A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Džuma-namaz i sahibi uzur

Pitanje:

Esselamu alejkum!
U dilemi sam jer sam dobio jedno pitanje a ne znam adekvatan odgovor pa Vas molim za jasan stav.
Naime, radi se o muškoj osobi invalidu koja je sahibi uzur, a hoće da obavi džumu namaz. Da li može da se abdesti kod kuće i da ode na džumu s tim da je taj abdest prije džumanskog vakta, jer je takvoj osobi nezgodno uzeti abdest u džamiji u vrijeme džumanskog vakta kako je propisano da se abdest uzima za ono namasko vrijeme koje nastupi.

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Sahibi uzur koji se abdesti prije zevala abdest mu neće biti pokvaren ulaskom, već izlaskom podnevskog vakta prema mišljenju imama Ebu Hanife i Muhammeda, jer abdest sahibi-uzura kvari izlazak, a ne ulazak namaskog vakta. Ako bi se abdestio prije izlaska sunca, ne bi mu važio nakon izlaska. Vrijeme između izlaska sunca i zevala nije vrijeme farz namaza, pa istek tog vremena ne kvari abdest uzet u njemu, za razliku od drugih namaskih vremena, gdje kraj jednog predstavlja početak drugog namaskog vremena. Prema tome, dozvoljeno je spomenutoj osobi (sahibi uzuru) da se abdesti prije dolaska u džamiju i klanja džumu namaz s tim abdestom, bez potrebe za njegovim obnavljanjem u džamiji nakon ulaska podnevskog (džimanskog) vremena. Ovakav propis  za sahibi uzura ne bi važio kada je riječ o drugim namazima (ikindiji, akšamu, jaciji i sabahu), jer istekom aktuelnog namaskog vremena, njegov abdest se smatra pokvarenim.

Značenje riječi „Teslim"

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Molim Vas da mi u kraćim crtama definišete pojam „Teslim".

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Niste spomenuli na koji kontekst upotrebe ovog pojma mislite. Pretpostavljamo da mislite na konvencionalnu upotrebu, kojom se obično namjerava iskazati predanost i zadovoljstvo Božijom odredbom i onim što se već desilo, a promijeniti se ne može, kao npr. smrt, neka katastrofa, bolest i sl. Naime, u svemu tome se krije neka Božija mudrost, svrha, nakana, koja nam često ostaje skrivenom, ali u koju se vjeruje i kojoj se predaje (teslim). No, to ne znači da ne treba raditi na otklanjanju posljedica, ublažavanju štete i bola, eventualnom preventiranju, razmišljanju o uzrocima itd. Riječ "teslim" inače znači predati, poslati, odaslati...

Povratak islamu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Molim vas da mi odgovorite i objasnite. Naime, ja se zovem Davorin Somer od oca Mehmeda i majke Ane iz miješanog braka sam, kad sam imao 1 godinu majka od moje majke me je krstila, bez znanja mog oca tako da on nije dugo znao. Ja sam sad u 40 godini i ima 1 godina kako sam učio časni Kur`an, a otprilike 5 mjeseci klanjam namaze sabah i akšam. Kako ja sad treba da postupim?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dijete čiji je otac ili majka musliman smatra se muslimanom po svom porijeklu. Prema tome i Vi se smatrate muslimanom bez obzira na taj tajni, nedolični postupak Vaše bake po majci. On nema nikakvo vjersko značenje ni  posljedice sa stanovišta islama. Dakle, nastavite sa primjenom islamskih propisa, posebno namaza (pet je obaveznih dnevnih namaza: uz sabah i akšam, obaveza je klanjati podne ikindiju i jaciju), zatim posta, zekjata (ako ste obavezni), hadža, kurbana (ako ispunjavate uvjete obaveznosti), itd. Učlanite se u Islamsku zajednicu i budite čestit musliman i čovjek.

Slina kao nećistoća

Pitanje:

Esselamu alejkum.
Da li se slina iz nosa smatra nečistoćom koja čini tijelo ili odijelo neprikladnim za namaz? Da li nam je valjan namaz ako poslije namaza uočimo njen manji trag na odjeći?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
TogaSline iz nosa se treba čuvati radi opće čistoće, kulture, izgleda, pa i zdravlja, jer slina obično sadrži viruse ili bakterije koje se mogu prenijeti i na druge osobe. Zato treba paziti da ne dođe na odjeću, tijelo .... Međutim, ne smatra se onom vrstom nečistoće koja čini odjeću ili tijelo neprikladnim za namaz. Dakle, ne utiče na ispravnost namaza.

Plaćanje članarine u Islamskoj zajednici

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Želim da postavim pitanje vezano za plaćanje članarine u Islamskoj zajednici. Čula sam da svaki čovjek ili žena koji radi plaća sam svoju članarinu bez obzira na zajedničko domaćinstvo i da treba ako nije bio član platiti sve godine unazad od 18. godine života. U mom slučaju ja i muž radimo i imamo dvoje mlade djece. Molim da mi objasnite zašto se vraćati na 18 godina života ako je to propis donesen unazad nekoliko godina i dotadašnji iznosi za plaćanje nisu bili isti, a nisu ni svi radili od 18. godina života? I još samo je li to važi za sve kantone i općine isto?    

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pravilnik o plaćanju članarine, njenom iznosu, načinu plaćanja itd., donosi nadležni medžlis IZ. To je administrativna, a ne šerijatsko-pravna odluka. Prema tome, objašnjenje za to trebate tražiti od medžlisa IZ koji je donio takvu odluku. 

Uplata naknade za keffaret

Pitanje:

Selam.

Da li se može uplatiti određena suma novca u kamp za nezbrinute osobe kako bi se mogli nahraniti a u vidu keffareta? Ako ne može to, kako bi se moglo na drugi način nahraniti 10 siromaha?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema smetnje na ime keffareta nahraniti deset siromaha iz tog kampa (otprilike 100 KM, svaka osoba po deset KM).

Odjeća od svile

Pitanje:

Selam.

Znam da je muslimanima je zabranjeno da nose svilu. Da li se pod tim podrazumijeva odjeća koja ima u sebi makar i 1% svile ili kako? Jer ne znam recimo npr.  smije li se nositi odijelo koje je pola od vune a pola od svile, ili kravata koja je 100% svilena itd.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Muslimanima je zabranjeno nositi odjeću od prirodne svile. Vještačka, industrijska svila ne potpada pod zabranu. Odjevni predmet u čijem sastavu ima neznatna količina svile, nije zabranjeno nositi, jer se neznatna količina oprašta i ne uzima u obzir. Ako prirodna svila preovladava u odjevnom predmetu, nije ga dozvoljeno nositi makar svila bila pomiješana sa drugim materijalom. Većina kravata je od vještačke, a ne od prirodne svile. 

Svilena kravata

Pitanje:

Selam!

Kako da znam koja kravata je od prirodne a koja od vještačke svile? Jer na njima piše svila 100%, ili 50%, ali ne piše koja svila. 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kravata čini zanemarljiv dio odjeće, a uz to su uglavnom proizvedene od vještačke svile. A ako imate kakvu sumnju, klonite se tog dodatnog dijela garderobe.

Ispravno učenje ezana

Pitanje:

Selam alejkum!

Imam pitanja vezano za ispravno učenje ezana i ikameta!

Čujem od turaka u Austriji kad se uči ezan kod teksta „Ešhedu en la ilahe illellah" da uče  „Ešhedu el lailahe illellah"! Ili u drugom slučaju „Hajje alessalah" da je „Hajji alessalah". Zašto tako? Je li u redu kako oni uče?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Kod pisanja šehadeta "Ešhedu en la ilahe illellah" piše se "en la" a kod učenja primjenjuje se tedžvidsko pravilo o uklapanju nuna sakine u lam kada dođe ispred lama koje se primjenjuje kod učenja Kur'ana, pa nema smetnje da se primjenjuje i kod učenja ezana i ikameta. Dakle, tu nije riječ i nekoj grješci u učenju ezana i ikameta kod Turaka. 
2. Kod učenja dijela ezana i ikameta "Hajje 'alessalah" pogrješno je učiti "hajji". Moguće je da niste dobro čuli. 
U svakom slučaju nisu tu neke velike grješke koje mijenjaju značenje proučenih riječi.

Učenje tekbira prilikom ustajanja sa pravog sjedenja

Pitanje:

Selam!

Kada nakon drugog rekjata, u namazu od recimo 3 ili 4 rekjata, kada nakon prvog sjedenja u namazu trebam ustati na treći rekjat, da li tada izgovaram tekbir ili ne? Jer sam se zbunio i nekada sam izgovarao a nekada nisam, pa ne znam šta je ispravno a šta pogrešno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kada se sa sjedenja ustaje na treći rekjat treba proučiti tekbir. Ispravno je, dakle, da proučite tekbir kada ustajete sa prvog sjedenja na treći rekjat.