A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Uzimanje naknade za troškove stanovanja

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Naime, radim u firmi koja podliježe državnom (BiH) zakonu o plaćama i naknadama s obzirom da mi je radno mjesto udaljeno od mjesta boravka preko 60 kilometara (64) imam pravo (prema zakonu) na troškove stanovanja. Međutim, ja ne stanujem u mjestu rada nego putujem kući svaki dan. Pitam se da li su mi ti novci halal s obzirom da ih ne koristim u svrhe za koje su mi date?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Odredbu zakona koja reguliše tu materiju treba protumačiti Pravna služba firme u kojoj radite. Ukoliko postoje presedani, odnosno slični slučajevi koji su ranije pravno riješeni, treba tako i postupiti. Ako ste  obmanuli nadležnu službu tvrdnjom da stanujete u mjestu rada, a ne kod svoje kuće, tada Vam ta nadoknada nije halal budući da je utemeljena na obmani. Interesantno je da nadležna služba ne traži dokaz o mjestu stanovanja već se oslanja isključivo na izjavu radnika. Vjerovatno mnogi ne/odgovorni službenici na takav način koriste državne pare, pa i drugima gledaju kroz prste. Dužnost je istinito prikazati stanje, pa na temelju istinitih podataka tražiti pravo koje slijedi za dotičnu situaciju.

Igre koje liče kockanju

Pitanje:

Esselamu alejkum.

U prostorijama našeg džemata se uvela jedna igra za koju bih volio da mi date šerijatski tretman. Naime, radi se o igri koja se igra isključivo bacanjem kockica, tako da se na kraju po nekim pravilima te igre zbroje poeni i ko ima najviše poena taj je pobjednik. Ono što je možda sporno jeste dogovor učesnika da piće (kahva, sok i slično) popijeno u toku igre plati onaj koji ima najmanje poena. Da li je ovakav postupak dopušten, i s obzirom da se radi o prostorijama islamske zajednice kako da se imam odnosi prema tome?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Igra kao takva nije sporna, kao vid zabave i razonode, ali dogovor da gubitnik plaća kahvu ili sok nije šerijatski valjan, jer tu igru pretvara u svojevrsno kockanje, a ono je zabranjeno u islamu. Prema tome, igra s takvom namjerom nije dozvoljena i ne treba je dozvoliti u prostorijama džemata, jer bi to bilo indirektno dozvoljavanje kockanja. 

Sedždei-tilavet

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Nedavno sam saznao za obavezne sedžde u Kur´anu. Pošto ne znam arapski, ne znam ni gdje ni kada sedždu treba učiniti? Ne znam ni učiti harfove već učim prijevod a volim ponekad slušati učače kako uče na arapskom, a pročitao sam na Vašoj stranici da ne treba činiti sedždu za prijevod. Prema tome, kada trebam činiti sedždu i je li to sedžda kao u namazu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Sedždei-tilavet je vadžib (obaveza) kako za onoga koji prouči, tako i za onoga koji sluša učenje određenih ajeta u Kur'anu, prema propisu u našem mezhebu. Ona se sastoji od jedne sedžde, a za njenu ispravnost uvjetuje se čistoća tijela, odijela i mjesta, abdest, propisno odijevanje, okertanje prema Kibli i nijjet (namjera u srcu). Tri su osnova ove obaveze: učenje određenih ajeta, slušanje učenja tih ajeta i povođenje za imamom koji čini tu sedždu nakon učenja određenih ajeta u Kur'anu. Takvih je mjesta, odnosno ajeta u Kur'anu 14: 206. ajet sure El-E'raf, 15. ajet sure Er-R'ad, 49. sure En-Nahl, 107. sure El-Isra', 58. ajet sure Merjem, 18. ajet sure El-Hadždž, 60. ajet sure El-Furkan, 25. ajet sure En-Neml, 15. ajet sure Es-Sedžda, 38. ajet sure Fussilet, 24. ajet sure Sad, 62. ajet sure En-Nedžm, 21. ajet sure El-Inšikak i 19. ajet sure El-'Alek.

Davanje zekata siromašnoj sestri

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Poštovani, možete li me posavjetovati da li mogu dati zekat svojoj sestri koja je udata i živi u teškim uslovima?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Preporučujemo Vam da svoju sestru pomognete sadakom i drugim vidovima pomoći mimo zekjata, a da zekjat izdvajate u Fond "Bejtul-mal" u organizaciji Islamske zajednice. Opći interes treba biti iznad pojedinačnog.

Ružne riječi žene prema mužu

Pitanje:

Selamu alejkum!
Molim vas da mi odgovorite na pitanje šta to muž treba da uradi svojoj supruzi da bi mu ona mogla da kaže da je: glup, konj, pas, budala, kreten itd. jer to često čujemo u komšiluku pa ne znam da li jedna muslimanka to može reći svome mužu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Takvo ponašanje supruge prema mužu nije u skladu s islamskim moralom i odnosom supružnika u braku. Da se ta žena, a i njen muž, ponašaju u skladu s islamskom etikom u međuljudskim i međusupružničkim odnosima ne tako postupali. Prema tome, tu je riječ o nedostatku islamskog morala i opće kulture ponašanja. Da taj čovjek poštuje sam sebe i svoj dignitet ne bi dozvolio supruzi da mu se tako obraća i naziva ga pogrdnim imenima, kao i obratno. To je njihov nivo kulture i njihov ambijent življenja i ophođenja koji će teško moći promijeniti. Te promjene nema bez unutrašnje promjene, a i ona ima svoje uzroke, zakonitosti i pravila. I Vi, kao njihove komšije, možete i trebate pozitivnim primjerom i lijepim savjetom djelovati na njih. 

Ispravno držanje u namazu

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
Molim Vas, recite mi odgovor na sljedeća pitanja u vezi namaza:
1. Kada sam na prvom ili drugom sjedenju u namazu, da li je bitno kako su mi noge, stopala postavljena, preklopljena? I ako jeste, kako je ispravno?
2. Kada učim sure u namazu, i na sjedenjima, koliko "glasno" se uči? 
3. Kada sam na sedždi, da li spuštam i ruke do lakata na tlo ili samo šake?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Način sjedenja u namazu spada u manje važne propise - sunnete, ali ne tako nevažne da i o njima ne treba voditi računa koliko se u mogućnosti. Na sjedenju treba lijevu nogu podviti i na nju sjesti, a desnu nogu postaviti tako da stopalo bude uspravno sa prstima podvijenim u pravcu Kible. 
2. Kada osoba klanja namaz individualno obično uči u sebi, ali tako da razgovjetno izgovara harfove da čuje vlastito učenje, a ne i osoba koja je u blizini. Nema smetnje da uči naglas u noćnim namazima. 
3. Na sedždi se samo đake spuštaju na tlo. Laktovi moraju biti odignuti od tla, izuzev žena u našem mezhebu zbog veće zaštićenosti.  

Namaz u džematu i propušten rekjat

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je namaz neispravan ako imam pogriješi u rekjatima i npr. u ikindiji klanja tri rekjata farza i preda selam? Da li će biti neispravan namaz ako muktedija ne učini sehvi-sedždu? 
    

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako imam preda selam nakon trećeg rekjata ikindije namaza, dužan je ustati i doklanjati još jedan rekjat, sjesti, proučiti Ettehijjatu i nakon selama na desnu stranu učiniti sehvi sedždu. Ako tako ne postupi, namaz neispravan i treba ga obnoviti u cijelosti.

Nadijevanje imena koja se smatraju Allahovim

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Interesuje me davanje imena djece, tj. osobito davanje jednog od imena koja se smatraju Allahovim imenima. Doskora sam znala da su ta imena sva zabranjena tj. da ih ne treba davati djeci, osim sa korištenjem „abd" ispred njih. Međutim, naišla sam na neka objašnjenja koja dijele Allahova imena u dvije grupe:

1. imena koja pripadaju samo Allahu i ne mogu biti data ljudima, npr. Samed, Ehad, Rahman, itd, i

2. imena koja se ne odnose samo na Allaha jer i ljudi mogu imati sva svojstva (naravno, Allah ih posjeduje u najvećem obimu), te da je takva imena dopušteno davati djeci bez dodavanja „abd" ispored, npr. Hakim, Rašid, Ali, Halim...

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuta distinkcija između dvije vrste tih imena je prihvatljiva, te nema smetnje da se da takvo ime djetetu (bez određenog člana - El).

Obilježavanje nemuslimanskih praznika

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Članica sam jednog udruženja žena muslimanki. Naše udruženje uglavnom djeluje na neki pasivan način i temelji se na druženju žena uz povremeno organiziranje određenih predavanja. Pojavila se ideja među članicama da svjetski dan žena 8. mart iskoristimo u humanitarnu svrhu na taj način što ćemo prodavati cvijeće a sav prihod uputiti udruženju žena oboljelih od raka grlica maternice. Znam da slavljenje odnosno obilježavanje nemuslimanskih praznika nije dozvoljeno muslimanima i da je obilježavanje takvih praznika novotarija, ali mi ne obilježavamo taj praznik kao većina organiziranjem nekih proslava uz alkohol, muziku i slično već samo želimo iskoristiti taj dan kako bi pomogle onima kojima je pomoć potrebna i na neki način pokazale drugima kako bi trebali obilježiti taj datum. Molim vas da mi date svoje mišljenje i odgovorite da li bi to naše djelo bilo haram posto su mišljenja među članicama podijeljena i jedan dio tvrdi da je to haram i nije dozvoljen takav postupak?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Obilježavanje Osmog marta nije dio muslimanske tradicije, te ga kao takvog ne možemo preporučiti za obilježavanje. Mislimo da nema potrebe da se posebno obilježava taj datum ni na ovaj ni na onaj način. No, možda je preoštro okvalificirati to obilježavanje haramom, ali ipak smatramo da ga muslimanska udruženja ne bi trebala obilježavati. Vaše obilježavanje na spomenuti način, mada dobronamjerno i korisno, legitimiralo bi obilježavanje tog datuma općenito. Muslimane i muslimanke treba stalno educirati i podučavati njihovim pravima i obavezama kako bi bili promjer za ugled, a  ne primjer kako ne treba raditi i postupati.

Kreme za lice i abdest

Pitanje:

Selam!

U apoteci mogu da se kupe kreme, pomoću kojih lice potamni (efekat kao da se bilo na sunčanju). Zanima me, da li ta krema sprečava uzimanje abdesta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako se krema upije u kožu, ne smeta uzimanju abdesta, ali ako ostaje na koži i sprječava dolazak vode do kože, treba je izbjegavati, osim ako postoji stvarna zdravstvena potreba za korištenjem te kreme.