A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Sumnja pri uzimanju abdesta

Pitanje:

Selam!

Kako postupiti ako nam se često pojavi sumnja kod uzimanja abdesta da smo propustili određeni dio abdesta, npr. pojavi se sumnja da li smo ili ne izaprali nos? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako je sumnja učestala, ne treba na nju obraćati pažnju. U svakom slučaju, osoba treba biti pažljiva i prisebna prilikom uzimanja abdesta ili činjenja bilo kojeg ibadeta. Prisutnost duha i prisebnost su bitni za kvalitet ibadeta. U protivnom, to bi bila samo forma bez suštine.

Razne neprikladne uzrečice

Pitanje:

Esselamu alejkum!

1. Da li je grijeh za nekoga reći  "taj i taj je zakon", ili "to i to je zakon"' ? Ako je grijeh šta je potrebno da uradim?

2. Da li je grijeh reći "Bog te vidio", "Bog te čuo", "Bog samo Zna", "pitaj Boga" i sl. Ako je grijeh šta uraditi ako sam se ogriješila?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. To su dvosmislene riječi koje se upotrebljavaju u različitim kontekstima, s različitim namjerama i motivima. Upravo su namjere te koje određuju njihovu vjersko-pravnu kvalifikaciju. Obično se njima misli na važnu poziciju, značaj i ugled koji ima neka osoba. U tom smislu nisu sporne. Međutim, kako se mogu i drugačije shvatiti, bolje ih je izbjegavati.
2. Uzrečica "Pitaj Boga" je neprihvatljiva u takvoj formi, osim ako se misli: moli Boga, čime bi imala značenje dove, kao i uzrečice: "Bog te čuo", "Bog te vidio" u značenju: neka te Bog  čuva, čuje, pazi i sl. Uzrečica "Bog sami zna" je tačna i nije sporna. U svakom slučaju, takve uzrečice je bolje izbjegavati kao poštapalice u govoru, jer time postaju otrcane fraze bez značenja; ne pridaje im se potrebna pažnja i značaj, već se njihova dobra značenja obezvrjeđuju.

Uzimanje abdesta u tuš kabini

Pitanje:

Selam!

Da li se abdest može uzeti u tuš kabini stojeći nakon tuširanja dok smo još nagi ili se mora izaći iz tuš kabine, obući nešto na sebe i onda uzeti abdest? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema smetnje da se abdest uzme u tuš kabini, bez obzira na otkrivenost tijela.

Ubijanje mrava u kući

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U kuću mi ulaze mravi. Ujutro ih nema, a u toku dana i navečer svugdje ih vidim, najviše u kuhinji.  Smijem li ih ubijati i sl. koristeći neke hemijske otrove? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko nije moguće ukloniti insekte i sl. životinjice, koje smetaju i štete čovjeku, a mogu biti i uzročnici, odnosno prenosioci zaraznih bolesti, na neki način bez uništavanja, dozvoljeno je uništiti ih nekim sredstvom, izuzev spaljivanja vatrom. Nema smetnje uništiti ih otrovom ili nekim drugim sličnim sredstvom, ako se ne mogu na drugi ukloniti iz stana, kuće...

Smijanje u namazu

Pitanje:

Selam!

Da li se pod smijanje u namazu podrazumijeva kada se čovjek krene nasmijati, ali ne pusti glas, odnosno ako mu se usne rastegnu u smijeh, ali ne pusti i glas i suzdrzi se. da li ovo racuna u smijanje i da li ovakvav gest ponistava namaz i abdest?

 

Odgovor:

Esselamu aljekum!

Ako se osoba uspije suzdržati od smijeha u namazu u smislu da se ne čuje nikakav glas, a ne dođe ni do smijanja usebi, namaz je ispravan, ali je njegova vrijednost vjerovatno umanjena. Nakon selama svakako je lijepo tri puta proučiti istigfar kojim se traži oprost zbog eventualnih manjih propusta u namazu.

Musafir kao imam

Pitanje:

Selam alejkum!
Da li putnik koji putuje više od 80 km, može biti imam, ako znamo da putnik mora da skrati namaz?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Putnik koji skraćuje četverorekjatne namaze može biti imam mukimima (domicilima), ali ih treba obavijestiti prije početka namaza da je musafir i da skraćuje namaz, kako bi ovi znali da imam nije pogriješio te da trebaju nakon selama imama nastaviti klanjati preostala dva rekjata.

Upotreba izraza „Molim te"

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je grijeh nekome, čovjeku, osobi, reći "molim vas", "molim te", "mogu li vas zamoliti" i sl? Ako jeste, kako se obraćati, jer se samo Allah dž.š. treba moliti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Molba upućena nekoj osobi riječima: molim te, molim vas, da li vas mogu zamioliti i sl. s namjerom da se od te osobe zatraži neka pomoć, djelo i sl. što je u okviru mogućnosti čovjeka, ne znači širk i obožavanje i nije u koliziji s vjerovanjem da se samo od Allaha pomoć traži i samo se na Njega oslanja. Nije ista molba i ista pomoć koja se traži od ćovjeka i ona koja se traži od Allaha. To su različite stvari i različiti domeni i načini djelovanja. Ne smeta zamoliti čovjeka da uradi nešto što je u okviru njegove moći. Nije dozvoljeno moliti čovjeka za ono što nije u okviru njegove moći već spada u isključive Božije prerogative i moć.

Različiti načini klanjanja namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Čitajući Buharijinu i Muslimovu zbirku hadisa, naišao sam na hadis koji govori o dizanju ruku više puta u toku namaza. Da li sam stoga dužan dizati ruke u namazu više puta zato što znam da ta dva velika učenjaka nemaju slabog hadisa u svojim zbirkama i da je sigurno da je Poslanik a.s., dizao ruke više puta? Ili trebam slijediti Ebu Hanifin stav sa hadisom koji prenosi Ibn Mesuda koji kaže da to Poslanik a.s. nije radio.
Je li istina da je Poslanik a.s. klanja na više načina klanjao ili važi pravilo da ako je jedno ispravno onda automatski mora da je drugo pogrešno?
Zašto se u našim džamijama kao ispravan prihvata samo Ebu Hanifin način klanjanja ako imaju sahih hadisi da je riječi „Amin" naglas nakon Fatihe sunnet, zatim pomjeranje kažiprsta na sjedenju, dizanje ruku više puta u namazu također sunnet itd?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Razlike u načinu klanjanja namaza u praksi četiri ehli-sunnetske pravne škole (mezheba) su neznatne i ne treba oko toga voditi bilo kakvu raspravu. To je završene priča, ništa se tu ne može promijeniti niti ima potrebe za mijenjanjem bilo čijeg stava i prakse u pogledu načina klanjanja namaza. Svi ti načini su utemeljeni, imaju svoje argumente; razlike se uglavnom odnose na propise iz domena sunneta ( koji se mogu i izostaviti a da namaz bude ispravan), pa prema tome uklopite se u naš džemat i ne opterećujte se tim razlikama. Hanefijski mezheb je ukorijenjen u našem narodu i ta pozicija se neće mijenjati. Pogrješno je praviti razdor i smutnju u džematu zbog insistiranja na nekim manje važnim propisima. Uklopite se u džemat i okončajte priču o tim pitanjima. 

Način učenja istigfara

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Kad  želimo učiti Istigfar, šta se uči? Da li se uči „estagfirullah" ili se možda klanjaju 2 rekata istihare-namaza?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Istigfar se može učiti uvijek i nije neophodno da to bude nakon klanjanja dva ili više rekjata nafile, a može i nakon toga, što je bolje. Lijepo je učiti dovu tzv. Sejjidul-istigfar koju možete način u zbirkama dova, a koja započinje riječima: "Allahumme Ente Rabbii, la ilahe illa Ente, halekteni ve ene 'abduke ve ene 'ala 'ahdike ve v'adike mestet'atu..."

Vrijeme klanja kurbana za umrlu osobu

Pitanje:

Selam"
Da li se kurban za umrlog roditelja može zaklati tokom cijele godine?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako se radi o uobičajenom kurbanu koji se kolje za Kurban-bajram, onda se ne može klati osim za dane Kurban-bajrama. Međutim, ukoliko se radi o kurbanu-sadaki, u smislu da se zakolje ovca i meso podijeli sirotinji u vidu sadake, a sevap od toga namijeni umrlome, nema smetnje da se to čini u bilo koje vrijeme i doba godine. Tu se radi o sadaki u vidu podjele mesa. To nije uobičajeni kurban već sadaka koja je dozvoljena i pohvalna u bilo koje vrijeme.