A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ispravno nošenje mahrame

Pitanje:

Selam alejkum.

Zamolila bih vas da me posavjetujete i da mi kažete da li sam pogriješila. Naime, na jednoj stranici na internetu je objavljena slika sestre koja nosi maramu, ali je marama tako stavljena da se vidi vrat i uši. Ja sam rekla da ovakav hidžab nije propisan i da mislim da nije u redu tako se pokrivati, jer smo svjedoci da se sve više i više sestara počinje tako pokrivati, tj. otkrivati vrat i uši. Mene su pojedine sestre napale, rekavši mi da sam ogibetila ovu sestru na slici. Da li su moje riječi gibet ili ne?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Vi ste u pravu i niste pogriješili što ste ukazali na pogrešnu praksu pojedinih muslimanki koje djelimično pokrivaju glavu, ostavljajući uči i vrat otkrivenim, što nije u skladu s propisom o hidžabu muslimanke. Vrat i uši spadaju u ženski avret koji nije dozvoljeno otkriti pred stranim muškarcem. Ukazivanje na taj propust ne može se okarakterisati gibetom, ali ako bi se pretvorilo u napad na moralni integritet dotične osobe, to bi predstavljalo grijeh i prešlo bi granice primjerene (dobronamjerne) reakcije.

Upotreba riječi hodočašće

Pitanje:

Selamun alejkum!

Sve češće u medijima možemo čuti da se ponavlja rečenica: Potočari su naše hodočašće. Molim vas da pojasnite islamski stav navedene rečenice.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Moguće je da kod Vas zabunu izaziva činjenica da neki koriste spomenutu riječ kada govore o hadžu. Međutim, riječ hodočašće je širi pojam od riječi hadž, pa prema tome ne može se poistovjetiti značenje te dvije riječi. Zna se šta znači riječ hadž i na šta se odnosi, dok riječ hodočašće označava častan hod ili hod po/časti. Obilazak mezarja radi ibreta i pouke je dozvoljeno i preporučeno djelo, pa time i časno, te ne vidimo neku smetnju da se u tom smislu upotrijebi ova riječ. Ali, smatramo da je bolje ne koristiti ovu riječ za spomenutu situaciju ili kada se govori o obilasku bilo kojeg drugog mezarja ili lokacije zbog konotacija koje može izazvati kod nekih, budući da se ta riječ katkada koristi za označavanje odlaska na hadždž - hadžiluk. Naravno, time se nimalo ne umanjuje značaj, važnost i potreba obilaska Memorijalnog kompleksa u Potočarima radi ibreta, pouke i dove žrtvama neprijateljske agresije. 

Psovanje Boga i izlazak iz vjere

Pitanje:

Selam!

Da li se smatra nevjernikom, tj. da li je izašao iz vjere onaj ko psuje Boga ili Njegovog Poslanika i da li se takvom treba klanjati dženaza?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Psovanje Allaha ili Njegovog Poslanika a.s., predstavlja čin kufra koji izvodi počinitelja iz vjere. Ako se takva osoba ne pokaje, ne treba joj klanjati dženazu. Međutim, moguće je da se takva osoba pokaje prije smrti, a da to drugi ne znaju, pa nema smetnje da se dženaza klanja i takvoj osobi na zahtjev njegove rodbine upravo zbog mogućnosti da se u međuvremenu pokajala. Dženaza svakako nije individualna obaveza, pa ko neće da klanja dženazu takvoj osobi nije griješan. Kome će dženaza biti primljena, a kome ne, samo Allah zna.

Učenje dove za umrle nemuslimane

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li se muslimani mogu moliti za nemuslimane? Kao što je poznato kod drugih religija da njihova molitva bude jedna minuta ćutnje, da li je dozvoljeno muslimanima da to čine u džamiji tako da se cijeli džemat se moli za nemuslimane minutom ćutnje? Kod nas Bošnjaka su to radile komunjare koje neće da klanjaju dženazu nego dođu i čekaju da se dženaza završi i onda oni po svom se mole. Jedna od njihovih radnji na dženazi je minuta ćutnje, čitanje oporuke, bio si ovaki ili onaki itd. Ne pitam ovo da bi poteškoće pravio nego da ne bih radio stvari koje su kontradiktorne islamu. Ja sam sretan što sam musliman i vodim brigu o svojoj vjeri.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Muslimani se ne trebaju moliti (učiti dovu) za umrle nemuslimane, a kada je riječ o živim nemuslimanima može se i treba učiti dovu da ih Allah uputi na pravi put. Stradalim nemuslimanima treba iskazati saučešće i solidarnost u nevolji i materijalno ih pomoći koliko se u stanju. Iskazivanje poštovanja minutom šutnje nije u duhu muslimanske tradicije, posebno ne u džamiji. Nema potrebe za tim. Ako se prisustvuje nekoj manifestaciji ili ceremoniji kojoj prisustvuju muslimani i nemuslimani, pa se prisutni pozovu da ustanu i minutom šutnje odaju počast nastradalim nemuslimanima, nema smetnje da se to učini. Poslanik a.s. je ustao na noge kada je pored njega pronešena dženaza jednog Jevreja. Kada mu je to rečeno, kazao je: "To je ljudska duša (čovjek)".

Mačka i nećistoća

Pitanje:

Selam, budući da imam mačku mene interesuje da li smijem klanjati u odjeći koja dđje u dodir s mačkom, i sve što se tiče mačke u islamu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Odjeća koja dođe u dodir sa mačkom ne smatra se nečistom, te se u njoj može klanjati. Mačka nije po sebi nečista životinja, ali to ne znači da se treba držati u kući kao kućni ljubimac. Međutim, to nije ni strogo zabranjeno ili strogo pokuđeno. Takav zaključak se može izvesti na osnovu hadisa koji o tome govore. Prema nekim predajama, ashab Ebu Hurejre je dobio ovaj nadimak jer je nosao mačku.

Mevlud kao novotarija

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Zovem se Mensur, živim i radim skoro 20 godina u Švajcarskoj, inače dolazim iz Novog Pazara. Čitao sam da se mevlud nigdje ne pominje i da je to novotarija. Naše efendije u Pazaru pozivaju na to da se prekine sa tim. Zanima me zašto hodže dolaze na mevlud ako je to novotarija?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nije mevlud problem i nema potrebe stalno problematizirati ovu lijepu islamsku manifestaciju tokom koje se donosi salavat na Poslanika a.s., drže predavanja o njegovoj ličnosti i podstiču muslimani da slijede njegovu uputu i njegov put. Nikakve štete po islam i muslimane u mevludu nema, već naprotiv, brojni se korisni sadržaji u njemu kriju. Imami u Sandžaku (Novom Pazaru) sigurno ne pozivaju da se prekine s tradicijom obilježavanja mevluda. To mogu činiti samo alternativni krugovi čiji sljedbenici ne razumiju našu situaciju i važnu povijesnu ulogu mevluda u očuvanju našeg islamskog identiteta. U svakom slučaju, prisustvo mevludu nije obaveza, pa ko neće da prisustvuje ovoj manifestaciji slobodan je da tako postupi i niko ga neće prisiliti na to. Ali neka ostave muslimane koji to žele na miru. 

Uzimanje naknade za učenje mevluda

Pitanje:

Selam!

Da li je dozvoljeno uzeti naknadu od organizatora za učenje mevluda?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Mevludi koji se organiziraju na inicijativu nekog džematlije, nekim povodom koji se ti njega tiče, predstavlja dodatnu aktivnost imama te nema smetnje da za nju uzme hediju koju mu po običaju daje organizator. Onaj koji uzima hediju nema sevapa za to, već onaj koji daje hediju ukoliko mu je namjera čista i plemenita. Ono što je rečeno o mevludu smatramo dovoljnim, i nema potrebe više trošiti vrijeme na to već dovoljno elaborirano pitanje. 

Pravilan izgovor La ilahe illellah

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je pravilno reći La-ilahe-ilellah ili ilallah (e ili a)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nije neka grješka bilo koji od spomenuta dva načina izgovora, uz dodak teštita na l: illellah. Izgovara se između e i a, a to nije moguće napisati, budući da nema slova između e i a, dok se u izgovoru može modelirati.

Nesigurnost pri uzimanju abdesta

Pitanje:

Selam! 
Imam za Vas dva - tri brza pitanja o namazu i abdestu pa mi Vi dogovorite kad nađete vremena.
 
1. Kada uzima čovjek abdest, ako nije siguran da li je, recimo, oprao neki dio tijela 2 ili 3 puta, da li uzima abdest ponovo ili se ostavlja da je sve uredu jer nije siguran?
 
2. Kada ima na tijelu, koji nije obuhvaćen abdeskim pranjem, dio koji malo krvari i ta se rana zatvori flasterom ili zavojem i onda se uzme abdest, a taj dio ne potpada pod pranje, da li će biti abdest valjan?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Dovoljno je biti siguran da se oprao dio tijela koji je obavezno prati makar jedanput, pa ako ta sigurnost postoji, nema potreba obnavljati abdest zbog sumnje u broj pranja. Na tu sumnju se ne treba obazirati, već nastaviti dalje. 
2. Abdest će u spomenutom slučaju biti valjan. Dovoljno je potrati mokrom rukom zavoj ili flaster.

Podjela kurbanskog mesa od akike

Pitanje:

Selam alejkum!

Da li ja mogu da tri kurbana od akike svoga sina i kćerke podijelim na sljedeći način: jedan pošaljem u merhamet (siromasi), drugim počastim komšije a trećim počastim rodbinu? Ove za rodbinu i komšije bih pečene podijelio. Da li je to moguće po islamskim propisima?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema smetnje da postupite s kurbanima-akikom na spomenuti način.