A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Postavljanje nišana

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je dozvoljeno da familija postavi nišan kakav hoće? Radi se o mjestu Kozarac, gdje su sad donesena posebna pravila. Do sada su familije same odlučivale hoće li se postaviti nišan, spomenik, staviti slika, ograditi kabur itd. Moj brat je ukopan 12 decembra 2008. godine i, ako Bog da, nišan će se postaviti poslije godinu dana. Interesuje me da li postoje određena pravila od mjesta do mjesta i da li čovjek pravi grešku ako se odluči da stavi nišan kakav hoće?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dužni ste ispoštovati odluku Medžlisa IZ Kozarac kojom je uređeno pitanje načina postavljanja nišana i uređenja mezarja općenito. Ta odluka je u duhu ciljeva šerijata te je kao takvu treba prihvatiti i poštovati. Bog u Kur'anu kaže: "O vjernici, pokoravajte se Allahu, Njegovom Poslaniku i predstavnicima vašim". Nije dozvoljeno i grijeh je postupati suprotno toj odluci i kriterijima koji su i njoj navedeni. Opći interes to zahtijeva, a niko posebno nije oštećem njome. Neka Uzvišeni primi Vaša dobra djela i učvrsti vas na pravom putu.

Nenošenje hidžaba nakon obavljenog Hadža

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li ženska osoba može/smije obaviti umru/hadž odnosno hoće li to biti ispravno, ako se nakon obavljene umre odnosno hadža ona ne pokrije nego i dalje bude hodala otkrivena (ne nosi hidžab)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Činjenje jednog grijeha ne znači da osoba treba ostaviti činjenje dobrih djela sve dok se ne okane spomenutog grijeha. Izuzetak je samo grijeg nevjerstva (kufr) i idolopoklonstva (širk), čije je napuš¡tanje i teoba zbog njihovog činjenja, uvjet ispravnosti i primanja dobrih djela općenito. Grijeh otkrivanja avreta, odnosno nenošenja hidžaba za žene, iako je teži prijestup, nije uvjet ispravosti obavljenog hadža ili umre. Kao što ne kažemo ženi koja se ne pokriva propisno da ne treba klanjati, postiti, davati zekjat, isto tako ne možemo reći da ne treba obavljati hadž ili umru ili činiti neko drugo dobro djelo. Za grijeh, ako ga Uzvišeni ne oprosti, slijedi kazna, a za dobro djelo, ako ga Uzvišeni primi, slijedi nagrada. Uzvišeni u Kur'anu kaže: "Ko učini koliko trunku dobra, vidjet će ga, ako učini koliko trunku zla, vidjet će ga". Čiji će hadž i umra, kao i ostala dobra djela, biti primljeni kod Boga, a čija ne, nije nam poznato. Međutim, neki alimi kažu da je znak primljenog hadža da osoba koja obavi hadž nastavi sa činjenjem dobrih djela i izbjegavanjem harama, nakon tog ibadeta. Vraćanje grijehu otkrivanja avreta nakon obavljenog hadža i umre nije dobar alamet za ocjenu primljenosti hadža. Ipak, treba imati na umu da je Uzvišeni najmilostiviji od svih milostivih, pa može oprostiti taj i druge grijehe, posebno ako se počinilac iskreno pokaje.

Uzimanje naknade za gasulenje

Pitanje:

Selam!
Dali je dozvoljeno uzimat novcanu nadoknadu, ako ti se nudi, za gasulenje?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Gasulenje umrloga je obaveza prije svega porodice. Ukoliko niko iz porodice to ne radi ili neželi lično obaviti, porodica je dužna angažirati drugu osobu da izvrši tu šerijatsku obavezu. Angažirana osoba ima pravo zahtijevati naknadu budući da gasulenje nije njena lična obaveza. Prema tome dozvoljeno je uzeti protunaknadu za gasulenje umrle osobe. Gasulenje je zahtjevan i težak posao.

Pregled i porođaj od strane ginekologa muškarca

Pitanje:

Selam alejkum,
Pošto nosim hidžab zanima me da li je u šerijatskom zakonu dozvoljeno ili zabranjeno da muslimanku pregleda muški doktor bilo koje grane medicine (stomatolog, kardiolog, ginekolog i sl.)? Pošto nisam u to sigurna, nastojim da uvijek idem doktoricama. Međutim, pošto sam trudna zanima me da li mi je haram da me porodi muški ginekolog, jer sam čula da se ne može birati i da porođaj obavlja onaj ginekolog koji se zadesi kao dežurni u bolnici?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kao što ste tražili doktorice u slučaju drugih bolesti i potreba, trebate utoliko prije tako postupiti i u slučaju ginekološkog pregleda i poroda, naravo pod uvjetom da Vam je to dostupno i da postoji adekvatna alternativa. Ukoliko Vam to nije dostupno ili postoji neki drugi opravdani razlog, onda možete koristiti usluge muškog ginekologa. Nužda zakon mijenja, kaže jedno šerijatsko pravno načelo, a da li ta nužda postoji u Vašem slučaju, sami procijenite.

Materijalna pomoć roditeljima za obavljanje Hadža

Pitanje:

Selam Alejkum,
Imam roditelje koji žive u Švedskoj. Ja zivim u Kanadi. Namjeravam ove godine ići na hadž. Da li sam ja obavezan prvo pomoći mojim roditeljima da oni odu na hadž, pa tek kad oni obave, onda da idem ja? Riječ je o finansijskoj pomoći, s tim što ja ne mogu priuštiti i sebi i njima put na Hadž u isto vrijeme. Također, imam još četvero braće i sestara.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema smetnje da prvo obavite hadž za sebe, budući da je to za Vaš farz, pa da onda pomognete roditeljima da i oni obave hadž. Ako nemaju sredstava za hadž, nisu ni obavezni obaviti ga. Ne bi smetalo ni da prvo pomognete roditelje da oni obave hadž za sebe, pa da Vi kasnije obavite hadždž za sebe, budući da je obaveza obavljanja hadža odgodnog karaktera, tj. nije obaveza da se obavi iste godine kada se steknu svi uvjeti za to, mada je bolje obaviti ga čim prije. U svakom slučaju možete birati između ta dva dobra.

Liječenje od sihra

Pitanje:

Molim vas da mi odgovorite ko je zadužen za pomoć ljudima sa oboljenjem od sihra i za liječenje od istog u gradu Sarajevu? Slučaj je težak, bio je u bolnici na psihijatriji ali  glasovi, strahovi i psihička uvjerenja ne prestaju. U pitanju je momak, na završnoj godini fakulteta koji obavlja namaz, išao je izvjesnim hodžama ali napretka nema.

Stalno boravi u kući, nigdje ne izlazi i ne obavlja nikakve aktivnosti. Bojim se onog najgoreg - da sebi ne uzme život! Nemam kome da se obatim jer sam išao i nekim imamima u džamijama ali oni kao da nemaju sluha  za to ili nisam našao pravog imama koji bi pomogao. Finansijska situacija nije problem već je problem naći pravog čovjeka koji bi savjetima, učenjem i pravim tretmanom pomogao .

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema niko odgovoran za takvu vrstu liječenja, u smislu da je službeno postavljen od organa IZ. Ima onih koji se samoinicijativno bave time. To nije u opisu poslova imama. Zato ne možemo nikoga konkretno preporučiti, budući da se Islamska zajednica službeno ne bavi tom vrstom liječenja.

Riječ Bošnjak-inja

Pitanje:

Selamun alejkum!

Molio bih za objašnjenje za riječi  BOŠNJAK-inja?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Sigurno je da bi o odnosu nacionalnog i vjerskog identiteta meritornije mogli govoriti sociolozi, ali kad već postavljate pitanje, odgovorit ćemo ukratko ono što mislimo da treba reći. Riječ Bošnjak/inja označava nacionalnu pripadnost Bošnjačkom narodu, a preko toga i zemlji Bosni i Hercegovini. Izvedena je od riječi Bosna i izvorno označava stanovnika Bosne (termin Hercegovina je nastao znatno kasnije). Tako su se stanovnici Bosne zvali u vrijeme Osmanlijske vlasti i to je historijsko ime našeg naroda. Ono prije svega označava vezu sa zemljom i državom Bosnom i Hercegovinom, a za one koji nemaju BiH državljanstvo, a roditelji su im Bošnjaci, označava etničku i nacionalnu pripadnost, ali i vezu sa matičnom domovinom. Ko ne želi da se tako identificira, niko ga na to neće siliti. Ogromna većina Bošnjaka i Bošnjakinja su muslimani, ali ima i onih koji se ne smatraju muslimanima, kao što ni svi muslimani nisu pripadnici jedne nacije. Mi smatramo da je, osim vjerskog, važan i nacionalni i državni identitet. Ovi identiteti se trebaju međusobno podupirati, a ne potirati i potiskivati. Zato smatramo da o tome ne treba voditi neke rasprave, već to prihvatiti kao realnosti.  

Upotreba zekatskih sredstava

Pitanje:

Da li nam je dozvoljeno pare od zekata, kefareta, sadekatul-fitra zadržati za potrebe plata i socijalnog osiguranja za efendije, koji nismo plate dobili pune tri godine?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Sredstva zekjata i sadekatul-fitra se prikupljaju u Bejtul-mal, a plaću imamu obezbijedite članarinom i drugim prilozima.

Primanje sredstava preko bankovnog računa

Pitanje:

Mojoj djeci dječiji dodatak iz Slovenije dolazi preko banke, pa stoga pitam da li mi je dozvoljeno te pare uzeti ili ostaviti na banci i poslije nekog vrijeme te pare uzeti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
To je dozvoljeno, a ako bude kakve kamate, podijelite je u dobrotvorne svrhe.

Izostavljanje sunneta kod namaza

Pitanje:

Prilikom klanjanja namaza ispuštam sve osim farza, tj. klanjam samo farz namaze, ali ne i sunnete. Radim to iz želje da olakšam sebi dok ne ustanovim namaz, a inšaAllah, kada ga jednom ustanovim ni to neću ispuštati. Interesuje me koje sunnet namaze ne bih nikako trebao ispuštati i je li to moje ispuštanje grijeh.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Klanjanje farzova je minimum minimuma, ali je time izvršena obaveza. Međutim, stalno izostavljanje sunneta, posebno onih pritvrđenih, je pokuđeno djelo i ko to čini zaslužuje kritiku. Posebno ne bi trebalo izostavljati sabahski sunnet, koji se čak i naklanjava ako se propusti. Također, preporučujemo Vam da ne izostavljate akšamski sunnet, a uznastojite da se priviknete i na redovno klanjanje ostalih pritvrđenih sunneta, jer ih je i Poslanik, a.s, redovno klanjao. Ako se ponekad propuste klanjati, ne smeta. Sunneti su ograda za farzove, pa ako nema te ograde ugroženi su i oni. Neka Vas Uzvišeni pomogne u izvršavanju ibadeta na najbolji i najpotpuniji način.