A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Toleriranje novotarija

Pitanje

Esselamu alejkum!       

Zašto vi kao Islamska zajednica koju financira narod BiH dozvoljavate novotarije u vjeri kao npr. imam jednog džemata ili imami više džemata određuju cijene za učenje salavata, klanjanje dženaze, nametanje narodu da treba da se prave mevludi kako bi mogli profitirati, jer i to se dobro naplaćuje, učenje hatme i Jasina uz određenu cijenu i oni ne idu ispod svoje cijene, je li to normalno da jedna dženaza košta oko 1000 km, iako se redovno plaćaju sve obaveze hodžarina itd. Ja mislim da je to haram i da su mnogi hafizi i imami ogrezli u tome a da Islamska zajednica to ravnodušno posmatra. Neka nam se Allah smiluje.

 

Odgovor

Nije istina da imami nameću džematlijama učenje mevluda, Jasina, hatmi, da bi im naplaćivali te usluge, već je situacija obrnuta, tj. džematlije zahtijevaju od imama te usluge i ako bi odbio da im udovolji zahtjevu, vjerovatno bi morao napustiti dotični džemat. Fiksiranje cijena za te usluge smatramo pogrešnom praksom, a ako neko da hediju imamu, to je dozvoljeno. Ono što želimo reći jeste da Vama ili bilo kome drugom niko ne može nametnuti učenje mevluda, Jasina, hatme ili bilo čega drugog bilo kojim povodom ako to ne želite. Sve je to dobrovoljno i ne može biti nametnuto nikome. Kada je riječ o dženazi, ona podrazumijeva troškove različite naravi i sama članarina, koja je manje više niska, ne može podmiriti sve troškove dženaze i ukopa. Nigdje na svijetu nema besplatnih dženaza ili sahrana, osim ako neko donira sredstva za njih. Pošto biste Vi nekog mejjita (umrlu osobu) koja Vam nije u rodu ogasulili (okupali) ili mu kabur iskopali?

Fraza Bašin sag olsun

Pitanje

Možete li mi reći koje je tačno značenje riječi BAŠIN  SAG OLSUN, na netu sam naišao na 10-tak interpretacija?

 

Odgovor

Konsultirali smo poznavaoca turskog jezika koji nam je rekao da ta izreka, kojom se izražava saučešće porodici umrloga, znači: Neka ti je živa glava!

Propisi prije Muhammeda a.s.

Pitanje

Selamun alejkum!

Hvala na odgovorima posebno na onim što se tiče prektičnog obavljanja namaza jer ću sada sa manje sumnje u ispravnost namaza obavljati isti. Ipak, ako mogu još bi nešto pitao.
Kad kažete da su se kod poslanika prije Muhammeda alejhiselama predavanja o normativnim dijelovima vjere razlikovala, na šta tačno mislite? Da li je prije Muhammeda alejhiselama postojala obaveza posta, 5 namaza itd?

 

Odgovor

Kada je riječ o različitosti šerijata Božijih poslanika, to je općepoznata činjenica na koju ukazuje i Kur'an u 48. ajetu iz sure El-Maida: "...svima vama smo zakon i pravac propisali..." Post je bio propisan i ranijim poslanicima i narodima, ali nam način i detalji toga posta nisu poznati. Znamo na osnovu hadisa o propisivanju namaza u Noći Miradža da se broj rekjata razlikovao u odnosu na ranije Poslanike. Kur'an jasno govori da je loj bio zabranjen Jevrejima, ali je kasnije dozvoljen muslimanima. Sasvim je sigurno da se neki propisi o braku koji su važili za vrijeme Adema a.s. i prvih ljudi razlikuju u odnosu na propise u našem šerijatu. Kur'an jasno govori da je Isa a.s. došao s određenim ublažavanjem propisa u odnosu na propise koji su objavljeni Musau a.s.

Liječenje sihira

Pitanje

Selamun alejkum!

Ne bih želio da vam budem dosadan, kažete mi u vašem odgovoru da bih trebalo razgovarati sa nekim ko zna da liječi Kur`anom. Da li bi ste mi vi mogli da preporučite nekoga?

Unaprijed vam se zahvaljujem.

 

Odgovor

Budući da se Islamska zajednica institucionalno ne bavi spomenutim pitanjem, te da nema službeno određeno lice koje se bavi tim oblikom liječenja, ne možemo Vam nikoga posebno preporučiti niti za nekoga garantovati da liječi u skladu s islamskim propisima.

Ekonomsko-privredni subjekt u IZ

Pitanje

Poštovani,
Interesuje me da li Islamska zajednica u BiH može djelovati kao ekonomski subjekt. Odnosno, da li joj je, kao takvoj dozvoljeno obavljanje radnji na polju ekonomije koje mogu rezultirati profitom? Ovo pitam zbog toga što vjerujem da se, pogotovo u ovim teškim vremenima, Islamska zajednica BiH mora uključiti i u riješavanje socijalnih i ekonomskih problema u zemlji. Prema tome, bilo bi dobro, po mom mišljenju, kada bi se u okviru IZ BiH pokrenuli razni ekonomski razvojni programi, koji bi pomogli u prevladavanju nezaposlenosti, održivom povratku, a samim time ono najvažnije, vraćanje ljudima njihovog dostojanstva. Pod ovim podrazumijevam da se IZ postavi kao jedan vid investicione "korporacije", koja će pomoći ovom narodu, onako kako je to sada najpotrebnije. Svi novonastali program da budu u vlasništvu IZ, a profit koji se njima ostvari da ide u nove investicione projekte, ili u fondove tipa Merhamet i sl. Znači, da ponovim još jednom, interesuje me da li postoji nešto ovakvo, i ako ne, da li je moguće da se počne raditi na ovakav način?

 

Odgovor

U principu, vjerske zajednice nisu ekonomsko-privredni subjekti čiji je primarni cilj ostvarenje profita. To ne znači da ne mogu osnivati neke firme kao zasebne pravne subjekte. Vaše ideje su zanimljive, niste prvi koji predlaže slične mjere i aktivnosti, ali Islamska zajednica očito nema realnih mogućnosti da ih realizira. Pri Saboru IZ postoji Komisija za ekonomska i vakufska pitanja, pa Vaše ideje možete proslijediti toj Komisiji na razmatranje.

Neklanjač u džematskom odboru

Pitanje

Esselamu alejkum!

Može li osoba koja je član u džematu a ne obavlja namaz obnašati kakvu funkciju u džematu npr. biti član odbora ili biračke komisije ili bilo kakvu funkciju obavljati, kakav je stav šerijeta po tome.

 

Odgovor

Postoje definirani uvjeti za članstvo u bilo kojem organu IZ. Ako neka osoba ispunjava te uvjete može biti član odnosnog organa. Podrazumijeva se da musliman, a pogotovo član nekog tijela ili organa IZ klanja. Zato se taj uvjet ne spominje posebno. Oni koji biraju članove džematskog odbora trebaju voditi računa o moralnom kredibilitetu kandidata, ali i o njegovoj spremnosti da da doprinos radu i aktivnostima džemata. Nerijetko se dešava da oni koji redovno klanjaju sve namaze ne daju adekvatan doprinos radu džemata ili ga ne pomažu materijalno i finansijski, a na drugoj strani ima onih koji nisu redovno u džamiji daju značajnu pomoć radu džemata. I o tome treba voditi računa.

Držanje psa vodiča u kući

Pitanje

Esselamu  alejkum!

Vjernik sam i poznat mi je hadis pejgambera Muhammeda a.s. o držanju psa u kući i isticanja slika. Također mi je poznato da se može pas držati radi lova ili ako se ne varam  nekih drugih potreba, ali ne u kući. U mom slučaju se radi sljedeće:
Oslijepio sam i imam porodicu. Puno se krećem sam, tako da često sinovi ili žena nisu u stanju da me prate gdje ja sve želim. U par slučajeva sam ostao u možda dvije sekunde u životu, Allah me sačuvao. Padao sam i sa visina i u kanale. Desi se. Živim na zapadu gdje se pas ne drži izvan kuće osim onih možda koji imaju vlastite farme. Nudi mi se školovan (dresiran) pas kao vodič. Školovan isključivo da služi kao pas vodič slijepoj i slabovidnoj osobi. Ako bi se primio toga morao bi da ga držim u vlastitoj kući uz nekakvu obavezu. Vjerovatno bi pas imao svoj kutak odnosno mjesto. Vjerujte da mi se baš ne sviđa ovo ali je nekakva nužda. No, bez obzira na nuždu, želio bih vaš stav na osnovu svega ovoga. Da li ima ikakva uporišta u šerijatu da bi mogao držati psa u kući. Napomena da nema govora da se drži izvan kuće ili stana a pogotovo ovakvi školovani vodiči. Država izdvaja godišnje po 6 hiljada eura za njihovo školovanje, liječenje i ishranu itd.
Allah vam podario svako dobro. Amin!

 

Odgovor

Nema nikakve šerijatske smetnje da u situaciji u kojoj se nalazite držite psa vodiča u kući. Ta situacija se tretira kao stanje nužnosti ili potrebe u kojoj je dozvoljeno i ono što je inače zabranjeno, u granicama potrebe i mogućnosti. Budući da nema mogućnosti da ga držite van stana, odnosno kuće, onda Vam ne preostaje druga mogućnost nego da ga držite u kući na određenom mjestu. Vaša situacija opravdava takav postupak. Ne trebate se ustručavati da tako postupite, jer postupate u nuždi, a nužda zakon mijenja. Šerijatsko uporište za takvo postupanje je potreba za psom vodičem i nemogućnost da se toj potrebi odgovori osim držanjem psa u kući. Neka Vam Uzvišeni Allah pomogne u nošenju s tom situacijom.

Definicija šehida

Pitanje

Esselamu alejkum!

Da li mi možete dati tačnu definiciju ko je jedan šehid? Ili koga podrazumijevamo da je šehid?

Unaprijed vam hvala!

 

Odgovor

U poznatom hanefijskom djelu "Multeqal-ebhur" Ibrahima Halebija, str. 237. šehid se definira kao "osoba koju su ubili neprijatelji, nasilnik ili razbojnik, ili onaj ko bude nađen na poprištu borbe, a na njemu tragovi ranjavanja, ili ko bude (namjerno) ubijen od strane (drugog) muslimana...".

Značenje riječi hizb

Pitanje

Možete li mi pojasniti značenje pojma "hizb". Nailazim na tu riječ na stranicama Kur'ana a ne znam ništa o njoj. Čitala sam da je Muhammed s.a.v.s. učio pojedine hizbove. Da li su to neki odlomci iz Kur ana?

 

Odgovor

Hizb uglavnom označava pola džuza u Kur'anu, uvažavajući značenjsku cjelinu. Svaki džuz ima dva hizba.

Elekronski zapisi Kur’ana

Pitanje

Esselamu alejkum!

Želim da postavim pitanje o tome kakav bi trebao biti naš stav i postupanje prema elektronski pohranjenim ajetima, imenu Allah, ilahijama i sl., što se sve često nalazi snimljeno na mobilnim i sličnim aparatima u raznim oblicima elektronskih zapisa. Ovo mi je palo na pamet obzirom da sam osjetio nelagodu kada sam ušao u wc sa mobilnim telefonom na kojem imam sličicu sa imenom Allah, a svakako se dešava da muslimani posjećuju wc ili kupatila sa mobilnim aparatima, te uglavnom nismo svjesni da na istim možda držimo i zapise koji po redovnom toku stvari ne bi smjeli biti unošeni na ta mjesta. Inače, kako bi trebali generalno tretirati elektronske zapise ove vrste i ophoditi se prema njima, obzirom da isti dolaze na najrazličitijim medijima, od CD-a, pa na dalje? Molim vaše mišljenje.

 

Odgovor

Cijenimo da elektronski zapisi nisu isto što i pisani zapisi na papiru, pa se na njih ne odnose propisi koji se odnose na ono što je zapisano na papiru i sl. materijalima. No, u svakom slučaju sigurnije je i bolje ne pohranjivati u mobitele zapise i slike koje se ne mogu unositi u za njih nedostojne prostore. Pojedinci programiraju u mobitele ezan ili Bismillu, tako da se prilikom poziva aktiviraju. Zamislite da se u WC-u preko mobitela začuje učenje ezana ili Bismille. To je neprimjereno korištenje ezana i Bismille.