A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Nagrade za obavljeni namaz u Ramazanu

Pitanje:

Moje pitanje se odnosi na razumijevanje ovog hadisa:
"Onaj ko se u tom mjesecu približi Allahu činjenjem dobrog djela, makar bilo i neznatno, bit će nagrađen kao da je učinio farz u neko drugo vrijeme! A ko učini farz, bit će nagrađen kao da je učinio sedamdeset farzova kad nije ramazan!"
Naime, slušao sam hutbu na kojoj je efendija citirao ovaj hadis i protumačio ga na način "...svi smo mi nekad propustili neki namaz. Ako budemo klanjali sabah za vrijeme mjeseca ramazana, Allah dž.š. će nam upisati 70 sabaha!". Po logici ovog efendije ukoliko ja klanjam farze u jednom danu Ramazana, mogu se usput odužiti za propuštenih 345 farzova van ramazana!(70x5-5) Smatram da je ovo pogrešno tumačenje i razumijevanje hadisa i tražim pojašnjenje.
Ukoliko je tačno, onda ću se potruditi da klanjam sve farzove u ramazanu, i da odmaram do narednog, jer ću na računu imati 70 puta više od mjesečnih potreba!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Vjerovatno ni spomenuti imam u svom komentaru citiranog hadisa (kojeg je prenio Selman r.a., a zabilježio Ibn Huzejma u svom Sahihu) nije ciljao na značenje koje ste Vi u svom tumačenju naveli, a koje je sasvim pogrešno. Naime, to što se za djela (posebno farzove) u nekom vremenu ili nekim okolnostima obećava veća nagrada ne znači da je osoba oslobođena tih obavea u drugim vremenima, posebno kada je riječ o namazima. Da bi osoba zaslužila nagradu (sevap) za svoje djelo, ono mora biti primljeno kod Boga, a ko to može garantovati da će naši namazi, post i ostala dobra djela biti primljeni. Ocjenu tih djela daje Uzvišeni Bog, a mi se samo možemo nadati da će biti primljena. Kada bi se neko oslanjao na svoje namaze tokom ramazana, a poslije ramazana ih propuštao klanjati, to bi bio dosta pouzdan znak da njegovi namazi tokom ramazana nisu bili primljeni kod Boga, jer je alamet primljenih djela kontinuitet u njihovom činjenju. Ima postača, kaže Poslanik a.s. u jednom hadisu, koji od svog posta imaju samo glad i žeđ. Takav slučaj može biti i s namazima i drugim dobrim djelima ukoliko se ne čine iskreno, skrušeno, s dubokom nadom i dovom da budu primljeni. Da li ova svojstva postoje ako osoba poslije ramazana okrene leđa namazima i drugim dobrim djelima?! Dakle, da zaklječimo: uvećana nagrada za dobra djela učinjena tokom ramazana jeste znak Allahove posebne milosti koju prosipa na vjernike u ovom blagoslovljenom mjesecu, te je treba shvatiti kao dodatni impuls i podsticaj za povećani angažman u Šehri-ramazanu, a nikako kao dio proste matematičke računice prema kojoj ta djela mogu zamijeniti propuštene farzove mimo ramazana. Isti je slučaj i s obećanom nagradom za dobro djelo učinjeno u Lejletul-kadru ili u nekom drugom posebnom vremenskom ili prostornom ambijentu.

Dijabetes i post

Pitanja:

Selam alejkum!

Moja majka je od nedavno diagnosticirani diabetičar što zahtjeva korištenje inzulina svaki dan. Na savjet i instrukcije doktora insulin treba uzimati svako jutro. Moja pitanja su:

1. Da li je dozvoljeno postaču primate insulin inekcije (ubadanjem igle u nogu) dok posti?

2. U toku dana dok osoba posti može naglo doći, zbog primljenog insulina, do opadanja sečera u krvi te je osoba nemoćna. U tim situacijama doktor preporučuje da se popije malo soka koji sadrži veću koncentraciju šečera ili da se pojede nešto slatko. Ako bi postač došao u takvu situaciju tj. prekinuo post na ovaj način, koje su to kompenzacije (kefareti) koji bi zadovoljili da se post upotpuni?

3. Ako se nije u stanju postit zbog navedenih razloga ili je osoba u strahu: "Šta ako mi opadne šečer dok sam na ulici, vozim itd...'' Da li bi bilo ispravno unaprijed (na samom početku ramazana) odmah organizovati određeni kefaret za cijeli Ramazan?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Inzulinska injekcija u nogu, mišić i sl, ne kvari post, jer ne predstavlja unos hrane, pića i lijekova kroz prirodne otvore kroz koje dospijevaju u želudac.

2. Ukoliko dođe do pogoršanja zdravstvene situacije tokom posta, bolesnik će prekinuti post i napostiti taj dan.

3. Ne treba unaprijed davati fidju (otkupninu), već nakon što osoba ne mogne postiti ili napostiti propuštene dane zbog trajne, neizlječive bolesti. Tek tada se daje fidja (otkupnina) koja iznosi vrijednost jednodnevne ishrane siromaha. Za svaki dan posta treba nahraniti po jednog siromaha (oko deset KM po danu). Ako je obveznik siromašan i nema mogućnosti dati fidju i ta obaveza otpada, jer Bog nikoga ne zadužuje mimo njegove moći i sposobnosti.

Nur dova

Pitanja:

Selam  alejkum!
Interesuje me stav Islamske zajednice u vezi Nur mubarek dove koju je neki čovek podavno dao mojoj porodici. Da li je ista validna?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum! Posve je očito da je uvodni dio navedene dove izmišljen, lažan, a i ono što se navodi u samoj dovi je konfuzno, nejasno i ne liči na Poslanikove a.s. dove. Prema tome, smatramo da se treba kloniti takve i njoj sličnih dova čiji su porijeklo i sadržaj sumnjivi.

Ukop u muslimansko mezarje

Pitanje:

Es-selamu alejkum!
Molimo Vas da nam odgovorite na sljedeća dva pitanja. Naime, izvršni odbor Medžlisa IZ-e Cazin je pripremio Odluku o korištenju i uređenju vakufskih mezarja na svome području, te se susreo sa dva specifična pitanja, a odnose se na ukop u muslimansko mezarje muslimanke koja se uda za nemuslimana, i nemuslimanke koja se uda za nemuslimana. Dakle, naša pitanja glase: Da li je dozvoljen ukop u muslimansko mezarje:
1.muslimanke koja se uda za nemuslimana (tj. da li je ona tim činom prestala biti muslimanka, te joj je kao takvoj zabranjen ukop u muslimansko mezarje), i
2.nemuslimanke koja je udana za muslimanom, koja prakticira islamske obrede, posjećuje džamiju, ponaša se kao muslimanka, ali zvanično (pred svjedocima i organima IZ-e) nije izjavila da prihvata Islam kao svoju vjeru (najčešće u takvim slučajevima kao dokaz imamo samo usmene tvrdnje članova njihovih užih porodica - supruga i djece), tj. da li je nužno da takva osoba i zvanično prihvati Islam?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poštovani,
Drago nam je da je Izvršni odbor Medžlisa IZ Cazin pristupio normativnom rješavanju pitanja uređenja i korištenja vakufskih mezarja na svom području putem donošenja odgovarajuće odluke ili pravilnika. Krajnje je vrijeme da se spomenuto pitanje uredi i reguliše u svim medžlisima IZ u BiH. U Vašem pismu ste postavili dva specifična pitanja s kojima ste se susreli prilikom pripreme za donošenje spomenute odluke.Evo odgovora na vaša pitanja:
1. Sami čin udaje muslimanke za nemuslimana, iako je strogo zabranjen (haram), ne izvodi iz vjere ukoliko nije popraćen vjerovanjem da joj je to dozvoljeno. Prema tome, ona se smatra velikom grješnicom, ali ne i nevjernicom, te će se, shodno tome, ukopati u muslimansko mezarje, ako izrazi želju za tim, odnosno ukoliko je bila član Islamske zajednice, kao i ostali muslimani.
2. Osoba koja prakticira islamske obrede, ide u džamiju i ponaša se kao musliman/ka smatra se muslimanom bez obzira što nije provela zvaničnu, javnu proceduru primanja islama. Islam se prima izgovorom šehadeta iz uvjerenja, a namaz sadrži izgovor šehadeta. Zvanična, javna procedura izgovora šehadeta pred imamom (u džematu) nije uvjet valjanosti prihvatanja islama, već samo njegova obznana. Stoga, bivša kršćanka (pripadnica ehli-kitaba) koja je udata za muslimana, koja prakticira islamske obrede, posjećuje džamije i ponaša se kao muslimanka, smatra se muslimankom i ukopat će se u muslimansko mezarje na njen zahtjev ili zahtjev njene djece i muža, uz klanjanje dženaze namaza i primjenu ostalih islamskih propisa vezanih za opremanje i ukop muslimana. Uz taj zahtjev, treba priložiti njeno pismeno priznanje da je primila islam ili izjavu dva svjedoka koji će potvrditi njeno primanje islama makar i samo putem prakticiranja islama. 

Omalovažavanje vjerske kvalifikacije grijeha

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam jedno pitanje koje me jako muči i ne da mi mira. U šerijatskoj sam vezi sa momkom. On jako vodi računa o tome da ne griješi, odnosno da ne griješimo oboje, međutim jednom prilikom mi je rekao: ''I ako te prevarim to je moj grijeh.'' Osjećala sam se jako povrijeđenom, i u tom trenutku mi je zasmetalo što posmatra sve na taj način, imala sam osjećaj kao da nije isključio mogućnost da bi to uradio, i da je htio reći da će mu Allah oprostiti ili neće, koga briga za mene. U tom momentu mi je sve zasmetalo, i njegova stalna priča o griješenju i naše suzdržavanje od istih, tako da sam u tom trenutku, da mi Allah oprosti, opsovala grijeh. Zanima me da li sam ja, time što sam opsovala grijeh, izašla iz vjere? Ako musliman na neki način izađe iz vjere, može li se on pokajati, i hoće li mu to pokajanje biti primljeno? Tako me strah, strah me da me Allah nakon ovoga ne upiše u nevjernike, i da me više nikada ne pogleda, da sam izgubljena. Ako možete da mi odgovorite na pitanje, Allah vas nagradio,očajna sam!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pretpostavljamo da ste spomenuti postupak učinili u afektu i da niste imali namjeru opsovati, odnosno omalovažiti vjersku kvalifikaciju grijeha. U svakom slučaju ponijeli ste se neprimjereno, kao što je bila neprimjerena opaska Vašega momka koja Vas je izbacila iz ravnoteže. Mislimo da Vaš postupak nema težinu postupaka koji izvode iz vjere, a to Vam i nije bila namjera. Potrebno je da se pokajete zbog počinjenog grijeha i čvrsto odlučite da to više nećete činiti. Allah prima iskreno pokajanje za svaki grijeh.

Kvalitet rada imama

Pitanje:

Selam alejkum!
Živim u Americi, i iskreno da vam kažem malo sam ljut na Islamsku zajednicu, a objasnit ću vam zašto. Jednostavno imami su postavljeni koji su se zatekli da tu rade kao imamr i rade šta god hoće da rade. U velikim gradovima, gdje je oko 40.000 bosanaca koji lutaju po kafanama, pitanje je da li će ili ne efendije doci na namaz. Na sabah recimo skoro pa nikako ne dolaze, nemaju nikavih programa da privuku omladinu a jednostavno su prihvatili posao, u smislu da im se plati i tako se shodno tome i ponašaju. Ljudi u odboru su u nemogućnosti bilo šta uraditi po tom pitanju jer se nemaju zaista kome obratiti. Moje pitanje je zašto Islamska zajednica ne nađe jednog pouzdanog efendiju koji će nadgledati konstatno ostale džemate. S tim da će imati pravo dati otkaz ili uposliti nekog drugog iskrenijeg i vrijednijeg efendiju. Vjerujte mi, vjernik sam i imam dosta prijatelja u drugim državama, koji hvale efendije, kao recimo u Phoenix gdje mu je uvijek puna džamija kao što je kod hfz. Bugarija, a ovi ostali, iako im gradovi imaju 4 puta više bosanaca, nemaju 5-6 redovnih koji dolaze na jaciju, jer jednostanvo niti su nasmijani niti su fini prema džematlijama i svađaju se. Čak imamo slučaj gdje je efendija skoro istjerao sve iskrene vjernike koji su dolazili prije, a doveo same vehabije sa bradama, gdje ih je uposlio u odbor i totalno su ugasili sve, konkretno to je u Čikagu. Niko apsolutno ne vodi računa o ovome niti koga interesuje šta se dešava u džematima. Ja vas zaista molim popričajte sa Reisom i poduzmite nešto po ovom pitanju. Bliži se kijametski dan, islam je jedini razlog zašto živimo na ovoj zemlji i sve u životu koliko toliko možemo olahko shvatiti. Ali kad su ove stvari u pitanju onda se definitivno treba alarmno svjetlo upaliti.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pitanja koja ste Vi postavili i koja otvarate u Vašem pismu su ozbiljna i zahtijevaju razmatranje od strane nadležnih organa Islamske zajednice. To su u prvom redu Islamska zajednica u Americi i njen glavni imam Senad ef. Agić, zatim Ured za Bošnjačku dijasporu u čijoj je izravnoj nadležnosti pitanje IZ u dijaspori, uključujući i SAD. I na kraju Rijaset IZ i reisu-l-ulema koji predlaže i postavlja muftije i glavne imame u dijaspori. Dobro bi bilo da džemati problematizuraju spomenuta pitanja i zahtijevaju njihovo rješavanje, a ne samo pojedinci, budući da neko misli ovako, neko onako i tu je teško sa strane ocijeniti ko je u pravu, a ko nije, koji imam radi dobro, a koji ne. Ocjene džemata su uvjerljivije od ocjena pojedinaca. Zato se izborite na nivou džemata da se ta pitanja otvore i o njima objektivno progovori. Vama hvala na brizi za stanje islama i muslimana u našoj dijaspori u Americi i neka Vas Uzvišeni nagradi za to, a nadamo se da će se stanje popraviti. To ponajviše zavisi od vas, muslimana u Americi, a ne od nas ovdje u Bosni.

Pranje zuba tokom posta

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam pitanje koje se odnosi na pranje zuba za vrijeme posta. Da li se post kvari kada se čiste zubi misvakom ili četkicom za zube i zubnom pastom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Čiščenje zuba četkicom i pastom, ili misvakom za vrijeme posta ne kvari post. Svakako to treba raditi pažljivo kako voda ne bi doprla ugrlo i dalje u želudac, čime bi post bio pokvaren.

Procedura primanja islama

Pitanje:

Selam alejkum!

Već duže vrijeme osjećam u srcu da sam musliman ali sam iz kršćanske porodice i odgajan sam u duhu kršćanstva. Kako i kome da se obratim kako bih i zvanično primio islam i bio dio njega jer mi srce nalaže da primim islam.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poštovani,
Procedura primanja islama je jednostavna. Sastoji se od srčanog prihvatanja i jezičkog potvrđivanja šehadeta - svjedoćenja da je samo Allah Bog i da je Muhammed a.s. Allahov Poslanik. Naravno, podrazumijeva se da osoba prihvata sve ono što šehadet pretpostavlja, a to su islamski doktrinarni, obredni, pravni, moralni i dr. sistemi i učenja. Obratite se najbližem imamu u džamiji ili glavnom imamu u lokalnom medžlisu Islamske zajednice i oni će Vas uputiti na dalju proceduru. Želimo Vam uspjeh i spas na oba svijeta.

Islamsko bankarstvo i kamata

Pitanje:

Selam alejkum!

Znam da je često postavljano pitanje oko BBI banke i njenog poslovanja, ali ja bih samo da iznesem svoj događaj i da mi Vi date stručno mišljenje a ako niste kompetentni u ovoj oblasti da proslijedite dalje pitanje nekom učenjaku za koga znate da sigurno jeste. BBI banka je imala neku akciju i to mislim baš za auta, prije možda dvije godine, do 10.000KM. Hanuma je prošetala sa djetetom i otišla da dobije neke informacije po tom pitanju. Naravno lijepo su je primili i ispričali su ukratko kako to funkcioniše i na kraju ta žena koja je radila tu na šalteru banke joj je isprintala jedan formular koji mi kao trebamo popuniti i još neke papire uz taj formular pa se sve to onda preda opet kod njih.Do sad ništa nije sporno.Kad sam ja došao sa posla da pročitam malo taj formular i neke brošure koje su joj dali vidio sam da je na formularu iz nekog razloga na jednom mjestu precrtano markerom. Pitao sam hanumu šta  je ovo a ona mi je rekla da je gospođa koja radi na šalteru poslije printanja dokumenta (formulara) uzela marker i to pošarala. Ženi to nije bilo sumnjivo jer je pomislila da nije nešto slučajno pogriješila pa da je to precrtala. Ja sam pomislio kako će pogriješiti ako printa sa računara.To znači da su ti dokumenti već gotovi i samo se printaju. Papir sam stavio na dnevnu svijetlost na prozor i vidio da na mjestu gdje je precrtano piše kamata i dalje se nastavlja neki tekst. Znači svejedočio sam i ja i moja hanuma o očitoj prevari. E sad bi volio da mi neko objasni kako je moguće da se i dan danas govori kako je to islamska banka koja posluje na jedini dozvoljeni način i to bez kamate a vidio sam ovo što sam vam napisao. Je li to znači da trebamo da malo zažmirimo i da progutamo neke stvari iako znamo kako je kamata okarakterisana i koliki je to grijeh.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Za svaku je pohvalu to što se brinete da Vaše poslovanje s bankama bude na nekamatnoj osnovi. Kada je riječ o BBI banci, više puta smo isticali da se ne smatram njenim advokatom, te da ona ima vlastiti šerijatski odbor koji odgovara za šerijatsku ispravnost njenog poslovanja, naravno koliko to postojeći zakonski i poslovni okvir u Bosni i Hercegovini dozvoljavaju i omogućavaju. Ja nisam član tog odbora pa se ne smatram izravno odgovornim za njeno poslovanje. Preporučili bismo Vam da se obratite dr. Šukriji Ramiću, članu tog odbora i šerijatskom savjetniku u toj banci, te da razjasnite pitanje u vezi tih formulara kao i druge nejasne stvari. Ne sumnjamo u to da odgovorni u toj banci nastoje da u postojećem zakonskom okviru, koji nije prilagođen beskamatnom poslovanju, usklade svoje poslovanje, koliko god je i gdje god je to moguće. To nastojanje treba podržati, a ne tražiti dlaku u jajetu u poslovanju te banke. Mnogima smetaju neke nedovoljno jasne stvari u tom poslovanju (šubhe), a istovremeno ne vide smetnju da posluju s bankama koje otvoreno posluju s kamatom. Izgleda da im je gore i teže ono što je u zoni sumnjivih stvari (šubuhat), nego u zoni jasnog harama, kako se stvari kvalificiraju u onom poznatom hadisu: "Halal je jasan i haram je jasan, a među njima postoji zona sumnjivih stvari, pa ko se kloni sumnjivih stvari sačuvao je svoju vjeru i obraz". Od muslimana se svakako traži da izbjegava ne samo ono što je jasan haram, već i ono što je sumnjivo. Međutim, nije isto počiniti ono što je jasan haram i ono što je u zoni sumnjivih stvari. Neki žele umiriti vlastitu savjest pričom kako, eto, i ta banka, koja za sebe tvrdi da posluje beskamatno, i sama posluje na kamatnim osnovama i tako obmanjuje javnost, pa onda odlaze "mirne" savjesti u druge banke i posluju s kamatom. Koliko znamo u šerijatskom odboru BBI banke nalaze se poznati učenjaci i stručnjaci za islamsku ekonomiju i bankarstvo i nema smetnje da se musliman osloni na njihovu kontrolu poslovanja spomenute banke. Odgovornost za eventualne propuste i nedostatke je na njima, a ne na klijentima osim ako je riječ o očitom, nedvosmislenom i općepoznatom kršenju šerijatskih propisa u poslovanju. U tom slučaju odgovornost se širi i na klijente. Naravno, ne odobravamo ničije kršenje šerijatskih propisa, pa ni od strane spomenute banke, ukoliko je prisutno, a posebno ne ako je doista riječ o obamanjivanju ljudi, kako sugerirate u svom pitanju. Iskustvo BBI banke u bankarskom sektoru kod nas je jedinstveno i treba mu pružiti šansu i podršku.

Muzika kao posao

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Interesu je me Vaš stav o muzici kao poslu. S obzirom da ja imam porodicu koju izdržavam od muzike, da li je po Islamu zabranjeno da ja na taj način zarađujem i izdržavam svoju porodicu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poznato je da je pitanje produciranja i slušanja muzike sporno kod uleme. Neki to dozvoljavaju uz određene uvjete, dok drugi smatraju da je to zabranjeno ili u najmanju ruku pokuđeno. Ko se kloni sumnjivih stvari, kaže se u jednom hadisu, sačuvat će svoju vjeru i čast. Profesionalno bavljenje muzikom obično prate druge stvari koje su daleko od islamskog načina života, a na koje ne možete uticati, već im se samo prilagoditi. Ne možemo Vam preporučiti da se profesionalno bavite tim poslom, ali ako ste u nuždi i nemate drugog načina zarade za život, onda nužda zakon mijenja. Naravno, da nije zabranjeno zarađivati i izdržavati porodicu, naprotiv, to je obaveza, ali koja treba biti usklađena s islamskim poimanjem halala i harama. Također, kada je riječ o muzici propisi se ne mogu generalizirati, budući da je riječ o fenomenu kojeg prate različite pojave, situacije, stanja itd., što sve može uticati na različit šerijatski tretman problema muziciranja općenito.