A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Obaveze prema majci

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Molim vas za savjet. Kada sam imala 6 mjeseci majka me je napustila od tad ja je nikad više nisam vidjela, ali sam saznala da ne želi da stupi u kontakt sa mnom, da poriče da ja postojim. Ona je sada vjernik i obavila je Hadž. Ona je mene ostavila jer je počinila blud i ja sam rođena iz tog čina. Molim vas za savjet, da li sam dužna da je lično potražim i pokušam da stupim u kontakt sa njom? Ja sada imam 55 godina. Kakve su mi obaveze prema njoj?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum! Vi ne snosite nikakvu krivicu za ono što je uradila Vaša biološka majka i za njen kasniji odnos prema Vama. Možda je i ona imala neke svoje razloge i ne trebate joj previše zamjerati. Molite Allaha da joj oprosti i uputi na pravi put. Nemate neke posebne obaveze prema njoj budući da se ona distancirala od Vas kao njenog biološkog djeteta, ali ako je upoznate, dužni ste se lijepo ophoditi prema njoj. Možete posrednim putem izraziti spremnost i želju da je upoznate, a ako to ona ne želi, iz njoj poznatih razloga, ne snosite nikakvu odgovornost prema njoj kao prema roditelju. Neka Vam Uzvišeni pomogne u svemu što je dobro i hajr za Vas i Vašu porodicu.

Zekat na štednju

Pitanje:

Dao sam za prošlu godinu  zekat na ušteđeni novac koji sam imao. U toku ove godine tu uštedevinu sam dao za povrat svog duga i više je nemam. Da li za navedeni uštedeni novac koji sam potrošio moram i ove godine dati zekat? Za prošlu godinu za istu štednju sam dao zekat. Molim Vas da mi odgovorite da li se mora dati zekat ako u svojoj imovini ja i supruga imamo dva auta. Oba su u upotrebi, jedno koristim ja, a jedno supruga.

 

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Na potrošenu ušteđevinu ne daje se zekat kao ni na automobile namijenjene za ličnu upotrebu. Dakle, niste obavezni dati zekjat ni po jednom od dva navedena osnova.

Važnost šerijatskog vjenčanja

Pitanje:

Selam!

Da li je šerijatsko vjenčanje obavezno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Da bi brak bio šerijatski ispravan mora ispunjavati sve Šerijatom predviđene uvjete. Prema tome, ako se ispune svi Šerijatom predviđeni uvjeti valjanosti sklapanja brak, vjenčanje, odnosno ugovor o sklapanju braka će biti valjan. Tzv. Šerijatsko vjenčanje je znak da su ispunjeni svi Šerijatom predviđeni uvjeti sklapanja braka shodno islamskim propisima.

Davanje zekata bratu

Pitanje:

Selam!

Da li se zekjat može dati bratu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Više puta smo isticali u našim odgovorima na slična pitanja da se zekjat izdvaja u fond Bejtul-mal iz kojeg se distribuiraju korisnicima prema prioritetu koji odredi islamska vlast.

Status kršćana i židova na Ahiretu

Pitanje:

Selam!

Da li postoji mogućnost da današnji kršćani i židovi uđu u džennet?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Da postoji neki drugi put ili način spasa na Ahiretu mimo islama i puta kojim je išao Muhammed a.s. ne bi ni bilo potrebe za njegovim poslanstvom niti za objavom Kur'ana. U jednom hadisu se navodi: "Ko čuje za mene, a ne povjeruje u moje poslanstvo, ući će u vatru". Prema tome, mimo islama nema spasa ni za koga na budućem svijetu.

Upotreba Propolis kapi

Pitanje:

Selam alejkum!

Mene interesuje sljedeće. Da li mogu koristiti Propolis kapi, s obzirom da sam propolis od pčela nema alkohola, ali kapi se mješaju sa alkohol etilom koji sadrži 96 % medicinskog alkohola. Mene sada interesuje da li ja mogu ovakav preparat da upotrebljavam i za spoljnu i unutrašnju upotrebe, s obzirom da sadrži alkohol koji je medicinski?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poslanik a.s. u jednom hadisu kaže: "Allah vam nije dao lijeka u onome što vam je zabranio".
Dakle, u principu treba izbjegavati lijekove koji sadrže zabranjene supstance, osim u stanju nužde, ako nema drugog lijeka za konkretnu bolest. Medicinski alkohol koji se miješa sa drugim supstancama u spravljanju lijeka sigurno nije isto što i alkohol koji se pije radi opijanja, ali je ipak bolje ne koristiti ga osim u stanju prijeke potrebe. No, ne možemo reći da je to strogo zabranjeno.

Nošenje odjeće od vještačke svile

Pitanje:

Interesuje me, da li je zabranjeno nošenje vještačke svile koja se dobija od celuloze odnosno drveta ili odjeća koja se pravi od polyestera ili sintetičkih vlakana? Znam da je zabranjeno muškarcima da nose svilu, a prava svila se dobija od čahure dudovog svilca.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Zabrana nošenja svile za muškarce odnosi se samo na prirodnu svilu koja se dobija prirodnim putem i ne obuhvata vještačku svilu bez obzira iz koje sirovinske baze se dobijala. Ime i naziv ne mijenjaju suštinu stvari i pravni status predmeta. Bitna je suština, a ne ime koje ljudi izmišljaju i daju novim proizvodima.

Klanjanje Dženaze-namaza u džamiji

Pitanje:

Esselamu  alejkum!
Postovani,

Naime, riječ je o klanjanju dženaze jednoj našoj sestri iz Bosne, i rečeno je da će joj se kljanjati dženaza a mejjit neće biti dnijet iz gasulhane koja je oko dva-tri kilometra daleko od mjesta klanjanja dženaze. Dakle, postoje svi uslovi da mejjit bude prisutan pred džematom ali ovdje imam kaže da to nije uslov. Literatura koju ja imam pred sobom kaže da je šart (uvjet) da mejjit bude ispred džemata. Drugo pitanje je: može li se mejjit unositi u džamiju i te da mu se tu klanja dženaza-namaz?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U svakom slučaju, Vi ste u pravu. Uvjet je da mejjit bude prisutan, tako da se ne može klanjati dženaza u džamiji, a mejjit u gasulhani. Dženazu po pravilu treba klanjati van džamije; unošenje mejjita u džamiju i klanjanje dženaze u njoj, u našem mezhebu, je mekruh (pokuđeno) i ne treba to prakticirati osim u slučaju prijeke potrebe.

Raspodjela ostavštine

Pitanje:

Esselamu alejkum!
S obzirom na to da je nasljedno pravo u šerijatu kompleksna tema, odlučila sam svoj slučaj objasniti Vama u nadi da ćete mi pojasniti šta trebam uraditi. Naime, situacija je sljedeća. Moji roditelji su kupili kuću na način da u kupoprodajnom ugovoru stoji da su oboje kupci u jednakim iznosima. Međutim, kako u Sudu nije nikada to uknjiženo na njihova imena, sada ne postoji papir koji bi sud mogao uzeti kao validan u ostavinskom postupku. Moj babo ima kčer iz prvog braka a majka ima sina, takođe iz prvog braka. Nakon smrti moga oca, predmet ostavinske rasprave na sudu je bio novčani iznos (ušteđevina roditelja) koji je sud podijelio na tri jednaka dijela i to majki 1/3, sestri 1/3 i meni 1/3 a bratu (od majke sinu) nije ništa dato. Kako pomenuta kuća nije imala validne papire, Sud nije htio dijeliti kuću te je ostala nepodijeljena i predmet svađa. Poslije toga je moja majka prodala (devastiranu kuću jer je bila tokomr rata granatirana) za 12 000 KM bez da je pitala moju sestru ili brata ili mene. Sada se moja sestra žali što nema udjela u toj kući. S obzirom da sam tek nedavno saznala da muslimani trebaju dijeliti imovinu u skladu sa šerijatom, interesuje me kako sada postupiti? Čitala sam i na Vašoj stranici i na portalu Islambosna.ba i drugim stranicama ali ovaj slučaj je specifičan te mi treba posebno objašnjenje jer neću da se hranim tuđim imetkom. Jedini problem kod provođenja šerijatske podjele imovine je to što se u porodici jedina ja "zalažem" za ovakvu podjelu, a majka, sestra i brat, da tako kažem, nisu baš za to tj. to im je velika nepoznanica. Mada ko zna, možda Allah da pa se slože sa šerijatskom podjelom inšaAllah. Međutim, moje je da im objasnim u ime Allaha i da dug sa sebe skinem (ako ga ima i ako sam pogriješila). Molim Allaha da riješim što prije ovu situaciju jer su se odnosi u mojoj porodici pogoršali do te mjere da jedni druge vrijeđaju, psuju i ogovaraju. Nije samo moja porodica u ovakvoj situaciji nego i mnoge druge gdje otac ostavi jednom od djece sve a ostalima ništa ili gdje se sinu i kčerki daje jednak dio a poslije se od sina očekuje da izdržava roditelje itd.

Nadam se da razumijete u kakvoj sam sada situaciji jer se od mene nekako ponajviše očekuje da budem na nečijoj strani, ali ne mogu biti jer ne znam propise vezane za podjelu imetka u konkretnom slučaju. Jer da su oni meni pravi brat i sestra, brat bio dobio koliko dvije sestre a i majka jedan dio. Tek kad dobijem Vaš odgovor tj. odgovor nekog šejha ili profesora koji se razumije u ovu kompleksnu oblast, moći ću koliko-toliko uticati na rješenje situacije i popraviti rodbinske odnose inšaAllah.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema dileme da je i spomenuta kuća trebala biti predmet ostavinskog postupka, jer je i ona dio zaostavštine umrle osobe. Budući da pola kuće, prema kupovnom ugovoru pripada supruzi (vašoj majci), predmet nasljeđivanja je samo jedna polovina kuće koja je pripadala rahmetliji (vašem ocu). Prema šerijatskom nasljednom pravu vama dvjema sestrama, kčerkama umrloga, pripada dvije trećine njegovog dijela kuće, a supruzi jedna osmina. Ne spominjete da li je umrli imao brata ili više njih, jer bi preostali dio on(i) naslijedio kao najbliži muški srodnik. Majka (njegova supruga) nije imala pravo sama raspolagati tom polovinom kuće budući da, iako je većinski vlasnik, nije jedini vlasnik tog dijela kuće. Njen sin iz prvog braka (vaš polubrat po majci) nema pravo na nasljeđivanje tog dijela kuće, jer s njim nije u rodbinskoj vezi, a u konkretnoj situaciji, preko majke bi to realno mogao ostvariti. U svakom slučaju, savjetujemo vam da se dogovorite i nagodite oko nasljedstva, a ne da ono bude uzrok vaših svađa i razmirica, jer su odnosi među rodbinom važniji od imovine i materijalne koristi. Također, beskorisno je insistirati na šerijatskoj podjeli nasljedstva ukoliko svi nasljednici nisu zainteresirani za to. Ukoliko neki od nasljednika ne izvršavaju neke važnije propise, poput namaza i ostalih islamskih šartova, kako očekivati ili tražiti od njih da poštuju islamske propise o nasljeđivanju?! Islamsko nasljedno pravo je dio ukupnog islamskog sistema i učenja i samo u okviru tog šireg sistema ima svoj puni smisao i razložnost.

Organiziranje Mevluda i tevhida

Pitanje:

Selam!

Zamolio bih vas da mi date ispravan i pošten odgovor u vezi pravljenja mevluda u našim džamijama, zatim sedmina i četresnica koje su prisutne među našim muslimanima, jer živim u inostranstvu gdje pored našeg bosanskog džemata postoje i drugi džemati kod kojih se ne nalaze ove stvari, tako da me zanima da li pomenute stvari imaju uporište u našoj vjeri ili su one nekad kasnije uvedene i te su tako postale dio tradicije, a koje vjera nije propisala. 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poštovani gospodine,
Ukoliko Vam je poznat "ispravan" i "pošten" odgovor, kako tražite u svom pitanju, onda nema potrebe da postavljate pitanje. Ono je suvišno. U suprotnom, Vaša formulacija u prvoj rečenici je uvrjedljiva, jer podrazumijeva da inače dajemo "neispravne" i "nepoštene odgovore", pa eto Vi naglašavate da želite ispravan i pošten odgovor. Takvu formulaciju pitanja smatramo, najblaže rečeno, neprimjerenom. O spomenutim pojavama, koje su u nekim elementima dio naše bošnjačke islamske tradicije, već smo govorili u ovoj rubrici, kroz odgovore na neka pitanja, pa ih možete potražiti pod odgovarajućim naslovima. Spomenuti običaji su se inkorporirali u našu islamsku praksu i tolerisani su od naše ranije i kasnije uleme, budući da u njima nisu vidjeli negativne, već uglavnom pozitivne sadržaje i utjecaje. Općepoznato je da navedeni običaji i praksa nisu spomenuti u Kur'anu i Sunnetu ni u pozitivnom ni u negativnom smislu, tj. niti su naređeni, niti zabranjeni u ovim osnovnim izvorima. Zato i jesu predmet sporenja i različitog tumačenja. Neki ih zabranjuju kao novotarije općenito, a drugi dozvoljavaju kao korisnu praksu, sa stanovišta okupljanja ljudi, zajedničkog ibadeta, zikra, dova, učenja Kur'ana, namaza u džematu i sl. Ono što je zabrinjavajuće i za žaljenje jeste činjenica da su spomenuti običaji kod mnogih naših muslimana postali neka vrsta zamjene za propisane ibadete, poput namaza, posta i ostalih farzova tako da tim običajima posvećuju veću pažnju nego dnevnim vaktovima, što je potpuno pogrešno. Takvu anomaliju u razumijevanju i praksi treba postepeno ispravljati i dovesti u sklad sa ciljevima šerijata. U svakom slučaju, smatramo da spomenuto nije pitanje od prioritetne važnosti niti zavrjeđuje da mu se pridaje prevelika pažnja. Kada je, pak, riječ o samom mevludu, njegovo obilježavanje je sastavni dio kalendara Islamske zajednice u BiH, te o tome ne odlučuje džemat niti džematski imam, pa nema svrhe da o njemu raspravljate s džematskim imamom. On samo sprovodi ustaljenu praksu IZ BiH.