A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Namaz kod naroda prije dolaska Muhammeda a.s.

Pitanje:

Selam alejkum.

Koliko mi je poznato namaz je propisan na miradžu, dakle Muhamedu a.s. i sljedbenicima, međutim nedavno sam čuo vaz u kojem se kaže kako je Isa a.s. za nekog čovjeka rekao da će umrijeti do ikindije namaza pa se iznenadio kad ga je ugledao na ikindiji, smrt mu je odgođena sadakom koju je podijelio. Zanima me zašto se spominje ikindija namaz kad je namaz u današnjoj formi poznat od Miradža.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Namaz, zekat, post kao i neki drugi propisi spominju se u Kur'anu i u kontekstu govora o ranijim Božijim poslanicima, što znači da su ti obredi bili propisani i u ranijim Božijim objavama. U suri El-Enbija', 73. ajet, Uzvišeni kaže u kontekstu govora o Ibrahimu, Lutu, Ishaku i J'akubu, a.s., Uzvišeni kaže: "I učinismo ih vjerovjesnicima da upućuju prema zapovijedi našoj, i objavismo im da čine dobra djela, i da molitvu obavljaju, i da zekat daju, a samo su se Nama klanjali." Isa a.s. je po Allahovoj odredbi u bešici izgovorio slijedeće riječi: "Ja sam Allahov rob, meni će On Knjigu dati i vjerovjesnikom me učiniti i učiniće me, gdje god budem, blagoslovljenim, i narediće mi da dok sam živ namaz klanjam i zekat dajem." (Merjem, 30-31) Moguće je da su forme u nekim detaljima bile podudarne, a u drugim različite, kao i u slučaju vrmena obavljanja tih obreda, shodno kur'anskom ajetu: "...svima vama smo zakon i pravac propisali..." (El-Maida, 48) Zato Vas ne treba čuditi ako se u nekim predajama govori o ikindiji ili nekom drugom namaskom ili vremenskom terminu. Namaz u nama poznatoj formi propisan je Muhammedu a.s. na Miradžu. Ne vidimo nikakvu kontradikciju između ove i činjenice da je namaz bio propisan i ranijim poslanicima i njihovim narodima u, za njihovo vrijeme i okolnosti, odgovarajućoj formi i vremenu.

Naklanjavanje propuštenih namaza

Pitanje:

Selam.

Moje pitanje se tiče naklanjavanja propuštenih namaza. Naime, redovno obavljam sve dnevne namaze od osamnaeste godine, a sa šerijatskog stanovišta punoljetnost i obavezu izvršavanja vjerskih dužnosti sam stekla pet godina ranije.

Na koji način naklanjati propuštene namaze s obzirom da se ne zna njihov tačan broj?

Da li je bolje naklanjati prije svakog namaza po jedan od propuštenih (npr. prije klanjanja redovnog podne-namaza naklanjati jedan od propuštenih podnevskih farzova)?

Isti je slučaj i sa propuštenim danima posta. Ne znam njihov tačan broj. Da li se nafile mogu smatrati kao nadoknađeni obavezni dani posta (npr. 6 dana mjeseca sevala, post na dan Arefata, i sl.) ili se pak mora posebno nanijetiti za tu svrhu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko niste znali za obaveznost izvršavanja vjerskih propisa prije spomenutog vremena, niste obavezni nadoknaditi propušteno. A ako ste znali za obavezu, a propuštali ste je, preporučujemo Vam da se iskreno pokajete za propuste koje ste načinili i da okrenete novu stranu u svom životu, budući da je riječ o dugom vremenskom periodu i nagomilanim propustima koje je teško nadoknaditi osim uz veliku želju i napor. Nastojte da na vrijeme izvršavate svoje aktuelne dužnosti i da učinite što više dobrih djela kako biste nadoknadili propušteno. Dobrovoljni post ne može odmijeniti obavezni post. Neophodan je nijet kod napaštanja ramazanskog posta. Bez tog nijeta nema ispravnog napaštanja ramazanskog posta.

Prisustvovanje sahrani nemuslimanu

Pitanje:

Je li dozvoljeno prisustvovati sahrani ne muslimana?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dozvoljeno je prisustvovati sahrani nemuslimana, ali bez učešća u vršenju obreda koji se čine tim povodom ili činjenju bilo čega drugog što je u koliziji s islamskim propisima. Islam njeguje dobre međukomšijske i međuljudske odnose u šta spada i prisustvo sahrani komšije ili poznanika nemuslimana. 

Alkoholiziranje i težina grijeha

Pitanje:

Selam!
Imam pitanje u vezi sa konzumacijom alkohola. 

Da li konzumacija alkohola izvodi muslimana iz vjere ako se radi o konzumaciji crvenog vina u ponekim prilikama, u društvu, i u manjim količinama (npr. jedna čaša) bez da se napije i osjeća pripijenost? 

Da li je istina da nakon konzumacija alkohola pa i najmanje količine, namazi klanjani u narednih 40 dana se ne broje odnosno kao da i nisu klanjani. 

Inače sam vjernik i klanjam pet namaza dnevno a ponekad u poslovnom ambijentu konzumiram izričito crveno vino ali u malim količina i nisam se nikada napio od toga a čuo sam da je crveno vino zdravo iako znam da to nije nikakva isprika ako je to uistinu zabranjeno i ako se radi o velikom grijehu.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Konzumiranje vina i drugih alkoholnih pića je strogo zabranjeno i ubraja se u velike grijehe, ali ne izvodi počinitelja iz vjere, osim ako to čini vjerujući da mu je to dozvoljeno. Društvo, prijemi, sastanci i sl. nisu opravdanje za činjenje tog grijeha. Potrebno je da se pokajete zbog učinjenog grijeha i čvrsto odlučite da mu se više nećete vraćati. Namazi koji ste klanjali pod punom sviješću su ispravni, a da li će biti primljeni kod Allaha veliko je pitanje. Da Bog da. Vino se u našem mezhebu tretira nečistim. 

Raspodjela nasljedstva

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imala bih jedno pitanje u vezi raspodjele nasljedstva po šerijatu, ako su nasljednici: dva brata i četiri sestre? Svi se dobro slažemo i neće biti problema da šeriatski podijelimo imovinu od rahmetli oca samo da znamo kako, radi se samo o zemlji.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U spomenutom slučaju su nasljednici dva sina i dvije kćerke, a ne dva brata i dvije sestre. U tom slučaju bi se imovina podjelila na šest dijelova: po dvije šestine bi naslijedili sinovi, a po jednu šestinu kćerke. Međutim, ukoliko je umrli imao žive roditelje nakon njegove smrti i oni imaju pravo na dio nasljedstva. 

Hajz i sedždei-tilavet

Pitanje:

Selam alejkum!

Da li žena koja je čula ajet sedžde treba učiniti sedždu ako je nečista?

 

Odogovor:

Esselamu alejkum!

Čistoća od hajza ili nifasa je uvjet obaveznosti i valjanosti sedždei-tilaveta te shodno tome žena u spomenutom stanju hajza ili nifasa nije obavezna i ne može učiniti sedžde-tilavet.

Žensko ime "Rabena"

Pitanje:

Esselamu Alejkum!
Sestra mi se zove Rabena da li je to ime u redu ja je ponekad zovem rabi u poslednje vrijeme razmisljam o tome jer je rabbi gospodar...

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Teško je i nezahvalno govoriti o bilo čijem imenu, pa tako i o spomenutom imenu. Međutim, možemo reći da bi bilo bolje ako bi se moglo promijeniti u Rabija i sl. obzirom na konotaciju koju izaziva ime Rabena.

Post petkom

Pitanje:

Eselamu alejkum!
Pred kraj ramazana mi se desilo da sam obavezno morao da odputujem. Prvi dan puta sam izdržao, drugi dan već nisam mogao tako da nisam taj dan postio, to je bila jedna subota. Nakon Ramazana sam riješio da taj dan napostim ali sam mislio da to uradim u petak, zato što je to odabrani dan u sedmici. Tako sam i uradio ali sam poslije čuo od nekoga da je petkom zabranjeno da se posti pa me zanima da li je to tačno? Isto me zanimaju dvije stvari, pošto je vrijeme propuštenog dana posta bilo znantno duže, da li to igra ulogu u odabiru dana napaštanja ili se može napostiti bilo koji drugi dan, iako će taj dan biti kraći? I da li sam ja obavezan pored napaštavanja koje sam uradio da platim neku vrstu otkupa?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pogrješno je odabrati petak kao posebno vrijedan dan za napaštanje propuštenog dana posta. Nema dodatne vrijednosti za tako napošteni dan posta. Također, pokuđeno je dobrovoljno postiti odvojeno samo petkom ili samo subotom. Međutim, napošteni dan posta je i pored spomenute pokude ispravan te ga ne trebate ponovo napaštati. Treba napomenuti da je pohvalno propuštene dane posta napostiti odmah nakon ramazanskog bajrama, čime će se u dobroj mjeri postići vremenska ujednačenost propuštenog dana i onoga u kojemu se napašta. Međutim, ukoliko bi se propušteni dan iz ovog ili onog razloga napostio kasnije, makar i kada su dani nešto kraći, post bi bio ispravan. Ako je osoba propustila postiti neki dan u ramazanu iz opravdanog razloga, osim napaštanja nema nikakvih drugih obaveza. 

Vakuf za gradnju džamije

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Postavio bih par pitanja...


1. Je li dozvoljeno lijepiti pločice sa imenima vakifa u mihrab? Dosad ni u jednoj džamiji nisam vidio u mihrabu ništa drugo do Allahovog imena odnosno Kur'anskih ajeta.  
2. Je li dozvoljeno imamima za EUR 3000 garantovati nekome Džennet - dosad sam bio mišljenja da samo Allah dž.š. odlučuje ko će u Džennet a ko u Džehennem.
Naš imam je rekao da su upravo te gore spomenute pločice, na kojima piše ime vakifa koji su uplatili EUR 3000 za džamiju, garant za Džennet?!

3. Je li dozvoljeno nama džematlijama tražiti od odbora godišnji financijski izvještaj, odnosno izvještaj o utrošenim parama za izgradnju džamije, koliko je ona koštala i koliko još dugova imamo - pošto čak i skoro 5 godina poslije kupovine objekta za džamiju nemamo nikakvih informacija, a oni koji su se usudili pitati - njima je, tako sam čuo, rečeno da ako im se nešto ne sviđa da idu...

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prije svega džematlije trebaju biti spremni da aktivno učestvuju u radu džemata i pomažu moralno i materijalno njegove islamske aktivnosti. Nakon toga imaju pravo zahtijevati informacije o njegovom radu i iznositi primjedbe na eventualne grješke u radu i postupcima odgovornih za vođenje džemata.

Kada je riječ o Vašim pitanjima, evo ukratko odgovora na njih, mada su ova pitanja već tretirana u nekim odgovorima.

1. Neprimjereno je i neprihvatljivo ispisivati na mihrabu bilo čije ime, osim Allahovog i, eventualno, imena Allahova Poslanika a.s. Niko nema pravo uvjetovati svoju donaciju džamiji ispisivanjem njegova imena u mihrabu.

2. Niko nikome ne može garantovati Džennet bez obzira na veličinu njegova djela ili donacije. To je u isključivoj Allahovoj kompetenciji. Pretpostavljamo da ste pogrješno razumjeli imama ili ste njegovu izjavu izvukli iz konteksta. Sumnjamo da je imam mislio onako kao što Vi mislite da je mislio.

3. Džematlijama je dozvoljeno tražiti izvještaj o radu i utrošku prikupljenih sredstava pod uvjetom da su članovi džemata, tj. da plaćaju članarinu, izvršavaju svoje obaveze prema džematu, u okviru Skupštine džemata ili nekog drugog, Pravilnikom određenog, organa ili foruma, a ne individualno, na dostojanstven način, bez izazivanja smutnje i nereda u džematu.

Utemljenost davanja zekata u Bejtul-mal

Pitanje:

Selam!

Mene interesuje da li je donesena fetva da se sredstva za zekat daju striktno u Rijaset, i ako jeste, da li je to obavezujuće?

Jesam li griješan ako dajem zekat, osobi koja je vijernik a nema nikakvih primanja a dajem toj osobi i sadaku i zekat?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Propis o ukupljanju zekata i sadekatul-fitra u zaseban fond Bejtul-mal izveden je iz izvora šerijata: Kur'ana i prakse Allahova Poslanika (sunnet) a.s., te u tom smislu nema potrebe za donošenjem posebne fetve u vezi naznačene prakse. Na samom početku oživljavanja ovog sunneta u našoj sredini, Husein ef. Đozo je sedamdesetih godina donio fetvu o nužnosti ukupljanja zekata i sadekatul-fitra u fond Bejtul-mal kojim rukovodi Islamska zajednica, te da je to u općem interesu islama i muslimana na ovim prostorima. Ta fetva je i danas na snazi te nema potrebe da se ponovo donosi. Budući da je spomenuta praksa općeprihvaćena od uleme kao općekorisno i nužno savremeno sistemsko rješenje izvršenja obaveze zekata, smatramo neispravnim i pogrješnim vraćanje unazad na princip individualnog davanja zekata kao da sistemsko rješenje nije uspostavljeno. Takav postupak šteti integritetu Islamske zajednice i njenim naporima da na šerijatski utemeljen i u savremenom kontekstu potpuno opravdan i efikasan način riješi izvršavanje obaveze zekata i sadekatul-fitra distribuirajući prikupljena sredstva u prioritetne svrhe, shodno mišljenju relevantnog organa Islamske zajednice (Rijaset), te je u tom smislu pogrješan. Prema tome, siromahe pomažite sa običnom sadakom, a zekat izdvajajte na propisani način.