A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Griješan pogled i abdest

Pitanje:

Selam!

Poštovani profesore!

Imam dva pitanja pa bih Vas molio da mi odgovorite.

1. Da li se abdest može izgubiti pogledom? Dešava se kad čovjek krene u džamiju da vidi svakako obučenih djevojaka i žena, pa skrene pogled, a nekad i pogleda što je u ljudskoj prirodi.

2. Mogu li se abdest ili namaz pokvariti nekom mišlju, kad pomislimo na neko bludno djelo, neki seksualni čin ili slično?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Griješan pogled ili misao ne kvare abdest, osim ako bi izazvali pojavu mezije (sluzi) iz spolnog organa. Međutim, svakako je poželjno u slučaju griješnog pogleda ili misli obnoviti abdest, jer se abdestom sapiru manji grijesi koje se počinu organima koji se peru prilikom abdesta.

Problemi sa učenjem

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Student sam i u posljednje vrijeme nikako ne mogu da učim, kao da mi nešto ne da i sputava me da učim, vjernik sam i klanjam redovno, pa da li ima neka dova koja bi mi ako Bog da pomogla ili da mi kažete šta da radim, kako da prevaziđem ovo stanje?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Razlozi rasijanosti i ometanja u učenju mogu biti različiti, razlikuju se od osobe do osobe. Zaista nemamo neki poseban recept za rješenje tog problema. Možda je najbolje da porazgovarate sa psihologom ili pedagogom koji Vam može pomoći u detektiranju uzroka takvog stanja. Uz te konsultacije, te redovno klanjanje namaza, savjetujemo Vam da učite jutarnje i večernje dove koje možete naći u brošuri pod naslovom "Hisnul-mu'min" koju je preveo Muhamed Mrahorović, a koja se može nabaviti u knjižarama koje prodaju islamsku literaturu.

Komentar hadisa

Pitanje:

Selam!

U Buharijnoj zbirci hadisa imaju između ostalog i sljedeća dva hadisa:

"Zaista je dunjaluk sladak i privlačan. Allah dž.š. vam ga daruje na korištenje i prati kako se na njemu ponašate. Čuvajte se dunjaluka i čuvajte se žena, jer prvo iskušenje kome su podlegli Izraelčani bile su žene." Te sljedeći hadis:

"Iza sebe ljudima neću ostaviti većeg iskušenja ni pogubnijeg po muškarce od žena"

Može li se to i obratno tumačiti - da su i muškarci ženama velika iskušenja, odnosno zašto se toliko upozorava na „opasnost" od žena?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema dileme da su muškarci iskušenje za žene, kao što su i žene iskušenje za muškarce. Međutim, spomenuti hadisi upozoravaju muškarce na njihovu izraženiju slabost prema ženama, dok se žene pošteđuju govora o njihovoj slabosti prema muškarcima. U većini slučajeva inicijativa za komunikaciju među njima dolazi od muškaraca. Također, neke ankete sprovedene među ženama na Zapadu ukazuju da im je kupovina važnija od odnosa s muškarcem. Moguće je da je doista žena veće iskušenje za muškarca nego što je to u obratnom slučaju, što ne negira postojanje kušnje i u obratnom slučaju. Hadisi samo fokusiraju pažnju na slabost muškaraca prema nježnijem polu. Kao da se sugerira da su oni ipak podložniji grijehu preljube od žena. Hadisi prešućuju žensku povodljivost za muškarcima, jer je stid prirođeniji ženama.  

Razne misli u namazu

Pitanje:

Selam!

Da li se pod mezijom podrazumijeva sjeme ili sluz koja se nekad pojavi iz spolnog organa? Da li ta sluz kvari abdest? Da li bludne misli u namazu kvare namaz?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1.Mezija je sluz koja se pojavi iz polnog organa usljed nadražaja. Pojava mezije kvari abdest i treba je saprati sa polnog organa. 
2. Pomisao na neko bludno djelo u namazu ne kvari namaz, ali se u namazu treba skoncentrisati na namaske radnje o nastojati odagnati sve misli koje nisu u duhu namaza i njegovih ciljeva.

Čestitanje nemuslimanskih praznika

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Cijenjeni alime, pročitao sam Vaš odgovor u kome dozvoljavate čestitanje nevjerničkih praznika (konkretno božića). Ja bih volio da ste u Vašem odgovoru citirali mišljenje nekog od hanefijskih autoriteta budući da se obraćate ljudima koji slijede hanefijski mezheb a i Vi se sami pozivate na Ebu Hanifu, rahimehullah. Koliko je meni poznato svi hanefijski učenjaci bez iznimke žestoko osuđuju čestitanje nevjerničkih praznika, a neki od njih taj postupak smatraju nevjerstvom, pa ne znam po kojoj osnovi je dozvoljeno čestitanje vjerskih praznika ljudima koji su iskrivili svoju vjeru i čija "vjerska" ubjeđenja Kur'an i Sunnet tretiraju nevjerstvom?! 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pitanje čestitanja nemuslimanima njihovih vjerskih praznika ne treba dizati na nivo akaidskog pitanja, već ga posmatrati kao praktično-pravno pitanje koje spada u domen sijase šer'ijje ili društvenih odnosa. To što se nekome čestita njegov vjerski praznik ne znači podržavanje bilo čijih doktrina i  vjerovanja s kojima se ne slažemo, jer kad bi se stvari tako posmatrale, onda bi se i poseban status koji Kitabije imaju u muslimanskoj državi, ili Poslanikovo a.s. primanje kršćanskih delegacija u džamiji, mogao tako tumačiti. Tom činu (čestitanju) ne treba davati značenje koje mu ne pripada. Radi se o uobičajenim, kurtoaznim čestitkama koje jedni drugima upućuju sljedbenici različitih religija, ni manje ni više od toga. Stavovi koje ste citirali u Vašem pismu izgrađeni su i izrečeni u drugačijim društvenim i historijskim okolnostima, kada je na snazi bio sistem odnosa "darul-islam: darul-harb" i to pitanje su posmatrali sa akaidskog aspekta.

Evropsko vijeće za fetve je u fetvi broj 133 zauzelo stav da je to čestitanje, kao izraz dobrih međureligijskih i međuljudskih odnosa, dozvoljeno.

Krvno srodstvo i brak

Pitanje:

Selam! 

Već dvije godine sam u vezi sa momkom koji meni dođe rođak. Naša familija još ne zna za nas, osim nekoliko osoba koje to već znaju, a otac i majka ne znaju.
 Ne znam kako se broje koljena, niti šta moj momak meni sad tačno dođe.

Moja majka i njegov djed su brat i sestra, tako da je majka od tog momka daidžična mojoj majci. Sada mi objasnite koje smo mi koljeno i da li je nama po islamu dozvoljeno da se uzmemo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

To je blisko srodstvo i sigurno je da vam roditelji ne bi dali saglasnost za taj brak, a i društveno i običajno ne bi bio prihvatljiv, tako da ne bi mogao funkcionirati i opstati. Zato Vam savjetujemo da se ne upuštate u tu avanturu.

Hadž za roditelje

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam nijet da za svoje roditelje obavim hadž. Da li bih prvo trebao obaviti hadž za rahmetli babu ili za majku koja je živa ali ima 82. godine, i zdravstveno stanje joj ne dozvoljava da ga obavi sama? Naravno ja sam već obavio hadždž za sebe.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Majka ima prednost u odnosu na oca u pogledu činjenja dobročinstva. Zato Vam preporučujemo da prvo obavite hadž za majku, a potom za oca, osim ako je otac bio obavezan da obavi hadž i ako je oporučio da se za njega obavi hadž. Tada je preče da obavite hadž za oca, jer izvršenje farza ima prednost u odnosu na obavljanje dobrovoljnog hadža. Neka Vam Uzvišeni ukabuli i u sevap upiše Vaša dobra djela, posebno veliko dobročinstvo prema roditeljima obavljanjem hadža za njih.

Rad na patologiji

Pitanje:

Selam alejkum! 
Završila sam fakultet prije 5 godina i radila sam u laboratoriji u bolnici na patologiji u Skandinaviji.
Tu istražujemo bolesti uz pomoć ljudski organa. Npr. ako neko akutno operiše slijepo crijevo, nama taj organ dolazi u laboratoriju da mi istražimo uzrok te akutne operacije. Isto tako desi se da nam dolaze organi od osoba koje su preselile, da bi se znao razlog njihove smrti. To bi se nekako moglo izbjeći (od osoba koje su preselile) jer tih analiza nema toliko puno. Čula sam od nekih prijatelja, da je moj posao haram.

Ja se ne bih složila s njima (ali ipak vas pitam, za savjet) jer taj posao što mi radimo, je veoma važan. Recimo da jedna osoba boluje od raka. Onda se uzmu nalazi iz tog organa, da bi se tačno utvrdilo koja je vrste raka u pitanju. Tako bi čovjek dobio tačnu dijagnozu, da se zna kroz kakvu terapiju čovjek treba da prođe te tako ozdravi.

Pošto završavam i farmaciju, da li mi halalnije da radim u apoteci ili na patologiji? Na patologiji nemam nikakvog kontakta sa pacijentima, dok se u apoteci svakodnevno susrećem sa mušterijama.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Čestitamo Vam na uspjehu u školovanju i radu. Kada je riječ o Vašem poslu u bolnici na Odjelu za patologiju, gdje se bavite proučavanjem oboljelih ljduskih tkiva i organa radi otkrivanja uzročnika bolesti, to je šerijatski dozvoljen postupak i rad i oni koji Vam prigovaraju na tome nisu u pravu. Opći interes nalaže da se u granicama potrebnog i nužnog, secira dio tkiva ili organa umrle osobe radi otkrivanja uzroka bolesti i utvrđivanja načina njenog preveniranja.

Također, nema ništa sporno da radite u apoteci. Oba posla su dozvoljena pa se opredijelite za ono što Vam više odgovara.

Dobronamjerna optužba za širk

Pitanje:

Selam alejkum!

Kada jedan musliman iz predostrožnosti i možda čak i u dobroj namjeri drugog muslimana optuži za širk, a ako pri optuženi nije počinio širk, da li tada musliman koji optužuje griješi, čini haram ili mekruh ili čini možda dobro djelo jer mu je možda namjera dobra?
Kako, šerijatski u tom slučaju optuženi musliman da postupi? Da li je bolje da halali i sabura ili je bolje da se udalji od nekog ko ga na taj način potvara za najteži grijeh prema Voljenome - Stvoritelju?

Odogovor:

Esselamu alejkum!

Ne može se iz predostrožnosti i u dobroj namjeri nekoga optuživati za širk (pridruživanje Allahu druga). Naprotiv, princip predostrožnosti zahtijeva da se niko ne optužuje za širk bez kategoričkog dokaza za tako tešku kvalifikaciju. Onaj koji se olahko upušta u takve kvalifikacije griješi. Islamski metod rada je jasan: "Na put svoga Gospodara pozivaj mudro i lijepim savjetom!" - kaže Uzvišeni. Kvalificiranje i diskreditiranje nekoga optužbama za širk nije u skladu sa spomenutim kur'anskim metodom. Ako meritoran poznavalac islamskog vjerovanja ocijeni da nečija izjava ili postupak imaju elemenata širka, na temelju čvrstih dokaza, dužan je da na lijep način ukaže na počinjenu grješku. Vama preporučujemo da halalite spomenutoj osobi i da osaburite, a ako ta osoba i dalje bude insistirala na svojim ocjenama i optužbama, opravdano je da je izbjegavate. 

Zaboravljeni iznos duga

Pitanje:

Selam!

Ukoliko ne znam koliko sam tačno dužan, je li u redu vratiti po sjećanju dug, onoliko koliko se sjećam ili dodati još na to nešto više ili kako?
 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U principu, dug treba zapisati. Da ste tako postupili sada biste znali na čemu ste. Ali, kako to niste učinili ostaje Vam da postupite po pretežnom mišljenju. A ako dug ipak bude veći od vraćenog, nanijetite da Svevišnji povjeriocu namiri od sevapa za sadaku koju dajete s vremena na vrijeme.