A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Akaidski mezheb muslimana u Bosni i Hercegovini

Pitanje:

Selam alejkum!
 Mene interesuje koja je akida Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini. Znam da svaki musliman kaže da slijedi pravac Ehlul sunneta vel-džema`ata i da pokušava izbjegavati da se dijeli na sekte i slično jer znamo da je to zabranjeno u Kur´anu. Isto tako svako nastoji da slijedi praksu Poslanika i njegovi ashaba jer je Poslanik rekao da je spašena ona grupa koja slijedi Poslanika a.s. i njegove ashabe. Ali sada, pošto sam studirao malo više u vezi akide i čitao neke knjige, vidio sam da ima različitih mišljenja u vezi nekih pitanja, pogotovo u vezi nekih ajetima u Kur´anu gdje se spominje „Jed, Vedžh i Ajn", odnosno ruka, lice i oko Allaha dž.š. Dakle, danas imamo neku skupinu iz Saudijske Arabije koja naziva sve koji ne shvataju neke ajete i hadise kao oni, da su Ešarije, ili Maturidije. I kažu da su oni na zabludi, mada ima nekih koji su prihvatili fetvu nekih učenjaka i rekli da su Ešarije dio Ehlul sunneta vel-džema`ata ali da imaju neke greške. Isto tako imamo danas neke koji kažu za one koji bukvalno shvataju neke ajete i hadise da su oni od onih koji uspoređuju Allaha dž.š. sa stvorenjima. Mene lično interesuje koji je stav Islamske Zajednice u Bosni u vezi ovoga. Pošto sam čuo od nekih koji slijede saudijske šejhove da su većina sljedbenika hanefijskog mezheba danas Ešarije. Isto tako čuo sam od tih i takvih ljudi da su učenjaci poput Imam Nevevija, Ibn Hajra, Sujutija, Qurtubiija, Bejhaqija i dr. isto tako tako bili Ešarije?
 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Muslimani u Bosni i Hercegovini, organizirani u Islamskoj zajednici, tradicionalno slijede hanefijski mezheb u fikhu i maturidjski mezheb u akaidu. Tako je bilo za vrijeme Osmanske uprave i tako je ostalo i danas. Ima pojedinaca ili manjih grupica koje za sebe smatraju da slijede selefijski pravac, a zapravo se radi o slijeđenju hanbelijskog pravca u fikhu, pa i u akaidskim pitanjima, uglavnom onako kako ih je razumijevao i tumačio od Ibn Tejmije. 

Kršenje zakletve i keffaret

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam jedan kompleksan problem kojeg sam pokušao riješiti sam, ali kako god probam ne mogu doći do nekog rješenja da u njega budem siguran. A bojim se pogriješiti. Zato se nadam da ćete mi vi pomoći jer mi stvarno treba pomoć! 
Često sam se bavio nekim besposlicama, bolje rečeno pridavao preveliku pažnju nebitnim stvarima i o njima razmišljao umjesto da radim nešto korisno. Tako sam se zakleo da to više neću raditi, i da ću kad god mi na pamet padne neka takva ideja samo reći estagfirullah i ne misliti na to više osim nenamjerno, do kraja godine, tako sam mislio da ću se "izvježbati" da bolje živim a bojao sam se zakleti za cio život, jer ko zna. Sad, nisam se više upuštao u takve stvari, ali se dešavalo da nakon  što mi nešto tako padne na pamet ne mogu da se riješim tih misli, pa poslije ne znam da li je bilo namjerno ili nenamjerno (a kao što sam rekao, zakleo sam se da neću više o tome misliti osim nenamjerno) pa sam činio tevbu, molio Allaha za oprost i zaklinjao se da neću više, a išao sam logikom pošto nisam siguran držim da nisam prekršio zakletvu. Sada, problem je ova druga zakletva, "da neću više", bukvalno sam se tako u dovama zaklinjao Allahom, pa ni sam to više ne znam definisati. To se ipak dešavalo još par puta, pa sam svaki put išao prema tome da nisam siguran jesam li prekršio ijednu zakletvu ili nisam. Na kraju sam ipak prekršio onu prvu zakletvu i upustio su u besposlicu, i za to sam platio keffaret. Problem sada je što ne znam jesam li prekršio sve one druge da "neću više". Valjda jesam jer sam prekršio zakletvu, a šta ako nije bilo baš isto kao prošli put. I sam sam se već izgubio, i što više mislim o tome sve manje znam. Šta da radim i da li da platim keffaret ili ne? Na kraju sam bio riješio da ga platim, pa ako sam prekršio neka bude keffaret ako ne neka bude sadaka. Ali ponovo ne znam koliko sam tih zakletvi dao pa i koliko onda keffareta da dam. Molim vas, ako vam je ovdje išta jasno, pomozite jer sam na kraju došao do zaključka da vama pošaljem mail i nadam se nekom rješenju!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pitanje je prilično nejasno i konfuzno. U svakom slučaju, treba znati da nije pohvalno mnogo se zaklinjati, a samo je dozvoljeno zaklinjati se Allahom dž.š. Ako se neko već zakune, dužan je ispuniti zakletvu, osim ako je neispunjenje bolje. Tada treba učiniti ono što je bolje i izvršiti keffaret (iskup) za zakletvu. Vama preporučujemo da izvršite jedan keffaret i da se više ne vraćate običaju stalnog zaklinjanja uz pokajanje za prethodne nepromišljenje postupke.

Bračni drugovi i zajednička otplata duga

Pitanje:

U braku sam 20-tak godina. Radimo oboje na poslovima sa VSS. Moj muž ima veliki dug (cca 50.000,00 KM) koji bi trebao što prije vratiti. Taj dug je stekao posuđujući od prijatelja, rodbine i drugih firmi da bi održao privatnu firmu koja mu je na kraju propala. Važno je dodati da je prije dvije godine podigao 30.000,00 KM za istu namjenu. Od tog kredita ostalo je nevraćeno 18.000,00 KM. On sad hoće i taj kredit objediniti sa novim, pa da podigne 70.000,00 KM - hipotekarni kredit na 10 godina. Rata bi iznosila preko 800,00 KM. To znači da i ja moram sudjelovati u otplati min. 300,00 KM. Kuća je na njemu i on smatra da je ovo jedino rješenje. Ne znam šta da radim, mada sam već usmeno pristala. Zbog djece, jer ne želim da oni sutra moraju vraćati naše dugove. Napominjem da dok se zaduživao, to je radio bez moga znanja govoreći mi da ja nemam ništa ni sa njegovim poslovima, ni sa imovinom. Šta da radim? Molim vas da mi što prije odgovorite jer mi je veoma hitno. 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema šerijatske smetnje ni da učestvujete niti da ne učestvujete u vraćanju tog kredita. To je stvar Vaše volje i odluke. Možda je dobro rješenje da se Vaš dio rate registruje i zapiše kao vid pozajmice kako biste u tom omjeru učestvovali u vlasništvu i eventualnoj podjeli imovine. Naravno, mnogo toga zavisi i od vaših odnosa u braku, međusobnog povjerenja, ljubavi i sl. Klanjajte dva rekata istihare- namaza i proučite dovu koja se tom prilikom uči moleći Uzvišenog da Vam pomogne da donesete ispravnu odluku i da vas izbavi iz svega duga.

Značenje riječi „Bajram šerif mubarek olsun“

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Molim vas da mi  prevedete Bajramsko čestitanja - Bajram Šerif Mubarek Olsun, posebno me interesuje Olsun, mnoge sam pitala i nisu bili u mogućnosti da mi prevedu.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Čestitka bajrama riječima "Bajram šerif mubarek olsun" znači otprilike: Neka bude čestit i blagoslovljen (mubarek) Bajram! Dakle, riječ olsun znači: da bude, neka bude.

Nagrada od igara na sreću i otpis duga

Pitanje:

Da li je uredu i halalno trošiti,odnosno iskoristiti novac, koji se dobije kao poklon od osobe koja ga je dobila putem igara na sreću?

Da li je uredu da prihvatim otpis mog duga toj osobi, koja mi halali novac koji sam joj dugovao i dug mi pretvara u neki vid poklona, a razlog je upravo što je ta osoba dobila novčanu nagradu putem igara na sreću .

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Kocka, igre na sreću, uključujući i razne igre putem SMS poruka u kojima je participacija u igri cijena poruke, i sl. nisu šerijatski dozvoljeni načini sticanja imovine. Ako neko prenebregne i zanemari šerijatsku zabranjenost takvih poslova i stekne imovinu putem tih poslova, nije mu dozvoljeno (haram je) koristiti tu imovinu za podmirenje svojih potreba. Međutim, budući da nije moguće vratiti tu imovinu (posebno kada je riječ o igrama na sreću u kojima učestvuje veliki broj učesnika) samim učesnicima, odnosno participatorima u finansiranju igara i dobitaka, valjan način oslabađanja od te imovine je da se ona daruje siromašnim osobama. Prema tome, onaj koji spada u tu kategoriju ljudi, može koristiti poklonjenu imovinu, imovinu stečenu na gore spomenuti način.
2. Ako Vas osoba oslobodi od duga, a kao razlog navede dobijanje novca u igri na sreću, nema smetnje da prihvatite to oslobađanje od duga, a dotična osoba snosi odgovornost za način sticanja svoje imovine. Ukoliko spadate u kategoriju siromašnih osoba, a dužnici obično to jesu, povjerilac koji Vas je oslobodio od duga, može zadržati stečeni dio imovine u omjeru koliko iznosi dug, ako oslobađanje duga učini s namjerom oslobađanja od nelegalno stečene imovine. U protivnom, ostaje obavezan osloboditi se te imovine unatoč oslobađanju dužnika od duga. Ako je stečena imovina u igri na sreću veća u odnosu na oprošteni dug, obaveza je taj višak u odnosu na dug podijeliti siromasima.    

Vrijeme činjenja keffareta

Pitanje:

Može li se keffaret učiniti nakon godinu, dvije, pet od date zakletve?

 

Odgovor:

Keffaret zbog zakletve ne zastarjeva, pa se, prema tome, može izvršiti i nakon nekoliko godina. Što prije to bolje.

Sadaka rodbini

Pitanje:

Dao sam sadaku izvan ramazana mojoj sestri koja ne radi, jesam li pogriješio?

 

Odgovor:

Niste pojasnili o kakvoj sadaki je riječ: običnoj, sadekatul-fitru ili zekatu. Sadekatul-fitr se mora dati prije klanjanja bajram namaza, jer je poslije toga samo obična sadaka. Prema tome, ako sadekatul-fitr niste dali tokom ramazana, tj. prije klanjanja bajram-namaza, već ste to namjravali dati poslije ramazana, ta obaveza Vam je promakla, a sredstva koja ste dali tretirat će se kao obična sadaka. Zekat se može dati tokom čitave godine (kada se ispune uvjeti), a daje se u Bejtul-mal odakle se distribuira prema prioritetima koje određuje islamska vlast. Običnu sadaku možete dati u bilo koje vrijeme onome kome je potrebna, uključujući i sestru, ako je siromašna.

Brzo učenje prilikom klanjanja u džematu

Pitanje:

Selam!

Imam problem za brzinom učenja tokom džume-namaza, jer drugi to nekako sve "smrse" a ja uvijek kasnim za džematom, i onda se pitam da li ja učim previše polhako, a strah me da brzo smrsim dovu ili tome slično.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Svako odgovara za svoj namaz, tako da Vas činjenica da klanjate i učite sporije od drugih ne treba uznemiravati. Oni koji prebrzo klanjaju i uče odgovaraju za svoje djelo.

Gradnja turbeta na starom mezarju

Pitanje:

Esselamu  alejkum! 

Imam  jedno  pitanje  na  koje  trebam  odgovor te da mi kažete kakav je Vaš stav  po  ovom  pitanju. U  mom  mjestu  ima  mezarje  kojem ima  možda  200 ili 300  godina, niko  ne zna  ko  je  tu  ukopan, o  tome  se  samo  nagađa i niko  nema  pouzdane  iformacije. Međutim jedan naš džematlija je išao kod gatara pa mu je taj gatar rekao da ti kaburovi štite ta mjesta. Na osnovu toga neki mještani su sada pokrenuli gradnju turbeta.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Naše je mišljenje da u to ne treba trošiti pare, te da je dovoljno urediti mezarje, a na kabur ne treba ništa stavljati i graditi osim naših uobičajenih nišana. U tom smislu je i Vijeće za fetve donijelo fetvu.

Post bijelih dana u mjesecu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam pitanje u vezi posta. Na internetu sam pročitao da je za post, jednog od bijelih dana tj. 13, 14. i 15. dana u mjesecu (po hidžretskom kalendaru), nagrada kao da smo postili godinu dana. U knjizi „Hanefijski fikh 1" nisam to našao pa Vas molim da mi kažete da li to ima utemeljenje u hadisima.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Sunnet je postiti tri dana u svakom mjesecu, a najbolje je da to budu 13., 14. i 15. dan lunarnog mjeseca, tzv. bijeli dani. O tome postoji vjerodostojan hadis. Nagrada za ovaj post je kao da se posti cijelo vrijeme. Ne postoji hadis koji to izričito naglašava, ali se takav zaključak izvodi na temelju činjenice da se dobro djelo nagrađuje desetorostruko. Naime, tri dana x 12 mjeseci = 36 dana x10 sevapa = 360 koliko iznosi broj dana lunarne godine. Isti je slučaj i kada neko posti ramazan + šest dana ševvala.