A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ukop u muslimansko mezarje

Pitanje:

Es-selamu alejkum!
Molimo Vas da nam odgovorite na sljedeća dva pitanja. Naime, izvršni odbor Medžlisa IZ-e Cazin je pripremio Odluku o korištenju i uređenju vakufskih mezarja na svome području, te se susreo sa dva specifična pitanja, a odnose se na ukop u muslimansko mezarje muslimanke koja se uda za nemuslimana, i nemuslimanke koja se uda za nemuslimana. Dakle, naša pitanja glase: Da li je dozvoljen ukop u muslimansko mezarje:
1.muslimanke koja se uda za nemuslimana (tj. da li je ona tim činom prestala biti muslimanka, te joj je kao takvoj zabranjen ukop u muslimansko mezarje), i
2.nemuslimanke koja je udana za muslimanom, koja prakticira islamske obrede, posjećuje džamiju, ponaša se kao muslimanka, ali zvanično (pred svjedocima i organima IZ-e) nije izjavila da prihvata Islam kao svoju vjeru (najčešće u takvim slučajevima kao dokaz imamo samo usmene tvrdnje članova njihovih užih porodica - supruga i djece), tj. da li je nužno da takva osoba i zvanično prihvati Islam?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poštovani,
Drago nam je da je Izvršni odbor Medžlisa IZ Cazin pristupio normativnom rješavanju pitanja uređenja i korištenja vakufskih mezarja na svom području putem donošenja odgovarajuće odluke ili pravilnika. Krajnje je vrijeme da se spomenuto pitanje uredi i reguliše u svim medžlisima IZ u BiH. U Vašem pismu ste postavili dva specifična pitanja s kojima ste se susreli prilikom pripreme za donošenje spomenute odluke.Evo odgovora na vaša pitanja:
1. Sami čin udaje muslimanke za nemuslimana, iako je strogo zabranjen (haram), ne izvodi iz vjere ukoliko nije popraćen vjerovanjem da joj je to dozvoljeno. Prema tome, ona se smatra velikom grješnicom, ali ne i nevjernicom, te će se, shodno tome, ukopati u muslimansko mezarje, ako izrazi želju za tim, odnosno ukoliko je bila član Islamske zajednice, kao i ostali muslimani.
2. Osoba koja prakticira islamske obrede, ide u džamiju i ponaša se kao musliman/ka smatra se muslimanom bez obzira što nije provela zvaničnu, javnu proceduru primanja islama. Islam se prima izgovorom šehadeta iz uvjerenja, a namaz sadrži izgovor šehadeta. Zvanična, javna procedura izgovora šehadeta pred imamom (u džematu) nije uvjet valjanosti prihvatanja islama, već samo njegova obznana. Stoga, bivša kršćanka (pripadnica ehli-kitaba) koja je udata za muslimana, koja prakticira islamske obrede, posjećuje džamije i ponaša se kao muslimanka, smatra se muslimankom i ukopat će se u muslimansko mezarje na njen zahtjev ili zahtjev njene djece i muža, uz klanjanje dženaze namaza i primjenu ostalih islamskih propisa vezanih za opremanje i ukop muslimana. Uz taj zahtjev, treba priložiti njeno pismeno priznanje da je primila islam ili izjavu dva svjedoka koji će potvrditi njeno primanje islama makar i samo putem prakticiranja islama. 

Omalovažavanje vjerske kvalifikacije grijeha

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam jedno pitanje koje me jako muči i ne da mi mira. U šerijatskoj sam vezi sa momkom. On jako vodi računa o tome da ne griješi, odnosno da ne griješimo oboje, međutim jednom prilikom mi je rekao: ''I ako te prevarim to je moj grijeh.'' Osjećala sam se jako povrijeđenom, i u tom trenutku mi je zasmetalo što posmatra sve na taj način, imala sam osjećaj kao da nije isključio mogućnost da bi to uradio, i da je htio reći da će mu Allah oprostiti ili neće, koga briga za mene. U tom momentu mi je sve zasmetalo, i njegova stalna priča o griješenju i naše suzdržavanje od istih, tako da sam u tom trenutku, da mi Allah oprosti, opsovala grijeh. Zanima me da li sam ja, time što sam opsovala grijeh, izašla iz vjere? Ako musliman na neki način izađe iz vjere, može li se on pokajati, i hoće li mu to pokajanje biti primljeno? Tako me strah, strah me da me Allah nakon ovoga ne upiše u nevjernike, i da me više nikada ne pogleda, da sam izgubljena. Ako možete da mi odgovorite na pitanje, Allah vas nagradio,očajna sam!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pretpostavljamo da ste spomenuti postupak učinili u afektu i da niste imali namjeru opsovati, odnosno omalovažiti vjersku kvalifikaciju grijeha. U svakom slučaju ponijeli ste se neprimjereno, kao što je bila neprimjerena opaska Vašega momka koja Vas je izbacila iz ravnoteže. Mislimo da Vaš postupak nema težinu postupaka koji izvode iz vjere, a to Vam i nije bila namjera. Potrebno je da se pokajete zbog počinjenog grijeha i čvrsto odlučite da to više nećete činiti. Allah prima iskreno pokajanje za svaki grijeh.

Kvalitet rada imama

Pitanje:

Selam alejkum!
Živim u Americi, i iskreno da vam kažem malo sam ljut na Islamsku zajednicu, a objasnit ću vam zašto. Jednostavno imami su postavljeni koji su se zatekli da tu rade kao imamr i rade šta god hoće da rade. U velikim gradovima, gdje je oko 40.000 bosanaca koji lutaju po kafanama, pitanje je da li će ili ne efendije doci na namaz. Na sabah recimo skoro pa nikako ne dolaze, nemaju nikavih programa da privuku omladinu a jednostavno su prihvatili posao, u smislu da im se plati i tako se shodno tome i ponašaju. Ljudi u odboru su u nemogućnosti bilo šta uraditi po tom pitanju jer se nemaju zaista kome obratiti. Moje pitanje je zašto Islamska zajednica ne nađe jednog pouzdanog efendiju koji će nadgledati konstatno ostale džemate. S tim da će imati pravo dati otkaz ili uposliti nekog drugog iskrenijeg i vrijednijeg efendiju. Vjerujte mi, vjernik sam i imam dosta prijatelja u drugim državama, koji hvale efendije, kao recimo u Phoenix gdje mu je uvijek puna džamija kao što je kod hfz. Bugarija, a ovi ostali, iako im gradovi imaju 4 puta više bosanaca, nemaju 5-6 redovnih koji dolaze na jaciju, jer jednostanvo niti su nasmijani niti su fini prema džematlijama i svađaju se. Čak imamo slučaj gdje je efendija skoro istjerao sve iskrene vjernike koji su dolazili prije, a doveo same vehabije sa bradama, gdje ih je uposlio u odbor i totalno su ugasili sve, konkretno to je u Čikagu. Niko apsolutno ne vodi računa o ovome niti koga interesuje šta se dešava u džematima. Ja vas zaista molim popričajte sa Reisom i poduzmite nešto po ovom pitanju. Bliži se kijametski dan, islam je jedini razlog zašto živimo na ovoj zemlji i sve u životu koliko toliko možemo olahko shvatiti. Ali kad su ove stvari u pitanju onda se definitivno treba alarmno svjetlo upaliti.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pitanja koja ste Vi postavili i koja otvarate u Vašem pismu su ozbiljna i zahtijevaju razmatranje od strane nadležnih organa Islamske zajednice. To su u prvom redu Islamska zajednica u Americi i njen glavni imam Senad ef. Agić, zatim Ured za Bošnjačku dijasporu u čijoj je izravnoj nadležnosti pitanje IZ u dijaspori, uključujući i SAD. I na kraju Rijaset IZ i reisu-l-ulema koji predlaže i postavlja muftije i glavne imame u dijaspori. Dobro bi bilo da džemati problematizuraju spomenuta pitanja i zahtijevaju njihovo rješavanje, a ne samo pojedinci, budući da neko misli ovako, neko onako i tu je teško sa strane ocijeniti ko je u pravu, a ko nije, koji imam radi dobro, a koji ne. Ocjene džemata su uvjerljivije od ocjena pojedinaca. Zato se izborite na nivou džemata da se ta pitanja otvore i o njima objektivno progovori. Vama hvala na brizi za stanje islama i muslimana u našoj dijaspori u Americi i neka Vas Uzvišeni nagradi za to, a nadamo se da će se stanje popraviti. To ponajviše zavisi od vas, muslimana u Americi, a ne od nas ovdje u Bosni.

Pranje zuba tokom posta

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam pitanje koje se odnosi na pranje zuba za vrijeme posta. Da li se post kvari kada se čiste zubi misvakom ili četkicom za zube i zubnom pastom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Čiščenje zuba četkicom i pastom, ili misvakom za vrijeme posta ne kvari post. Svakako to treba raditi pažljivo kako voda ne bi doprla ugrlo i dalje u želudac, čime bi post bio pokvaren.

Procedura primanja islama

Pitanje:

Selam alejkum!

Već duže vrijeme osjećam u srcu da sam musliman ali sam iz kršćanske porodice i odgajan sam u duhu kršćanstva. Kako i kome da se obratim kako bih i zvanično primio islam i bio dio njega jer mi srce nalaže da primim islam.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poštovani,
Procedura primanja islama je jednostavna. Sastoji se od srčanog prihvatanja i jezičkog potvrđivanja šehadeta - svjedoćenja da je samo Allah Bog i da je Muhammed a.s. Allahov Poslanik. Naravno, podrazumijeva se da osoba prihvata sve ono što šehadet pretpostavlja, a to su islamski doktrinarni, obredni, pravni, moralni i dr. sistemi i učenja. Obratite se najbližem imamu u džamiji ili glavnom imamu u lokalnom medžlisu Islamske zajednice i oni će Vas uputiti na dalju proceduru. Želimo Vam uspjeh i spas na oba svijeta.

Islamsko bankarstvo i kamata

Pitanje:

Selam alejkum!

Znam da je često postavljano pitanje oko BBI banke i njenog poslovanja, ali ja bih samo da iznesem svoj događaj i da mi Vi date stručno mišljenje a ako niste kompetentni u ovoj oblasti da proslijedite dalje pitanje nekom učenjaku za koga znate da sigurno jeste. BBI banka je imala neku akciju i to mislim baš za auta, prije možda dvije godine, do 10.000KM. Hanuma je prošetala sa djetetom i otišla da dobije neke informacije po tom pitanju. Naravno lijepo su je primili i ispričali su ukratko kako to funkcioniše i na kraju ta žena koja je radila tu na šalteru banke joj je isprintala jedan formular koji mi kao trebamo popuniti i još neke papire uz taj formular pa se sve to onda preda opet kod njih.Do sad ništa nije sporno.Kad sam ja došao sa posla da pročitam malo taj formular i neke brošure koje su joj dali vidio sam da je na formularu iz nekog razloga na jednom mjestu precrtano markerom. Pitao sam hanumu šta  je ovo a ona mi je rekla da je gospođa koja radi na šalteru poslije printanja dokumenta (formulara) uzela marker i to pošarala. Ženi to nije bilo sumnjivo jer je pomislila da nije nešto slučajno pogriješila pa da je to precrtala. Ja sam pomislio kako će pogriješiti ako printa sa računara.To znači da su ti dokumenti već gotovi i samo se printaju. Papir sam stavio na dnevnu svijetlost na prozor i vidio da na mjestu gdje je precrtano piše kamata i dalje se nastavlja neki tekst. Znači svejedočio sam i ja i moja hanuma o očitoj prevari. E sad bi volio da mi neko objasni kako je moguće da se i dan danas govori kako je to islamska banka koja posluje na jedini dozvoljeni način i to bez kamate a vidio sam ovo što sam vam napisao. Je li to znači da trebamo da malo zažmirimo i da progutamo neke stvari iako znamo kako je kamata okarakterisana i koliki je to grijeh.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Za svaku je pohvalu to što se brinete da Vaše poslovanje s bankama bude na nekamatnoj osnovi. Kada je riječ o BBI banci, više puta smo isticali da se ne smatram njenim advokatom, te da ona ima vlastiti šerijatski odbor koji odgovara za šerijatsku ispravnost njenog poslovanja, naravno koliko to postojeći zakonski i poslovni okvir u Bosni i Hercegovini dozvoljavaju i omogućavaju. Ja nisam član tog odbora pa se ne smatram izravno odgovornim za njeno poslovanje. Preporučili bismo Vam da se obratite dr. Šukriji Ramiću, članu tog odbora i šerijatskom savjetniku u toj banci, te da razjasnite pitanje u vezi tih formulara kao i druge nejasne stvari. Ne sumnjamo u to da odgovorni u toj banci nastoje da u postojećem zakonskom okviru, koji nije prilagođen beskamatnom poslovanju, usklade svoje poslovanje, koliko god je i gdje god je to moguće. To nastojanje treba podržati, a ne tražiti dlaku u jajetu u poslovanju te banke. Mnogima smetaju neke nedovoljno jasne stvari u tom poslovanju (šubhe), a istovremeno ne vide smetnju da posluju s bankama koje otvoreno posluju s kamatom. Izgleda da im je gore i teže ono što je u zoni sumnjivih stvari (šubuhat), nego u zoni jasnog harama, kako se stvari kvalificiraju u onom poznatom hadisu: "Halal je jasan i haram je jasan, a među njima postoji zona sumnjivih stvari, pa ko se kloni sumnjivih stvari sačuvao je svoju vjeru i obraz". Od muslimana se svakako traži da izbjegava ne samo ono što je jasan haram, već i ono što je sumnjivo. Međutim, nije isto počiniti ono što je jasan haram i ono što je u zoni sumnjivih stvari. Neki žele umiriti vlastitu savjest pričom kako, eto, i ta banka, koja za sebe tvrdi da posluje beskamatno, i sama posluje na kamatnim osnovama i tako obmanjuje javnost, pa onda odlaze "mirne" savjesti u druge banke i posluju s kamatom. Koliko znamo u šerijatskom odboru BBI banke nalaze se poznati učenjaci i stručnjaci za islamsku ekonomiju i bankarstvo i nema smetnje da se musliman osloni na njihovu kontrolu poslovanja spomenute banke. Odgovornost za eventualne propuste i nedostatke je na njima, a ne na klijentima osim ako je riječ o očitom, nedvosmislenom i općepoznatom kršenju šerijatskih propisa u poslovanju. U tom slučaju odgovornost se širi i na klijente. Naravno, ne odobravamo ničije kršenje šerijatskih propisa, pa ni od strane spomenute banke, ukoliko je prisutno, a posebno ne ako je doista riječ o obamanjivanju ljudi, kako sugerirate u svom pitanju. Iskustvo BBI banke u bankarskom sektoru kod nas je jedinstveno i treba mu pružiti šansu i podršku.

Muzika kao posao

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Interesu je me Vaš stav o muzici kao poslu. S obzirom da ja imam porodicu koju izdržavam od muzike, da li je po Islamu zabranjeno da ja na taj način zarađujem i izdržavam svoju porodicu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poznato je da je pitanje produciranja i slušanja muzike sporno kod uleme. Neki to dozvoljavaju uz određene uvjete, dok drugi smatraju da je to zabranjeno ili u najmanju ruku pokuđeno. Ko se kloni sumnjivih stvari, kaže se u jednom hadisu, sačuvat će svoju vjeru i čast. Profesionalno bavljenje muzikom obično prate druge stvari koje su daleko od islamskog načina života, a na koje ne možete uticati, već im se samo prilagoditi. Ne možemo Vam preporučiti da se profesionalno bavite tim poslom, ali ako ste u nuždi i nemate drugog načina zarade za život, onda nužda zakon mijenja. Naravno, da nije zabranjeno zarađivati i izdržavati porodicu, naprotiv, to je obaveza, ali koja treba biti usklađena s islamskim poimanjem halala i harama. Također, kada je riječ o muzici propisi se ne mogu generalizirati, budući da je riječ o fenomenu kojeg prate različite pojave, situacije, stanja itd., što sve može uticati na različit šerijatski tretman problema muziciranja općenito.

Kako postati novi član IZ-e?

Pitanje:

Želio bih se učlaniti u Islamsku Zajednicu, gdje i na koji način bi mogao plačati članarinu? Inače sam iz Sarajeva.

 

Odgovor:

Ako ste iz Sarajeva i živite u Sarajevu, logično je da se učlanite u Medžlis Islamske zajednice u Sarajevu. Kontaktirajte imama u Vama najbližoj džamiji, odnosno džematu kojemu teritorijalno pripadate i oni će Vam reći na koji način da se učlanite. Možete se i izravno učlaniti u Sekretarijatu Medžlisa koji se nalazi na Bistriku u blizini kasarne, odnosno Ministarstva odbrane, ali je bolje da to bude preko članstva u džematu. Članstvo, odnosno članarina u MIZ Sarajevo je jedinstvena.

Prisustvovanje imama dženazi

Pitanje:

Esselamu alejkum.
Molim Vas napišite mi kakav je Vaš stav, odnosno stav Islamske zajednice, kad su pitanju pozivanja hodža na dženaze i "koverte" na koje su naše hodže navikle. Mislim da je ovo pitanje na koje će mnogi  naši čitatelji kao i ja željeti znati ispravan odgovor.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum! Spomenuto pitanje nije regulisano izričtom šerijatskom normom niti nekim pravilnikom Islamske zajednice. Uglavnom je regulisano običajem koji vlada u nekoj sredini ili eventualno na nivou medžlisa IZ nekim internim aktom. Sasvim je sigurno da imami nikoga ne prisiljavaju na tu hediju, niti uvjetuju svoje prisustvo dženazi nekakvom kovertom i sl. Ali, ako im neko da hediju, neka im ne prigovara na tome. Najbolje bi bilo da imami imaju pristojne plaće od kojih mogu solidno živjeti, bez potrebe za honorarima, ali realno stanje, nažalost, pokazuje da nije tako. Dobro bi bilo da se spomenuto i druga slična pitanja riješe na nivou medžlisa tako da se imami ne dovode u ponižavajuću situaciju sa guranjem koverti u ruke ili u džep.

Farbanje kose

Pitanje:

Znam da je Ebu Kuhafe, Ebu Bekrov, r.a., otac, bio doveden pred Poslanika, s.a.v.s., da mu da prisegu a glava mu je već bila osijedjela, pa je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Izmijenite ovu bjelinu i klonite se crne boje." (Bilježi ga Muslim) Pa je zato moje pitanje da li smijem promijeniti boju kose jer mi je ipak crna a izbija i poneka bijela? Uz napomenu da ja nosim hidžab.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dozvoljeno je supruzi da oboji kosu crnom bojom i otkloni tragove sijede kose uz dozvolu, odnosno saglasnost muža, jer je u funkciji jačanja bračnih odnosa među njima, a nema nikakve štete od toga.