A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Omladinska sijela u džamijama

Pitanje:

 Selam!

Da li je dozvoljevo okupljanje u mektebu omladine uzrasta između 15 i 30 godina? I da se o tome u drugom džematu priča kako se tamo čine bludne stvari?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Okupljanje omladine u džamiji ili mektebu je dozvoljeno ako je to okupljanje pod kontrolom i ako se ne krše islamski propisi. Imam ili džemat moraju imati kontrolu nad takvim okupljanjem. Ne mogu se u mektebu ili džamiji organizirati kojekakva prela, okupljanje radi okupljanja. Cilj mora biti ispravan, a i sredstvo također. Prema tome, to pitanje trebate razriješiti sa imamom i džematskim odborom.

Skidanje piratskih filmova sa interneta

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Je li krađa, odnosno haram skidati filmove sa interneta bez plaćanja? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Skidanje filmova sa interneta može biti šerijatski zabranjeno po dva osnova: prvi osnov je nedoličan sadržaj, tj. ako u sebi sadrži nemoralne scene ili poruke, a drugi je ukoliko je film zaštićen autorskim pravom i naznačena zabrana njegovog presnimavanja (skidanja). Ako postoji jedan ili drugi razlog, ili oba, presnimavanje je šerijatski zabranjeno i griješno djelo.

Češanje u namazu

Pitanje:

Nalazio sam u literaturi različite stavove oko ovog što ću Vas sad pitati. Kakvo češanje u namazu kvari namaz. Negdje se kaže da je to 3 puta u togu jednog namaskog rukna, negdje tri puta uzastopno po jednom mjestu, itd. Možete li mi reći kakav je zapravo stav o tome.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Mnoštvo pokreta u namazu nije u skladu sa skrušenošću koja je bitna karakteristika namaza. Zato se kaže da triput ponovljeno češanje na jednom rekjatu kvari namaz mada nema jasnog dokaza za takvu tvrdnju. Popravljanje odjeće ne kvari namaz, ali je bitno da se namaz klanja skrušeno bez nepotrebnih i suvišnih pokreta. 

Obaveznost klanjanja vitr-namaza

Pitanje:

Selam Alejkum! 
Da li je obavezno klanjati vitr-namaz? Znam da ima raznih mišljenja po ovome pitanju, pa sam sada jako zbunjen. Da li to znači da onda ima šest a ne pet dnevnih namaza? Ako se radi o vadžibu a ne farzu koja je razlika i je li obaveza? Ako različiti mezhebi različito misle, šta onda ja da radim? Kako ću ja biti griješnik ako propustim a neko iz drugog mezheba nije ili obratno? Stoga Vas molim da pomognete tako što ćete mi jasno reći da li mi je obaveza da klanjam ovaj namaz ili ne?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Vitr namaz je vadžib, a ne farz u hanefijskom mezhebu. Dokaza o obaveznosti klanjanja vitr namaza ima više u hadisima Božijeg Poslanika a.s., i oni se navode u hadiskim i fikhskim djelima. Vitr namaz je u drugim mezhebima sunneti-muekkede (pritvrđeni sunnet). Činjenica je da Poslanik a.s. nije izostavljao vitr namaz čak ni za vrijeme putovanja. Vitr se naklanjava kao i farz namazi. Vitr je vadžib, a ne farz zato što je dokaz njegove obaveznosti vjerovatnog, a ne kategoričkog karaktera, poput pet dnevnih farzova, i zato njegovo poricanje ne izvodi iz vjere za razliku od poricanja farza. U pogledu izvršenja, nema velike razlike u odnosu na farz. Obaveza je izvršiti i jedno i drugo. Druge pravne škole ne prave razliku između farza i vadžiba, pa ono što je vadžib u našem mezhebu, uglavnom kvalificiraju kao sunneti-muekkede. U svakom slučaju, vitr namaz ne treba izostavljati, jer ga je i Poslanik a.s. redovno obavljao, pa i kada je bio putnik, a i zapovijedio je da ga klanjamo riječima: "Vitr je obaveza, pa ko ga ne klanja ne pripada nama". (Zabilježili su ga Ebu Davud, Ibn Madže i Hakim, koji ga je ocijenio vjerodostojnim (sahih). Neki muhaddisi cijene da mu je isnad hasen).

Vrijeme otplate duga

Pitanje:

Selam!

Ako sam nekom dužan, postoji li u islamu rok do kada se mora vratiti osim ako to međusobno nije dogovoreno?
Dužan sam dvijema ženama: jedna mi je halalila dug, pa mi tražila dio ipak kasnije, a druga mi je rekla sve halal, pa onda opet da sve vratim, pa opet sve halal, pa opet da vratim... A ja ne znam koliko sam precizno dužan ovoj drugoj. Šta da uradim?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U principu dug treba čim prije vratiti ako je dug neodređenog roka. Ne treba neopravdano odlagati vraćanje duga. Preporučujemo Vam da spomenutim ženama vratite dug budući da nije sigurno koliko su prisebne u svojim postupcima gledajući na oprečne izjave. Opraštanje duga, pa traženje vraćanja isl. Nešto tu nije uredu.

Način sjedenja žene u namazu

Pitanje:

Selam!

Da li je farz da prilikom sjedenja u namazu žena se osloni više na lijevu nogu, a da ne bude oslonjena na obje noge?

 

Odgovor:

Što se tiče većeg oslanjanja na lijevu nogu prilikom sjedenja, to ne može biti farz - stroga obaveza. Način sjedenja spada u sunnete, a ne farzove namaza. Prema tome, to nije tako važno pitanje. Nema smetnje da žena sjedi kako joj je lakše prilikom sjedenja na "Ettehijjatu".

Pravilan položaj žene na sedždi

Pitanje:

Selam!

Da li je ispravno da se laktovima dotakne pod i da laktovi budu uz koljena dok je žena na sedždi?

 

Odgovor:
Ispravno je u našem mezhebu da žena u namazu laktovima dotakne tlo i da budu uz koljena prilikom činjenja sedžde, jer je time više pokrivena i zaštićena. 

Različita transkripcija Kelimei-šehadeta na naš jezik

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prilikom čitanja različite literature (ilmihala, knjiga vjeronauke i sl.) uvidjela sam da postoje razlike u pisanju Kelimei-šehadeta, tačnije jedno slovo, na jednom mjestu piše: "Ešhedu en la ilahe illellah, ve ešhedu enne Muhammeden abduhu ve resuluhu" a na drugom "Ešhedu en la ilahe illallah, ve ešhedu enne Muhammeden abduhu ve resuluhu", pa bi zamolila da kažete koji je tačan izgovor „illellah" ili „illallah"?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema bitne, značenjske razlike između dva načina pisanja spomenute sintagme. Obično se piše kako se izgovara, tj. "illellah", ali nije neka posebna grješka ako se napiše ili kaže: illallah. 

Osiguranje automobila

Pitanje:

Selam alejkum!

Pošto nisam baš siguran sa  islamskim stavom o raznim osiguranjima jer ima različitih tumačenja, moje pitanje glasi: šta uraditi kad je u pitanju osiguranje auta ako živite u kršćanskoj zemlji gdje ne vladaju šerijatski zakoni i gdje su krađe i paljenja auta svakodnevna pojava? Znamo svi kako to ide ako vas ne daj Boze neko udari ili vi nekog. Moje pitanje se odnosi na "malo" skuplja auta za koja imamo potrebu radi odlaska u domovinu koja je udaljena oko 2500 km. Pitam jer želim živjeti što više po Islamu, što meni u većini pitanja, hvala Allahu nije problem, ali ima nekih pitanja koja "malo" dovode u nedoumicu kao npr. ovo.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Osiguranje koje je nužno po slovu zakona, poput osiguranja auta, nije sporno i njegova dozvoljenost nije upitna. Upitna je šerijatska valjanost dobrovoljnih komercijalnih osguranja, dakle dodatnih osiguranja koja zakon ne nameće, te ih bez prijeke potrebe ne treba koristiti.