A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Zajedničko klanje jednog kurbana

Pitanje:

Selam!

Živim u domaćinstvu sa roditeljima i bratom. U istoj kući živi i moj drugi brat sa svojom suprugom i dvoje djece. Oba brata su nezaposlena, rade povremeno, tako da im primanja nisu visoka. Međutim, ove godine bi zaklali kurban, ali pošto financijske mogućnosti nisu velike, pitamo se da li možemo skupa učestvovati u kupovini kurbana i isti nanijetiti za sve članove navedene porodice.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko ne ispunjavate uvjete obaveznosti kurbana (ne posjedujete nisab u iznosu od 3.850 KM) niste obavezni klati kurbana. U principu svaka porodica za sebe kolje kurbana. Nije predviđeno da više osoba (obveznika) učestvuje u kupovini jednog kurbana. (Druga je stvar učešće do sedam osoba u žrtvovanju karave ili deve, što je dozvoljeno). 

Džemat muža i supruge

Pitanje:

Selam!

Da li supruga može klanjati za mužem, koji je bio psihički bolesnik a sad je dobro, u kući u džematu?

 

Odgovor:

Može ukoliko je psihički zdrav u vrijeme obavljanja namaza, mada to ne bi trebala postati stalna praksa budući da je pravi džemat onaj koji se formira u džamiji, mesdžidu ili kući gdje ima više džematlija. 

Noćni namaz u džematu sa ukućanima

Pitanje:

Selam!

Da li postoji predaja da je Poslanik s.a.v.s. budio ukućane na noćni namaz i ako postoji koliko su rekata klanjali i jesu li u džematu klanjali?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Vrijeme noćnog namaza počinje iza jacije namaza i traje do pred zoru. Broj rekata nije fiksiran i možu se klanjati dva, četiri ili više rekata. Nema predaje u kojoj se navodi da je Poslanik a.s. stalno budio svoju porodicu radi klanjanja ovog namaza niti da su ga običavali klanjati u džematu. Međutim, nema smetnje ako bi se ova nafila katkada klanjala u kući u džematu. Onaj ko se probudi pa klanja noćni namaz, ne mora buditi suprugu i ostale ukućane radi klanjanja ove nafile. Jer, ako bi se budili tokom noći, pa opet na sabah, to bi bilo naporno za mnoge, bili bi nenaspavani i moglo bi se negativno odraziti na obavljanje njihovih svakodnevnih poslova. Zato to i jeste dobrovoljni namaz koji spada u nepritvrđene sunnete. Ne smije se propustiti sabah namaz, a kada je riječ o nafili, koliko se stigne. 

Stepen krvnog srodstva

Pitanje:

Selam!

Od mog djeda djed i od moje djevojke djeda djed su braća, koje smo sada mi koljeno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Tu je riječ o petom koljenu. Taj stepen srodstva nije šerijatska zapreka za brak, ali je običajno teško prihvatljiv brak među srodnicima tog stepena, jer se tretira kao bliže srodstvo, našta je naš narod osjetljiv. Prema tome, dobro razmislite i konsultirajte se sa svojim roditeljima i rodbinom kako ne bi došlo do prekidanja rodbinskih veza.

Žena i bavljenje sportom

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Interesuje me stav o bavljenju sportom (za žene vjernice). Mislim da je to jako bitna stavka kako za fizički tako i za psihički zdravu ličnost. Da li postoje određeni uslovi, ograničenja, preporuke?

Da li imamo razlog zašto se ne bismo trebale baviti sportom u javnosti (trčati, voziti biciklo, rolati itd) ako time ne kršimo propise o hidžabu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema šerijatske smetnje da se žena bavi sportom, štaviše to je poželjno budući da pozitivno djeluje na zdravlje, ali uz poštovanje i primjenu islamskih etičkih normi, poput prikladne odjeće i prikladnog ambijenta. Nije prikladan ambijent za bavljenje sportom žene pod hidžabom, kao ni one koja nije pod hidžabom, pred muškom publikom. 

Doniranje organa

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Pošto se u poslednje vrijeme sve više propagira doniranje organa, u svoje ime kao i u ime džematlija mog džemata obraćam Vam se molbom da mi kompetentno odgovorite na pitanje: Da li je po šerijatu donacija ljudskih organa dozvoljena?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kada je riječ o doniranju organa, postoje dvije situacije: prva je kada je donor živ čovjek, a druga je kada se radi o tzv. kadaveričnoj transplantaciji, odnosno doniranju organa nakon smrti. U oba slučaja zabranjeno je donirati, odnosno transplantirati reproduktivne organe, kao i vanjske organe, izuzev očne rožnjače, jer bi to predstavljalo masakriranje leša, što je zabranjeno u islamu. Kada je riječ o transplantaciji sa živog donora, uvjetuje se da to ne šteti njegovom zdravlju, da je riječ o nužnoj transplantaciji radi spašavanja života pacijenta, te da postoje realne šanse za uspjeh transplantacije. Imajući u vidu prethodne uvjete, smatramo da nije dozvoljeno bezuvjetno potpisati bjanko donorsku karticu, budući da se time ne isključuje mogućnost transplantacija reproduktivnih i vanjskih organa umrle osobe, što je u šerijatu zabranjeno. U donorskoj kartici treba naznačiti koji organ donor želi darovati poslije smrti (npr. bubrege, jetru...).

Brak sa osobom iz mješanog braka

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Molim Vas ako ste u mogućnosti da mi čim prije odgovorite na par pitanja koja me muče već duže vrijeme, tačnije 2 godine.
Kakav je stav islama prema osobi iz mješanog braka (otac pravoslavac, majka muslimanka) s tim da je dotična osoba odgajana u islamu, smatra se muslimanom ali nije sunećena, ide na bajrame, dzenaze, posti, poštena i dobra osoba itd, ne zna ništa o drugoj vjeri, bori se na strani islama, i moram priznati da sam jako puno od njega naučila o islamu na osnovu njegovog ponašanja i razumjevanja vjere, u njegovoj kući se ne praktikuje druga vjera, niti se šta o tome zna jer mu otac nije u toj vjeri?
Da li je ženi muslimanki dozvoljeno da se uda za dotičnu osobu iako majka ne odobrava tu vezu (a njenim posredstvom smo se i upoznali)? Kako sam upoznala tu osobu, nekako smo se skriveno viđali, pričali, ne žurim sa odlukama, klanjam istiharu namaz da me Allah dž.š. dragi uputi ali se teška borba, nesigurnost vodi u meni, osjećam veliku tugu, bol a imam neki sram šta će drugi reći i kako će reagovati na moj izbor, okolnosti rata jer mi je tata rahmetli šehid, pritisak majke, njene teške uvrede i ostalo, a opet sa druge strane dotična osoba i ja smo se zavoljeli, on se uz mene jos više nastoji približiti dragom Allahu, a i ni jednog momenta nisam osjetila, niti vidjela da nije ne daj Boze "musliman". Slažemo se u našim razmišljanjima po pitanju vjere, politike, načinu vođenja života, odgoja djece iako sam nekako uvijek zamišljala da ću naći osobu koja će biti u vjeri više nego ja.
Teško nam je ali imam osjećaj da ne mogu više izdržati ovu bol, ćutim i trpim iako se molim dragom Allahu da mi da snage i strpljenja, i da On ne daje ništa preko naših mogućnosti što ne možemo izdržati.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko je mladić odgajan u islamu i smatra se muslimanom, nema smetnje da se muslimanka uda za njeg, bez obzira na to ko mu je otac, ali bi svakako trebalo tražiti od njega da se prethodno osuneti. To bi bio dodatni dokaz da se smatra muslimanom. Također, savjetujemo Vam da osigurate saglasnost Vaše majke i najbliže rodbine, jer će to pomoći da brak bude održiviji i stabilniji. Neka Vam Uzvišeni pomogne da izaberete najbolju odluku.

Tejemmum umjesto gusula

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kada se ujutro pred sabah probudim džunub a moram da se kupam i nakon sabaha idem u školu interesuje me da li mogu da propustim sabah-namaz pa da ga naklanjam poslije škole jer sam ionako bolešljiv a kupanje pa izlazak na hladan vazduh je za mene pogubno?

  

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako je situacija takva kako ste opisali, onda možete u spomenutom slučaju uzeti tejemum, klanjati sabah i otići u školu, a čim se ukaže prilika uzeti gusul (okupati se) i otkloniti stanje džunupluka. Namaz klanjan sa tejemumom je ispravan i ne treba ga ponavljati. To činite samo ako se bojite za zdravlje zbog kupanja ujutro i izlaska van.

Propisi vezani za akiku

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Uskoro očekujem kćerku pa imam nekoliko pitanja. Ezan i ikamet ću joj ja ako Bog da proučiti po propisu. Pa me zanima objašnjenje sljedećih propisa:

Brijanje glave i davanje imena na sedmi dan - brijanje je li to bukvalno ili se može samo potšišati kosa i šta slijedi za obred davanja imena? Planiram i prirediti gozbu u povod akike, sa kurbanom koji ću zaklati tim povodom. Mislio sam ugostiti goste, pa mi neki kažu da to nije sevap već da mi je bolje da to meso podjelim siromasima radi sadake djetetu.

Da li ja sad moram jedan kurban da podjelim i jedan za gozbu, znači dva za akiku a sa obzirom da će za koji dan i kurban bajram koji sa akikom nema veze i koji je obavezan za razliku od akike, to znaci treći kurban.

U dugoročnom sam dugu za otplaćivanje kuće ali sebi hvala Allahu mogu priuštiti da zakoljem dva a ako moram onda ću nekako i ovaj treći?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Neka vam je mubarek i hairli rođenje djeteta. Kada je riječ o brijanju - šišanju kose, dovoljno je ošišati malo kose i podijeliti nešto sadake, bez brijanja, budući da može povrijediti nježnu kožu ili izazvati infekciju. Kada se radi o akiki, dovoljan je jedan kurban i možete ga upotrijebiti u priređivanju sohbeta na koji ćete pozvati rodbinu i prijatelje i u cijelosti ga upotrijebiti. Nije neophodno podijeliti meso siromasima i sl. Dijeljenje neke sadake uvijek je poželjno i dobro. Ovi propisi inače nisu obavezujućeg karaktera, već spadaju u pohvalna djela za one koji su u stanju da ih izvrše.

Imam džume-namaz u dva odvojena džemata u jednom namaskom vaktu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Zamolio bih Vas za odgovor na sljedeće pitanje:

U dijaspori egzistiraju 2 džemata u dva manja grada. Jedan od tih džemata nema stalnog imama. Da li imam prvog džemata može, poslije klanjanja džuma-namaza u svom džematu, otići u drugi susjedni džemat i ponovo imamiti džumu-namaz? U tom slučaju bi prva džuma bila u 12:00 sati, a druga u 13:30 sati.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije dozvoljeno da jedan imam imami džumu namaz dva puta u jednom danu, budući da mu je prva džuma farz, a druga bi bila nafila. U našem mezhebi nije dozvoljeno da onaj ko klanja nafilu predvodi one koji klanjaju farz, budući da se jako ne može graditi na slabijem.