A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Učenje ezana u crkvi

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Javljamo se iz jednog švedskog džemata u Norrköpingu. Obratio nam se rukovodilac projekta u okviru kojeg se organizira jedan koncert u švedskoj crkvi u gradu, koji, kako je on rekao, za cilj ima poruku mira, međukulturalnog dijaloga itd, i pitao nas je da li, možemo li doći u crkvu na taj koncert 11. aprila i na početku programa proučiti ezan? Odgovor još nismo uputili već čekamo Vaš savjet. 
Na jednom snimku se vidi da su već sličan koncert organizirali i da je neko već proučio ezan.
 Mi bismo vam bili zahvalni na zvaničnom tumačenju kako bismo pravilno postupili i njima blagovremeno odgovorili.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Cijenim da je korisno za muslimane u dijaspori da učestvuju u takvoj manifestaciji. Neka čuju ezan, naše svjedočenje Tevhida; možda nekoga potakne na razmišljanje o islamu. Poruke mira su dobrodošle, posebno za muslimane u dijaspori. Preporučujem Vam da se konsultirate sa Vašim glavnim imamom, neka je u toku, pa na temelju Vaše zajedničke procjene o svrsishodnosti učešća u takvoj manifestaciji, donesite konačnu odluku.
Enes Ljevaković

Primanje poklona na radnom mjestu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Možda nije pravi način, ali želim postaviti par pitanja. Radim kao ljekar u jednoj ambulanti porodične medicine na periferiji grada. Imam puno posla. Ljudi mi često donose poklone (kafa, čokolade,sok itd). U početku nisam htjela uzeti što je uvrijedilo te ljude. Sada uzmem ali ne nosim kući već pojedem i popijem sa kolegama na poslu. Dobro pazim da pacijentima ne dam povoda za te poklone i da to ne utiče na moj rad i njihova prava. Jesu li ti pokloni bili haram?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Bolje bi bilo i sigurnije kada ljekari ili bilo koji drugi državni službenici i uposlenici ne bi primali hedije za poslove koji spadaju u djelokrug njihovog rada, jer je uzimanje hedija put da se nauče na to, pa kasnije mogu imati lošiji odnos prema onima koji ne daju poklone i hedije. Ali ako hedija nije uvjetovana i ako davanje ili nedavanje hedije ne utiče na kvalitet i nivo ljekarske usluge, onda je to lakše pitanje, posebno ako pacijent insistira na davanju ničim uvjetovanog poklona i to nakon obavljenog pregleda, ljekarske intervencije... Ako ljekar vidi da je osoba siromašna, svakako bi bilo dobro da odbije primiti poklon.

Šerijatski stav spram piraterije

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Zamolio bih vas da mi čim prije date odgovor na ovo pitanje. Prvenstveno me zanima stav islama u sljedećem:
Da li je dozvoljeno koristiti piratski materijal za obrazovanje?
Da li je dozvoljeno koristiti piratski materijal za zabavu?
Da li je dozvoljeno koristiti piratski materijal za poslovanje?
I ono što je najvažnije ustvari je: Ako postoji neka granica kada se smije, a kada ne smije koristiti piratski materijal, gdje je ta granica?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Više puta smo odgovarali na pitanje o pirateriji kao zabranjenom djelu, o uvažavanju i zaštiti autorskog prava u islamu, kako u Preporodu, tako i na web sajtu. Nažalost, većini ljudi nije dovoljna moralna sankcija, već je neophodna ona koju sprovodi država putem svojih propisa i zakona i koja se može sprovesti putem suda. Zato smatramo da se spomenuti problem može efikasno riješiti samo putem adekvatnog, uređenog državnog zakonodavstva. Nisu svi vjernici na tom nivou imana da im je dovoljna vjerska zabrana, pa da se sustežu od zabranjenog. Nekima je to dovoljno, ali većini nije, čak i među onima koji idu u džamiju, klanjaju....Koliko samo ljudi dolazi u džamiju, a pije alkohol, ili radi neke druge grijehe!?
Prema tome, naivno je očekivati da je dovoljno donijeti neku fetvu i da ljudi (vjernici) odmah prestanu činiti ono što im sugerira fetva. No, to ne znači da se ne treba ukazivati na ono što je zabranjeno (haram) bez obzira da li će neko postupiti po tome ili ne. To je, uostalom obaveza onih koji odgovaraju na pitanja. Evo, ponovo naglašavamo da je piraterija zabranjena, zato što krši autorsko pravo, koje je jedno od imovinskih prava, ima svoju imovinsku vrijednost i kao takvo je utuživo. Tuđi hak, tuđe pravo nije dozvoljeno ugrožavati, a ako ga neko ugrozi, dužan je nadoknaditi štetu. Kome je pravo ugroženo, ima pravo da sudskim putem traži obeštećenje. Autor CD-a ili nekog drugog djela, ukoliko želi zaštititi svoje pravo, mora to učiniti na zakonom propisani način. Granicu ne/dozvoljenosti korištenja piratskog materijala određuje vlasnik autorskog prava, odnosno zakon koji uređuje tu materiju.

Dužina trajanja hajza

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Imam jedno pitanje u vezi hajza. Naime, meni hajz inače traje 7-8 dana. Međutim, u posljednje vrijeme mi se dešava sljedeće. Naime, 6. dan mi hajz prestane i pojavi se bijeli iscjedak, nakon čega se okupam i cijeli dan sam čista - mogu klanjati. Nakon toga, 7. dan mi se ujutro pojavi krv,  poslije u toku dana smeđi iscjedak, i na kraju bijeli. Ja se taj dan ponovo okupam i klanjam akšam, jaciju i sabah. Sljedeće jutro, 8. dana ujutro ponovo se pojavi malo krvi.

Znam da se gusuliti treba tek kad se pojavi bijeli iscjedak, i da se eventualna krv i smeđi/žućkasti iscjedak ne tretira kao hajz te da se poslije toga ne treba ponovo gusuliti. Mene buni činjenica da meni hajz inače traje 7-8 dana, a bijeli iscjedak se pojavio 6. dan, tako da ne znam da li se trebam držati standarnog okvira od 7 tj 8. dana koliko mi inače traje hajz, pa da se okupam tek 8. dan,  ili se svaki put na novo moram gusuliti ako mi se poslije 6. dana ponovo pojavi malo krvi.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Držite se Vašeg standardnog okvira trajanja hajza (7-8 dana), okupajte se na kraju tog perioda nakon potpunog prestanka oticanja krvi i nastavite s klanjanjem namaza. 

Odnos prema agresivnom ocu

Pitanje:

Selam alejkum.

Želio bih ako mi možete odgovoriti na dva problema u mojoj porodici:

Moj otac je jednog dana opsovao Boga (neuzubillahi) i vrlo je agresivan. Kako da se ja sačuvam njegove fitne?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Odnos prema ocu, bez obzira na njegovu agresivnost i grijehove, treba graditi na temelju sljedeća dva kur'anska ajeta iz sure Lukman (14-15): "Mi smo naredili čovjeku da bude poslušan roditeljima svojim. Majka ga nosi, a njeno zdravlje trpi, i odbija ga u toku dvije godine. Budi zahvalan Meni i roditeljima svojim, Meni će se svi vratiti. A ako te budu nagovarali da drugog Meni ravnim smatraš, onoga o kome ništa ne znaš, ti ih ne slušaj i prema njima se, na ovom svijetu, velikodušno ponašaj, a slijedi put onoga koji se  iskreno Meni obraća..."
Dakle, prema roditeljima se treba lijepo odnositi i slušati ih čak i kada su nevjernici, osim u pozivu u nevjerstvo. Uz Vaš sabur i lijep odnos prema ocu, veće su šanse da će se i on nekada popraviti, nego uz protivljenje, prkos i loš odnos prema njemu.

Raspodjela naslijeđenog stana

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam jedno pitanje malo sam zbunjen oko podijele imovine situacija mi baš nije jasna ali evo da vam opišem o čemu se radi.
Nakon preseljenja na ahiret mog djeda i nene ostao je stan iza njih a u tom stanu sam živio ja, moja mama, dedo i nena. Dedo je prešao u dom za penzionere a moja nena je tu ostala i na nju je prešlo stanarsko pravo. Moj dedo i nena su preselili 1994. godine tako smo ostali sami mama i ja da živimo u stanu. Nakon 4 godine,  1998. godine moja mama je preselila nesretnim slučajem.
Moj dedo i nena su imali 4 kćerke. Jedna od njih bila je i moja mama i kada sam ja ostao bez staratelja moja tetka (sestra od moje mame) je preuzela starateljstvo. Pošto stan nije imao nosioca po tadašnjem zakonu jer nije bila privatizacija, morao je da pređe na mene jer niko nije mogao da nosi stanarsko pravo osim mene tako da je cjelokupni stan prešao na mene.
Sada, sticajem okolnosti, ja sam odselio u Sjedinjene Američke Države da živim gdje se i sada nalazim a tetka koja je imala starateljstvo na meni traži 1/2 stana a stan je otkupljen i sve je urađeno na osnovu mene. Niko drugi nije mogao da to preuzme u to vrijeme osim mene. Ja sam jedini nasljednik bio i tako je i bilo. Sada ona traži tu polovinu stana i tužen sam na sudu i još uvijek se vodi spor oko toga.

Bile su ukupno četiri kćerke među kojima i moja mama što znači da ja imam 3 tetke i sve su udate i imaju imovinu, a ja sam sada u Americi i živim kod oca u njegovoj kući što znači da nemam ništa osim tog stana koji sam naslijedio.
S obzirom da su one udate i u takvoj situaciji da li sam ja dužan da tu imovinu podijelim sa njima ili da prodam taj stan kupim sebi neki malo manji i ostatak novaca da ostavim njima na raspolaganje tj. da njih 3 to podjele ili imam apsolutno pravo da zadržim cjelokupni stan. Ne znam šta da uradim, šta bi bilo ispravno i da li bi bilo ispravno kada bi ja to zadržao i uradio kako sam naveo.
A one žele tj. jedna tetka želi da upotrijebi i silu da se domogne tog svog dijela. Ja sam razgovarao ipak sa drugom tetkom koja se brinula jedno vrijeme o meni da nađemo neki kompromis. Ona nije htjela da pristane. Jednostavno je mijenjala svoje mišljenje. Ipak, volio bih da čujem Vaše mišljenje o svemu tome kako bi bio dragi Allah zadovoljan oko toga.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Sve kćerke bi trebale da podjednako učestvuju u nasljeđivanju tog stana, ali i da podjenako učestvuju u njegovom otkupu. Prema tome, mislimo da bi najbolje bilo da prodate stan i novac podijelite na četiri dijela: Vama četvrtina, a trima tetkama (kćerkama umrlog) po jedna četvrtina, nakon što se od toga odbije procenat učešća u otkupu stana, tako da svi podjednako učestvujete u otkupu stana. Ipak, podsjećamo da ne znamo sve detalje tog slučaja, pa je i naš sud o njemu uvjetan. 

Postupak žene prema mužu alkoholičaru

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
1. Da li je ženi muslimanki grijeh ako njen muž pije biti tada u njegovom prisustvu, iako je ona strogo protiv alkohola? 
2. Da li joj je grijeh da odbije s njim ići negdje gdje zna da će se piti alkohol, makar se radilo o njegovoj porodici i rodbini? 
3. Da li joj je grijeh odbiti muža u postelji ako je on pod uticajem alkohola? 
4. Da li je brak poništen ako je muž opsovao Boga, neuzubillahi, pod uticajem alkohola?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Ako je primorana na to, onda joj nije grijeh. Ako može izbjeći takvu situaciju, trebala bi tako postupiti, a ako ne može, Allah nikoga ne zadužuje više od onoga što može podnijeti.
2. Nažalost, ima muževa koji su bezobzirni prema uvjerenju i osjećanju žene, već samo misle na svoje uživanje. Supruge su često žrtve takvog egoističnog ponašanja. Teško je tu dati generalan sud za sve slučajeve bez obzira na posljedice. Moraju se uzeti u obzir i posljedice koje mogu nastati usljed određenog ponašanja. Ako će nastale posljedice biti gore, onda je bolje ustegnuti se od radikalnih poteza. Odgovor na ovo pitanje identičan je prethodnom. Ako se možete izvući iz te situacije bez težih posljedica, bilo bi dobro. Možda i da razgovarate sa suprugom i rodbinom o tome, ako mislite da bi koristilo, ili da vam ne bi previše štetilo. U svakom slučaju, vjernik nikada ne smije biti zadovoljan tim grijehom, već nastojati na mudar način odvratiti i spasiti žrtve tog grijeha od opake šejtanske zamke koja se zove alkohol.

3. Nije grijeh ženi odbiti muža koji je pod uticajem alkohola u postelji, ako to odbijanje neće uzrokovati veće belaje, jer alkohol može štetno uticati i na eventualno začeto dijete. Žena treba procijeniti šta je najbolje uraditi u takvoj situaciji. 
4. Ako je bio svjestan šta govori, brak je poništen, a ako nije bio svjestan, onda se ta činjenica može uzeti u obzir. U svakom slučaju, treba ga pitati i provjeriti da li je to učinio svjesno ili ne. Treba mu reći da se radi o opasnim stvarima i da mu brak može doći u pitanje. Naš mezheb svjesno konzumiranje alkohola ne uzima kao olakšavajuću okolnost.

Narodni običajni vezano za svadbu

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam nekoliko dilema za koje bas iz svog dosadašnjeg znanja nisam sigurna kako ih riješiti. Zanima me šerijatski stav o nekim običajima vezanim za svadbe, za koje još nigdje nisam pronašla da se kose sa Šerijatom, a isto tako ne znam da postoji neki dokaz da je to u redu, npr: da se mladoj taj dan dijete dadne u ruke, ili stavljanje Kur`ana pod ruku mladoj, ili da supružnici popiju čašu slatke vode... I kako uopćeno postupati s običajima? S obzirom da se nađem u situaciji gdje se raspravlja bas o običajima jedne okoline i da li ih je dozvoljeno praktikovati ukoliko se ne kose sa šerijatskim propisima? Isto tako me zanima stav o tradiciji koliko je u redu gledati i primjenjivati ju?

 

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Ne smeta postupati po običajima koji nisu u suprotnosti sa islamskim učenjem. Smatramo da se svadbeni običaji koje ste spomenuli ne kose izravno sa islamskim propisima, mada kao takvi nisu zabilježeni kod prvih generacija muslimana. Budući da se ne radi o ibadetima, već o običajima, nema  smetnje da se inoviraju pod uvjetom da se ne kose sa propisima šerijata. Pretpostavljamo da spomenuti običaji imaju svoju simboliku i značenje pokazane želje i nadanja da nevjesta rađa djecu, da joj Kur'an bude vodič te da mladencima bračni život bude sladak. Ovo je samo neko naše viđenje tih običaja, mada je moguće da neko u nekim od spomenutih običaja vidi elemente sujevjerja.

Izgovor nijeta za namaz na našem jeziku

Pitanje:

Imam nekoliko pitanja vezanih za namaz: 
1. Da li ja mogu, kao što inače radim, zanijetiti namaz sa riječima "Odlučih u ime Allaha dž.š. klanjati" pa onda kažem, recimo sabahske farze i onda donesem tekbir u visini glave - ušiju. Međutim u nekim ilmihalima piše da se nijet izgovara i da se drže ruke i dok se nijeti i u istom mahu donese tekbir i počne se sa namazom. Šta je pravilno? 
2. Da li nakon drugog sjedenja u bilo kojem namazu koji ima više od dva rekjata, je potrebno donijeti tekbir kada se ustaje na treći, četvrti rekat? 
3. Da li se prije nijeta koji sam u pitanju br. 1 napisao da koristim, da li trebam proučiti Bismillu?? 
4. Za puno svojih pogleda se krivim i često govorim estagfirullah za ovo i ono, pa onda smišljam neke "formule" u glavi kad trebam reci dva, tri puta estagfirullah, pa šta još dodati itd. To me opterećuje, pa Vas molim za savjet? Ne gledam ženama stidna mjesta, obline i slično, već eto onako generalno nekada pogledam u lice, ali i tad osjetim neku krivicu i grižnju savjesti.

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Nema velike razlike između dva načina koja ste spomenuli. Namaz je ispravan u oba slučaja.
2. Kada se ustaje sa sjedenja na treći rekjat, ili na četvrti, nakon trećeg rekjata, treba proučiti tekbir.
3. Prije nijjeta u namazu nije potrebno proučiti Bismillu.
4. Korisno je i dobro što više učiti istigfar, pogriješio čovjek prije toga ili ne. Sam Poslanik a.s. je dnevno učio istigfar po stotinu puta. 

Nepravilan izgovor riječi od strane imama u namazu

Pitanje:

Esselamu 'alejkum!

Imam nekoliko pitanja, pa Vas molim da mi odgovorite sukladno Vašim mogućnostima. Kakav je propis klanjanja za osobom koja, prilikom podizanja s ruku'a kaže, citiram: "Semiallahu limel hamideh" znaci, ne kaze "limen". Pošto ta osoba obnaša imamsku dužnost, više puta mu je skretana pažnja povodom toga, međutim ništa se nije promijenilo. Moje drugo pitanje je, kakav je propis kad se klanja farz namaz a da imam prilikom učenja naglas uvijek čita iz Kur'ana? Dotični je ugradio veliki stalak u mihrab od kojeg se skoro ne može ni uči u isti. Nije mi namjera da degradiram dotičnog, ali džemat koji dolazi aktivno u džamiju na namaz je frustrirajuće nastrojen, posebno zbog toga što dotični na svaku našu opasku, se jako ljuti i, biću slobodan da kažem, uvelike inati s tim svojim postupcima. Treća stvar, za koju smatram da je bitna, je da dotični prilikom držanja hutbe često koristi neprimjerene termine, termine koji asociraju na vulgarnosti, pa se džemat često zasmije. Vi ocijenite ispravnost takve džume. Smatramo da bi IZ trebala iznaći rješenja kako da ukaže imamima na neke propuste, a da pri tom niko ne bude uvrijeđen ili, ne daj Boze, podcijenjen. Smatramo da je jedinstvo muslimana najvažnija stvar i, ako smo mi pogriješili s našim ukazivanjem, onda smo spremni da se preselimo u drugi džemat.
U nadi da ovo reagovanje neće nikome štetiti, niti koga uvrijediti, iskreno se zahvaljujem!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
O svim navedenim primjedbama na rad i postupcima imama trebali biste upoznati glavnog imama vašega medžlisa IZ, jer je on neposredno nadležan za rad imama i može pratiti i odreagirati na njegove grješke. Ako to ne učini glavni imam, onda se trebate obratiti nadležnom muftiji. Jedino se na taj način može nešto konkretno uraditi. Sve ono što ste spomenuli u vezi imama spada u grješke koje se moraju otkloniti. Ali sama ova konstatacija neće pomoći u otklanjanju tih grješaka ukoliko se ne ide putem koji smo naznačili.