, jer bi to rezultiralo nepravednom podjelom i debalansom između prava i obaveza.

Namaz i djeca u džamiji

Pitanje

Moje pitanje vezano je za ispravnost namaza. Naime, u džamiju u koju idem, često se dešava da određene džematlije sa sobom povedu i djecu. U toku namaza ta djeca skaču po džamiji, prolaze ispred i oko klanjača i istovremeno odvlače pažnju. Ono što mene zanima  jeste, koliko je moj namaz ispravan kada ispred mene djeca prolaze? Da li je uopšte dozvoljeno da se takvo nešto priušti u džamiji? Šta mi preporučujete da uradim u ovoj situaciji?
Da Vas Allah dž.š nagradi!

 

Odgovor

Vaš namaz je ispravan čak i ako djeca protrče ispred Vas. Skrenite pažnju imamu da ukaže džematlijama koji dovode malu djecu, koja se ne mogu smiriti u namazu, da ometaju druge klanjače te da nije primjereno dovoditi ih u džamiju u vrijeme klanjanja namaza. Savjetujemo Vam da budete tolerantni i strpljivi. Ovi koji dovode malu djecu imaju dobru namjeru, tj. da djecu odmalena privikavaju na džamiju, ali ispuštaju iz vida da to može ometati i dekoncentrisati druge prilikom klanjanja.

Udaja za sina od djevera

Pitanje

Esselamu alejkum!
Naime da budem konkretnija opisat ću situaciju pobliže. Moja prijateljica, čiji je muž preselio na ahiret veoma mlad želi da zna odgovor da li se ona može udati za sina od njenog djevera. Sin od njenog djevera kao i ona sama žele da sklope brak. Naravno ako je to zabranjeno po šerijatu oni ne žele da to prekrše. Ja sam lično pitala jednog efendiju i on mi je kategorično odgovorio "NE, NIJE DOZVOLJENO. Kada sam ga pitala da mi nađe to da i sama pročitam nije se trudio, nego je nastavio ovako: "to bi značilo da se ona udaje za brata od njene djece." Ja ne znam puno o tome i ne želim da dam odgovor na ono što nisam kompetentna ali mi nekako izgleda da je to dozvoljeno. Pošto je ovaj imam Sandžaklija čini mi se da se njegov odgovor bazira na nekim njihovim lokalnim pravilima. Oni zovu djecu od amidže (brat od strica). To nije slučaj kod nas. Mi kažemo da smo amidžići, a ne braća. Jeste da ona ima dvoje djece i da bi ta djeca bila krvno srodstvo njenom mužu ali taj njen muž ne bi bio ni u kakvom krvnom srodstvom sa njom. Da ne nabrajam više jer ionako nisam upućena u to, molim vas da mi odgovorite na ovo pitanje što je moguće prije. Unaprijed zahvalna.

 

Odgovor

Nema šerijatske smetnje za takav brak budući da ona više nije u braku, udovica je, te nakon isteka iddeta od četiri mjeseca i deset dana može se udati za spomenutu osobu, budući da nisu niukakvom srodstvu na temelju kojega bi među njima bilo zabranjeno sklapanje braka. To što su njena djeca od umrlog muža u srodstvu s djeverevim sinom nema uticaja na dozvoljenost toga braka.

Zaključavanje džamija

Pitanje

Selamun alejkum!
Ja bih želio da znam zašto su džamije zaključane, na cijelom svijetu su džamije otvorene, mene zanima je li to nekav zakon Islamske zajednice ili je to zakon imama tih džamija?

 

Odgovor

Za rad džamija odgovoran je imam i džematski odbor. Džamije je u ovom vremenu nužno zatvarati, jer ima puno lopova, a i zlonamjernih osoba koje mogu unijeti u džamiji ono što nije spojivo s njenom misijom. Također, zatvaraju se iz sigurnosnih razloga.

Dilema oko liječenja

Pitanje

Ima jedan Edin efendija Pašalić koji liječi sa knjigama. Ima svoj džemat u Njemačkoj. Kad neko ode kod njega pita ga za ime, datum rođenja i ime majke. Onda otvori neke knjige i rekne šta ti je. Jesi li bolestan i tako dalje. Nekome dadne hamajliju a neko mora da uči sure iz Kur'ana a treći mora na primjer dati sadaku?
Mene interesuje je li to dozvoljeno u islamu ili ne. Htio bi otići kod njega ali ne znam je li dozvoljeno?

 

Odgovor

Nije nam poznat način "liječenja" spomenutog imama te Vam ne možemo preporučiti da idete kod njega ili bilo koga drugog. O tome sami donesite odluku. Ne možemo preuzeti odgovornost za to.

Problemi sa liječenjem sihira

Pitanje

U Bosni nisam bila ima nekih 6 godina. Iz više razloga ali najviše iz zdravsvenih. Prije 7 godina otprilike me liječio jedan imam u Bosni učeći mi Rukju iz Kur'ana. Nije mogao izbaciti džinove koji su putem crne magije dospjeli u moj organizam. Cijelo to vrijeme ja se borim i danju i noću i molim Boga da mi uzme dušu. Treba mi stvarno vjernik koji će mi učiti Rukju, neko ko je u svoju vjeru 100% siguran, jer sve zavisi od vjere onog ko uči i moje naravno. Ali iskreno, za svoju vjeru se ne brinem, jer da nije dovoljno jaka, ja bih davno sebi okončala život. Molim vas napišite mi da li nekog vjernika poznajete koji bi mogao da mi uči rukju i koga nije strah da to čini, jer su reakcije jake kad se uči. Ponekad pričaju na hebrejskom ili armenijskom jeziku iz mene. Čak mi je teško dok ovo pisem, ali morala sam se natjerati..
Puno vam selama i hvala na strpljenju.

 

Odgovor

Mi nikoga posebno ne preporučujemo kada je riječ o liječenju učenjem Kur'ana, budući da to ne spada u poslove Islamske zajednice. Liječenje je stvar odluke svakog pojedinca i on za to odgovora. Preporučujemo Vam da sami učite Kur'an, da se pouzdate u Allaha, izvršavate islamske propise, posebno propise o čistoći i namazu, a da priče o crnoj ili nekoj drugoj magiji ostavite po strani. Sve što više budete vjerovali u to, sve će Vam biti teže. Moguće je da se radi i o depresiji, stresu i sličnim psihičkim problemima i bolestima poznatim medicinskim stručnjacima koje se liječe lijekovima protiv depresije.

Bezazleni postupci u vezi

Pitanje

Pokušavam da budem neko ko će nasavjetovati prijatelja koji je čini mi se od sitnice napravio brdo. U vezi je (pred sami brak) i mislim da im je veza skroz ok ali on počesto čini mi se zbog ljubomore napravi problem i to brani sa pravilima ahlaka. Radi se o tome da mu je hanuma dodala na facebook momka od rodice (s kojim živi...) iako ga ne zna.
Rasrdilo ga to i ne mogu nikako da riješe, jer on dodaje da je ona djevojka i nije trebala te on i ona (rodica) nisu u istom moralnom rangu. Pokušavao sam da savjetujem ali on iz sitnice uspije da nametne tako jake argumente. Mozete li da mi kažete šta i kako da ih savjetujem?
Šta je u ovom slučaju ok i kako na sitnicama da ih šejtan ne napada?

 

Odgovor

Problem koji želite riješiti nije najjasnije predočen u Vašem pitanju. Smatramo da je riječ o bezazlenom postupku koji nije posljedice neke zlonamjernosti. Ako neko ima običaj da uveličava stvari i bezazlene postupke tretira suviše ozbiljno, imat će u životu i braku velikih problema. Jer, nema savršenih bića koja čak ne mogu načinit ni manje propuste ili grješke. Sigurno je da je dotična osoba pogriješila, ali nije to neka velika ili neoprostiva grješka. Poslanik a.s. kaže: "Ko nije milostiv prema drugima, neće se ni njemu drugi (Bog) smilovati." Ko nije spreman oprostiti drugima neku grješku, kako može tražiti od Allaha da oprosti njegove grijehe. Nema žene, a ni muškarca bez neke mahane i to treba biti jasno svima, u braku i van braka. Ko smatra drugačije, nailazit će na nepremostive prepreke u životu i braku. Jednostavno neće izdržati taj pritisak i psihički će popustiti prije ili kasnije. Možda je ustvari spomenutoj osobi taj događaj samo izgovor i opravdanje za preispitivanje svoje veze i odnosa prema toj djevojci. A Allah najbolje zna.

Brada kod selefija

Pitanje

Pitanje je o onima što nose brade i kratke pantalone, ja bih da saznam je li to baš sunnet Resulullaha alejhi wa selem, ili je to nešto drugo. I jesu li vehabije ili nisu, i zašto, i kako znamo da su vehabije?

 

Odgovor

Poslanik a.s. je imao bradu i ona je od sunneta, a također, zabranio je da se odjeća vuče po zemlji ako je to iz razloga oholosti. Oni koji tvrde za sebe da su "selefije" (neki ih nazivaju pežorativno "vehabijama") obično primjenjuju spomenuta dva sunneta. Treba samo pripomenuti da Poslanik a.s. nije nosio pantalone kakve se danas nose, pa je tu riječ o zaključivanju na osnovu analogije, a ne izričite tekstualne odredbe.