A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Plaćanje mujezina/imama

Pitanje:

Esselamu alejkum,
Ponukan dešavanjima koja su se odigrala u zadnje vrijeme u mojoj okolini odlučih da Vam se kao najvišoj instanci Rijaseta IZ obratim sa nekoliko pitanja.
Smatram da na nižim (lokalnim) instancama ne bih dobio tačan, nepristrasan, odgovor nego  subjektivna mišljenja ljudi koji su, bojim se, uzrokom tih dešavanja.
Tu je nekoliko stvari, uglavnom su vezane za, dozvolite da kažem, komercijaliziranje institucije IZ i same vjere, što se meni kao muslimanu i članu IZ nikako ne sviđa.
Zbog čega se u pojedinim džamijama plaćaju mujezini i da li je to dozvoljeno? Ja na to gledam kao zloupotrebu džamijske blagajne i pronevjeru džemata. Iskreno, mene bi bilo strah uzeti novce iz džamije zato što proučim ezan itd. Između ostalog, ja na to gledam kao neki vid licemjerstva, da "vjernik" koji dolazi u džamiju i klanja se svome stvoritelju Allahu dž.š. i gleda da na tome profitira.
Napominjem da za plaćanje mujezina nema nikakve potrebe jer se u džamiji uvijek nađe neko ko bi to vrlo rado od srca uradio. U isto vrijeme ja ne krivim "mujezine" nego one koji ih plaćaju našim novcima. Postoji čak raspored kada koji mujezin uči ezan ili kako su mene učili „okuiše".

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Smatramo potrebnim i korisnim da džamija ili mesdžid, osim imama, ima i stalnog mujezina koji će se brinuti da se džamija na vrijeme otključa i zaključa, da se ezan uči na vrijeme, da se pobrine o čistoći i urednosti džamije i da u slušaju izostanka imama prođe u mihrab i predvodi džemat, a ako to nije u stanju, onda da se pobrine o adekvatnoj zamjeni. Budući da to, osim učenja ezana, podrazumijeva određenu odgovornost, brigu o džamiji i stalno prisustvo u njoj u određeno vrijeme, nema smetnje da mu džemat za te usluge odredi određenu nagradu/naknadu. Pogrješno je i prestrogo gledati na to kao na zloupotrebu i pronevjeru džamijske/džematske blagajne, budući da tu nema ništa skriveno ni nepoznato. Traženje mujezina za svaki namaz nije funkcionalno rješenje i donijelo bi više problema nego rješenja. Naknada mujezinu je manje-više veoma mala, tako da uopće ne bi trebala predstavljati teret za džemat, a svakako nije riječ o nekakvom profitiranju. Ukoliko neko želi potpuno volonterski da se obaveže na sve navedene usluge, može se ponuditi imamu i džematskom odboru koji će procijeniti njegovu podobnost za to. Jedno je proučiti ezan kada si prisutan, a drugo je obaveza da se stalno bude u određeno vrijeme u džamiji i obavlja određeni posao. Poznato je da se u jednom hadisu preporučuje da se za mujezina uzima osoba koja neće za taj posao uzimati naknadu. Međutim, islamski pravnici (fakihi) su davno zaključili da opći interes nalaže da se dozvoli uzimanje naknade za obavljanje imamske i mujezinske službe bez osude i pokude, jer bi u protivnom, pored mogućnosti nereda i sukoba oko toga ko će imamiti i mujeziniti, mnoge džamije ostale bez ezana i džemata. Davanje novca u spomenutu svrhu je svakako dobrovoljno, pa ko ne želi, ili smatra da to ne treba činiti, neće ga niko prinuditi na to.

Raskidanje rodbinskih veza radi sihra

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Prošle godine moja familija je doživjela nešto što nikad u životu nisam ni razmišljala da ćemo doživjeti.  Imala sam operaciju na obje vilice u aprilu, a nakon mjesec dana mi je došlo da umrem, ne  od operacije nego od sihira.  Nema gdje nismo bili da se taj sih skine sa moje familije, naše kuće a  pogotovo sa mene, pošto je meni došla smrt bez smrti. Ja postim svaki ramazan, Allah da mi oprosti, nisam klanjala svaki namaz u životu zbog tog nekog straha u meni i kad sam učila Jasin mrtvima, učila sam ga plačući zbog toga što sam našla snage prevazići strah. Prošli ramazan, na sehur me probudio veliki bol u prsima, imala sam osjećaj kao da su mi se prsa podigla i nešto izašlo iz mene i vidjela sam sjenku sa moje lijeve strane.  Toliko me bilo strah da sam učila i učila suru „En-Nas" sve dok nisam oči sklopila i otvorila za jedan tren ali nisam zaspala. Čim sam oči otvorila, čovjek u bijelom, oči plave, blijedo plave, kao pune vode, kosa sijeda, brada do pojasa, uhvatio me za rame i podigao.  "A tu si", reče mi. Mislila sam da je to došla moja smrt i Melek što duše vadi.  Pusti me i reče mi "Eno ko ti je dao sihir", ta se osoba stvori u mojoj sobi i nesta.  "Eh sada hajmo", meni reče i više nismo bili tu u mojoj sobi.  Sjećam se odveo me kao u neko "turbe" i rekao mi da se kupam.  "Makar da znam gdje se voda pusta", rekla sam ovim riječima i voda je počela teči iz velike tuš glave.  Kad sam izašla iz tog turbeta, više čovjeka sa velikom bradom nisam vidjela samo iz grmova okolo onako sav ljut mi je bacio veliki busen zemlje sa glistama i naredio mi da se mažem s tim.  Dok vam ovo pišem i dok mislim o  tome još uvijek osjećam gliste po svojim rukama.  Neka je mala djevojčica, prelijepa, apsolutno prelijepa, donijela neku korpu i obasula me nečim.  Ništa se više ne sjećam.  Ustala sam u šoku, gdje sam?  Muž je spavao do mene sa jedne strane, sjećam se nešto je mrmljao kad sam mu ruku stisla od bola u prsima. Beba je spavala do mene na drugoj strani i niko nista nije primjetio, imam osjećaj da mi niko ne vjeruje šta se desilo sa mnom. Znate da mi je došla ona čokolada koju sam pojela u onoj krizi za vrijeme rata koju mi je ta osoba donijela. Onda mi je bilo 13 godina. Tako svaki sihir koji sam imala na sebi mi je bio bolan osjećaj u prsima i te osobe koje to rade dođu kao na polu san, spavam a sve čujem oko sebe, ali onog čovjeka sa bradom više nije bilo. Čak mi je došlo kako se kuća pravi i kako od moje shane mati donosi sihire u zidove i moja snaha sjedi kod mene i priča kako je njena mama išla da vidi moju kuću.  Gdje god sam išla skidati svi su mi rekli da su mi one napravile na smrt, nesreću, razvod braka, nebericet i nenafaku i svako drugo zlo.  Znala sam ustajati, a da se moj krevet njiše kao da sam na brodu.  Kuća u kojoj smo živjeli je napravljena sa plana tako da niko nije umro ili tako slično da mogu reći da su bili duhovi ali su se vrata sama zatvarala za mnom. Uvijek se čulo kao da je neko hodao na drugom spratu. Jednom nam je neko iz Bosne učio "Rukju", pored mene je sjedilo i tapkalo po stolu i onda hodalo po kući gore dole 15 minuta i puklo na garažu. Jedno jutro oko sabaha primjetila sam da se sa mene pokrivač svlači, kad sam pogledala ono pored mene i moje bebe, glava kao od stakla koju nikad vidjela nisam do tada, namješta se na jastuk.  Toliko me bilo strah da vam to ne mogu opisati.  Klanjala sam i učila svaku noć, šta god su mi rekli i još uvijek se sve to dešavalo.  Ja sam inžinjer, uvijek sam osjećala kao da imam dvije glave, pored svega imala sam posao i život mi je bio super dok ta moja snaha nije došla u familiju.  Ja sam izgubila posao bez razloga i šta god je započeto poslije toga srušilo se.  Mi smo sve morali prodati i kuću i sve da bi se riješili sihira.  Moj brat, koga jedino imam u ovoj zemlji, i kojeg jako volim, bili smo veoma bliski, evo bit će ovo treći Bajram, više nikad ne dolazi kod mene i više nikad ne idem kod njega.  On sada ima kčerkicu koju ja još nikad nisam vidjela. Kad odem na Bajram, čujem efendija priča kako se mora sa  familijom pomiriti i oprostiti.  Ja oprostila jesam, da joj Allah dragi sudi i vrati onako kako je zaslužila ali kroz šta sam prošla čitavu godinu dana, da se zlo koje nisam zaslužila ni od koga, skine sa mene, sa moga muža i moje male dječice, ne znam zašto su joj sabije krive; između mene je i Allaha dragog, ali ona kod mene više nema mjesta.  Ja sam svoja vrata, svoje srce i svoju familiju otvorila njoj misleći da je prijatelj, sestra koju ja ovdje u ovoj državi nemam, a nije.  Da li sam ja u pravu da ne dopustim da se ona meni i mojoj familiji više ne približava? Moj brat otkako je s njom nema više nikoga, nema  osmijeha, ni onaj momak ni ona priča,sjedi s njom i njenom mamom i tim maminim prijateljicama, on šuti dok se one ismijavaju drugima.  Isto kao što je nama pravila termine kad ćemo im doći i pojesti sihire, i mi ništa nismo vidjeli, tako i on ništa ne vidi.  Semafor se promijeni u zeleno a ceste nestane spred njega. Meni je jako teško što je tako, a pogotovo mojim roditeljima.  Ja ne vjerujem da će moj brat roditeljima ni na dženazu doći, toliko je on programiran i ubijeđen da su one u pravu i da to one ne rade.  Ja se izvinjavam na ovako dugom pismu, ali ja se uvijek pitam, onaj ozbiljni čovjek sa bijelom bradom, da li je ono bio šejtan ili melek ili tek džin? Isto tako, moja snaha i njena mama uvijek gledaju sudbinu, tako je jednom prilikom reklamom babi da ću ih ja rastaviti, ja nikad nikog nisam rastavila, ne daj Bože, živim svoj život, pa se pitam ako je to razlog da one su htjele da promjenu moju sudbinu.  Da li se uistinu sihirima može promijeniti nečija sudbina? Prije nego što je doslo da umrem, u glavu mi je došao njen prvi muz koji je umro tek tako momak mlad za 4 mjeseca tako da nije dočekao da mu se sin rodi a ona uvijek priča kao je on umro od leukemije.  Allah dragi najbolje zna ali meni uvijek nešto u glavu dolazi da je ona i njega tako sihirima ubila pošto je leukemija velika bolest krvi, da nisam nigdje čula da ljudi sa leukemijom imaju djecu, možda griješim ili nisam u to baš tako upućena.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poštovana,
Osim dove da Vas Uzvišeni Allah sačuva od svakog belaja i da Vam pomogne u rješavanju Vašeg problema vezanog za sihir, ništa Vam drugo konkretno ne možemo reći u vezi Vaših pitanja navedenih u pismu. Mi se ne bavimo liječenjem sihira, to nije naša oblast djelovanja, pa Vam ne možemo u tom smislu pomoći. Općenito, savjetujemo svakom muslimanu i muslimanki da se boji Allaha, da drugome ne želi i ne čini zlo, da se pridržava islamskih propisa o čistoći, redovnom klanjanju namaza, izvršavanju ostalih farzova, da uči Kur'an, da liječe u postelju pod abdestom, da ujutro i navečer prouči jutarnje i večernje dove (koje možete naći u zbirkama dova) i da stalno traži zaštitu kod Allaha od prokletog šejtana i svih onih koji mu žele nanijeti zlo. Kao zaštita od šejtana i njegovih spletki posebno se preporučuje učenje sure El-Bekara, Ajetul-Kursije te posljednje tri sure Kur'ana. Ako osoba bude tako postupala, iskreno se oslanjajući na Allaha, neće mu moći naškoditi ničiji sihir s Allahovom pomoći.

Igranje video igrica za vrijeme posta

Pitanje:

Eselamu alejkum!
Interesuje me da li igranje on line video igara kvari post?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Video igrice ne kvare post, ali umanjuju njegovu vrijednost, posebno ukoliko se pretjeruje u tome. Trošenje vremena na video igrice je beskorisno i u ramazanu je pokuđenije nego u neko drugo vrijeme. Ramazan treba koristiti za činjenje ibadeta, a ne za igru i zabavu.

Kazna za neposlušnost roditeljima

Pitanje:

Selam!
Trenutno se nalazim u veoma zeznutoj situaciji, naime, zbog toga što se moja brat i ja stalno svađamo oko vjere, moj babo nam je zabranio da ikako pričamo o tome (međusobno on i ja). Ja klanjam, a moj brat psuje Allaha i zbog toga se često svađamo.
Ja sam bio zaboravio na tu zabranu, pa sam mu prije ramazana objašnjavao neke stvari, i reagovao kad je on nešto rekao protiv vjere i samim tim prekršio babinu zabranu. E sad pitanje, da li je Allahova kazna za neposlušnost roditeljima 45 dana bez dobrog djela, jer ja sam čuo da ako se dogodi da ne poslušamo roditelje da ćemo imati kaznu i na ovom i na onom svijetu, a na ovom je da nam neće biti primljeno niti jedno dobro djelo čak 45 dana. I da li ću ja imati tu kaznu idućih 45 dana?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

To što ste objašnjavali Vašem bratu i savjetovali ga u vezi vjere ne smatra se neposlušnošću prema roditeljima. Izbjegavanje svađe i sukoba je svakako poželjno i trebate nastojati da druge savjetujete na lijep način, bez svađe. Dakle, ne trebate strahovati da Vaša dobra djela zbog navedenoga neće biti primljena u narednom periodu. Takva konstatacija nije osnovana.

Početak mjeseca Ramazana

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Nadam se da se obraćam pravoj osobi jer ne znam kome bih se drugo obratio.
Radi se o početku ramazanskog posta. Prema Takvimu 2009 IZ, mijena je nastupila danas, 20.VIII u 11:02h. Prema definiciji početka hidžretskog mjeseca, hidžretski mjesec počinje one večeri (akšama) kada se prvi put iza mijene vidi mlađak. Pod vidljivošću mlađaka podrazumijeva se astronomska vidljivost. Ona je za neko mjesto pozitivna kada Sunce u mjestu posmatranja zađe prije Mjeseca, i tada, s tim akšamom počinje naredni mjesec hidžretske godine. Ako je vidljivost negativna ili nula, tj. ako Sunce zađe poslije Mjeseca, odnosno u isto vrijeme kada i Mjesec, sutrašnjeg dana s akšamom počinje naredni mjesec hidžretske godine.
Što se tiče nastupajućeg ramazana, prema mojim proračunima, a koji su zasnovani na promatranju kretanja Mjeseca i Sunca uz pomoć interaktivnog astronomskog programa Starry Night Pro, došao sam do zaključka da večeras, 20.VIII ne može početi Ramazan jer Sunce zalazi nakon Mjeseca, već sutra u akšam, petak, 21. VIII, a posti se subota i to je prvi dan posta!
Osjetio sam dužnost da vam ovo iznesem jer sam se oslonio na preciznost gore navedenog programa i NASA-ine efemeride.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Muslimani u Bosni i Hercegovini i svi koji su vezani za IZ BiH započinju i završavaju post prema Takvimu Rijaseta IZ u BiH. Vaša zapažanja su zanimljiva i možete ih razmijeniti sa muvekkitom Mustafom Sušićem koji je odgovoran za izradu Takvima Rijaseta.

Siromasi za fidju

Pitanje:

Ko se smatra siromahom kojeg treba nahranati da bi se bolesnik iskupio za propušteni post koji ne može napostiti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Siromah je osoba koja nema nikakve imovine ili posjeduje određenu imovinu, ali nedovoljnu za život i prehranu. 

Davanje zekata i sadekatul-fitra

Pitanje:

Esselamu aljekum,
Kome se od rodbine može dati zekat a kome sadekatul-fitr te da li je dozvoljeno dati svoj zekat za kupovinu džamije u dijaspori?

 

Odgovor:

Kada je riječ o zekjatu, više puta smo odgovorili na slična pitanja, da se ova obaveza uplaćuje u fond "Bejtul-mal" prema odluci naše vjerske vlasti, a što je u skladu s praksom Poslanika a.s.

Popravljanje stanja u džematu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ne znam više kome da se obratim, sem Allahu dž.š, pa na kraju i Vama za neki savjet ili bar riječi utjehe... Toliko mi već sve teško pada jer gledam kako se naš džemat duhovno raspada, kako ide prema propasti... Ne znam ni odakle da počnem, ima toliko toga što gledam već godinama, a moje riječi i opomene ništa ne vrijede, zato što sam žensko i što nisam završila medresu...
Allahovi, dž.š, zakoni se tako puno krše, da više nema realnog razmišljanja, nego se sve svodi na to kako privući što veću masu ljudi ali na sasvim pogrešan način... Sve to radi naš duhovni vođa tj. imam našeg mesdžida... Moram da naglasim da je isto tako uradio puno hajra za naš džemat u ovom gradu gdje živimo, i stvarno je dao iskreno puno od sebe... Tako je radio na početku svog mandata, a što je duže na tom mjestu (sad već 17 god) sve više se uvode novotarije i stvari koje ne proizvode hajra za naš dunjaluk, a kamoli ahiret... Sve u svemu ne bi mi bilo krivo, da te stvari uvodi neki predstavnik odbora u IZ koji nije završio medresu, ali kad to radi onaj koji bi trebao biti uzor svima nama i slijediti Kur'an i sunnet, onda moja tuga pa čak i ljutnja biva sve veća, jer nije lahko gledati sve to, znajući da se ne može nikako uticati (pogotovo kad mi je često dato do znanja da sam previše ''gruba'', a sve što preporučujem je istina) već se svake godine, sad već tri godine zaredom doslovno slavi hidžretska nova godina, iznajmljuje se prostor, dovode se svirači i igra se kolo, a žene oskudno obučene se mješaju sa muškarcima... Kad smo imali sjelo za žene, bilo je pred 8. mart, i što sam upornije objašnjavala ženama da to nije naš praznik, hodža me na kraju grubo prekinuo i predložio ženama: ''Pa što ne biste imale sijelo taj dan? Šta fali??''. Uvijek je odgovor: -Šta fali? Par puta sam htjela održati predavanje za žene čitanjem nekog teksta ili slušanjem audio predavnja od naših daija, pa sam i tu naletjela na zatvorena vrata... Da li ja trebam dozvolu imama i IZ da napravim predavanje za žene u džamiji? Kakva su pravila oko toga? I što više čitam i slušam o islamu, sve me više steže u prsima, strah me hvata kazne Allahove... Puno je tih nekih sitnica, a koje nisu tako sitne kod Allaha, mnogo džematlija je razočaranih nekim  postupcima imama, pa tako pošto baš mnogi i ne praktikuju svoju vjeru, biva im to razlog da ne dolaze više u džamiju... Znate nije lahko to gledati godinama, jer sama dolazim u naš mesdžid već 15-16 godina, pa sve to primjećujem i čujem... Mnogo se naroda promjenilo za te godine, dolaze i brzo odlaze, ostaju samo oni, kojim ne smetaju takvi postupci, nego čak misle da tako mora biti... Ima ih puno koji su se vratili islamu ili žele primiti islam, ali njih nikad nema jer nema  poštovanja prema njima... Kada sam se pokrila prije skoro 5 god., moji roditelji su bili žestoko protiv toga (iako sam već bila udata) pa sam zamolila našeg imama da ode kod njih i posavjetuje ih, da bi na kraju njegov govor bio o tome kako se mi moramo prilagođavati sredini u kojoj smo, kako nam oni neće dati da živimo kako mi želimo, tako u tom smislu, a ni riječi o tome da je to ženi farz itd... Ne znam zašto se čudim, kad je njegov komentar na to kad sam se pokrila bio: ''Nisi to trebala...''
Ali opet se čudim, jer mi razum ne može to podnijeti... Zadnja stvar koja me podstakla da vam pišem je ta, da sam sad pred ramazan, poslala mailom neke prijedloge imamu i članu iz odbora, pošto su prije par godina napravili na mesdžidu još jedan ulaz, koji je bio namjenjen ženama i koji je isto tako puno bliži parkingu, a muški ulaz je sa druge strane... Ovaj ženski ulaz je napravljen sasvim praktično i iz pravih razloga, ali se do sada izgubila svrha toga, pošto žene nisu tako česte u džamiji, a muški ulaz je sa druge strane, pa su ljudi počeli koristiti naš ulaz... Kad bi bila kakva sjela za žene ili jednostavno kakva džematska druženja, svi su ulazili na ženski ulaz, i došlo bi do mješanja, ako čak ne i do dodirivanja međusobno... Pošto sad dolazi ramazan, taj problem sam htjela iznijeti onima koji mogu rješiti problem ali se desilo sve suprotno, baš kao pred 8.mart... Sada su imam i odbor odlučili da će uz ramazan muški ulaziti na ženski ulaz a žene će ulaziti na muški ulaz... Ne znam dokle će to trajati.. Ima još jedna stvar koju trebam spomenuti, a to je ta da IZ u ovoj državi ljude koji traže pomoć vezanu za sihire i sve što to donosi, koji zovu naše imame i pitaju gdje mogu naći nekoga da im pomogne, oni ih upućuju sihirbazima.. To mogu potvrditi, jer su moji roditelji isto to uradili, i donijeli hamajliju u kuću (koju sam ja zapalila, pa tako nemam više čvrstog dokaza)... Pitam vas sada šta raditi više? Kako se još truditi, kad vidim da se toliko Allahovih zakona krši, bez osjećaja krivde? Stvarno sam već očajna i ne znam više kako da se ponašam... Halalite što sam oduljila, stvarno ne znam više kome da se obratim...

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Razumijemo Vašu razočaranost u neke postupke imama (i onih koji vode džemat), a koji strogo gledajući u nekim elementima nisu u skladu s islamskim propisima. Nije nam poznata kompletna situacija u Vašem džematu te zato ne možemo dati validan sud o tome da li su opravdani ili ne razlozi kojima se rukovode imam i džematski odbor u načinu organiziranja nekih manifestacija. U svakom slučaju, preporučujemo Vam da se držite džemata, da pomažete njegov rad i aktivnosti na poboljšanju vjerskog života, a kada je riječ o manifestacijama za koje cijenite da nisu u skladu sa šerijatskim propisima, nemate obavezu da im prisustvujete. Naš savjet svakom vjerniku je da, kada je riječ o striktnoj primjeni islamskih propisa, bude strožiji prema sebi nego prema drugima.

Neka Vas Uzvišeni nagradi za Vaš trud i brigu o stanju džemata.

Uređenje džemata

Pitanje:

Eselamu Alejkum!
Ovog puta imamo nekoliko pitanja koja se tiču našeg džemata i jako su važna i trebaju nam odgovori što je prije moguće:
1. Da li je ženama preporučeno da zajedno sa muškarcima sjede u jednoj prostoriji dok imam drži predavanje, iako žene imaju prostor u drugoj prostoriji u kojoj nema muškaraca i obezbijeđeno im je ozvučenje i ogromni ekran tako da i one vide i čuju govor imama? U prostoriji u kojoj sada sjede   izmiješani muškarci i žene, muškarci su okrenuti direktno prema ženama, sjede ispruženih ili podignutih nogu, a žene sjede ispred njih gledajući njih i imama dok govori, kada žene moraju ustati da pogledaju svoju djecu koja su na donjem spratu džamije moraju proći ispred muškaraca koji jako slobodno sjede kao da su kod svoje kuće na svom krevetu.Je li ovako miješanje dozvoljeno? Šta  nam hadisi našeg Poslanika govore o ovome?
2. Žene dolaze namirisane raznim mirisovima u džamiju, tako da se taj miris osjeti u prostoriji u kojoj one sjede zajedno sa muškarcima...Je li  to dozvoljeno? Molimo vas ukažite na hadise časnog Poslanika o ovome.
3. Djevojke dolaze na mektebsku nastavu u nepropisnoj odjeći koja je jako uska, kratka i providna, te se vidi i njihov unatarnji veš. Je li pravilno postupiti tako što se na to ukaže imamu, i raditi na popravci oblaćenja naših djevojaka? Je li haram da ja svoju djecu ne vodim više u mekteb jer se bojim negativnog uticaja lošeg ponašanja i lošeg oblačenja na moju djecu? Postoje li vjerodostojni hadisi koji ukazuju na ovakve situacije?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Poštovana,

U sva tri pitanja, koja se odnose na tri različite situacije, Vaša zapažanja i primjedbe su osnovane i umjesne. Načelno, gledajući striktno na propise iz oblasti islamske kulture druženja, odijevanja, boravka u džamiji i sl., Vi ste u pravu što ukazujete na stanovita kršenja tih propisa. Međutim, gledajući na konkretnu situaciju i okolnosti koje ju okružuju, u primjeni tih propisa u datoj situaciji treba biti fleksibilan u smislu da se vodi računa o postepenosti i taktičnosti u radu, imajući u vidu sve okolnosti. Naravno, to ne opravdava zanemarivanje propisa i tamo gdje se mogu primijeniti, ali ne treba biti prestrog, pa da ta strogost dovede do rastjerivanja ljudi, djece i omladine. Lahko je rastjerati ljude, ali ih je teško okupiti. Ovako vjerovatno rezonira i imam u svom tolerisanju nekih blažih kršenja propisa u nadi da će se to vremenom popraviti i poboljšati. Zato i Vama preporučujemo strpljenje i nadanje da će se stanje popraviti. Teško je ostvariti idealno stanje u neidealnim okolnostima, ali mu svakako treba težiti. Neka Vas Uzvišeni nagradi za brigu o džematu i njegovom stanju. 

Posao u osiguravajućoj kući

Pitanje:

Selam alejkum!

Imam stalni posao, elhamdullilah. Međutim, ponuđeno mi je znatno bolje plaćeno radno mjesto u osiguravajućoj kući. Da li je dozvoljeno prihvatiti takav posao?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Uzvišeni u Kur'anu kaže: "Možda nešto volite, a to je loše po vas". Ako imate halal posao koji Vam je dovoljan za život, preporučujemo Vam da se držite tog posla i ne idete za poslom u oblasti koja je sporna kod islamske uleme. Kao što je poznato, neke vrste osiguranja su dozvoljene, a neke zabranjene, prema mišljenju većine savremene islamske uleme. Prema tome, tu je riječ o mješavini dozvoljenih i zabranjenih vrsta transakcija, pa je i rad i zarada u takvoj organizaciji dvojbena. Ne želimo reći da je strogo zabranjeno, ali "ko se čuva  sumnjivih stvari, sačuvat će svoju vjeru i čast" kaže se u jednom hadisu. Sami se opredijelite po vlastitom izboru između dvije vrste zarade: ona koja je veća, a sumnjivija, i one koja je manja, ali je čistija.