A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Dileme oko ženidbe

Pitanje

Esselamu alejkum!
Pišem vam jer sam upao jednu veliku dilemu. Naime upoznao sam jednu veoma finu djevojku, muslimanku, vjernicu sa kojom imam puno zajedničkih stvari, istog smo pogleda na život i ono što očekujemo od bračnog druga i života. Ja sam bio oženjen prije i imam dijete iz tog braka a ona je bila isto udavana, ali nema djece.
Veoma se dobro slažemo i nema nikakvih problema za sad i zbog svega toga je mogu da vidim kao životnog druga, međutim ima jedna stvar što mi smeta a to je da je njena sestra se udala za pravoslavca tako da ne znam stvarno šta da radim. Da li da pređem preko toga jer nije to njena krivica naravno a isto tako ja nemam pravo nikoga osuđivati zbog njihovih odluka a sa druge strane ne znam da li bih mogao podnijeti da tetak mojoj djeci bude pravoslavac.
Stvarno ne znam šta da uradim, strah me je da ne napravim grešku da se ne ogriješim jer možda je ona baš žena sa kojom bih imao fin i rahat život bez obzira na to sa sestrom. Šta Vi mislite o svemu ovome?
Unaprijed vam hvala

 

Odgovor

Ukoliko je žena s kojom se namjeravate oženiti fina i čestita muslimanka, smatramo da nije pravedno da na brak s njom gledate kroz prizmu postupka njene sestre. Ona ne snosi odgovornost za postupak svoje sestre. Svako odgovora za vlastita djela. Brak muslimanke s pravoslavcem je šerijatski ništavan, pa prema tome ni on se ne može šerijatski smatrati tetkom Vašoj djeci. Prema tome, smatramo da nema smetnje da se oženite tom ženom, a možda lijepim postupanjem i komunikacijom budete sebeb da ta osoba pređe na islam i tako zaradite veliki sevap.

Ikindijski sunnet

Pitanje

Pošto u raznim knjigama piše drugačije, ja bih vas zamolila da mi odgovorite na sljedeće pitanje:
Da li se na prvom sjedenju u ikindijskom sunnetu uči Etehijatu, salavati i dove ili samo Etehijatu i salavati? Hvala

 

Odgovor

Ikindijski sunnet je nepritvrđeni sunnet. Njega je lijepo klanjati (mustehab), ali nije potvrđeno da ga je Poslanik a. s. redovno klanjao. Namaz će biti ispravan i ako bi se na prvom sjedenju učilo samo Ettehijjatu, a ispravno je i ako se klanja kao što je kod nas uobičajeno, tj. da se na prvom sjedenju uči Ettehijjatu, salavati i dove, pa se onda ustaje na treći rekjat, kada se ponovo uči Subhaneke, kao da se započinje novi namaz. Ovo je u skladu s principom u našem mezhebu da se farz k'ade ehire izvršava ukoliko se obavi njegov veći dio, što se u spomenutom slučaju ostvaruje, pa kao da se ikindijski sunnet klanjao 2x dva rekjata iako nema predaje selama nakon drugog rekjata. Ovo je malo komplicirano za razumijevanje kod onih koji ne poznaju sve finese mezheba. U svakom slučaju, nastavite postupati onako kako ste naučili u mektebu i kako piše u Ilmihalu da se klanja ikindijski sunnet. To je ispravno i nećete ništa pogriješiti.

Učenje mevluda

Pitanje

Da li žena može biti učač mevluda? I da li je ispravno da se imam sa njom sašaptava koji će dio mevluda učiti?

 

Odgovor

Iako je pretežno mišljenje da ženski glas nije avret, smatramo da je bolje da odrasla žena ne uči mevlud pred muškarcima u džamiji.

Kako se riješiti hamajlije

Pitanje

Imam oca, majku i sestru. Ja sam djevojka. Obavljam namaz i trudim se koliko mogu da Allah dž. š. bude prvi u svim sferama mog života. Moji roditelji i sestra ne obavljaju namaz, niti odlaze u džamiju, niti je njihovo znanje po temeljnim islamskim pitanjima nešto napredno. Ponešto i što znaju, ne razumiju.

Prije 5 godina moja sestra se razboljela. Zaboljela ju je glava, tresla se, plakala, nije spavala noćima, vrištala je, svađala se sa svima. Roditelji su je vodili ljekaru, njegova dijagnoza je bila klinička depresija, dobila je terapiju, neko vrijeme ju je pila i napustila. Agonija se nastavljala, nije bilo dana a da nije plakala, obavezno je govorila da će se ubiti i da život za nju više nema smisla. Bio je to pakao na dunjaluku, kroz šta smo prolazili i ona i svi ukućani.

Mama je doznala preko nekih svojih prijatelja za nekog hadžiju koji liječi Kur'anom, i to samo rukjom i na halal način. Odveli su je jedan jedini put, poslije toga se oporavila, hvala Allahu. Više nikad nije imala slične simptome, jednom ju je‚ prije trudnoće zaboljela glava ali koga ne boli.

Poslije se udala, rodila dijete, smirila se, nije više dolazila kući kasno i pila što je prije redovno prakticirala. Sada je nova osoba, da ne povjerujete!

Neki dan je mama izgubila neka menđuše pa me poslala da joj dodam njene kutijice u kojima stoji zlato. Kutijice su smještene u jednom plakaru u špajzi. Znala sam oduvijek da su tamo ali nikad, baš nikad, nisam provjeravala njihov sadržaj.

Dodala sam ih mami ali je ona jednu žurno uzela iz moje ruke i nekako je krila, i ne znam ni ja kako, kutijica se nekako okrenula i vidjela sam u njoj TROUGAO od papira dobro zamotan u neprozirni selotep. To me odmah podsjetilo na hamajliju. Naravno, reagovala sam. Nisam znala da to postoji u kući a da sam znala nikad ne bi ni ušlo u kuću, ne daj Bože.

Mama je objasnila da je to sestrina hamajlija koju joj je dao dajidža i rekao da je drži na visini iznad pazuha. Malo sam rasptivala pa sam‚ doznala da je pitao sestru i neka pitanja kao datum rođenja ili ime majke. Ne mogu reći da sam se naljutila, ali nije mi bilo drago sve to čuti.
Što je najsimptomatičnije, te godine kad je sestra ozdravila, ja sam se razboljela. Od čega? Ne zna niko, idem kod doktora, tu i tamo nešto nađu ali ništa značajno. Ulažem velike napore, maksimalno se borim, i obične sitnice koje neku ljudi odrađuju bez problema, ja se za njih toliko trudim, toliko se borim i potrošim brdo snage. Ne mogu reći da sam nezadovoljna svojim životom, to nikako NE, ne daj Allahu, jednostavno, često sam bolesna bez medicinskog uzroka. Išla sam jednom i na rukju i bila sam, hvala Allahu, čista.

PITANJE JE: Šta uraditi sa tom hamajlijom? Ja u hamajlije ne vjerujem i smatram da mi niko ne može nauditi bez Allahove dozvole. Što se mene tiče, ja bih je sutra odnijela negdje i zapalila. Ne znam šta je u njoj, kakav joj je sadržaj i značenje. Problem je u tome što to nije moje, ne pripada meni ali, ipak, stoji u našoj kući, i to u špajzi, zajedno sa hranom. Šta mislite o tome da to odnesem negdje dalako i zapalim? Kakav je šerijatski stav po ovakvim pitanjima? Kako reagovati? Ako je mogu zapaliti bez, insaallah, bilo kakvih posljedica, mogu li to uraditi u danima hajza ili je bolje da čekam vrijeme čistoće?

 

Odgovor

Najbolje je spaliti taj papir i ono što je na njemu napisano. Potpuno je ispravno Vaše vjerovanje da Vam niko ne može nauditi bez Allahove odredbe i dozvole i zato se samo na Njega oslonite i od Njega pomoć tražite. Ko vjeruje u te zapise, on će psihički biti u zavisnosti od njih. Stoga smatramo da ne biste trebali vezati vrijeme ozdravljenja Vaše sestre s vremenom nastanka neke Vaše bolesti. To može biti neka koincidencija ili iskušenje. Ne dozvolite da vam te stvari poremete porodične odnose i slogu.

Ajet o vjenčanom daru

Pitanje

Esselamu alejkum!
Molim vas ako možete da mi pojasnite malo preciznije šta znače vjenčani darovi koji se spominju u suri En - Nisa, jer kako sam ja razumio, kad čovjek svojoj budućoj supruzi pokloni vjenčani dar već tada ima prava prema njoj kao i kad se vjenčaju to jest kada stupe u brak. Da li je to baš tako?Šta se time tačno hoće reći?
Da li se pod "vjenčani dar" mogu shvatiti "zaruke" odnosno poklon koji po našoj bosanskoj tradiciji većinom se daje prije braka kada se dvoje već odluče na brak samo što još iz određenih uvjeta ne stupe u njega?

 

Odgovor

Pod pojmom "vjenčani dar" koji se spominje u suri "En-Nisa'" ne misli se na zaruku, već na vjenčani dar koji se ugovara prilikom sklapanja braka. Samo davanje dara, tj. zaruka ne proizvodi pravne posljedice, tj. zaručnik nema nikakvog prava prema zaručnici osim prednosti u odnosu na druge kandidate da zaključi bračni ugovor, ili eventualno odustane od zaruke. Osoba koja nije dovoljno fikhski obrazovana i osposobljena za proučavanje šerijatskih propisa nije u stanju samostalno izvoditi propise na osnovu normativnih ajeta ili hadisa.

Oročavanje ušteđenog novca

Pitanje

Esselamu alejkum!
Molim Vas da mi odgovorite na slijedeće pitanje.
Vremenom sam uštedio nešto novca koji je pohranjen na računu u jednoj komercijalnoj banci. Prije izvjesnog vremena iz banke su me pozvali i s obzirom da taj novac duže vremena stoji na računu ponudili da ga oročim, kako bih za isti dobio kamatu. Znajući da su kamate u islamu zabranjene, ipak sam odlučio da taj novac oročim sa čistim nijetom  da čim istekne oročeni period podignem kamatu i udijelim je kao sadaku, smatrajući to ispravnim. Ipak sada neki prijatelji mi sugerišu da je to pogrešno i da trebam raskinuti ovaj ugovor sa bankom.
Napominjem da na novac u banci uredno dajem zekjat.
Želio bi da čujem od Vas da li sam ispravno postupio ili ne.

 

Odgovor

Štednja u komercijalnim bankama koje posluju na kamatnoj osnovi predstavlja jedan vid saradnje u onome što je zabranjeno (kamatno poslovanje), osim ako nema drugog mjesta za čuvanje novca, ali bez oročavanja, jer bi se tada oročeni novac koristio za kamatne zajmove. Ako već morate štedjeti novac u banci, zašto ga ne deponovati u BBI banci koja tvrdi da posluje na šerijatski dozvoljen način, uz kontrolu i odgovornost vlastitog šerijatskog odbora?

Hatma umrlom

Pitanje

Poštovani,
Molim Vas da mi pomognete u dilemi. Radi se o sljedećem. Prije nepunih šest mjeseci na ahiret je preselila moja nena rahmetli. Pravila sam joj tevhid za sedmicu i četeresnicu, a sad se dvoumim da li za šest mjeseci da dam da joj se prouči hatma? Nažalost, ja sama ne znam proučiti hatmu tako da bih morala to tražiti od imama. Da li je sevapnije to ili tevhid za dušu moje nene rahmetli? Napominjem da me je moja nena odhranila, dugujem joj puno toga, pružila mi je sve što je mogla a najviše ljubavi i topline. Ja proučim Fatihu i molim dragog Allaha dž.š. da pokloni mojoj neni rahmetli Džennet, obilazim mezar, i mislim na moju nenu s toplinom u srcu ali i s bolom jer mi užasno nedostaje.

Nadam se da ne griješim, pri tome mislim na sve ovo što sam napisala, jer sve ovo mislim samo želeći da učinim dobro.

Puno Vam hvala na vremenu koje ste izdvojili za ovo moje malo poduže pitanje. 

 

Odgovor

U jednome hadisu Muhammed a.s. je rekao: "Kada čovjek umre prestaju njegova djela osim u tri slučaja: dobrog djela trajnog karaktera (vakuf), nauke od koje ljudi imaju koristi i nakon njegove smrti, te čestitog djeteta koje uči dovu za njega." Budući da učite dove za Vašu rahmetli nenu, na nju se, ako Bog da, odnosi treći spomenuti slučaj u hadisu, ukoliko ne spada u neku od drugih kategorija. Ako želite darovati još koji sevap za dušu rahmetli nene, preporučujemo Vam da darujete novčani prilog za izgradnju džamije ili nekog drugog hajrata, za stipendiranje siromašnog učenika i sl. ne vezujući to za bilo koji datum (šest mjeseci od smrti i sl.). Neka Uzvišeni ukabuli Vaše dove i dobra djela!

Naplaćivanje usluga od strane imama

Pitanje

Esselamu alejkum!
Kažu čovjek uči dok je živ i opet završi kao neznalica. Sa ovim sam potpuno saglasan. Skoro svakog dana  nešto novo saznam o islamu. Na sva usta se govori ne smije se plaćati hodžama ili nekom drugom učaču da za nekoga prouči njegovim najbližijim koji su preselili na ahiret. Ono što sam svojim očima vidio u džamiji u Đulićima/zvornički Medžlis, neka ostane poznato redakciji, prvo nisam htio vjerovati a nikom ni pričati. Prije 20-tak dana to isto je rekao i jedan efendija na džuma namazu u Linzu. Naime, u pomenutoj džamiji na ulaznim vratima u prostoriju gdje se klanja nalazi se cjenovnik usluga koje čini tamošnji imam. Napamet ne znam pojedinačno ali cijene se kreću od 30 KM do 120-150 KM: hatma, tevhid, semica, četeresnica itd. U ovom džematu članarina je 40 KM za 2009; prostiru se sergije, ljudi daju dobrovoljne priloge. Kako se finansira džemat to zna samo  nekolicina ljudi, nema transparentnosti. Mene kao običnog građanina ovo iritira toliko da se pitam kuda ide islam sa ovakvim imamima tj. džematskim odborima ili je to sve od IZ BIH jednostavno: ŠTA SE POSTIŽE SA KOMERCIJALIZACIJOM VJERE?

 

Odgovor

Džemat na koji ukazujete u svom pitanju vjerovatno nije jedini koji se može «pohvaliti» tako uređenom i u džamiji istaknutom cjenovniku vjerskih usluga imama tako da svakog klanjača i posjetioca džamije transparentno bode u oči. 

Cijenimo da je isticanje cjenovnika usluga koje pruža imam (hatma, Jasin, tevhid, mevlud i sl.) u džamiji, odnosno prostoru predviđenom za klanjanje, neprimjereno i asocira na komercijalizaciju vjere te da predstavlja kršenje zabrane trgovanja u džamiji na koju se ukazuje u jednom Poslanikovom a.s. hadisu. Isticanje cijene usluge ukazuje na njenu komercijalnu stranu. Oni koji zahtijevaju od imama spomenute usluge, mogu se informirati o uobičajenim hedijama za te i slične usluge kod imama ili džematskog odbora. Cjenovnik niukojem slučaju ne treba isticati u džamiji/mesdžidu, odnosno prostoru predviđenom za klanjanje. Kada je riječ o transparentnosti finansiranja rada džemata, to umnogome zavisi i od samih džematlija, odnosno njihovog učešća u radu Skupštine džemata kada se podnosi godišnji izvještaj o radu. Mnoge džematlije ne učestvuju u radu Skupštine džemata, niti ih interesiraju aktivnosti džemata, a prigovaraju na (ne)transparentnosti rada džematskog odbora očekujući da neko njima lično podnese izvještaj o radu, što svakako nije uredu. Sve džematlije su dužne i imaju pravo da prate rad džemata i učestvuju u radu Skupštine džemata i daju vlastiti doprinos poboljšanju kvaliteta i kvantiteta njegovog rada i aktivnosti.

Paketići za djecu

Pitanje

Eselamu alejkum!
Da li se na najvšem nivou Islamske zajednice može uticati da u paketćima za djecu prigodom Bajrama i svršetka mektebske nastave budu halal certificirani proizvodi a ne proizvodi sumljivog sastava i kvaliteta, što je po mom zapažanju dosadašnja praksa, a korist od ovog bi bila višestruka?

 

Odgovor

Vaš prijedlog je dobar i plemenit, podržavamo ga i predlažemo odgovornima u džematu da ga primijene koliko su u stanju. Ne znamo da li bi direktiva Rijaseta u tom smislu bila neophodna i da li bi bila primjenjiva.

Plaćanje članarine

Pitanje

Selamun alejkum!
Zanima me pošto plaćam članarinu u Bosni, a u Sloveniji ne, da li mogu da koristim uslugu imama u Sloveniji?

 

Odgovor

Ukoliko živite u Sloveniji, trebali biste biti član i tamošnjega džemata, jer kada bi svi plaćali članarinu samo u Bosni, a ne i u dijaspori, ko bi onda izdržavao džemate u dijaspori? Oni bi se ugasili, a onda ne bi imali od koga tražiti tu vrstu usluge uopće. Svaki džemat ima svoja pravila u vezi s članarinom i ona još uvijek nije jedinstveno riješena na nivou Islamske zajednice u BiH. Možda će se i to nekada rješiti.