A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Hadžska nagrada i propušteni dani posta

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
Javljam vam se iz džemata ''Bosna'' u Beču. Trenutno uz ramazan klanjam teravih namaz sa još jednim imamom i jednim studentom sa FIN u Sarajevu. Jučer smo imali predavanje na temu o obaveznosti napaštanja propuštenih ramazanskih dana, pa nam je jedan džematlija postavio pitanje sljedećeg sadržaja: 
Ako se odlaskom na hadž za koji se smatra da je primljen kod Allaha dž.š., brišu svi grijesi, da li onda u tom slučaju osoba koja do tog obavljenog hadža nije napostila određene dane koji su joj ostali od prethodnog ramazana ipak i posle obavljenog hadža, treba da naposti te dane?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Izvršenje obaveze hadždža ne briše dugove ni prema Bogu niti prema ljudima. Propušteni dani ramazanskog posta moraju se napostiti, bez obzira na obavljeni hadždž, pa čak i kada bi se znalo da je primljen, a kamoli kada niko ne zna niti ima garanciju da je njegov hadždž kod Boga primljen (makbul).

Namaz u džematu

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Koliko osoba je najmanje potrebno da semože sastaviti džemat za obavljanje namaza? Preciznije, mogu li muž i supruga biti džemat?
Kada klanjaju trojica u džematu, hoće li muktedije stati iza imama ili sa njegove lijeve i desne strane? Može li veći džemat da se primakne imamu i da se reda sa njegove lijeve i desne strane ukoliko je tijesno?
U našim džematima mujezin stoji gdje hoće. Zar ne bi trebao mujezin stajati sa desne strane imamove?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Džemat se sastoji najmanje od dvije osobe: imama i muktedije, bez obzira da li druga osoba bila muškarac, žena, ili razumno dijete (V. Bedai'us-sanai'i, 1/385). Prema tome, muž i supruga mogu formirati džemat i klanjati u džematu, namaz će biti ispravan, ali ne preporučujemo da to bude stalna praksa. Pravi namaz u džematu je onaj koji se klanja u džamiji/mesdžidu, a ne onaj koji se klanja u kući. Ako bi džemat u domu formiralo više članova, to bi već bilo prihvatljivije i kao stalna praksa, posebno ako je dom daleko od džamije/mesdžida.

2. Ukoliko je samo jedan muktedija (muškarac), stat će s desne strane imama, ako ih je dva ili više, poredaće se iza imama.

3. Ukoliko je prostor tijesan, nema smetnje da se muktedije približe imamu i poredaju se desne i lijeve strane imama, ali nešto iza imama, makar koliko pola stopala.

4. Nije uvjet da mujezin bude u prvom safu. Ukoliko je sposoban da predvodi džemat, trebao bi klanjati iza imama, kako bi ga mogao zamijeniti u slučaju potrebe za zamjenom.

Kamatna zarada kao donacija

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Želio bih pitati za darove od strane kamataša u konkretnom slučaju kod nas ima jedan poznat kamataš on je donirao za našu džamiju. To je za naše selo jedan kombi za prevoz umrlih prilikom dženaze i rekao da ga je kupio parama koji ih je skupljao od kirije lokala a ti lokali su kuplenji od kamate. Neke džematlije su protiv a neki odobravaju a naši imami su to prihvatali i na neki način ga tumače normalnim. Kakav je stav šerijata u vezi sa ovim slučajem?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Općepoznato je da je kamata u islamu strogo zabranjena te da onaj koji kamatari, prema Kur'anu, vodi rat protiv Allaha i Njegova Poslanika. Zarada koja se stiče kamatom je haram. Onaj koji je stekao zaradu kamatom dužan je učiniti teobu i osloboditi se te zarade tako što će je podijeliti u dobrotvorne svrhe. Za  davanje same haram  imovine darovalac nema sevapa, ali ima za nijjet i odluku da se u ime Allaha oslobodi te imovine. Jedna od tih dobrotvornih svrha u koju se može usmjeriti tako stečena imovina jeste i kupovina kombija za potrebe džemata. Moguće je, također, da dotična osoba ima i druge imovine koju je stekao na halal način, te stoga smatramo da nema smetnje da se primi i koristi spomenuto vozilo u općekorisne svrhe, a da li će darovalac imati od toga sevapa, Allah zna i On će o tome suditi. Smatramo da reakcija džematlija koji odbijaju donaciju, također, ima smisla, budući da podsjeća ljude na to da vode računa o sticanju imetka na halal način, jer se jedino od darovanja takve imovine ima sevapa.

Kršenje kućnog reda u džamijama

1. Pitanje:

Kršenje kućnog reda od: Broj: 03-KM-832-1/07, 05. Ševval 1428. h.g. - 16. oktobar 2007. godine,  član 8.
Nije dopušteno u džamiji spavati, „objedovati, pušiti, organizirati bilo kakav vid sportske rekreacije ili činiti druge stvari koje su suprotne islamskoj tradiciji Bošnjaka. Zabranjeno je upotrebljavati razglas osim za oglašavanje namaskog vakta, učenja salavata i salle.
Kod nas je običaj da poslije bajrama i jednog i drugog se malo posjedi u džamiji, popije kahva, koja zapali, bogami se malo i nadimi ali se to sve kasnije očisti, okreći, hanume spreme kolača i priprave se sokovi pa se beglenbegliše o svemu i svačemu. Da li je to u suprotnosti sa ovim članom,uz to se pusti na razglasu koja domaća ilahija i et,... i često nam hodža pusti te domaće ilahije,kad su kakvi radovi oko džamije u haremu, te recimo mevlud pred akšam ako dođemo ranije to sve s razglasa, nadam se da to ne smeta komšijama, nama naprotiv prija, bilo je par pritužbi na ilahije ove neke moderne s dosta muzike ali šta ćemo ilahije kao ilahije sve na jednom cd-u pa šta se zadesi.

 

1. Odgovor:

Esselamu alejkum!

Spomenutu odredbu Kućnog reda u džamijama i mesdžidima treba u potpunosti sprovesti, a za njeno sprovođenje odgovoran je prije svih imam, a potom i džematski odbor na čelu sa mutevelijom. Sve je jasno rečeno u tom članu i samo treba ispoštovati navedeno.

 

2. Pitanje:

Član 5.
U tumačenju i izvršavanju ibadetskih islamskih dužnosti u džamijama, mesdžidima i drugim vjerskim objektima Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini primjenjuje se hanefijski mezheb. Šta ako se pojave osobe koje se ne pridrzavaju hanefijskog mesheba, jer često nam u goste dođe neko ko "čudno" klanja. Šta smo dužni uraditi u tom slučaju, bilo je putnika namjernika iz turske ili sirije, tamnoputih, ne upitah odakle su, ali se nisu držali kućnog reda, ko će im i objasnit kad čudno pričaju.

 

2. Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kada je riječ o primjeni hanefijskog mezheba, ova odredba se prije svega odnosi na imama i Bošnjake koji tradicionalno slijede hanefijski mezheb. Međutim, ukoliko bi u džamiju ili mesdžid došao klanjati sljedbenik nekog drugog ehli-sunnetskog mezheba, ima pravo klanjati po svom mezhebu i niko nema pravo da ga spriječi u tome, kao što i mi imamo pravo da klanjamo po svom mezhebu kada se nađemo u džamiji u kojoj imam i prisutne džematlije klanjaju po nekom drugom mezhebu (malikijskom, šafijskom ili hanbelijskom). Ne može se niko izbaciti iz džamije ili prisiliti ga da mijenja mezheb zato što imam i džematlije klanjaju po nekom drugom mezhebu. Ovo se prije svega odnosi na sljedbenike četiri općepriznata i prihvaćena ehli-sunnetska mezheba (hanefijski, malikijski, šafijski i hanbelijski mezheb).

 

3. Pitanje:

Sve učestalija pojava korištenja minareta za postavljanje internetske opreme (repetitora često srbijanske ZONA kompanije), što za mene predstavlja ruglo i sramotu te u razgovoru sa ostalim džematlijama i mještanima tih naselja izražena je opšta odbojnost od takve reakcije, zašto takve odluke donose imam i par ljudi oko njega, da li je to prije svega normalno i moralno? Čuje se često i rečenica: Pa nizašta drugo i ne služe(misleći na munare), bolje u tom slučaju iznajmite bh telecomu bolji će račun imati i džemat i muftijstvo ako je stalo do para, ovo me posebno tangira... Kod nas to nije slučaj ali okolni džemati su već instalirali tu opremu, a naša je munara na udaru...

3. Odgovor:

Esselamu alejkum!

Smatramo neprimjerenim i neprihvatljivim pretvaranje munara u svojevrsne repetitore, i njihovo komercijalno instrumentaliziranje u komunikacione svrhe, jer je to u suprotnosti s osnovnom svrhom minareta, a to je oglašavanje ulaska namaskog vremena ezanom. Nije nam poznato da je Rijaset eksplicite dozvolio ili zabranio spomenuti postupak, ali na osnovu odredbi o korištenju džamije i džamijskih prostora i objekata, možemo zaključiti da to nije dozvoljeno.

Keffaret za više dana prekinutog posta

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Saznao sam da je keffaret za prekinuti da posta 60 dana postiti + taj dan koji sam dužan napostit. Šta ako sam do sad u životu više dana prekino post? Da li je potreban keffaret za svaki dan, što znači pet puta prekid posta pa 300 dana napostiti il je dovoljno uz iskrenog pokojanja jedan keffaret obaviti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako se više puta namjerno prekine post, u istom ili različitim ramazanima, dovoljan je jedan keffaret uz napaštanje dana u kojemu je post pokvaren, pod uvjetom da neopravdano kvarenje posta nije nastupilo nakon ranije učinjenog keffareta. Naravno, potrebna je i teoba, budući da je namjeran, neopravdan prekid posta veliki grijeh. Čak se navodi da jedan dan pokvarenog posta ne može popraviti ni svakodnevni post cijeloga života. Ali, Allah je milostiv, i ostavio je mogućnost pokajanja i iskupa keffaretom.

Hajz i post

Pitanje:

Eselamu alejkum!
Ovom prilikom vas želim pitati da li je žena dužna postiti u sljedećoj situaciji: ako nakon 4 do 5 dana hajza nastupi period od 2 do 3 dana potpune čistoće, te nakon toga opet uslijedi 1 dan intenzivnog hajza koji se onda okonča još kojim danom sa smeđim do svjetlocrvenim tragovima. Naime, da li je dužna postiti u tom periodu prekida hajza od 2 do 3 dana kada je potpuno čista. Jednom prilikom sam u novinama pročitala da se od početka pa do kraja hajza, u hajz računaju svi dani, bez obzira na prekide i periode čistoće, te da po šerijatu može trajati do 10 dana (ja to shvatam kao 10 punih dana), kao i da te dane tokom perioda hajza žena nije dužna klanjati, niti naklanjavati, te na osnovu toga zaključujem da ni ove dane unutar hajza kada nastupi prekid i par dana potpune čistoće nisam dužna klanjati niti naklanjavati. Ispravite me ako griješim, te ako je to tačno molim vas da me uputite da li je onda poželjno te iste dane s prekidom hajza postiti, mada sam u dilemi da li to činiti ako se tada ne može klanjati.

Drugo pitanje je vezano za određivanje prestanka hajza i utvrđivanje mogućnosti kada se može ponovo klanjati i postiti. Je li to kad nastupi period potpune čistoće ili je to moguće i kad se pojavljuju smeđi do
svjetlocrveni tragovi u situaciji kad se nije navršilo 10 dana hajza predviđenih šerijatom.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Svi spomenuti dani će se tretirati stanjem hajza, bez obzira što je između dana (prvog i drugog perioda) hajza bilo dva-tri dana čistoće, ukoliko se to dešava u okviru uobičajenog perioda hajza. Dakle, u svim tim danima, uključujući i koji dan čistoće, ne možete klanjati niti postiti. Obavezni ste nadoknaditi propuštene dane posta, a propuštene namaza ne.

Svrha istihare namaza

Pitanje:

Da li se sa istiharom-namazom može dobiti odgovor od Allaha iako u nekim situacijama nemamo dilema, već uopšte ne znamo šta treba uraditi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Da, i u situaciji kada uopće ne znate kako postupiti pomoć se može potražiti klanjanjem istihara-namaza uz dovu Uzvišenom da to za šta se opredijelite bude za vas najbolja odluka.

Dova za želju

Pitanje:

Koja je najpouzdanija dova za želju?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Sve kur'anske kao i dove koje je učio Poslanik a.s. u raznim prilikama, posebno ujutro i navečer, su dobre i korisne, ali nam nije poznato da ima neka posebna, u šerijatu utemeljena, dova poslije koje će biti ostvarene sve ljudske želje.

Gledanje harama tokom posta

Pitanje:

Da li je izgubljen post ako vidimo na ulici golotinju pa nenamjerno pogledamo, pa onda taj pogled ponovimo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
I oči, kao i ostali organi i čula trebaju se sustezati od zabranjenih stvari, poput gledanja golotinje, kao što se postač susteže od hrane, pića i udovoljavanja spolnom nagonu. Međutim, ukoliko postač ne uspije iskontrolisati svoj pogled, post mu neće biti pokvaren, ali će mu sigurno biti umanjena vrijednost, budući da nije u potpunosti ostvario cilj (puna kontrola tijela, duše, strasti, čula i zaštita od zabranjenih stvari - stanje takvaluka). A da li će takav post biti primljen kod Boga, to ne znamo. U svakom slučaju potrebna je teoba zbog tog grijeha. Allah dž.š. je milostiv, prima pokajanje onoga ko se iskreno pokaje, a i institucija sadekatul-fitra, između ostaloga, briše manje grijehe.

Zikr poslije namaza

Pitanje:

Selamun alejkum.

Živim u Švedskoj. Imamo jedan mali džemat i imama. Neku noć prije klanjanja jacije i tearavije imam nam se obratio sa riječima: „Ko ne klanja cijeli namaz i poslije namaza amina na njegove dove misleći poslije jacije i teravije, to je isto kao i da se ostave otvoreni kaburovi i da kao kod nas ima dosta otvorenih kaburova, jer neki od džematlija odlaze poslije završene jacije i teravije imaju nijet da klanjaju kod kuće nafilu i vitr-namaz. Vrlo sam se neugodno osjećao ne znajući da li sam griješan jer sam jedan od onih koji smatraju da je bolje možda klanjati ta dva namaza kod kuće a Allah najbolje zna. Pošto nisam vičan da pišem po forumima i postavljam pitanja tamo javljam se na ovu adresu nadajući se da mi možete dati odgovor. Čitao sam dosta o tome na internetu ali se i dalje osjećam nesigurnim po tom pitanju. Znači da li smo obavezni da dovimo sa imamom poslije teravije i da li smijemo klanjati kod kuće vitr u trećem dijelu noći.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Savjetujemo Vam da budete s džematom do kraja, uključujući i učenje namaske dove. To je bolje nego da se svojim postupkom distancirate od džemata i budete faktor razdora. Međutim, to ne znači da je poređenje s otvorenim kaburima, koje je učinio imam, primjereno. Smatramo to poređenje neprimjerenim. Nema nikakve sličnosti između ostavljanja kabura otvorenim i izlaska iz džamije prije dove. U svakom slučaju, ako već izlazite iz mesdžida prije ostalih džematlija, neka to bude na krajnje diskretan, a ne napadan i provokativan način, kako to mnogi čine izlazeći iz prvih safova kroz ostale klanjače sugerirajući im kako nisu isti kao i oni i sl. Nepotrebno je to izdvajanje od ostalog džemata, jer je svrha džemata zbližavanje, a ne cijepanje i razdor među njegovim članovima. Ako će neko biti faktor razdora u džematu, bolje je da i ne dolazi u taj džemat.