A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Tok šerijatskog vjenčanja

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
Zamolila bih Vas da mi, ako je moguće, objasnite kako se zapravo obavlja šerijatsko vjenćanje u Bosni. Da li se može obaviti u bilo koje doba dana, ili se obavlja nakon ili prije namaza, da li narod koji je bio na namazu prije vjenćanja, obično ostane i na vjenćanju? Da li mladenci nakon vjenčanja klanjaju namaz, postoji li neki običaj da se kao poslije Tevhida, narodu koji je bio u džamiji dijele čokolade ili slično? Nisam sigurna da znam naše običaje, pa bih molila da mi objasnite. Znam da vjerenici koji stupaju u brak, kao i njihovi svjedoci moraju biti pod abdestom, moraju biti muslimani, da ne smiju biti u srodstvu, da moraju svojevoljno dati ponudu za brak i prihvatiti ga. Želim se šerijatski vjenčati, ali isto tako želim to obaviti u ima Allaha na ispravan način.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Šerijatsko vjenčanje su zakonita i prirodna vrata kroz koja mladenci ulaze u zajednički život. Sama procedura šerijatskog vjenčanja je prilično jednostavna. Što se tiče samog vremena obavljanja, to zavisi od dogovora s imamom koji obavlja vjenčanje. Nema nekog šerijatski fiksiranog vremena. I sami običaji koji prate vjenčanje mogu se razlikovati od mjesta do mjesta. Zato je neophodno da konsultirate imama u mjestu gdje namjeravate obaviti šerijatsko vjenčanje i on će Vam pojasniti kompletnu proceduru vjenčanja. Podrazumijeva sa da mlada prilikom šerijatskog vjenčanja treba biti odjevena u skladu sa šerijatskim propisima. Naravno, svi ostali šerijatski uvjeti moraju biti ispunjeni (Vi ste nabrojali one najvažnije). Dakle, ne smiju postojati privremene ili trajne bračne zabrane. Sve ostalo vezano za samu proceduru objasnit će Vam imam koji će obaviti vjenčanje.

 

Majka dojilja i post

Pitanje:

Esselamu alejkum.
Majka sam djeteta od tri mjeseca, pošto dijete samo doji, a mene je strah da ne ostanem bez mlijeka u toku posta, da li sam dužna postiti i da li sam dužna napostiti te dane?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko se dojilja (kao i trudnica) boji da će post naštetiti njenom zdravlju ili zdravlju djeteta, dozvoljeno joj je da ne posti tokom perioda trudnoće i dojenja, a propuštene dane je dužna kasnije napostiti. Na ovo ukazuje hadis u kojemu Poslanik a.s. kaže: "Uzvišeni Allah je musafira oslobodio obeveze posta i pola namaza (misli se na skraćivanje četverorekjatnih namaza tokom putovanja), a trudnicu i dojilju obaveze posta". Sve u hadisu spomenute osobe dužne su napostiti propuštene dane ramazanskog posta kada im to prilike dozvole, a poželjno je da to bude čim prije, a svakako prije narednog ramazana.

Davanje djetetu dva imena

Pitanje:

Eselamu alejkum!
Muž i ja ako Bog da planiramo imati dijete pa nas zanima da li je moguće po islamu dijete ima dva imena? Moj muž je stranac, prešao je na islam a majka mu se zvala Ute, umrla je kada je on bio još dijete. Mi planiramo djetetu ako Bog da dati ime Lejla pa nas zanima da li možemo na ime Lejla dodati i ime Ute (Lejla Ute) kao znak sjećanja na majku. Je li to dozvoljeno po islamu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema šerijatske smetnje da djetetu date dva imena i da se zove kako ste naveli u Vašem pitanju. Neka Vam je hairli i sa srećom rođenje djeteta (kćerke). Bitno je da se dijete odgaja u islamskom duhu i usmjerenju. Neka Vam Allah dž.š. u tome pomogne!

Davanje zekata za izgradnju džamije

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Molila bih Vas da mi odgovorite da li se može zekjat dati za izgradnju džamije?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Naša vjerska vlast je donijela fetvu da se zekjat ukuplja na organiziran način u fond "Bejtul-mal" odakle se distribuira korisnicima prema prioritetima koje odredi islamska vlast. Ta praksa je u skladu s praksom i sunnetom Allahovog Poslanika a.s. Za džamiju donirajte sredstva mimo zekjata i sadekatul-fitra.

Nadoknađivanje propuštenih dana posta

Pitanje:

Selam!
Nakon prošlog Ramazana zbog neke moje sumnje da nisam ispostio ispravno sve dane Ramazana, a radi se o 3-4 dana, imao sam namjeru te dane napostiti. Iako sam sve dane postio, ipak se pojavila sumnja da bi usljed nekih razloga trebao neke dane napostiti. Međutim nisam ih još napostio. Jedan dan sam npr. htjeo napostiti jer mi se desila polucija tokom sna navečer prije nego je nastupilo vrijeme posta, ispostio sam cijeli dan ali sam gusul uzeo tek nakon iftara i nadoklanjao namaze koji nisam mogao klanjati kao djunup. Da li sam uopće dužan napostiti taj dan? Moje pitanje je da li je ispravno zapostiti novi Ramazan a ove dane koje sam postio a u koje ipak sumnjam napostiti nakon ovog predstojećeg Ramazana, s obzirom da se ne radi i namjerno ili ne namjerno propuštenom ili prekinutom postu već o sumnji u dane koja sam postio? Je li to ispravno?

Drugo pitanje tiče se upravo polucije i nemoralnih mislim tokom dana kada se posti? Da li je uredu nakon iftara sam se "olakšati" kako bi što manje o takvim mislima razmišljali tokom dana kada se posti i naravno uzeti gusul prije početka novog posta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Kada nastupi ramazan, samo se mogu postiti dani aktuelnog ramazana. Dakle ne samo da je ispravno da zapostite ramazan kada nastupi, već je to obaveza, farz, a dan za koje sumnjate da li ste ih ispravno postili ili ne, trebate napostiti poslije ramazana. Ispravno je bilo da ste ih napostili prije nastupanja novog ramazana. Polucija u snu tokom posta ne kvari post. Prema tome, niste obavezni napostiti dan u kojemu se to desilo.
2. Protiv nemoralnih misli se treba boriti. Post je u tome pomagač. Jedan od glavnih ciljeva posta je ovladavanje svojim strastima, uspostavljanje pune kontrole nad tijelom, emocijama, mislima i strastima kako bi se postigao stepen takvaluka (bogobojaznosti), kao temeljne svrhe posta uopće. To "olakšavanje" na koje aludirate u svom pitanju, dozvoljeno je samo u krajnjoj nuždi, radi izbjegavanja bluda, a nikako kao sredstvo olakšavanja, tj. ostvarivanja užitka. Prema tome, to trebate izbjegavati, budući da su griješenje i post nespojivi.

Odijevanje muškarca

Pitanje:

Selam
Htio bih da mi nešto kažete o odijevanju muškarca, znači šta mora biti pokriveno i da li je to pred užom porodicom drugačije? I šta treba da uradim kad mi roditelji narede da obućem odjecu koja ne pokriva ono što se mora pokriti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kod muškarca je obavezno pokriti dio tijela između pupka i koljena. Nema razlike u tome između uže rodbine i drugih osoba. Ako roditelji narede svome djetetu da otkrije ono što mora biti pokriveno u društvu, nema obaveze da ih u tome posluša. Nema poslušnosti stvorenjima u onome što je grijeh prema Stvoritelju.

Vrijeđanje supružnika

Pitanje:

Selam!
Imam problem već odavno i na granici sam izdržljivosti... Naime, udata sam vec osam godina... Imamo predivnu djevojčicu, a krajem godine ako Bog da imšalah, očekujemo i jednog sina... Da nam bude živ i zdrav zajedno sa svojom sestrom... Problem imam sa suprugom, kojeg jako volim i dobar mi je, pomaže mi u kući obzirom da on ne radi a ja radim... Svaki dan dočeka me sa gotovim ručkom, namirenim djetetom, namirenom kućom... Ukratko pažljiv je i razumljiv... Jedina njegova mahana je što voli popiti i ako se samo malo šta preporiječimo (što je po mom mišljenju, sasvim normalno u svakom braku), psuje i meni i djetetu... Ne bih reagovala da su u pitanju samo neke bezvezne rijeci, ali psovke su postale učestalije i groznije... U posljednje vrijeme, ako mu se dijete malo okrene ili nešto zijana uradi, psuje joj majku i psuje život, a ja ako se bilo šta usprotivim, iznoseći svoje mišljenje, psuje mi Boga (subhanallah)... To mi je prvi put zaparalo uši i plakala sam cijelu noć... Nisam perfektna vjernica, imam i ja svojih mahana, ali pridržavam se Islama i islamskih šarta koliko god mogu... Trudim se i da kćerkicu naučim i objasnim joj ko je i šta je... Ali ne mogu trpiti da mi bilo ko, pa makar i moj suprug, iz bilo kojeg razloga psuje, pogotovo Boga.... Molim Vas da mi pomognete i date eventualni prijedlog šta mi je činiti i kako da se ophodim s njim? Pogotovo iz razloga što nam je ako Bog da Ramazan na pragu, da makar dočekam i provedem taj mjesec kako priliči...

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Po ko zna koji put potvrđuje se kvalifikacija alkohola kao "majke zala i nevaljalih djela". Općepoznato je da psovanje Boga (ne'uzu billahi) u stanju svijesti o značenju te psovke izvodi čovjeka iz vjere. Samo je pitanje koliko je Vaš muž svjestan toga, tj. pri kojem stepenu svijesti čini tu blasfemiju. Zato Vam savjetujemo da razgovarate s mužem u trijeznom stanju i pokušate dokučiti da li on stoji iza svojih psovki, da li je svjestan šta čini pod uticajem alkohola ili nije svjestan svojih riječi. Ukoliko je svjestan težine izgovorenog i ne iskaže kajanje zbog počinjenog, trebate ga upozoriti da taj postupak šerijatski poništava brak te da nije dozvoljeno muslimanki da bude u braku s nevjernikom. Ako iskaže kajanje, znači da ne stoji iza blasfemije počinjene pod uticajem alkohola. A ako, pak, ustraje u svojim psovkama, bez kajanja, svjestan težine izgovorenih riječi, savjetujemo Vam da mu uputite upozorenje da će takav njegov odnos dovesti do raskida braka. Nastojte ga odvratiti od konzumiranja alkohola, jer je očito da je alkohol uzrok tog najtežeg grijeha. Za utjehu je i daje nadu to što Vaš muž ne psuje kada je trijezan. Neka Vam dragi Bog pomogne u toj situaciji i uputi Vašeg muža na pravi put.

Nagrade za obavljeni namaz u Ramazanu

Pitanje:

Moje pitanje se odnosi na razumijevanje ovog hadisa:
"Onaj ko se u tom mjesecu približi Allahu činjenjem dobrog djela, makar bilo i neznatno, bit će nagrađen kao da je učinio farz u neko drugo vrijeme! A ko učini farz, bit će nagrađen kao da je učinio sedamdeset farzova kad nije ramazan!"
Naime, slušao sam hutbu na kojoj je efendija citirao ovaj hadis i protumačio ga na način "...svi smo mi nekad propustili neki namaz. Ako budemo klanjali sabah za vrijeme mjeseca ramazana, Allah dž.š. će nam upisati 70 sabaha!". Po logici ovog efendije ukoliko ja klanjam farze u jednom danu Ramazana, mogu se usput odužiti za propuštenih 345 farzova van ramazana!(70x5-5) Smatram da je ovo pogrešno tumačenje i razumijevanje hadisa i tražim pojašnjenje.
Ukoliko je tačno, onda ću se potruditi da klanjam sve farzove u ramazanu, i da odmaram do narednog, jer ću na računu imati 70 puta više od mjesečnih potreba!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Vjerovatno ni spomenuti imam u svom komentaru citiranog hadisa (kojeg je prenio Selman r.a., a zabilježio Ibn Huzejma u svom Sahihu) nije ciljao na značenje koje ste Vi u svom tumačenju naveli, a koje je sasvim pogrešno. Naime, to što se za djela (posebno farzove) u nekom vremenu ili nekim okolnostima obećava veća nagrada ne znači da je osoba oslobođena tih obavea u drugim vremenima, posebno kada je riječ o namazima. Da bi osoba zaslužila nagradu (sevap) za svoje djelo, ono mora biti primljeno kod Boga, a ko to može garantovati da će naši namazi, post i ostala dobra djela biti primljeni. Ocjenu tih djela daje Uzvišeni Bog, a mi se samo možemo nadati da će biti primljena. Kada bi se neko oslanjao na svoje namaze tokom ramazana, a poslije ramazana ih propuštao klanjati, to bi bio dosta pouzdan znak da njegovi namazi tokom ramazana nisu bili primljeni kod Boga, jer je alamet primljenih djela kontinuitet u njihovom činjenju. Ima postača, kaže Poslanik a.s. u jednom hadisu, koji od svog posta imaju samo glad i žeđ. Takav slučaj može biti i s namazima i drugim dobrim djelima ukoliko se ne čine iskreno, skrušeno, s dubokom nadom i dovom da budu primljeni. Da li ova svojstva postoje ako osoba poslije ramazana okrene leđa namazima i drugim dobrim djelima?! Dakle, da zaklječimo: uvećana nagrada za dobra djela učinjena tokom ramazana jeste znak Allahove posebne milosti koju prosipa na vjernike u ovom blagoslovljenom mjesecu, te je treba shvatiti kao dodatni impuls i podsticaj za povećani angažman u Šehri-ramazanu, a nikako kao dio proste matematičke računice prema kojoj ta djela mogu zamijeniti propuštene farzove mimo ramazana. Isti je slučaj i s obećanom nagradom za dobro djelo učinjeno u Lejletul-kadru ili u nekom drugom posebnom vremenskom ili prostornom ambijentu.

Dijabetes i post

Pitanja:

Selam alejkum!

Moja majka je od nedavno diagnosticirani diabetičar što zahtjeva korištenje inzulina svaki dan. Na savjet i instrukcije doktora insulin treba uzimati svako jutro. Moja pitanja su:

1. Da li je dozvoljeno postaču primate insulin inekcije (ubadanjem igle u nogu) dok posti?

2. U toku dana dok osoba posti može naglo doći, zbog primljenog insulina, do opadanja sečera u krvi te je osoba nemoćna. U tim situacijama doktor preporučuje da se popije malo soka koji sadrži veću koncentraciju šečera ili da se pojede nešto slatko. Ako bi postač došao u takvu situaciju tj. prekinuo post na ovaj način, koje su to kompenzacije (kefareti) koji bi zadovoljili da se post upotpuni?

3. Ako se nije u stanju postit zbog navedenih razloga ili je osoba u strahu: "Šta ako mi opadne šečer dok sam na ulici, vozim itd...'' Da li bi bilo ispravno unaprijed (na samom početku ramazana) odmah organizovati određeni kefaret za cijeli Ramazan?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Inzulinska injekcija u nogu, mišić i sl, ne kvari post, jer ne predstavlja unos hrane, pića i lijekova kroz prirodne otvore kroz koje dospijevaju u želudac.

2. Ukoliko dođe do pogoršanja zdravstvene situacije tokom posta, bolesnik će prekinuti post i napostiti taj dan.

3. Ne treba unaprijed davati fidju (otkupninu), već nakon što osoba ne mogne postiti ili napostiti propuštene dane zbog trajne, neizlječive bolesti. Tek tada se daje fidja (otkupnina) koja iznosi vrijednost jednodnevne ishrane siromaha. Za svaki dan posta treba nahraniti po jednog siromaha (oko deset KM po danu). Ako je obveznik siromašan i nema mogućnosti dati fidju i ta obaveza otpada, jer Bog nikoga ne zadužuje mimo njegove moći i sposobnosti.

Nur dova

Pitanja:

Selam  alejkum!
Interesuje me stav Islamske zajednice u vezi Nur mubarek dove koju je neki čovek podavno dao mojoj porodici. Da li je ista validna?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum! Posve je očito da je uvodni dio navedene dove izmišljen, lažan, a i ono što se navodi u samoj dovi je konfuzno, nejasno i ne liči na Poslanikove a.s. dove. Prema tome, smatramo da se treba kloniti takve i njoj sličnih dova čiji su porijeklo i sadržaj sumnjivi.