A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Namaz u džematu i organizacija safova

Pitanje:
Selam alejkum!
Naime tražio sam odgovor u knjigama na bosanskom jeziku i nisam ga našao. Radi se o kretanju po safovima u toku namaza i načinu kako se to kretanje izvodi. Dešava se da prilikom odlaska u džamiju bude popunjen prvi saff tako da jedan od džematlija ostane sam u drugom safu.
U praksi sam vidio da u takvim slučajevima osoba koja je sama u drugom safu u toku namaza odlazi do jednog od krajeva prvog safa i spušta ruku na rame druge osobe koja je u namazu (neki od farz namaza) onda ta osoba iz prvog safa se povlači u drugi saf i zajedno sa drugom osobom formira drugi saf i tako obavljaju namaz do njegovog završetka. Pitanja vezana za ovu situaciju su:
Da li je ispravan navedeni način? Ako nije koji je način ispravan?
Da li može osoba biti sama u drugom safu ?
Da li ona osoba koja je u prvom safu a povukla se u drugi saf ima nagradu iz prvog safa ?
Da li jedna osoba uopšte može biti drugi ili bilo koji saf?
Da li ukoliko se treća osoba pridruži džematu u drugom safu ona što je bila u prvom safau a sada je u drugom vrača u prvi saf.
Da li je prvi saf manjkav ukoliko se jedna osoba iz njega povuče da bi sa drugom osobom formirala drugi saf?
Da li je osoba iz prvog safa dužna se povući u drugi saf da bi se ovaj formirao?
Da li je ispravan namaz onoga koji sam klanja u drugom safu a nije u mogućnosti da uđe u prvi saf i kako će postupiti?
I ako možete da mi kažete u kojem se djelu nalaze dokazi i uputstva za ovu situaciju.

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Ukoliko su popunjena sva mjesta u safu, smatramo da nema smetnje da osoba koja kasnije prispije u džemat formira novi saf makar joj se do kraja namaza ne pridružio nijedan novi klanjač. Namaz te osobe će biti ispravan. Nema potrebe povlačiti bilo koga iz zadnjeg safa i tako praviti prazninu u prethodno formiranom i popunjenom safu kako bi se pridružio novopridošlom muktediji u novom safu. Takav postupak izaziva pometnju kod mnogih džematlija. Opravdano je popunjavanje praznine u prethodnom safu, a ne pravljenje praznine u punom safu. Ali, ako bi se neko iz prethodnog safa pridružio novopridošlom u novom safu, ne bi smetalo i namaz bi bio ispravan, mada se to ne smatra obaveznim postupkom, pa ni preporučenim. Bespotrebno je druge bihuzuriti tapšući ih po ramenu i povlačeći nazad u novi saf kada je ispravan namaz i ako ga osoba, zbog popunjenosti safova, obavi u novom safu sama. Ne bi bilo uredu da osoba klanja sama u novom safu, ako u prethodnom safu ima praznih mjesta, kao što rade pojedinci. O detaljima ovih propisa, koje ste naznačili u Vašim pitanjima, nema dokaza u osnovnim izvorima, izuzev jednog hadisa u kojem se navodi da je jedan ashab (Ebu Bekre) zakasnio na namaz, pa je zanijetio sam u safu kako bi stigao imama na rukuu, pa mu je Poslanik a.s. rekao da mu je namaz ispravan, ali da to više ne ponavlja. Tj. nema potrebe da žuri kako bi stigao na rekjat, nijeteći namaz sam u dnu džamije, već treba da se smireno priključi u već formirani saf makar mu izmakao rekjat koji trenutno klanjaju imam i muktedije. Svi drugi propisi vezani za odnosni slučaj izvode se na temelju analogije. U hadisu se nigdje ne govori o povlačenju nekoga iz prethodnog safa.

Hadis o 40 ebdala iz Šama

Pitanje:
Esselamu alejkum
Možete li me upoznati sa hadisom o 40 ebdala iz Šama? Da li su ti ljudi posebni Allahovi štićenici jer sam čuo da su neki dovom "dozvali" kišu, i sl., ko su oni zapravo?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Hadisi koji govore o tome nisu posve jasni, a upitna je i njihova autentičnost. U svakom slučaju ne mogu biti izvor vjerovanja. Muhaddisi su se razišli u pogledu njihovog značenja: neki smatraju da se odnose na ulemu, drugi da se odnose na muhaddise, treći da se odnose na dobre, plemenite ljude itd. Hadise, ako su vjerodostojni, treba razumjeti kao podršku i ohrabrenje muslimanima Šama da budu ustrajni u svojoj vjeri i da će u svakom vremenu biti uleme koja će dostojno tumačiti vjeru i upućivati muslimane na pravi put.

Jačina obaveznosti mahrame za žene

Pitanje:
Esselamu alejkum!
Kako se označava mahrama kod žene muslimanke u Šerijatu: sunnet, farz, vadžib ili kako drugo, da li je stroga obaveza ili nije?
Druga stvar jesu muslimanska imena. Kako treba nadijevati imena svojoj djeci? Pošto sam bosanac, zanima me da li je ispravno dati dijetetu ime turskog ili arapskog porijekla?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
1. Pokrivanje avreta kod punodobnih žena (što uključuje i pokrivanje kose mahramom) i muškaraca je stroga obaveza i o tome nema spora među islamskim autoritetima.
2. Djeci treba nadijevati lijepa muslimanska imena, shodno našoj viševjekovnoj tradiciji u BiH. Postoje knjige u kojima su sabrana ta imena i možete je koristiti u svrhu pronalaska adekvatnog imena za Vašu djecu. Zašto bi bilo pogrješno dati djetetu ime turskog ili arapskog porijekla kada su imena naših očeva, djedova, pradjedova itd. uglavnom takvog porijekla i karaktera? Čudimo se takvom pitanju i rezonovanju. Ko želi da se po imenu ne prepozna kao musliman, niko mu u tome neće praviti smetnju.

Poslušnost supruge

Pitanje:
Selam alejkum!
Koga žena treba da sluša, muža ili babu ?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Pogrješno je postavljati tako isključiva pitanja i zahtjeve. Prava i obaveze u braku nisu neuskladive sa dužnostima preme roditeljima. Sve treba postaviti na svoje mjesto. Supružnici u braku se trebaju međusobno dogovarati i slušati jedno drugo u izvršavanju bračnih prava i dužnosti, a roditelje treba poštovati i slušati u onome što spada u domen odnosa djece i roditelja. Kada je riječ o pitanjima koja se tiču odnosa u braku, supruga treba dati prednost stavu muža ukoliko nije u suprotnosti sa propisima šerijata.

Druženje sa sihirbazom

Pitanje:
Esselamu alejkum!
Nekad se nađem u jednom društvu gdje bude prisutan čovjek za kojeg znam da liječi kojekakvim zapisima.
Prije svega za tog čovjeka znam da nema namaza i mnogi mu dolaze radi kojekakvog liječenja iz svih krajeva Bosne i Hercegovine. U mnogim knjigama sam pročitao da su ti ljudi sihirbazi i da im ne treba vjerovati u tome što rade i dosta toga mi je poznato na tu temu.
Međutim, interesuje me propis sjedenja sa tim čovjekom i da li ga treba izbjegavati?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Ljudske procjene i ocjene o drugim ljudima su relativnog karaktera i podložne su grješkama. Ne mora značiti da je dotična osoba sihirbaz, kako tvrdite. U svakom slučaju, postupite po pretežnom mišljenju. Ako sumnjate u poslove dotične osobe, bolje je da je izbjegavate i ne nalazite se u njenom društvu.

Brak sa muslimanom koji ne izvršava vjerske obaveze

Pitanje:
Selam alejkum!
Muslimanka sa, trudim se da redovno klanjam svih pet namaza, postim, nisam pokrivena, ali sam svjesna da je to farz. Upoznala sam muškarca koji je imenom i prezimenom musliman, ali koji ne prakticira islam (ne zna klanjati itd), malo zna o islamu i zanimaju ga neka učenja koja ja smatram politeističkim. Ja mu stalno govorim o islamu, čak sam mu rekla da treba da se vrati islamu. On negira da je pripadnik druge vjere, ali kada mu ja govorim o islamskim propisima, on se ponekad doima zainteresiran (npr. za noćni namaz, sabah), a ponekad, opet osjetim da je vrlo uznemiren, samo iz pristojnosti ne reaguje, a ponekad mi drsko odgovori da prevodim na islam svoje bližnje, a ne njega. On se meni sviđa, ima mnogo dobrih osobina, odgovara mi u mnogim stvarima, ali me strah tog njegovog stava. Ne znam da li bih se smjela udati za takvog čovjeka u nadi da će se on vremenom vratiti islamu. Da li je muslimanki dozvoljeno da se uda za muškarca koji je imenom i prezimenom musliman, ali koji ne prakticira islam?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Mnogi naši muslimani su upravo takvi kako opisujete tog mladića. Formalno su muslimani, a suštinski su daleko od njegovih učenja i životnih smjernica. No to ne znači da se neće popraviti i postati priležnijim muslimanima. Potrebna je strpljivost i fleksibilnost u radu s njima. Ne možemo Vam ništa konkretno reći u vezi udaje za tog mladića. Sami procijeniti nakon što ga dovoljno upoznate. Ne žurite s odlukom. Neka Vam Uzvišeni pomogne da donesete dobru odluku zbog koje se nećete kajati. Klanjajte istiharu namaz prije donošenja odluke.

Dizanje ruku prilikom izgovaranja tekbira u namazu

Pitanje:
Esselamu alejkum!
Da li je dizanje ruku vise puta u namazu dostigle predaje mutevatir hadisa ili se one kasnijom praksom Muhammeda s.a.v.s. derogirane?
I da li je istina da su predaje koje govore o vezanju ruku ispod pupka slabe (daif)?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Rasprave o ovom pitanju su davno završene, mezhebi zauzeli svoje stavove i posve je nepotrebno dalje raspravljati pitanja poput ovog. Ništa novo se tu nema šta reći u odnosu na na ono što je već rečeno u ranijim mezhebskim raspravama.

Ime Danin

Pitanje:
Esselamu alejkum!
U knjigama lijepih muslimanskih imena naišao sam na ime Dinan i njegovo značenje, ali me interesira značenje imena Danin pa bih Vas zamolio da mi date kratak odgovor po pitanju tog imena. U literaturi koje se bavi imenima nisam našao to ime.

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Više puta smo isticali da se u ovoj rubrici ne želimo baviti imenima i njihovim značenjima, pa to ističemo i ovaj put. Ali, kada ste već postavili pitanje s tim u vezi, ipak ćemo Vam odgovoriti na Vaše pitanje. Nije čudo da spomenuto ime niste našli u djelima o muslimanskim imenima, budući da atribut daniin (dad i dugo i) znači škrt, što se smatra pokuđenim svojstvom. Ako bi se izgovaralo sa dalom (obično d i dugim a: daanin), što je particip aktivni od glagola denaa, ova riječ bi značila: biti blizu, blizak.

Plaćanje za učenje Kur`ana (hatme i jasina)

Pitanje:
Eselamu alejkumu!
Svakegodine za vrijeme Ramazana kažem da se prouči hatma mom rahmetli ocu i platim za to naknadu, a nedavno sam pročitao u Takvimu da je grijeh platiti da se uči i učiti za pare Kur'an.
Pošto ja nisam naučio učiti iz Kur'ana, a moja je želja da i dalje naručim hatmu mom rahmetli ocu, kako ću ja da postupim u budućnosti?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Umrlima se mogu pokloniti sevapi od dobrih djela koje neko učini, poput sadake, hadža, umre, učenja Kur'ana...Ako osoba ne zna učiti Kur'an, može zamoliti drugoga da prouči dio ili cijeli Kur'an i namijeni sevap njegovom umrlom, i da mu za to da hediju. To ne bi trebalo prerasti u cjenkanje i prodaju učenja Kur'ana.

Džemat muža i žene u kući

Pitanje:
Selam alejkum!
Imam par pitanja vezano za namaz muža i žene u džematu u kući
1. Supruga i ja smo počeli klanjati, pa pošto živimo u Švedskoj, tako da mi sami namaz obavljamo u džematu u kući, pa me interesuje, pošto ja imamim, kako da zanijetim farz, da li treba da učim ezan ili samo ikamet prije farza i nije mi jasno na kojim namazima učim kao imam u sebi a na kojim naglas i da li učim na farzu naglas sva četiri rekjata ili samo na prva dva kako sam negdje pročitao?
2. Da li se vitr-namaz klanja, kao farz, džematu ili kao sunnet, napose?
3. Pošto moja supruga nije u mogućnosti nekada klanjati jaciju, kada može da je nadoknadi?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
1. Pravi džemat je onaj koji se organizira u džamiji ili mesdžidu. Međutim, ukoliko osoba stanuje daleko od džamije i ne može redovno prisustvovati obavljanju namaza u džamiji, nema smetnje da klanja u džematu u svojoj kući. Naravno, podrazumijeva se da osoba koja nijeti predvoditi druge u namazu ispunjava uvjete imama, prije svega da zna pravilno učiti Kur'an i da dobro poznaje propise o namazu, posebno o namazu u džematu, kako ne bi pokvarila i svoj a i namaz onih koje predvodi u namazu, a da toga možda nije ni svjesna. Na temelju pitanja koje ste postavili, možemo zaključiti da ne poznajete dovoljno namaske propise da biste mogli imamiti u namazu. Zato Vam savjetujemo da provjerite svoje znanje i sposobnost predvođenja u namazu kod mjesnog imama. U svakom slučaju, odgovorit ćemo na Vaša pitanja, čineći dovu Uzvišenom da Vas učvrsti u vjeri i pomogne Vam u Vašoj namjeri i želji da klanjate džematile u svom domu. Farz se zanijeti tako što će imam u svom nijetu dodati: Ene imamun limen tebi'ani - Ja sam imam onome koji me slijedi u namazu, odnosno da namjeravate srcem imamet u dotičnom namazu. Lijepo je proučiti i ezan prije namaza, ali je dovoljno proučiti ikamet prije farza. Na dnevnim namazima (podne i ikindija) uči se u sebi, a na noćnim naglas na prva dva rekjata namaza.
2. Vitr namaz je vadžib, a ne farz i klanja se individualno, a ne u džematu, osim tokom ramazana.
3. Propušteni namaz treba čim prije naklanjati, a to se može učiniti u bilo koje vrijeme. Treba nastojati naklanjati propušteni namaz prije klanjanja namaza čije vrijeme teče, osim ako je to vrijeme na izmaku. Tada je preče klanjati vaktiju namaz prije nego što istekne njegovo vrijeme, a poslije toga naklanjati propušteni namaz.