A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ukop osobe u mezar druge osobe

Pitanje:

Da li se žena može ukopati na mjesto svog muža koji je ukopan prije 40 godina na dotično mjesto?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema smetnje da se tako postupi ako to situacija zahtijeva, a eventualno pronađene kosti treba odvojiti u jedan dio kabura. 

Davanje djetetu imena umrle osobe

Pitanje:

Selam!

Trudna sam i imam pitanje u vezi imena. Stric mog muža je poginuo u ratu, šehid je, većina u familiji bi najviše voljela kad bi djetetu dali ime po njemu (ime je muslimansko). Pošto sam čula raznih priča oko toga da se ime ne bi trebalo davati po nekome ko je poginuo/umro (kao da bi dijete moglo imati neke traume ili tako nešto slično), neko kaže da to nema nikakve veze jer je to samo ime, želim čuti Vaše mišljenje što se tiče toga. Da li ima neka veza oko toga što bi npr. dali ime po tom stricu, zbunjena sam jer jedni kažu da je to normalno a drugi kažu da to ne valja jer je on šehid i tako te priče!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema nikakve smetnje da date svom djetetu ime koje je nosila osoba poginula kao šehid, ili na neki drugi način. Ne znamo da li postoji ime, a da ga neki od umrlih ljudi nije nosio. To nema nikakve veze. Sujevjerje treba odbaciti. S druge strane, to što je šehid iz porodice imao određeno ime, nije neki poseban razlog da se djetetu da upravo to ime. To je pitanje Vašega izbora i opredjeljenja. Najvažnije je dijete odgajati u islamskom duhu te da je ime koje se da djetetu islamsko, s lijepim značenjem, a hoće li to biti ovo ili ono ime, manje je važno. 

Mesh po rani

Pitanje:

Selam alejkum!

Moje pitanje je sljedeće: već skoro godinu dana imam osip i rane po rukama koji se nikako ne povlači, išla sam doktorima ali kažu da nisu sigurni. Da li je ispravan moj namaz kada uzimam mesh, pošto ne smijem mnogo da dolazim u kontakt sa vodom? Molim Vas imate li ikakav prijedlog ili rješenje, šta bi moglo da bude, pošto očigledno od doktora nemam neku korist?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko pranje vodom dijelova tijela koji se peru vodom prilikom abdesta šteti, možete učiniti mesh, odnosno preći vlažnom rukom po zavoju i sl. Ukoliko upotreba vode općenito šteti, možete umjesto abdesta uzeti tejemum i klanjati. Namaz će biti ispravan.

Što se tiče pojave osipa i rana na koži, to je pitanje za ljekare, posebno dermatologe. Međutim, ukoliko ne budu imali rješenje, odnosno ne daju zadovoljavajući dijagnozu i terapiju, možete se obratiti travarima i tzv. alternativnoj medicini. Također, jedna od mogućnosti je i pokušaj liječenja Kur'anom. Postoje djela koja su napisana na tu temu, pa se informišite o tom fenomenu u tim djelima. Za svaku bolest postoji lijek, osim za starost i smrt. Neka Vam je Uzvišeni na pomoći u liječenju i nošenju s tim problemom.

Upotreba parfema koji sadrže alkohol

Pitanje:

Zanima me da li je dozvoljeno koristiti parfem koji u sebi ima alkohola i da li je dozvoljeno klanjati u odjeći koja na sebi ima tog parfema tj. da li se prima namaz kod Uzvišenog Allaha dž.š.?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema smetnje koristiti parfem koji u sebi sadrži neki procenat alkohola, a ni klanjati u odjeći na koju je dospio taj parfem. Međutim, svakako je bolje koristiti parfem koji ne sadrži alkohol, a takvih parfema ima na tržištu.

Sahrana kućnih ljubimaca

Pitanje:

Selam aleikum!

Interesuje me da li u Islamu postoji propis kako treba sahraniti kućne ljubimce ili uopće životinje, kao i da li je dopušteno nešto proučiti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Uginule životinje treba zakopati u zemlju bez neke posebne ceremonije, obreda, učenja i sl. Ništa od toga nije predviđeno za takav čin, pa ni dopušteno.

Levha u obliku ptice

Pitanje:

Selam!

Prenijela (preslikala) sam sliku Bismille, koja je u obliku ptice, na zid. Interesuje me da li se to smatra likom i haram slikanjem?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Slika koju ste prenijeli na zid, a koja sadrži Bismillu u obliku ptice je veoma lijepa i interesantna. Međutim, striktno gledajuća s aspekta izvorne islamske tradicije, možemo reći da to nije u duhu tradicionalnog poimanja islamske likovne umjetnosti. Možda je prestrogo za to izreći kvalifikaciju zabranjenosti (haram), ali u svakom slučaju smatramo da je bolje da u svojoj levhi niste oblikovali pticu.

Život vjernika u džennetu

Pitanje:

1. Da li će vjernici koji dođu (ako kad dođu u džennet) imati ibadet u džennetu npr. kao ibadet na dunjaluku?

2. U Kur'anu se kaže da ćemo biti nagrađeni i tako što će nas hurije služiti, kakva je to, zapravo, nagrada hurijama? Ko su hurije? Hoće li biti neke nagrade za žene npr., u muškim hurijama (ili slično) tako, kao što su, kako razumijem, hurije namjenjene muškarcima? Ili će, možda, hurije biti za sve (i muške i ženske)?

3. Vezano za slučaj Junusa a.s, kada je, kako se kaže, dospio u utrobu ribe, pa kaže Allah dž.š.: "...ostao bi tu vječno da nije bilo milosti Allaha ..." Ovo "vječno", kako ovo, zapravo, treba razumjeti s obzirom da je ovaj svijet prolazan, kako je mogao ostati "vječno" u utrobi ribe kada bi i riba jednog dana uginula?

4. U Kur'anu se spominje da je Uzvišeni Allah sve ovo stvorio "u šest vremenskih perioda" - šta to znači i kako treba to razumjeti?

  

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Nema dileme da će vjernici ući u Džennet. Zato je upitna umetnuta rečenica (ako kad dođu u Džennet) koju ste naveli u zagradi u Vašem pitanju pogrješno formulisana jer odražava sumnju u tu istinu. Sigurno je da u Džennetu neće biti ibadeta, u smislu zaduženja i iskušenja, kao što je to slučaj s naređenim ibadetom na ovome svijetu, shodno hadisu u kojemu se navodi da u Džennetu neće biti ništa od onoga što postoji na ovom svijetu osim imena. Međutim, u suri Junus, 10. ajet govori se o molitvi onih koji uđu u Džennet: "Molitva njihova biće u njemu: "Hvaljen nek si Allahu!", pozdrav njihov: "Mir vama!" a njihova posljednja molitva: "Tebe, Allaha, Gospodara svjetova hvalimo!" U ajetu se govori o dovi koju će učiti stanovnici Dženneta. To će biti neka vrsta njihovog ibadeta budući da su tesbih i zahvaljivanje Allahu jedna vrsta zikra, tj. ibadeta. 
2. Džennetska uživanja su samo po imenina i nazivima slična dunjalučkim, ali ne i po njihovoj suštini, shodno gore navedenom smislu hadisa koji o tome govori. Budući da nije moguće spoznati suštinu tih blagodati i uživanja, nema potrebe trošiti energiju i vrijeme u raspravljanju o hurijama i sličnim džennetskim uživanjima. Treba se koncentrisati na činjenje dobrih djela koja vode vjernika Allahovom voljom u Džennet. Allah nikome nepravdu učiniti neće. Kur'an naglašava da će vjernicima biti dato ono što njihove duše budu željele i za čim budu žudjele, a biće pročišćene i iz njih će biti odstranjeno svako zlo i nečistoća.
3. U suri Ess-Saffat, 142-145. ajet kaže se: "i riba ga proguta, a bio je zaslužio prekor, i da nije bio od onih koji Allaha hvale, sigurno bi ostao u utrobi njenoj do Dana kad će svi biti oživljeni". Dakle, cilja se na to da bi ostao u utrobi ribe do Dana proživljenje, tj. utroba ribe bi mu bila neka vrsta kabura. Da je ostao u utrobi ribe, umro bi u njenoj utrobi i dalje bi njegovo tijelo pratilo sudbinu tijela ribe do Sudnjega dana. A Allah najbolje zna.
4. O šest vremenskih razdoblja (šest dana, kako se kaže u Kur'anu) u kojima je Uzvišeni stvorio kosmos postoje različita tumačenja, ni za jedno od njih ne možemo reći da je apsolutno tačno, pa se ne bismo upuštali u ta tumačenja. 

Podjela džemata

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Intersuje me pitanje podjele džemata; po ustavu Islamske zajednice kako ide redoslijed odluka, da li se po tom pitanju može zaobići džematski odbor i skupština, da li je po zakonu ispravno ako 80 % džematlija ne želi podjelu, a Medžlis i ostale džematlije to urade?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prema Ustavu IZ, Član 34., džemat u pravilu sačinjava skupina od najmanje 100 domaćinstava i više koji žine na određenoj teirotiji. Odluku o formiranju džemata donosi Rijaset na prijedlog muftije. Prema tome, Ustav ne propisuje kao neophodan dio procedure izjašnjavanje džamatskog odbora i skupštine, mada je logično da i ovi organi iskažu svoje mišljenje. No, oni ne mogu spriječiti formiranje novog džemata ukoliko se ispune uvjeti za to i ako nadležni medžlis IZ i muftija procijene da je to potrebno učiniti i takav prijedlog upute Rijasetu IZ. 

Propuštanje džume-namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Htio bih Vas pitati šta se radi ako propustimo džumu-namaz. Ako recimo propustimo džumu i stignemo da klanjamo prije ikindije namaza, da li onda klanjamo podne namaz? Ili ako ne stignemo nikako do ikindije da klanjamo da li onda naklanjavamo podne namaz, pa tek onda klanjamo ikindiju?
Čuo sam također negdje, da tri propuštene džume izvode iz vjere. Nisam siguran da li su rekli tri uzastopne, ili ne moraju biti uzastopne, samo kad nam se skupe 3 da to izvodi iz vjere. Htio bih Vas pitati postoji li stvarno neki takav propis i kako glasi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Klanjanje džume namaza je stroga islamska dužnost (fardu-ajn) svakom muslimanu koji ispunjava uvjete obaveznosti (punoljetnost, uračunljivost, sloboda, zdravlje - mogućnost prisustva, te da osoba nema status musafira). Uzvišeni u Kur'anu kaže: "O vjernici, kad se u petak na namaz pozove, kupoprodaju ostavite i pođite da namaz obavite; to vam je bolje, neka znate." El-Džumu'a, 9) Imperativna naredba podrazumijeva obligatnost naređenoga. Osoba koja negira obaveznost džume izlazi iz vjere. Onaj koji iz nemara propušta klanjati džumu, ne negirajući njenu obligatnost, čini veliki grijeh ali se ne može smatrati odmetnikom od vjere, kao i u slučaju ostalih namaza. Neopravdan izostanak i neklanjanje džume je teži grijeh od neklanjanja drugih namaza. Poslanik a.s. u tom smislu kaže: "Neka oni koji izostavljaju džume prestanu s tom praksom ili će im Allah zapečatiti njihova srca pa će postati od onih koji su nemarni." (Muslim od Ebu Hurejre). U tom smislu je i hadis: "Ko izostavi tri džume bez opravdanog razloga (iz nemara), Allah će mu zapečatiti srce." (Zabilježili su ga Peterica; Hakim ga je ocijenio autentičnim) Prema tome, musliman je dužan da učini sve što je u njegovoj moći da izvrši ovaj farz. Nemaran odnos prema njemu i neopravdan izostanak izlaže počinitelja opasnosti da bude udaljen od Allahove milosti i da mu srce bude zapečaćeno. U hadisu se ne spominje kufr ili izlazak iz vjere, već samo teška opomena i upozorenje na opasne posljedice tog nemara.

Ukoliko se iz ovog ili onog razloga izostane s džume namaza, obaveza je klanjati podne namaz. Ako osoba ne bi klanjala podne namaz prije isteka podnevskog vremena, naklanjat će podne prije ikindijje namaza, pa tek onda klanjati ikindiju, osim ako je i ikindijsko vrijeme na izmaku, onda je preče klanjati ikindiju u njenom veremenu, pa poslije naklanjati podne.