A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Dženaza muslimanki udatoj za nemuslimana

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Imam jednu dilemu u vezi klanjanja dženaze muslimanki udatoj za nemuslimana. Zbog stava uleme da muslimanka koja se uda za nemuslimana prestaje biti muslimanka, nisam siguran šta mi je činiti u situaciji koja je sljedeća: Mlada žena (32 godine), od muslimanskih roditelja ali udata za nemuslimana boluje od neizlječive bolesti. Izrazila je želju da se ukopa u muslimansko mezarje. Posredno mi se obratio njen suprug Hrvat prenijevši mi njenu želju. Napominjem da živimo u Americi. Ja sam prvobitno odbio da klanjam dženazu ali nisam siguran šta je manja šteta za džemat i mene jer očekujem reakciju šta god uradio. Molim što brzi odgovor i zahvaljujem se.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Trebate klanjati dženazu toj ženi, budući da je to tražila, što znači da se osjeća muslimankom. Brak muslimanke sa nemuslimanom je šerijatski ništavan, ali time osoba ne izlazi iz vjere, već čini veliki grijeh, ukoliko vjeruje da to djelo nije dozvoljeno. Tek vjerovanje da je takav brak dozvoljen izvodi osobu iz vjere. No, osoba se uvijek može pokajati zbog počinjenih grijeha, i vrata teobe su otvorena sve dok duša ne pođe napuštati tijelo, tj. Do smrtnog hropca. Budući da je ta žena izrazila želju da se pokopa u muslimansko mezarje i da joj se klanja dženaza, treba joj udovoljiti njenoj želji, jer ona time pokazuje da nije napustila svoju vjeru uprkos velikom grijehu udaje za nemuslimana.

Upotreba riječi „obožavatelj"

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam pitanje a koje je vezano za facebook koji je danas popularan kod mladih.

Na facebooku se nude opcije "postani obožavatelj" da li ustanove, da li osoba ili organizacija, te raznih stvari i predmeta. Dosta muslimana a neki i vjernici odabiru ovu opciju. Možda oni ne obozavaju tu osobu ili stvar srcem ali na njegovom profilu ostaje da je on obožavatelj toga ili nečega.

Stoga Vas molim da se Rijaset i Vijeće za fetve očituje po ovom pitanju i da kaže je li dozvoljeno muslimanima "postati nečiji obožavatelj" ili "fan" u ovakvim situacijama (tj. na facebooku).

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
To je tako očigledno pitanje, da nema potrebe da stav o tome zauzima Rijaset ili Vijeće za fetve. Svaki musliman zna da se samo Allah obožava i da se samo Njemu ibadet čini, i nikome drugom. Prema tome, pogrješno je koristiti riječ "obožavanje" u bilo kojem kontekstu mimo onoga koji govori o Uzvišenom Bogu. One koji i pored toga upisuje svoje ime među "obožavatelje" ovoga ili onoga ne interesira stav Rijaseta niti bilo koje druge islamske institucije, ili smatraju da to samo znači ljubitelj i ništa više. 

Određivanje iznosa cijene za učenje tevhida

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Imam pitanje. Kod nas je u praksi učenja tevhida umrlim osobama, kao i učenje mevluda kojima se žele obilježiti pojedini događaji. Međutim, kada se isti uče u džamijama, osobe koje žele nekome da prouče tevhid, moraju da uplate određeni iznos novca u Odbor. Jedan dio tog iznosa ide za bule (što je opravdano), a drugi dio novca ide za korištenje džamije. Zbog čega se mora plaćati i džamija? Znam da se za održavanje džamije brine džemat (plaćanje računa za vodu, struju, grijanje, itd). Zar džamija nije Božja kuća u kojoj je svaki musliman dobrodošao (pod naravno određenim uvjetima, kao što su abdest). Zašto za takvo nešto mora da se plaća? Interesuje me gdje Odbor nalazi opravdanje za naplatu za korištenje džamije prilikom učenja mevluda i tevhida?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ne znamo na temelju čega medžlis uzima određeni iznos novca za korištenje džamije u svrhu učenja tevhida i sličnih manifestacija. Pretpostavljamo da postoji pravilnik koji to regulše. Trebate znati da medžlis finansira imame u mnogim džematima koji svojom ubranom članarinom ne mogu isfinansirati troškove koje podrazumijeva imamsko mjesto u džematu. Vjerovatno se i iz tih taksi finansiraju troškovi džamija, uključujući i troškove imamske službe. U svakom slučaju, ovo pitanje biste trebali postaviti medžlisu IZ posredstvom imama ili džematskog odbora.

Pogrešna misao i namaz

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se nekom mišlju može pokvariti namaz?

 

Odgovor: 
Esselamu alejkum!
Misao koja naleti čovjeku tokom namaza neće pokvariti namaz. Prema tome, mišlju se ne može pokvariti namaz. Međutim, ako se klanjač ne bi borio protiv misli koje ga nastoje o udaljiti od namaza, već se prepustio lutanju, sigurno bi vrijednost njegovog namaza bila umanjena i svrha ne bi bila u cijelosti ostvarena, a to je približavanje Allahu, moralno i duhovno usavršavanje osobe, udaljavanje od grijeha itd.

Salijevanje strava

Pitanje:

Selam alejkum! 
Imala bih jedno pitanje u vezi salijevanja strava.
Imam 40 godina i još uvijek sam neudata. Optički ništa mi ne fali, mislim da sam prijatna, pozitivna i društvena osoba. Naravno kao i sve muslimanke težim bračnom i porodičnom životu. Ne da nije bilo prilika, jednostavno uvijek je nešto nedostajalo, nekad meni nešto nije bilo po volji, nekad roditeljima ili druženje sa pogrešnim osobama.
Prije 3- 4 godine posjetila sam jednog hodžu koji uklanja sihre,  proučio je nešto iz Kur'ana i rekao da postoje i kod mene. Popila sam vodu na koju je učio sura iz Kur'ana i rekao da treba da  dolazim dok se ne izliječe potpuno. Naravno tražio je novčanu naknadu za to, 50 maraka svaki put. Učinilo mi se sve to kao uzimanje novca jer je čak rekao da bi i mojoj rodici, isto tako neudatoj, proučio nešto na telefon, pošto ona živi vani i ne dolazi često u Bosnu. Odustala sam uzdajući se u svoje molitve upućene Allahu poslije mojih namaza. Poslije nagovaranja rodbine a i jednim  dijelom sama zabrinuta svojim stanjem otišla sam kod osobe koja salijeva strave. Preporučeno mi je šta da klanjam, redovne namaze, (koje i sama obavljam) sa dva rekata nafile namaza par dana i sve to na neke predmete  koje pretpostavljam treba da podijelim, od novca do odjeće i slično, navodno sve to jer sam došla na mladi petak. Čak i da naklanjam na dva katanca jer u stravi se pokazalo da se ne mogu udati, i da te katance treba neko da otvori. Preporučeno mi da klanjam nafile dva rekata Duha namaza prije sabaha (mada sam svugdje čitala da se Duha namaz klanja u vremenu od sabaha do podne) i noćni namaz. 
Čim sam otišla mislim da sam se pokajala, jer čitam i slušam puno o islamskim stvarima. Iskreno nemam namjeru ići opet. Nemam ništa protiv udjela sadake, jednostavno bojim se grijeha.  Možete li mi reći da li sam pogriješila što sam i to pokušala, jer na par mjesta sam čitala da čovjek može najviše sam sebi da pomogne upućujući iskrene dove Allahu. Da vjerujemo da se sve dešava, dešava se Allahovom voljom.
Nadam se da ćete odgovoriti na moje pitanje i ojačati me u mom stavu.

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dobro je da ste se pokajali i odlučili da više ne idete kod takvih osoba, koje najčešće imaju samo jedan cilj, a to je lahka zarada. Klanjanje na kojekakve predmete je besmislica i čin sujevjerja koje nema osnovu u islamu. Klanjanje, učenje Kur'ana, dova, davanje sadake kao i činjenje drugih dobročinstava je najbolji put da se stekne i sačuva Allahovo zadovoljstvo i nagrada. Jedan od temelja islamskog vjerovanja jeste vjerovanje da se sve događa i zbiva Allahovom odredbom te da vjernik treba biti zadovoljan onim što mu je Allah dosudio. Prirodno je da žena želi i teži da se uda i zasnuje porodicu i da moli Allaha da je u tome pomogne. Međutim, samo Allah zna šta je u konačnici za tu osobu bolje: da se uda ili ne. Koliko samo ima osoba koje su veoma nesretne u braku, koje su se razvele, nastradale itd. Uzvišeni kaže: "Možda nešto ne volite, a to je dobro za vas, a možda nešto volite, a to je zlo za vas. Allah zna, a vi to ne znate." Nadu ne treba gubiti, ali vjernici trebaju znati da će u Džennetu imati ono što požele. A dunjaluk je mjesto ispita i iskušenja. I tako ga treba shvatiti. "Čudne li situacije s vjernikom - kaže Poslanik a.s. - za njega svaka situacija okonča dobrim. Ako ga zadesi dobro, zahvali Allahu i bude mu dobro. A ako ga zadesi nevolja, strpi se i opet mu bude dobro. A tako nije nikome drugom ism vjerniku". Prema tome, savjetujem i Vama i svim vjernicima da postupaju u skladu s uputom ovog hadisa Allahovog Poslanika a.s.

Način izbora imam u džematu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U džematu koji je ostao bez imama, džematski odbor je angažirao džematliju bez kompletno završene medrese (kojega su i naši prethodni imami uzimali za zamjenu) smatraju najučevnijim po pitanju vjerskog znanja da predvodi džumu namaz. U među vremenu su se pojavili komentari i nesuglasice među džematlijama o validnosti džume. Stoga vas molimo da odgovorite na ovo pitanje. Dali je džuma validna iza ovog džematlije i da li nas on može predvoditi? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Džematski odbor nije kompetentan da ocjenjuje ko jeste, a ko nije sposoban predvoditi klanjanje džume-namaza. Odluku o privremenom obavljanju imamske službe može donijeti glavni imam uz konsultaciju nadležnog muftije. Prema tome, to pitanje odmah riješite u saradnji sa glavnim imamom medžlisa kojemu pripadate, ili nadležnim muftijom. Budući da ne poznajemo osobu o kojoj pitate, ne možemo ništa reći o njenoj stručnosti i sposobnosti da predvodi džemat.

Općinsko vjenčanje

Pitanje:

Selam!
Obzirom da sam u velikoj dilemi po pitanju stanovišta šerijata o općinskom vjenčanju nadam se da ćete mi pomoći. Zanima me da li je dozvoljen dodir budućih supružnika na općinskom vjenčanju (npr. da mladoženja mladoj stavi vjenčani prsten) a prethodno nisu i šerijatski vjenčani.

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Preferiramo da se to ne čini tokom općinskog vjenčanja, jer to (javno stavljanje prstena na ruku nevjeste) u suštini i nije dio naše tradicije, već nakon šerijatskog vjenčanja, ili eventualno da se jednostavno uruči budućoj supruzi koja taj prsten može i sama staviti. Ako bi se eventualno i desilo, ne bi predstavljalo neki veliki grijeh i prestup, budući da su u najvećem broju slučajeva sklapanja braka pred matičarem, ali ne u svim, ispunjeni šerijatski uvjeti sklapanja braka.

U svakom slučaju bolje bi bilo učiniti to nakon sklapanja šerijatskog braka.

Knjiga o Akidi

Pitanje:

Selam alejkum! 
Mene interesuje da li ima ikakvih knjiga na bosanskom jeziku koje govore o Maturidijskoj ili Eš`arijskoj akidi. Mene to interesira pošto sam čitao dosta knjiga koji dolaze iz Saudijske arabije, i to je bilo i na bosanskom i engleskom jeziku, i oni smatraju sebe "spašenom" sektom i čitao sam njihove knjige u vezi Akide. Ono što je mene iznenadilo je neke stvari koje oni pišu, stvari za koje sam sad saznao da nisu bile praksa selefa i da to nije bio menhedz selefa kad je u pitanje govor od Allaha. Zaista oni kažu da Allah (swt) sjedi na Aršu, da ima 2 stopala koje stavi na Kursiju, neki su cak rekli da se On odmara na Kursiju, i takve stvari.  
Zato me interesuje da li ima ikakvih knjiga na bosanskom jeziku koje govore o akidi, dakle akidi na kojoj su bosanski muslimani danas, čuo sam od vas prije da IZ prati Maturidijsku akidu, pa me interesuje da li ima ikakvih knjiga koji govore o Maturidijskoj akidi, dokazi iz Kur´ana i Sunneta o tome itd. 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
O maturidijskoj i eš'arijskoj akidi na bosanskom jeziku možete se informisati u hrestomatiji „Uvod u kelam" koju je izdao Fakultet islamskih nauka, kao i u djelu Historija islamske filozofije od Šerifa.

Obaveznost pokrivanja žene

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Hvala Allahu dž.š. živim u skladu sa islamom i islamskim propisima čitav život. Međutim, ne nosim hidžab, iako imam iskren nijet da izvršim i ovu islamsku dužnost. Razlog zbog kojeg još uvijek ne nosim hidžab je u tome što na poslu na kojem se trenutno nalazim (gdje sam primljena na određeno vrijeme) biti pokriven predstavlja poteškoću. Ja se zaista oblačim pristojno, ne nosim ni kratke rukave, uvijek mi je čitavo tijelo pokriveno, izuzev kose. Da li činim grijeh što još nisam pokrila i kosu iz razloga što čekam da dobijem stalno zaposlenje, iako znam da je to farz koji svaka žena muslimanka treba da izvrši?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pokrivanje muslimanke hidžabom je farz, kao što ste i sami rekli, a neizvršavanje farza je grijeh. No svi grijesi nisu isti. Nadamo se da to nije veliki grijeh, ali svakako je potrebno da učinite teobu, ali tek onda kada se odlučite za upotpunjenje hidžaba, jer teoba uz nastavljanje istog grijeha nema nekog smisla. To što Vam je ostali dio nošnje u skladu s islamskim propisima je dobra osnova i temelj za upotpunjenje spomenutog propisa. Dilema između primjene propisa i dobijanja posla je teška za presuđivanje. Tu odluku morate sami donijeti, jer Vi najbolje poznajete svoje stanje i mogućnosti, a Uzvišeni sve zna i prati. 

Dvoumljenje oko izvršenih namaskih radnji

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Htio bih Vas pitati šta da radim ako mi se često dešava u namazu da nisam siguran poslije sedžde je li mi to prva ili druga, ili mi se na trećem rekatu javi sumnja da nisam izvršio sjedenje poslije drugog, itd. Da li treba namaz klanjati ponovo, ili postupiti po pretežnom mišljenju? Dosta puta tako 3 ili 4 puta počinjem novi namaz, pa imam utisak da sam sebe opterećujem. 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako se javi dvoumljenje da li smo klanjali dva ili rekjata, postupit ćemo po sigurnom, tj. Računat da smo klanjali dva rekjata, dovršiti namaz i nakon selama na desnu stranu učiniti sehvi-sedždu. Ako se javi sumnja u prvo sjedenje, dovoljno je učiniti sehvi-sedždu. Ne treba obnavljati namaz u cijelosti. Učestale sumnje treba odbaciti i ne uzimati ih u obzir već postupiti po pretežnom mišljenju.