A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Način pokrivanja

Pitanje:

Selam alejkum!
Ja imam pitanje koje se odnosi na nošenje hidžaba.  Vi ste pisali na tu temu već mnogo puta, veoma informativno, ali se ja sa svojim slučajem nisam mogla identikovati ni sa jednim odgovorom.
Ja živim i radim u Americi. Radim u fabrici kao mašinski inžinjer. Profesionalno oblačenje je obavezno. Nosim hidzab četiri godine, ali se pokrivam tako da mi se vidi vrat. Da li je moj način nošenja hidžaba ispravan? Ja nailazim na skepticizam u sredini u kojoj živim većinom od osoba koje ne nose hidžab i kažu da ako ga već nosim da ga trebam nositi pravilno.  Moj način oblačenja bi najbolje mogao biti uporeden sa stilom oblačenja Arduane sa TV Hayat.

Da li postoji "sredina" kada se radi o nošenju hidžaba?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Hidžab u punom značenju te riječi podrazumijeva pokrivanje svih dijelova ženskog tijela osim lica i šaka,  što uključuje i pokrivanje vrata. Što se više pokrije avret dijelova tijela, to je bolje, pa prema tome nisu u pravu otkrivene žene koje Vam prigovaraju zbog nepotpunog hidžaba, jer Vi pokrivate veći dio avreta nego one, makar to bio nepotpun hidžab. Smatramo da je Vaša praksa, uz nedostatak otkrivanja vrata (što svakako šerijatski nije dozvoljeno), bolja od prakse onih žena koje otkrivaju znatno veći dio svoga tijela. Neka Vam je Uzvišeni na pomoći u očuvanju i primjeni islamskih propisa koliko to okolnosti omogućuju.   

 

Dozvoljenost fotografisanja

Pitanje:

Je li dozvoljeno slikati kamerom, fotoaparatom i sl. jer sam naišao na hadis kojeg prenosi  Aiša, r.a, i glasi: "Ušao mi je Resulullah, s.a.v.s, u kuću, a u kući je bila šarena zavjesa oslikana likovima, pa kad ju je vidio zacrvenio se u licu, strgnuo je i pocijepao."  A Aiša je nastavila: „A potom je Resulullah, s.a.v.s,  rekao: `Najžešće će na Sudnjem danu biti kažnjeni ljudi koji slikaju ovakve likove.´" (Muttefekun alejh)

Znam da tada nije bilo ovakve tehnologije kao danas.

 

Odgovor:

Nema smetnje slikati kamerom i fotografskim aparatom ono što je inače dozvoljeno slikati. Taj način slikanja nije obuhvaćen spomenutom zabranom koja se navodi u hadisu,  jer nije ni postojao u vrijeme Poslanika a.s. Kasnija upotreba istog termina za ovu vrstu slikanja ne čini ga automatski obuhvaćenim izvornim terminom putem analogije. Ovdje je riječ o analogiji uz znatnu razliku.

 

Pohađanje nastave u neislamskoj obrazovnoj instituciji

Pitanje:

Pohađam Katolički školski Centar - je li dozvoljeno to za muslimana a tu sam samo radi znanja koje ću steći?

 

Odgovor:

Sam naziv škole, makar i u simboličkoj ravni, a vjerovatno i u praktičnoj, određuje njen karakter te stoga smatramo da ta škola sigurno nije najbolji ambijent u kojemu bi musliman trebao sticati znanje. Također, pretpostavljamo da se nastava odvija u okrilju katoličkih simbola i pod nadzorom svećenika. Međutim, kada ste se već upisali u tu školu, nema smetnje da je završite s namjerom sticanja općeg znanja, nakon koje ćete, ako Bog da, upisati neki od fakulteta. Učite i vladajte se dobro i trudite se da što više znanja steknete.

Način uzimanja gusula

Pitanje:

Možete li mi objasniti postupak uzimanja gusula jer sam na nekoliko mjesta naišao na različita objašnjenja - prije sam uzimao po objašnjenju iz Ilmihala i da li je to ispravno (3 puta oprati šake, 3 puta isprati grlo i okupati se)?

 

Odgovor:

Način uzimanja gusula koji je opisan u Ilmihalu, onako kako ste naveli u Vašem pitanju,  je ispravan. Prije gusula lijepo je uzeti abdest kako bi se prvo oprali oni organi koji se peru prilikom abdesta.

Lista halal certificirane hrane

Pitanje:

Eselamu alejkum!

Ja pišem iz Makedonije i interesuje me da li Rijaset IZ Bosne i Hercegovine ima objavljen neki dokument, ako mogu tako da se izrazim, ili nešto slično tome, o halal hrani, tačnije listu zabranjenih emulgatora?

 

Odgovor:

Eselamu alejkum!
Poštovani,
Predlažemo Vam da u vezi navedenoga konsultirate Agenciju za halal certificiranje Rijaseta IZ na sljedećoj web adresi: www.halal.ba.

Klanjanje Jacije-namaza u ljetnom periodu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Javljam vam se iz Beča, glavnog grada Austrije, gdje trenutno mijenjam imama u džematu Bosna a koji se trenutno nalazi na svom godisnjem odmoru u Bosni. Džematlije u ovom džematu su dugi niz prethodnih godina zajedno sa ovim imamom isključivo samo u ljetnom periodu, jaciju namaz klanjali uvijek 1 sat i 30 minuta poslije Akšam-namaza. Razlog toga je kako su naveli njihov sutrašnji rani odlazak na posao u ovoj zemlji (ne baš svih džematlija).
Nama je poznat isto tako Vaš odgovor, koji stoji na stranici Rijaseta a vezano za pitanje "Travničke jacije" i fetve koja nije zabilježena pisanom već prenesenom riječi od rahmetli Korkuta, koju je on izdao za ono vrijeme u kojem je živio.
Nas konkretno zanima, a i mene posebno kao imama i najodgovornije osobe  ispred džemata koji predvodim, da nam u skladu sa šerijatskim propisima odgovorite, da li je klanjanje Jacije-namaza u ljetnom periodu, u ovim našim krajevima i zbog onoga što su džematlije ovog džemata navele kao razlog - rano ustajanje i odlazak na posao, dozvoljeno obaviti  1 sat i 30 minuta poslije Akšam-namaza?

Napominjem Vas, da ostali bošnjački džemati u Austriji koji su geografski mnogo udaljeniji od Beča prema zapada, po pitanju klanjanja jacije namaza u ljetno vrijeme, da se oni tokom čitave godine drže takvimske vaktije koju je izdao Rijaset.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko je u vašem džematu klanjanje tzv. travničke jacije, tj. sat i po po akšamu, već uobičajeno dugi niz godina u ljetnom periodu, smatramo da možete nastaviti s tom praksom na temelju procjene da je u to vrijeme već nastupilo jacijsko vrijeme, a koju je izvršio travnički muftija. Prema tome, u to vrijeme obavljena jacija bit će ispravna. Oni koji postupaju po takvimu, postupaju po predostrožnijem mišljenju, kada je nastup jacijskog vremena sigurniji. Travnička jacija olakšava, a po takvimu je sigurnije. Odaberite od tog dvoga šta želite. Predlažemo vam da u vezi konkretizacije namaskih vremena kontaktirate muvekkita prof. Sušića koji je odgovoran za pravljenje takvima Rijaseta IZ. Predlažemo vam, također, da se potrudite i usaglasite namaska vremena na nivou cijele Austrije. Mahsuz selam Vama i džematlijama Džemata Bosna i neka vam je Uzvišeni na pomoći da očuvate jedinstvo IZ.

Blagodat vode

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Zamolio bih vas za mišljenje po pitanju javnih česmi, da li takve česme ostvaruju svrhu hajrata ako se dnevno u prosjeku sa jedne takve česme prospe preko 4000 litara vode? Zamolio bih vas da apelujete kod svakog čovjeka koji može da promjeni takvo stanje na bolje postavljanjem slavina (ventila) na javne česme. Hvala vam!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pridružujemo se Vašem apelu za racionalnijim i odgovornijim korištenjem velike Božije blagodati i vašnog prirodnog resursa vode o kojoj Kur'an veoma mnogo govori. Grijeh je nemarno se odnositi prema ovoj blagodati. Na svim javnim česmama koje su priključene na vodovodne mreže treba staviti slavine kako voda ne bi beskorisno otjecala u kanalizaciju. Međutim, neke javne česme dobijaju vodu direktno sa izvora, pa ako ne bi oticala preko česme, oticala bi potokom, gdje se veoma brzo zagadi. Stavljanje slavina na takve česme ne bi mnogo koristilo osim ako bi se višak vode sa tih izvora koristio na racionalan način. Također, mnoge uštede vode bi se dobile smanjenjem upotrebe hidromasažnih kada i kupatila koja troše ogromne količine vode. Ima i drugih načina uštede o kojima bi svaki čovjek trebao voditi računa. Zahvaljujemo Vam se na Vašoj brizi i nadamo se da će Vaš, a i naš apel biti od koristi. U svakom slučaju, makar smo dio svoje obaveze izvršili.

 

Učenje nijjeta za Dženazu-namaz naglas

Pitanje:

Više puta sam postavio pitanje koje je vezano za postupak nijjeta dženaze namaza naglas od strane jednog od prisutnih imama koji ne imami dženazu namaz već se pojavljuje u ulozi mujezina. Ovaj običaj je uveden na medžlisu Živinice a nisam imao prilike čuti nijjet dženaze namaza u Tuzli i drugim gradskim sredinama.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Izgovor nijjeta za dženazu ili bilo koji drugi namaz nije neophodan, ali ako se učini, po našem mezhebu, to ne smeta.

Dvoumljenje oko ispravnosti namaza

Pitanje:

Selam!

Skoro svaki namaz koji klanjam desi mi se da npr. na trećem rekatu nisam siguran da li sam proučio suru na drugom ili na prvom rekatu poslije Fatihe. Da li svaki put da uradim sehvi sedždu ili s obzirom da mi je to učestala sumnja, da jednostavno pređem preko toga ne osvrčući se na sumnju? Ili da obnovim cijeli namaz, što često radim, iako ne znam je li to ispravno? Kako su uopće radi sehvi sedžda? Neki kažu da se selam prvo preda na desnu a neki na lijevu stranu prije nego se napravi sedžda?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko se sumnje u namazu javljaju učestalo treba ih ignorisati i postupati prema pretežnom mišljenju. Ako nema pretežnog mišljenja, onda treba postupiti kao da se rekjat ispravno klanjao. Ako se sumnja u obavljanje namaskog vadžiba javlja rijetko, treba učiniti sehvi-sedždu. Sehvi-sedžda se u našem mezhebu obavlja nakon predaje selama na desnu stranu, a sastoji se od dvije sedžde, nakon kojih se uči Ettehijjatu, salavati i preda selam na obje strane.