A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Namaz i odjeća sa tragovima životinjske krvi

Pitanje:

Selam!

Može li se klanjati u radnoj odjeći  ukoliko je čovjek mesar i roba koja stoji u hladnjačama po 3 dana i poslije se  tek obrađuje i tako se nađe neka mrlja crvena na hlačama?   

 

Odgovor:
Esselamu alejkum!

Dozvoljeno je klanjati u radnoj odjeći ako na njoj nema nečistoće (mokraća, izmet...) Ne smeta mali trag krvi sa mesa prilikom njegove obrade.

Oblačenje žene

Pitanje:

Selam!

Kakav je islamski stav oko oblačenja žene npr. nošenje suknji, pantalona i suknji-hlača. Je li sve  to ispravno za oblačenje?  Često čujem od ljudi da se žene danas žale na suknje kako dođu u situaciju da se suknja zadigne zbog vjetra ili ukoliko mora negdje biciklom.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dozvoljeno je nositi odjeću koja je dovoljno široka da ne oslikava jasno dijelove tijela, nije providna i koja pokriva cijeli avret (kod žene je to cijelo tijelo osim lica, šaka i stopala.

Financiranje roditelja za odlazak na hadž

Pitanje:

Esselamu-alejkum
Ukoliko sin ima sredstva da ode na hadž prvi put a majka mu nije obavila hadž. U ovom slučaju je li sin dužan da dadne ta sredstva majci da ode na hadž ili će on prvo otići  i isto to vezano za kurban?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ne može se u ovom slučaju praviti analogija između kurbana i hadždža, budući da hadž nije trenutna obaveza, već vrsta obaveze čije izvršenje nije vremenski fiksirano, mada je bolje izvršiti je čim prije, za razliku od obaveze kurbana, koja se ne može prolongirati za neko drugo vrijeme. Zato nema smetnje da prvo pošaljete majku na hadž, pa kasnije obavite za sebe, iako to nije obaveza već samo dobročinstvo prema majci. Budući da ste postali obavezni obaviti hadž za sebe, ta obaveza ostaje sve dok je ne izvršite. Kada je riječ o kurbanu, budući da ste dužni izvršiti tu obavezu bez prolongiranja, ne možete skinuti sa sebe obavezu donirajući kurban majci, odnosno uplaćujući kurban za nju. Ako ona nema vlastitih sredstava, nije ni obavezna klati kurban. Ako biste uplatili za nju kurban, ne biste izvršili Vašu obavezu. 

Spojeno klanjanje dnevnih namaza

Pitanje:

Nalazim se izvan BiH, radim noćnu smjenu. Dolazim ujutro u sobu idem u krevet oko 10 ili 11 sati, ustajem oko 15 sati klanjam podne, sačekam da nastupi ikindija pa i nju klanjam onda opet legnem i ustajem u 17:45 klanjam akšam pa na posao. E sad imam jednu poteškoću Allah nek mi oprosti ako grijesim, nakon sto klanjam podne i ikindiju ne mogu nikako da zaspim nekad i po sat vremena se prevrcem san mi je jako isprekidan da li ja mogu da spojim podnu i ikindiju pa da je klanjam na kraju ikindijskog vremena pa onda ne bih više ni išao u krevet nego bih sačekao akšam pa na posao. Tako bih imao vremena da se naspavam.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spajanje nekih namaza kao vid olakšice, može se koristiti kada stvarno postoji potreba za tim. U Vašem slučaju ne bismo Vam to preporučili, osim ako je to doista rješenje stvarne potrebe i otklanjanje velike teškoće u cidu nepripremljenosti za noćnu smjenu zbog nenaspavanosti uslijed buđenja u vrijeme podne namaza. Ako je to jedini način da to ostvarite, nadat se je Allahovoj milosti da će uvažiti taj razlog. "Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoće imate" - kaže Uzvišeni u 185. ajetu sure El-Bekara. 

Kusur u veoma sitnom iznosu

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Već duže vremena muči me jedno pitanje u vezi kupovine u velikim trgovačkim centrima gdje su cijene kao sto znate (npr.0,99 0,58 0,36, 0,47 i slično) i kada na kraju izvršimo kupovinu račun glasi (npr. 78,77). Mene interesuje da li je halal kupovina ako neko nekome ostane dužan 0,02 feninga.  Znam da zvuci sitničavo al me interesuje šta ako nema zaokruživanja pa neko nekome ostane dužan. Ja znam da ću ja halaliti ako meni ostanu dužni a šta ako ja nekome ostanem dužan?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Takvi beznačajni iznosi se običajno opraštaju, tako da nije neophodno da se izričito halali tako neznatni iznos, jer ga naprosto i nije moguće vratiti, budući da nema novčića tog iznosa. Čim neko pristane na transakciju u spomenutom slučaju, smatra se i da je taj iznos koji se ne može uplatiti ili platiti halaljen. To je nešto što se podrazumijeva u kupoprodaji. Ako je iznos u feninzima bliži 5 (3 ili 4 feninga) zaračunava se i daje pet feninga, osim ako prodavač pristane na prodaju i bez tih feninga, a ako je iznos 1 ili 2 feninga, prodavač zaokružuje na nulu, dakle ne uzima taj iznos i to se smatra oproštenim prema trgovačkim običajima.

Iznajmljivanje imovine nemuslimanu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li mi je dozvoljeno da stan koji imam u vlasništvu sa svojom suprugom i djecom, a koji u dogledno vrijeme neću koristiti, izdam nemuslimanu.?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema šerijatske smetnje da se stan iznajmi nemuslimanu, kao i obratno. Takvo međusobno poslovanje je dozvoljeno. Mnogi nemuslimani stanuju u muslimanskim zemljama u stanovima muslimana. Ništa sporno u tome nema.

Ubijanje žabe

Pitanje:

Selam.

Nedavno sam pročitao neki hadis da nakon ubistva žabe treba žrtvovati ovcu. Molim vas da mi pošaljete malo širi opis takvog događaja da li se radi o slučajnom ubistvu žabe na udaljenosti ili o uskom kontaktu sa slučajno zgaženom žabom? Da li je obavezno ili poželjno pojesti dio kurbana  i koji dio, te da li čemu koristi krv kurbana? Šta se radi sa ostacima ubijene žabe?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U hadisu se navodi zabrana namjernog ubijanja žaba. Ko prekrši tu zabranu počinio je grijeh, ali nije predviđena nikakva materijalna sankcija, klanje kurbana i sl. Dovoljno je samo pokajanje zbog tog grijeha. Nenamjerno ubijanje gaženjem i sl. nije grijeh, jer nema namjere kršenja zabrane.

Čestitanje na sklapanju mješovitog braka

Pitanje:

Selam!

Kada se dijete prijatelja ili rođaka oženi nemuslimankom da li mu treba čestitati? I kako se inače treba ponašati u takvim i sličnim situacijama?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Budući da u Islamskoj zajednici nije stavljena van snage fetva o zabrani mješovitih brakova koju je davne 1938. donio Širi savjet Reisu-l-uleme, dotična osoba je prekršila spomenutu fetvu, te ne zaslužuje da joj se čestita i izrazi vjerski blagoslov na takvom braku, za koji pretpostavljamo da nije sklopljen po šerijatskim propisima. Međutim, kao vid kurtoazije i uobičajene čestitke povodom ženidbe, koja se može uputiti svima, pa i nemuslimanima, nema smetnje da se uputi ta vrsta čestitke. U svakom slučaju ne gledamo blagonaklono na takve brakove niti ih podržavamo. Način Vaše reakcije ovisi o Vašoj procjeni konkretne situacije i mogućih posljedica od ove ili one reakcije.

Novac poklonjen djeci

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moje pitanje je u vezi novca koji dobijemo a koji u sebi ima namjenu. Ako nam neko da novac (npr. djetetu da neko 2 ili 5 KM ) i odredi namjenu (kaže da kupimo djevojčici čokoladu i sl), da li smo dužni da kupimo u iznosu tog novca odeređeni namjenu ili mi po dobijenom novcu postajemo njegovi vlasnici i možemo usmjeriti novac gdje želimo (npr. podjeliti sadaku i sl.). Molim vas da mi odgovorite šta fikh kaže o ovom pitanju?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poklon namijenjen djeci za njih će primiti njihov staratelj (roditelj) i treba ih utrošiti za potrebe i interes djeteta. Nije nužno da se utroši baš u kupovinu čokolade, ako je za to namijenjen, jer katkada dijete može imati potrebu koja je važnija od čokolade, kao npr. odjeća, obuća, školski pribor, ako je roditelj siromašniji pa nema dovoljno sredstava da podmiri spomenute potrebe. U svakom slučaju, novac ne treba potrošiti na vlastite potrebe već u ono što je u interesu djeteta.

Nedovršen posao i isplata

Pitanje:

Selam!

Jedna firma mi je radila kuću koju nije potpuno dovršila i ne zeli dalje da radi već 2 godine. Čekam a isplatio sam im dosta novca. Imam jos da im dam nešto malo. Pošto želim da sam čist sa vjerske strane da li sam dužan da im isplatim zbog nedovršenog posla i sa dosta grešaka te da dođu drugi majstori kako bi  to dovršili i popravili popraviti sa ovo novca koliko im dugujem, a to nije dovoljno kako bi dovršili.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kada dođe do spora dvije ugovorne strane, i ne mogu da se nagode o tome ko je, u čemu i koliko kriv, te kako to kompenzirati, onda preostaje da sud presudi o tome ili izabrani sudija (arbitar) kojega prihvate obje strane. Naime, obje ugovorne strane imaju svoju priču i svoje dokaze i razloge, tako da je nekome sa strane teško ocijeniti ko je, u čemu i koliko u pravu, a ko nije u pravu, posebno ako se u ugovoru nije sve precizno odredilo i pojasnilo. Zato ne možemo dati ocjenu Vašeg prijedloga, jer nemamo cjelovit uvid u situaciju.