A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Može li musliman biti ginekolog?

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li musliman, muškarac, može biti ginekolog a ujedno i pravi mu'min? Da li je to veliki grijeh? Da li ima kakav hadis u vezi toga da je Poslanik s.a.w.s. u nuždi radio takvo nešto, da je rekao da to muškarac može raditi ili je rekao da je to isključivo ženski dio posla? Da li da mušku djecu odgajamo da je to normalno pa ako budu htjeli da imaju takvo zanimanje da se složimo s tim? Da li da se složimo s tim da nam žene idu muškim liječnicima uz izgovor da su liječnice grube kada ovdje u Beču ima "milion" ženskih ginekologa?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Normalno je i prirodno da žene pregledaju i liječe ženski ljekari, a muškarce muški ljekari. To bi trebalo biti pravilo. Izuzetno, ukoliko nema adekvatno osposobljenih žena ginekologa, pregled može izvršiti i muškarac ginekolog. To treba biti samo u stanju prijeke potrebe. No, znamo da je u praksi to veoma teško postići, posebno u nemuslimanskim sredinama, budući da se zdravstvene ustanove uglavnom ne ravnaju prema islamskim propisima, te shodno tome katkada smo prinuđeni da malo fleksibilnije gledamo na tu problematiku. Naravno, tamo gdje je moguće primijeniti islamske propise, treba ih primijeniti, a u situaciji kada to nismo, neka nam Uzvišeni oprosti. Prema jednom fikhskom pravilu, "kada situacija postane teška i tjeskobna, proširi se krug rješenja, a kada se normalizira, i propisi prate tu situaciju". U svakom slučaju, preporučujemo da se što veći broj žena specijalizira u oblasti ginekologije kako bi žene na što lakši i primjereniji način ostvarile svoje pravo na zdravstvenu zaštitu.

Ginekološki pregled

Pitanje:
Esselamu alejkum!
Trenutno imam problema ginekološke prirode, djevica sam, a ljekar, radi uspješnosti dijagnostike, insistira da me pregleda vaginalno, jer neke nalaze može samo obaviti na taj način, a po njenom ubjeđenju meni trenutno nije dobro (iako se ja baš tako strašno loše i ne osjećam). Pitala sam za drugo mišljenje i dobila isti odgovor (radi nalaza ultrazvuka i opšte simptomatike). Živim u stranoj zemlji u kojoj je više nenormalno biti djevica u mojim godinama nego normalno (zagazila sam već odavno u tridesete), iako to za mene kao mu'minku nije mjerilo po kojem bih se ja ravnala, ali navodim ovo samo da bih pojasnila i stav ljekara i njihovo eventualno nerazumijevanje mog stajališta kad je već u pitanju zdravlje. Po njihovom stajalištu, nakon takve vrste pregleda formalno više neću biti djevica, ali moralno sam djevica sve dok nisam imala odnos s muškarcem. Isto tako smatraju da bi moj budući partner trebao imati razumijevanja kad je zdravlje u pitanju. Ali na to mogu reći: ne poznaju oni nas....
Šta da radim? Kakav je stav islama o ovom pitanju, jer se trenutno osjećam stavljena pred zid s izborom: 'himen ili život/zdravlje'.

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko je situacija doista takva i vaginalni pregled neophodan radi kompletiranja ljekarskih nalaza, nema šerijatske smetnje da se taj pregled obavi, jer je očuvanje života i zdravlje jedna od temeljnih vrijednosti koje štiti šerijat. Nužda privremeno čini dozvoljenim ono što je inače zabranjeno kako bi se prevazišlo stanje nužde. To je poznato šerijatsko načelo. Djevojka kojoj je himen oštećen ili uništen na taj način i dalje se pravno tretira djevicom. Budućem mužu možete skrenuti pažnju na tu vrstu pregleda i njegove posljedice i dokumentovati to ukoliko bude insistirao na dokazu. Naravno, ukoliko je moguće da ginekološke preglede obavi žena ginekolog, to je bolje, a ako to nije moguće, nema smetnje da se obavi onako kako je moguće i dostupno.

Abdest i slušni aparat

Pitanje:

Selam alejkum!

Imam amidzu od 80 godina. Namazlija ali sada ima problem koji mu otežava normalno obavljanje namaza. Pošto slabo čuje ljekari su mu propisali aparat za slušanje, pa sada ne može da klanja redovno, jer ima problema sa vađenjem i stavljanjem aparata u uho, pet puta dnevno gdje ima dosta bolova pri
montaži i demontaži prilikom uzimanja abdesta pa zato bih Vas molio da mi odgovorite na sljedeće pitanje: Da li može da uzima abdest, a da ne vadi aparat iz uha? Dosta je razočaran, jer ne može da izdrži da ne klanja naročito kad čuje ezan skoro pa da počne plače, jer ne može da obavi namaz zbog gore navedenog problema.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema smetnje da se osoba abdesti bez vađenja slušnog aparata iz uha. Potiranje ušiju je inače u našem mezhebu abdeski sunnet, pa je abdest ispravan čak i ako se uši uopće ne bi potirale. Dovoljno je samo s vanjske strane uha i aparata preći vlažnom rukom i propis je izvršen u spomenutom slučaju zbog teškoće stalnog vađenja aparata. Dakle, Vaš amidža se može abdestiti a da ne vadi aparat iz uha. Abdest će biti ispravan.

Tok šerijatskog vjenčanja

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
Zamolila bih Vas da mi, ako je moguće, objasnite kako se zapravo obavlja šerijatsko vjenćanje u Bosni. Da li se može obaviti u bilo koje doba dana, ili se obavlja nakon ili prije namaza, da li narod koji je bio na namazu prije vjenćanja, obično ostane i na vjenćanju? Da li mladenci nakon vjenčanja klanjaju namaz, postoji li neki običaj da se kao poslije Tevhida, narodu koji je bio u džamiji dijele čokolade ili slično? Nisam sigurna da znam naše običaje, pa bih molila da mi objasnite. Znam da vjerenici koji stupaju u brak, kao i njihovi svjedoci moraju biti pod abdestom, moraju biti muslimani, da ne smiju biti u srodstvu, da moraju svojevoljno dati ponudu za brak i prihvatiti ga. Želim se šerijatski vjenčati, ali isto tako želim to obaviti u ima Allaha na ispravan način.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Šerijatsko vjenčanje su zakonita i prirodna vrata kroz koja mladenci ulaze u zajednički život. Sama procedura šerijatskog vjenčanja je prilično jednostavna. Što se tiče samog vremena obavljanja, to zavisi od dogovora s imamom koji obavlja vjenčanje. Nema nekog šerijatski fiksiranog vremena. I sami običaji koji prate vjenčanje mogu se razlikovati od mjesta do mjesta. Zato je neophodno da konsultirate imama u mjestu gdje namjeravate obaviti šerijatsko vjenčanje i on će Vam pojasniti kompletnu proceduru vjenčanja. Podrazumijeva sa da mlada prilikom šerijatskog vjenčanja treba biti odjevena u skladu sa šerijatskim propisima. Naravno, svi ostali šerijatski uvjeti moraju biti ispunjeni (Vi ste nabrojali one najvažnije). Dakle, ne smiju postojati privremene ili trajne bračne zabrane. Sve ostalo vezano za samu proceduru objasnit će Vam imam koji će obaviti vjenčanje.

 

Majka dojilja i post

Pitanje:

Esselamu alejkum.
Majka sam djeteta od tri mjeseca, pošto dijete samo doji, a mene je strah da ne ostanem bez mlijeka u toku posta, da li sam dužna postiti i da li sam dužna napostiti te dane?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko se dojilja (kao i trudnica) boji da će post naštetiti njenom zdravlju ili zdravlju djeteta, dozvoljeno joj je da ne posti tokom perioda trudnoće i dojenja, a propuštene dane je dužna kasnije napostiti. Na ovo ukazuje hadis u kojemu Poslanik a.s. kaže: "Uzvišeni Allah je musafira oslobodio obeveze posta i pola namaza (misli se na skraćivanje četverorekjatnih namaza tokom putovanja), a trudnicu i dojilju obaveze posta". Sve u hadisu spomenute osobe dužne su napostiti propuštene dane ramazanskog posta kada im to prilike dozvole, a poželjno je da to bude čim prije, a svakako prije narednog ramazana.

Davanje djetetu dva imena

Pitanje:

Eselamu alejkum!
Muž i ja ako Bog da planiramo imati dijete pa nas zanima da li je moguće po islamu dijete ima dva imena? Moj muž je stranac, prešao je na islam a majka mu se zvala Ute, umrla je kada je on bio još dijete. Mi planiramo djetetu ako Bog da dati ime Lejla pa nas zanima da li možemo na ime Lejla dodati i ime Ute (Lejla Ute) kao znak sjećanja na majku. Je li to dozvoljeno po islamu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema šerijatske smetnje da djetetu date dva imena i da se zove kako ste naveli u Vašem pitanju. Neka Vam je hairli i sa srećom rođenje djeteta (kćerke). Bitno je da se dijete odgaja u islamskom duhu i usmjerenju. Neka Vam Allah dž.š. u tome pomogne!

Davanje zekata za izgradnju džamije

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Molila bih Vas da mi odgovorite da li se može zekjat dati za izgradnju džamije?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Naša vjerska vlast je donijela fetvu da se zekjat ukuplja na organiziran način u fond "Bejtul-mal" odakle se distribuira korisnicima prema prioritetima koje odredi islamska vlast. Ta praksa je u skladu s praksom i sunnetom Allahovog Poslanika a.s. Za džamiju donirajte sredstva mimo zekjata i sadekatul-fitra.

Nadoknađivanje propuštenih dana posta

Pitanje:

Selam!
Nakon prošlog Ramazana zbog neke moje sumnje da nisam ispostio ispravno sve dane Ramazana, a radi se o 3-4 dana, imao sam namjeru te dane napostiti. Iako sam sve dane postio, ipak se pojavila sumnja da bi usljed nekih razloga trebao neke dane napostiti. Međutim nisam ih još napostio. Jedan dan sam npr. htjeo napostiti jer mi se desila polucija tokom sna navečer prije nego je nastupilo vrijeme posta, ispostio sam cijeli dan ali sam gusul uzeo tek nakon iftara i nadoklanjao namaze koji nisam mogao klanjati kao djunup. Da li sam uopće dužan napostiti taj dan? Moje pitanje je da li je ispravno zapostiti novi Ramazan a ove dane koje sam postio a u koje ipak sumnjam napostiti nakon ovog predstojećeg Ramazana, s obzirom da se ne radi i namjerno ili ne namjerno propuštenom ili prekinutom postu već o sumnji u dane koja sam postio? Je li to ispravno?

Drugo pitanje tiče se upravo polucije i nemoralnih mislim tokom dana kada se posti? Da li je uredu nakon iftara sam se "olakšati" kako bi što manje o takvim mislima razmišljali tokom dana kada se posti i naravno uzeti gusul prije početka novog posta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Kada nastupi ramazan, samo se mogu postiti dani aktuelnog ramazana. Dakle ne samo da je ispravno da zapostite ramazan kada nastupi, već je to obaveza, farz, a dan za koje sumnjate da li ste ih ispravno postili ili ne, trebate napostiti poslije ramazana. Ispravno je bilo da ste ih napostili prije nastupanja novog ramazana. Polucija u snu tokom posta ne kvari post. Prema tome, niste obavezni napostiti dan u kojemu se to desilo.
2. Protiv nemoralnih misli se treba boriti. Post je u tome pomagač. Jedan od glavnih ciljeva posta je ovladavanje svojim strastima, uspostavljanje pune kontrole nad tijelom, emocijama, mislima i strastima kako bi se postigao stepen takvaluka (bogobojaznosti), kao temeljne svrhe posta uopće. To "olakšavanje" na koje aludirate u svom pitanju, dozvoljeno je samo u krajnjoj nuždi, radi izbjegavanja bluda, a nikako kao sredstvo olakšavanja, tj. ostvarivanja užitka. Prema tome, to trebate izbjegavati, budući da su griješenje i post nespojivi.

Odijevanje muškarca

Pitanje:

Selam
Htio bih da mi nešto kažete o odijevanju muškarca, znači šta mora biti pokriveno i da li je to pred užom porodicom drugačije? I šta treba da uradim kad mi roditelji narede da obućem odjecu koja ne pokriva ono što se mora pokriti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kod muškarca je obavezno pokriti dio tijela između pupka i koljena. Nema razlike u tome između uže rodbine i drugih osoba. Ako roditelji narede svome djetetu da otkrije ono što mora biti pokriveno u društvu, nema obaveze da ih u tome posluša. Nema poslušnosti stvorenjima u onome što je grijeh prema Stvoritelju.

Vrijeđanje supružnika

Pitanje:

Selam!
Imam problem već odavno i na granici sam izdržljivosti... Naime, udata sam vec osam godina... Imamo predivnu djevojčicu, a krajem godine ako Bog da imšalah, očekujemo i jednog sina... Da nam bude živ i zdrav zajedno sa svojom sestrom... Problem imam sa suprugom, kojeg jako volim i dobar mi je, pomaže mi u kući obzirom da on ne radi a ja radim... Svaki dan dočeka me sa gotovim ručkom, namirenim djetetom, namirenom kućom... Ukratko pažljiv je i razumljiv... Jedina njegova mahana je što voli popiti i ako se samo malo šta preporiječimo (što je po mom mišljenju, sasvim normalno u svakom braku), psuje i meni i djetetu... Ne bih reagovala da su u pitanju samo neke bezvezne rijeci, ali psovke su postale učestalije i groznije... U posljednje vrijeme, ako mu se dijete malo okrene ili nešto zijana uradi, psuje joj majku i psuje život, a ja ako se bilo šta usprotivim, iznoseći svoje mišljenje, psuje mi Boga (subhanallah)... To mi je prvi put zaparalo uši i plakala sam cijelu noć... Nisam perfektna vjernica, imam i ja svojih mahana, ali pridržavam se Islama i islamskih šarta koliko god mogu... Trudim se i da kćerkicu naučim i objasnim joj ko je i šta je... Ali ne mogu trpiti da mi bilo ko, pa makar i moj suprug, iz bilo kojeg razloga psuje, pogotovo Boga.... Molim Vas da mi pomognete i date eventualni prijedlog šta mi je činiti i kako da se ophodim s njim? Pogotovo iz razloga što nam je ako Bog da Ramazan na pragu, da makar dočekam i provedem taj mjesec kako priliči...

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Po ko zna koji put potvrđuje se kvalifikacija alkohola kao "majke zala i nevaljalih djela". Općepoznato je da psovanje Boga (ne'uzu billahi) u stanju svijesti o značenju te psovke izvodi čovjeka iz vjere. Samo je pitanje koliko je Vaš muž svjestan toga, tj. pri kojem stepenu svijesti čini tu blasfemiju. Zato Vam savjetujemo da razgovarate s mužem u trijeznom stanju i pokušate dokučiti da li on stoji iza svojih psovki, da li je svjestan šta čini pod uticajem alkohola ili nije svjestan svojih riječi. Ukoliko je svjestan težine izgovorenog i ne iskaže kajanje zbog počinjenog, trebate ga upozoriti da taj postupak šerijatski poništava brak te da nije dozvoljeno muslimanki da bude u braku s nevjernikom. Ako iskaže kajanje, znači da ne stoji iza blasfemije počinjene pod uticajem alkohola. A ako, pak, ustraje u svojim psovkama, bez kajanja, svjestan težine izgovorenih riječi, savjetujemo Vam da mu uputite upozorenje da će takav njegov odnos dovesti do raskida braka. Nastojte ga odvratiti od konzumiranja alkohola, jer je očito da je alkohol uzrok tog najtežeg grijeha. Za utjehu je i daje nadu to što Vaš muž ne psuje kada je trijezan. Neka Vam dragi Bog pomogne u toj situaciji i uputi Vašeg muža na pravi put.