A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ispravnost metode navikavanja na namaz

Pitanje:

Djeca mi redovno klanjaju poste i td. Smije li roditelj da bi ih zaplašio da to moraju činiti dok su živi (klanjati i postiti itd) reći: "Neću vam halaliti ako prekinete obavljati te dužnosti". U razgovoru sa njima sam vidio da to prihvataju najozbiljnije jer sam vidio da se toga boje.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema smetnje da se tako nešto kaže djeci kako bi ozbiljnije pristupili pitanju izvršavanja vjerskih obaveza. Djecu ne treba proklinjati, već za njih dovu učiti da ih Allah uputi na pravi put, a jedna od metoda je i ona koju ste spomenuli u svom pitanju.

Sumnja u ispravnost abdesta

Pitanje:

Poštovani profesore,
Našao sam jedan odgovor u kome Vas pitaju o sumnji u gubitak abdesta, i Vi ste rekli da je princip da se računa da abdest nismo izgubili sve dok ne budemo sigurni u to, tj. ako recimo posumnjamo u namazu da nam je procurilo mokraće, računa se da abdest nismo izgubili dok ne budemo sigurni da smo je ispustili. "Ono što je sigurno ne može se otkloniti sumnjom", ste napisali.
Zanima me da li to znači da se različito tretira sumnja u ispravnost abdesta, pa treba obnoviti abdest, od sumnje u gubitak abdesta, pa ne treba obnavljati abdest?
Također, iskoristio bih priliku da Vas pitam još nešto. Poznato je da se nakon gusula ne treba uzimati abdest jer je on sadržan u gusulu, pa poslije gusula možemo klanjati. Međutim, ako recimo u toku gusula ispustimo vjetar, ili malo mokraće, da li će to pokvariti gusul, ili samo abdest koji se računa da je uključen u gusul?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Da, dobro ste primijetili da se različito tretiraju, tj. imaju različite posljedice kada je riječ o abdestu, sumnja u u pogledu ispravnog uzimanja abdesta ili samog uzimanja abdesta nakon hadesa i sumnje u gubitak abdesta. U prvom slučaju se presumira da osoba nema abdest, a u drugom da ga ima i da ga nije izgubila, jer sumnja ne otkalnja ono što je sigurno. U prvom slučaju bili smo sigurni u hades, a sumnja se javila u pogledu ispravng uzimanja abdesta, a u drugom slučaju bili smo sigurni u abdest, a posumnjali u njegovo kvarenje.

2. Spomenuto ne kvari gusul, ali se poslije toga mora uzeti abdest.

Uređivanje užeg džamijskog prostora

Pitanje:

Esselamu aleikum.
Ovim putem bih vas zamolio za tri odgovora koji su direktno vezana za džamijski prostor.
1. Bez obzira o kakvoj se ženskoj osobi radi, i bez obzira koja je svrha posjete, kakvu odjeću mora imati dok se nalazi u prostoru za obavljanje molitve, i da li se iste mogu zajedno sa imamom slikati ispred mihraba?
2. Šta se sve smije ili ne smije nalaziti ugravirano u mihrab (ispred klanjača)?
Naime,imena vakifa našeg džemata se urezuju u samom centru mihraba prema kojem smo okrenuti svi.
3. Kakvi su nam namazi i kako postupiti u takvim slučajevima?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Neprimjereno je da bilo ko, muškarac ili žena, ulazi u džamiju u nečistoj, prozirnoj, tijesnoj ili kratkoj odjeći koja ne pokriva dijelove tijela koji se moraju pokrivati u namazu, tj. avret.

2. Neprimjereno je ugravirati imena vakifa u mihrab iz više razloga, a najvažniji je da to privlači pažnju klanjača, koji će, umjesto da se koncentriraju na namaz, čitati imena vakifa. Oni koji to dopuste i urade, bit će odgovorni i griješni za okrnjenost vrijednosti namaza klanjača uzrokovanu bacanjem pogleda i čitanjem ugraviranih imena u mihrabu. Ko garantuje da neko od tih vakifa neće zalutati i skrenuti s pravog puta, ili se odmetnuti od vjere u potpunosti? Onaj koji uvakufi imovinu iskreno u ime Allaha, neće zahtijevati da mu se ime ugravira u mihrab. Jednom riječju, neprihvatljiva ideja.

3. U slučaju da nešto takvo već postoji u mihrabu, namaz koji se klanja u toj džamiji je ispravan, a klanjači trebaju gledati preda se i ne bacati pogled na ta imena. Treba raditi na tome da se to eliminira iz mihraba.

Angažiranje imama u džematu u dijaspori

Pitanje:

Mi smo novo osnovani dzemat u Boise Idaho. Osnovali smo džemat prije 40 dana i sada brojimo 540 članova pa me interesuje kakvu podršku možemo dobiti od Vas. Nama je potreban efendija tako da bi mi željeli da dovedemo efendiju iz Bosne.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Poštovani,

Čestitamo vam osnivanje džemata. U vezi vašega pitanja, kontaktirajte Ured za bošnjačku dijasporu pri Rijasetu IZ, budući da je to pitanje u njihovoj nadležnosti.

Način ukrašavanja nišana

Pitanje:

Poštovani,

Molim Vas da mi opišete kako treba da izgleda i šta da piše na nišanu koje želim postaviti za naše umrle jer vidim da postoji veliko šarenilo postavlja kako ko hoće i piše šta ko hoće (privatna stvar) međutim smatram da bi to trebalo biti jednoobrazno jer u pitanju je jedna vjera islam a posebno mi Bosanski muslimani.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Poštovani,

Šerijatskim propisima nije izričito regulisano šta treba biti ispisano na nišanu, a ni Islamska zajednica nema usvojen opći obavezujući pravilnik kojim bi se regulisalo to pitanje. Međutim, smatramo da na nišanu treba biti ispisano ime i prezime ukopane osobe, uz eventualno ime oca, te datum rođenja i smrti. Sve drugo je suvišno i nepotrebno.


Status Mešihata IZ u Sandžaku

Pitanje:

Poštovani,
Obraćam vam se povodom jednog više hijerarhijskog pitanja. Naime, zašto bi središte islamske zajednice za nas, muslimane Sandžaka trebalo da bude u Sarajevu? Poznato je da sandžaklije nemaju sada u Bosni ni pravo na besplatno školovanje, kao što imaju srbi iz RS u srbiji? Kako je muftija Zukorlić legitimni predstavnik Islamske zajednice, kad on nema podršku u većini džemata u Sandžaku. Kao primjer navodim Prijepolje gdje muftija ima jednu džamiju u svom okrilju. Kako je moguće da je predsednik sabora Islamske zajednice u BiH, čovek koji je optužen za korupciju?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prema Ustavu IZ, Mešihat IZ Sandžaka je sastavni dio Islamske zejdnice u BiH i tako će biti sve dok to muslimani u BiH i Sandžaku, odnosno pripadnici IZ u Bosni i Hercegovini i Srbiji, budu željeli. Bošnjaci su jedan narod i nema potrebe da pripadaju različitim islamskim zajednicama. Duhovno jedinstvo je u njihovom interesu, a onaj ko radi protiv toga jedinstva, radi protiv interesa bošnjačkog naroda i interesa islama i muslimana na ovim prostorima. Pitanje studenata iz Sandžaka koji studiraju u BiH na državnim univerzitetima nije u nadležnosti Islamske zajednice, već države. Prema tome, pogrješno je opravdavati poticanje razdora i raskola u IZ plaćanjem studija u BiH na državnim fakultetima. Na Fakultetu islamskih nauka koji je u nadležnosti IZ, nema razlike između studenata iz BiH i onih iz Sandžaka. Svi imaju isti tretman sa stanovišta troškova studiranja i njihovog položaja općenito.

Kada je riječ o glavnom muftiji Zukorliću, on je legitimni predstavnik i predvodnik muslimana Sandžaka i Srbije i tako će ostati sve dok u legalnoj proceduri ne bude izabran drugi glavni muftija. Koliko znamo, on ima podršku većine sandžačkih muslimana i džemata.

Predsjednik Sabora IZ BiH, kao i bilo ko drugi može biti optužen za korupciju ili neko drugo krivično djelo, ali optužbu, kao što znate, treba dokazati na sudu. Kur'an nas upozorava da ne nasjedamo na raznorazna sumnjičenja, jer su puka sumnjičenja grijeh. "Kada vam neki griješnik donese kakvu vijest, provjerite je!" - naređuje nam Kur'an.

Post 6 dana mjeseca ševvala

Pitanje:

Riječi iz hadisa: „Ko posti 6 dana u mjesecu ševalu, kao da je postio cijelu godinu." Da li to odgovara 6 dana u oktobru (nebitno kojih dana)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Hadis govori u postu u mjesecu ševvalu, a ne u mjesecu oktobru. Mjesec ševval ne poklapa se sa mjesecom oktobar, bar ne ove godine. Post šest dana ševvala treba okončati prije isteka mjeseca ševvala, za svaki slučaj, prije 18. 10. ove godine.


Domen muževih zabrana ženi

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Moje pitanje se ne odnosi na moju ženu, ali je u užoj porodici.
Kada može i da li može muž zabraniti ženi da posjeti roditelje, da roditelji posjete nju, da ona njih nazove telefonom ili da oni nju nazovu telefonom ?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Muž nema pravo držati suprugu u totalnoj izolaciji i kućnom pritvoru u smislu da joj zabrani komunikaciju s njenim roditeljima bilo da je riječ o posjeti ili telefonskom razgovoru, osim ako se radi o neuobičajeno učestalim i dugim razgovorima koji mogu uzrokovati ogromne troškove, ili neuobičajeno učestalim posjetama tako da muž može biti uskraćen za uživanje nekih svojih bračnih prava. U sličnim situacijama obično se radi o poremećenim bračnim ili porodičnim vezama te je neophodno raditi na otklanjanju uzroka nesporazuma.

Početak sedmine umrlog

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam jedno pitanje u vezi sa umrlom osobom. Kod nas je običaj da se žalosti za merhumom 7 dana nakon njegovog preseljenja. Interesuje mi od kada počinju da se broje ti dani? Od dana kad umire ili od dana kad se sahrani?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U fikhskim propisima se navodi da žalost i izražavanje t'azije (sućut) traju tri dana. U nekim sredinama je uobičajeno da to traje sedam dana (vjerovatno vezano za tzv. sedminu) pa i početak žalosti sigurno ima svoj uobičajeni početak, a to je u nekim sredinama nakon ukopa umrloga. nema striktnih šerijatskih propisa koji regulišu to pitanje, tj. da li žalost počinje od dana smrti ili dana ukopa. Kako se uobičaji. Imam u Vašem džematu zna kakav je običaj u tom pogledu.


Ispravno uzimanje gusula

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Htio sam Vas pitati sljedeće: Da li je kod uzimanja gusula da li je pravilno:
1) isprati usta i grlo 2) isprati nos i 3) oprati cijelo tijelo ?
Također, da li je greška ako recimo usta  i nos isperemo više puta da bi ih bolje izaprali?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Da, isravno je kako ste naveli i nije grješka da se usta i nos izaperu više puta prilikom gusula.