A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Kazna za neposlušnost roditeljima

Pitanje:

Selam!
Trenutno se nalazim u veoma zeznutoj situaciji, naime, zbog toga što se moja brat i ja stalno svađamo oko vjere, moj babo nam je zabranio da ikako pričamo o tome (međusobno on i ja). Ja klanjam, a moj brat psuje Allaha i zbog toga se često svađamo.
Ja sam bio zaboravio na tu zabranu, pa sam mu prije ramazana objašnjavao neke stvari, i reagovao kad je on nešto rekao protiv vjere i samim tim prekršio babinu zabranu. E sad pitanje, da li je Allahova kazna za neposlušnost roditeljima 45 dana bez dobrog djela, jer ja sam čuo da ako se dogodi da ne poslušamo roditelje da ćemo imati kaznu i na ovom i na onom svijetu, a na ovom je da nam neće biti primljeno niti jedno dobro djelo čak 45 dana. I da li ću ja imati tu kaznu idućih 45 dana?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

To što ste objašnjavali Vašem bratu i savjetovali ga u vezi vjere ne smatra se neposlušnošću prema roditeljima. Izbjegavanje svađe i sukoba je svakako poželjno i trebate nastojati da druge savjetujete na lijep način, bez svađe. Dakle, ne trebate strahovati da Vaša dobra djela zbog navedenoga neće biti primljena u narednom periodu. Takva konstatacija nije osnovana.

Početak mjeseca Ramazana

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Nadam se da se obraćam pravoj osobi jer ne znam kome bih se drugo obratio.
Radi se o početku ramazanskog posta. Prema Takvimu 2009 IZ, mijena je nastupila danas, 20.VIII u 11:02h. Prema definiciji početka hidžretskog mjeseca, hidžretski mjesec počinje one večeri (akšama) kada se prvi put iza mijene vidi mlađak. Pod vidljivošću mlađaka podrazumijeva se astronomska vidljivost. Ona je za neko mjesto pozitivna kada Sunce u mjestu posmatranja zađe prije Mjeseca, i tada, s tim akšamom počinje naredni mjesec hidžretske godine. Ako je vidljivost negativna ili nula, tj. ako Sunce zađe poslije Mjeseca, odnosno u isto vrijeme kada i Mjesec, sutrašnjeg dana s akšamom počinje naredni mjesec hidžretske godine.
Što se tiče nastupajućeg ramazana, prema mojim proračunima, a koji su zasnovani na promatranju kretanja Mjeseca i Sunca uz pomoć interaktivnog astronomskog programa Starry Night Pro, došao sam do zaključka da večeras, 20.VIII ne može početi Ramazan jer Sunce zalazi nakon Mjeseca, već sutra u akšam, petak, 21. VIII, a posti se subota i to je prvi dan posta!
Osjetio sam dužnost da vam ovo iznesem jer sam se oslonio na preciznost gore navedenog programa i NASA-ine efemeride.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Muslimani u Bosni i Hercegovini i svi koji su vezani za IZ BiH započinju i završavaju post prema Takvimu Rijaseta IZ u BiH. Vaša zapažanja su zanimljiva i možete ih razmijeniti sa muvekkitom Mustafom Sušićem koji je odgovoran za izradu Takvima Rijaseta.

Siromasi za fidju

Pitanje:

Ko se smatra siromahom kojeg treba nahranati da bi se bolesnik iskupio za propušteni post koji ne može napostiti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Siromah je osoba koja nema nikakve imovine ili posjeduje određenu imovinu, ali nedovoljnu za život i prehranu. 

Davanje zekata i sadekatul-fitra

Pitanje:

Esselamu aljekum,
Kome se od rodbine može dati zekat a kome sadekatul-fitr te da li je dozvoljeno dati svoj zekat za kupovinu džamije u dijaspori?

 

Odgovor:

Kada je riječ o zekjatu, više puta smo odgovorili na slična pitanja, da se ova obaveza uplaćuje u fond "Bejtul-mal" prema odluci naše vjerske vlasti, a što je u skladu s praksom Poslanika a.s.

Popravljanje stanja u džematu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ne znam više kome da se obratim, sem Allahu dž.š, pa na kraju i Vama za neki savjet ili bar riječi utjehe... Toliko mi već sve teško pada jer gledam kako se naš džemat duhovno raspada, kako ide prema propasti... Ne znam ni odakle da počnem, ima toliko toga što gledam već godinama, a moje riječi i opomene ništa ne vrijede, zato što sam žensko i što nisam završila medresu...
Allahovi, dž.š, zakoni se tako puno krše, da više nema realnog razmišljanja, nego se sve svodi na to kako privući što veću masu ljudi ali na sasvim pogrešan način... Sve to radi naš duhovni vođa tj. imam našeg mesdžida... Moram da naglasim da je isto tako uradio puno hajra za naš džemat u ovom gradu gdje živimo, i stvarno je dao iskreno puno od sebe... Tako je radio na početku svog mandata, a što je duže na tom mjestu (sad već 17 god) sve više se uvode novotarije i stvari koje ne proizvode hajra za naš dunjaluk, a kamoli ahiret... Sve u svemu ne bi mi bilo krivo, da te stvari uvodi neki predstavnik odbora u IZ koji nije završio medresu, ali kad to radi onaj koji bi trebao biti uzor svima nama i slijediti Kur'an i sunnet, onda moja tuga pa čak i ljutnja biva sve veća, jer nije lahko gledati sve to, znajući da se ne može nikako uticati (pogotovo kad mi je često dato do znanja da sam previše ''gruba'', a sve što preporučujem je istina) već se svake godine, sad već tri godine zaredom doslovno slavi hidžretska nova godina, iznajmljuje se prostor, dovode se svirači i igra se kolo, a žene oskudno obučene se mješaju sa muškarcima... Kad smo imali sjelo za žene, bilo je pred 8. mart, i što sam upornije objašnjavala ženama da to nije naš praznik, hodža me na kraju grubo prekinuo i predložio ženama: ''Pa što ne biste imale sijelo taj dan? Šta fali??''. Uvijek je odgovor: -Šta fali? Par puta sam htjela održati predavanje za žene čitanjem nekog teksta ili slušanjem audio predavnja od naših daija, pa sam i tu naletjela na zatvorena vrata... Da li ja trebam dozvolu imama i IZ da napravim predavanje za žene u džamiji? Kakva su pravila oko toga? I što više čitam i slušam o islamu, sve me više steže u prsima, strah me hvata kazne Allahove... Puno je tih nekih sitnica, a koje nisu tako sitne kod Allaha, mnogo džematlija je razočaranih nekim  postupcima imama, pa tako pošto baš mnogi i ne praktikuju svoju vjeru, biva im to razlog da ne dolaze više u džamiju... Znate nije lahko to gledati godinama, jer sama dolazim u naš mesdžid već 15-16 godina, pa sve to primjećujem i čujem... Mnogo se naroda promjenilo za te godine, dolaze i brzo odlaze, ostaju samo oni, kojim ne smetaju takvi postupci, nego čak misle da tako mora biti... Ima ih puno koji su se vratili islamu ili žele primiti islam, ali njih nikad nema jer nema  poštovanja prema njima... Kada sam se pokrila prije skoro 5 god., moji roditelji su bili žestoko protiv toga (iako sam već bila udata) pa sam zamolila našeg imama da ode kod njih i posavjetuje ih, da bi na kraju njegov govor bio o tome kako se mi moramo prilagođavati sredini u kojoj smo, kako nam oni neće dati da živimo kako mi želimo, tako u tom smislu, a ni riječi o tome da je to ženi farz itd... Ne znam zašto se čudim, kad je njegov komentar na to kad sam se pokrila bio: ''Nisi to trebala...''
Ali opet se čudim, jer mi razum ne može to podnijeti... Zadnja stvar koja me podstakla da vam pišem je ta, da sam sad pred ramazan, poslala mailom neke prijedloge imamu i članu iz odbora, pošto su prije par godina napravili na mesdžidu još jedan ulaz, koji je bio namjenjen ženama i koji je isto tako puno bliži parkingu, a muški ulaz je sa druge strane... Ovaj ženski ulaz je napravljen sasvim praktično i iz pravih razloga, ali se do sada izgubila svrha toga, pošto žene nisu tako česte u džamiji, a muški ulaz je sa druge strane, pa su ljudi počeli koristiti naš ulaz... Kad bi bila kakva sjela za žene ili jednostavno kakva džematska druženja, svi su ulazili na ženski ulaz, i došlo bi do mješanja, ako čak ne i do dodirivanja međusobno... Pošto sad dolazi ramazan, taj problem sam htjela iznijeti onima koji mogu rješiti problem ali se desilo sve suprotno, baš kao pred 8.mart... Sada su imam i odbor odlučili da će uz ramazan muški ulaziti na ženski ulaz a žene će ulaziti na muški ulaz... Ne znam dokle će to trajati.. Ima još jedna stvar koju trebam spomenuti, a to je ta da IZ u ovoj državi ljude koji traže pomoć vezanu za sihire i sve što to donosi, koji zovu naše imame i pitaju gdje mogu naći nekoga da im pomogne, oni ih upućuju sihirbazima.. To mogu potvrditi, jer su moji roditelji isto to uradili, i donijeli hamajliju u kuću (koju sam ja zapalila, pa tako nemam više čvrstog dokaza)... Pitam vas sada šta raditi više? Kako se još truditi, kad vidim da se toliko Allahovih zakona krši, bez osjećaja krivde? Stvarno sam već očajna i ne znam više kako da se ponašam... Halalite što sam oduljila, stvarno ne znam više kome da se obratim...

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Razumijemo Vašu razočaranost u neke postupke imama (i onih koji vode džemat), a koji strogo gledajući u nekim elementima nisu u skladu s islamskim propisima. Nije nam poznata kompletna situacija u Vašem džematu te zato ne možemo dati validan sud o tome da li su opravdani ili ne razlozi kojima se rukovode imam i džematski odbor u načinu organiziranja nekih manifestacija. U svakom slučaju, preporučujemo Vam da se držite džemata, da pomažete njegov rad i aktivnosti na poboljšanju vjerskog života, a kada je riječ o manifestacijama za koje cijenite da nisu u skladu sa šerijatskim propisima, nemate obavezu da im prisustvujete. Naš savjet svakom vjerniku je da, kada je riječ o striktnoj primjeni islamskih propisa, bude strožiji prema sebi nego prema drugima.

Neka Vas Uzvišeni nagradi za Vaš trud i brigu o stanju džemata.

Uređenje džemata

Pitanje:

Eselamu Alejkum!
Ovog puta imamo nekoliko pitanja koja se tiču našeg džemata i jako su važna i trebaju nam odgovori što je prije moguće:
1. Da li je ženama preporučeno da zajedno sa muškarcima sjede u jednoj prostoriji dok imam drži predavanje, iako žene imaju prostor u drugoj prostoriji u kojoj nema muškaraca i obezbijeđeno im je ozvučenje i ogromni ekran tako da i one vide i čuju govor imama? U prostoriji u kojoj sada sjede   izmiješani muškarci i žene, muškarci su okrenuti direktno prema ženama, sjede ispruženih ili podignutih nogu, a žene sjede ispred njih gledajući njih i imama dok govori, kada žene moraju ustati da pogledaju svoju djecu koja su na donjem spratu džamije moraju proći ispred muškaraca koji jako slobodno sjede kao da su kod svoje kuće na svom krevetu.Je li ovako miješanje dozvoljeno? Šta  nam hadisi našeg Poslanika govore o ovome?
2. Žene dolaze namirisane raznim mirisovima u džamiju, tako da se taj miris osjeti u prostoriji u kojoj one sjede zajedno sa muškarcima...Je li  to dozvoljeno? Molimo vas ukažite na hadise časnog Poslanika o ovome.
3. Djevojke dolaze na mektebsku nastavu u nepropisnoj odjeći koja je jako uska, kratka i providna, te se vidi i njihov unatarnji veš. Je li pravilno postupiti tako što se na to ukaže imamu, i raditi na popravci oblaćenja naših djevojaka? Je li haram da ja svoju djecu ne vodim više u mekteb jer se bojim negativnog uticaja lošeg ponašanja i lošeg oblačenja na moju djecu? Postoje li vjerodostojni hadisi koji ukazuju na ovakve situacije?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Poštovana,

U sva tri pitanja, koja se odnose na tri različite situacije, Vaša zapažanja i primjedbe su osnovane i umjesne. Načelno, gledajući striktno na propise iz oblasti islamske kulture druženja, odijevanja, boravka u džamiji i sl., Vi ste u pravu što ukazujete na stanovita kršenja tih propisa. Međutim, gledajući na konkretnu situaciju i okolnosti koje ju okružuju, u primjeni tih propisa u datoj situaciji treba biti fleksibilan u smislu da se vodi računa o postepenosti i taktičnosti u radu, imajući u vidu sve okolnosti. Naravno, to ne opravdava zanemarivanje propisa i tamo gdje se mogu primijeniti, ali ne treba biti prestrog, pa da ta strogost dovede do rastjerivanja ljudi, djece i omladine. Lahko je rastjerati ljude, ali ih je teško okupiti. Ovako vjerovatno rezonira i imam u svom tolerisanju nekih blažih kršenja propisa u nadi da će se to vremenom popraviti i poboljšati. Zato i Vama preporučujemo strpljenje i nadanje da će se stanje popraviti. Teško je ostvariti idealno stanje u neidealnim okolnostima, ali mu svakako treba težiti. Neka Vas Uzvišeni nagradi za brigu o džematu i njegovom stanju. 

Posao u osiguravajućoj kući

Pitanje:

Selam alejkum!

Imam stalni posao, elhamdullilah. Međutim, ponuđeno mi je znatno bolje plaćeno radno mjesto u osiguravajućoj kući. Da li je dozvoljeno prihvatiti takav posao?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Uzvišeni u Kur'anu kaže: "Možda nešto volite, a to je loše po vas". Ako imate halal posao koji Vam je dovoljan za život, preporučujemo Vam da se držite tog posla i ne idete za poslom u oblasti koja je sporna kod islamske uleme. Kao što je poznato, neke vrste osiguranja su dozvoljene, a neke zabranjene, prema mišljenju većine savremene islamske uleme. Prema tome, tu je riječ o mješavini dozvoljenih i zabranjenih vrsta transakcija, pa je i rad i zarada u takvoj organizaciji dvojbena. Ne želimo reći da je strogo zabranjeno, ali "ko se čuva  sumnjivih stvari, sačuvat će svoju vjeru i čast" kaže se u jednom hadisu. Sami se opredijelite po vlastitom izboru između dvije vrste zarade: ona koja je veća, a sumnjivija, i one koja je manja, ali je čistija. 

Može li musliman biti ginekolog?

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li musliman, muškarac, može biti ginekolog a ujedno i pravi mu'min? Da li je to veliki grijeh? Da li ima kakav hadis u vezi toga da je Poslanik s.a.w.s. u nuždi radio takvo nešto, da je rekao da to muškarac može raditi ili je rekao da je to isključivo ženski dio posla? Da li da mušku djecu odgajamo da je to normalno pa ako budu htjeli da imaju takvo zanimanje da se složimo s tim? Da li da se složimo s tim da nam žene idu muškim liječnicima uz izgovor da su liječnice grube kada ovdje u Beču ima "milion" ženskih ginekologa?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Normalno je i prirodno da žene pregledaju i liječe ženski ljekari, a muškarce muški ljekari. To bi trebalo biti pravilo. Izuzetno, ukoliko nema adekvatno osposobljenih žena ginekologa, pregled može izvršiti i muškarac ginekolog. To treba biti samo u stanju prijeke potrebe. No, znamo da je u praksi to veoma teško postići, posebno u nemuslimanskim sredinama, budući da se zdravstvene ustanove uglavnom ne ravnaju prema islamskim propisima, te shodno tome katkada smo prinuđeni da malo fleksibilnije gledamo na tu problematiku. Naravno, tamo gdje je moguće primijeniti islamske propise, treba ih primijeniti, a u situaciji kada to nismo, neka nam Uzvišeni oprosti. Prema jednom fikhskom pravilu, "kada situacija postane teška i tjeskobna, proširi se krug rješenja, a kada se normalizira, i propisi prate tu situaciju". U svakom slučaju, preporučujemo da se što veći broj žena specijalizira u oblasti ginekologije kako bi žene na što lakši i primjereniji način ostvarile svoje pravo na zdravstvenu zaštitu.

Ginekološki pregled

Pitanje:
Esselamu alejkum!
Trenutno imam problema ginekološke prirode, djevica sam, a ljekar, radi uspješnosti dijagnostike, insistira da me pregleda vaginalno, jer neke nalaze može samo obaviti na taj način, a po njenom ubjeđenju meni trenutno nije dobro (iako se ja baš tako strašno loše i ne osjećam). Pitala sam za drugo mišljenje i dobila isti odgovor (radi nalaza ultrazvuka i opšte simptomatike). Živim u stranoj zemlji u kojoj je više nenormalno biti djevica u mojim godinama nego normalno (zagazila sam već odavno u tridesete), iako to za mene kao mu'minku nije mjerilo po kojem bih se ja ravnala, ali navodim ovo samo da bih pojasnila i stav ljekara i njihovo eventualno nerazumijevanje mog stajališta kad je već u pitanju zdravlje. Po njihovom stajalištu, nakon takve vrste pregleda formalno više neću biti djevica, ali moralno sam djevica sve dok nisam imala odnos s muškarcem. Isto tako smatraju da bi moj budući partner trebao imati razumijevanja kad je zdravlje u pitanju. Ali na to mogu reći: ne poznaju oni nas....
Šta da radim? Kakav je stav islama o ovom pitanju, jer se trenutno osjećam stavljena pred zid s izborom: 'himen ili život/zdravlje'.

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko je situacija doista takva i vaginalni pregled neophodan radi kompletiranja ljekarskih nalaza, nema šerijatske smetnje da se taj pregled obavi, jer je očuvanje života i zdravlje jedna od temeljnih vrijednosti koje štiti šerijat. Nužda privremeno čini dozvoljenim ono što je inače zabranjeno kako bi se prevazišlo stanje nužde. To je poznato šerijatsko načelo. Djevojka kojoj je himen oštećen ili uništen na taj način i dalje se pravno tretira djevicom. Budućem mužu možete skrenuti pažnju na tu vrstu pregleda i njegove posljedice i dokumentovati to ukoliko bude insistirao na dokazu. Naravno, ukoliko je moguće da ginekološke preglede obavi žena ginekolog, to je bolje, a ako to nije moguće, nema smetnje da se obavi onako kako je moguće i dostupno.

Abdest i slušni aparat

Pitanje:

Selam alejkum!

Imam amidzu od 80 godina. Namazlija ali sada ima problem koji mu otežava normalno obavljanje namaza. Pošto slabo čuje ljekari su mu propisali aparat za slušanje, pa sada ne može da klanja redovno, jer ima problema sa vađenjem i stavljanjem aparata u uho, pet puta dnevno gdje ima dosta bolova pri
montaži i demontaži prilikom uzimanja abdesta pa zato bih Vas molio da mi odgovorite na sljedeće pitanje: Da li može da uzima abdest, a da ne vadi aparat iz uha? Dosta je razočaran, jer ne može da izdrži da ne klanja naročito kad čuje ezan skoro pa da počne plače, jer ne može da obavi namaz zbog gore navedenog problema.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema smetnje da se osoba abdesti bez vađenja slušnog aparata iz uha. Potiranje ušiju je inače u našem mezhebu abdeski sunnet, pa je abdest ispravan čak i ako se uši uopće ne bi potirale. Dovoljno je samo s vanjske strane uha i aparata preći vlažnom rukom i propis je izvršen u spomenutom slučaju zbog teškoće stalnog vađenja aparata. Dakle, Vaš amidža se može abdestiti a da ne vadi aparat iz uha. Abdest će biti ispravan.