A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Obaveznost obavljanja umre

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Moje pitanje je u vezi hadža i umre. Koliko je puta Poslanik a.s. obavio umru a koliko puta hadž? Ja sam čuo da je Poslanik a.s. 4 puta obavio umru a samo jedanput hadž. Da li je to istina i da li je sunnet obaviti 4 ummre? Pošto kod nas u Bosni se više puta obavlja hadž ko može a ne obavlja umra, zapostavlja se sunnet Allahovog poslanika Muhammeda s.a.v.s. Čuo sam za hadis da se od umre do umre brišu grijesi. I da li se prvo treba obavljati umra, kao što je to Poslanik a.s. radio, a i samim tim se pripremati za hadž? Ovo govorim za one koji su mlađi a žele slijediti sunnet Allahovog poslanika ili treba prvo obaviti hadž?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poslanik a.s. je obavio četiri umre i jedan hadž. Prema stavu našeg mezheba obaviti umru jednom u životu je pritvrđeni sunnet (po šafijskom i hanbelijskom mezhebu to je vadžib), a obaviti je više puta općenito spada u nafilu. Ko ima mogućnosti da obavi hadž, preče je da odmah obavi hadž, a uz hadž, ili neposredno poslije obavljenog hadža, ako se obavlja ifrad, i umru, nego da prvo ide na umru, pa da poslije skuplja sredstva za obavljanje hadža, budući da nije siguran da će to uspjeti i ostvariti (smrt, bolest, gubitak imovine itd). S druge strane, u ovom vremenu se ne preporučuje opetovanje umre i/li hadža iz dva osnovna razloga: 1. postoje brojni prioriteti u muslimanskoj zajednici u koje treba usmjeriti novac koji se troši na ponavljanje hadža i umre, 2. ne treba, bez prijeke potrebe, doprinositi većoj gužvi u Haremi-šerifu ometanjem drugih da što lakše i jednostavnije obave hadžske i umranske obrede.

Prispijevanje u džemat

Pitanje:

Selam alejkum!

Kako postupiti u sljedećoj situaciji kada zakasnimo u džemat: Osoba je stigla na 3. rekat jacijskog farza. Nakon predaje selama, potrebno je doklanjati propušteno (2 rekata). Kako to učiniti?

Da li je 3. rekat osobi koja je zakasnila 1. rekat, te će onda doklanjati 3. i 4.? Ili osoba klanja 3. i 4. rekat i onda doklanja 1. i 2. rekat? Šta učiti na kojem rekatu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ono što propusti mesbuk (osoba koja zakasni na rekjat ili više njih), to će i naklanjati, prema stavu našega mezheba, što je i stav malikijskog te hanbelijskog mezheba, na temelju hadisa u kojemu se kaže: "Što stignete klanjati s imamom klanjajte za njim, a ono što ste propustili, nadoknadite!" Nadoknađuje se, odnosno naklanjava ono što je propušteno, tj. prvi dio namaza. Hadis su zabilježili Buharija i Muslim. Šafijski mezheb postupa po hadisu u kojemu se navodi termin "feetimmu - upotpunite namaz, tj. nastavite klanjati preostale rekjate. I ovaj hadis je sahih. Prema tome, u spomenutom slučaju, mesbuk treba naklanjati prvi i drugi rekjat, nakon što imam preda selam na obje strane, i na njima treba učiti ono što se uči na prva dva rekjata. Treći i četvrti rekjat koje je klanjao za imamom tako se i tretiraju, jer nije dozvoljena razlika u nijjetu između imama i muktedije pa ni u smislu da imam klanja treći, a muktedija prvi rekjat istog namaza. Ukoliko se radi o dnevnom namazu u kojem imam uči u sebi, mesbuk će proučiti Subhaneke odmah nakon tekbira, a Euzu i Bismilu kada bude naklanjavao propuštene namaze. Ukoliko se radi o noćnom namazu u kojem imam uči naglas, mesbuk će učiti Subhaneke kada bude naklanjavao prvi rekjat. Argumenti za navedena mišljenja su navedeni, a kada je riječ o izvorima, spomenuta mišljenja možete naći u bilo kojoj opširnijoj fikhskoj knjizi u okviru pojedinih mezheba.

Način tespihanje nakon namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum.
Mene zanima pošto ima vjerodostojan hadis gdje Muhamed s.a.w.s kaže: „Zaista će prsti svjedočiti na Sudnjem danu." I zbog toga bih volio da zikrim na prste desne ruke. Ali sa time se ne slaže moj imam koji kaže: „Ti kod kuće zikri kako ti je volja ali kad si u mesdžidu, tespihaj kao i svi ostali."
Kako ja sada da postupim?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Tesbih kao predmet (ne kao sadržaj) je tehničko pitanje oko kojega se ne treba sporiti, jer nema veze sa sadržajem tesbiha, tj. ne mijenja ga u bilo kojem dijelu. I kada se tesbiha pomoću tesbiha koristi se ruka i prsti, tako da spomenuti hadis obuhvata sve načine tesbihanja. S druge strane, spomenuti hadis ima šire značenje od pojma tesbih tako da obuhvata sve što se radi rukama od dobra ili zla, uključujući i tesbihanje bilo da se broji prstima ili pomoću tespiha (predmeta). 

Traženje halala prije odlaska na hadž

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ove godine imam nijet da ako Bog da odem na hadž i imam pitanje vezano za traženje halala od rodbine, prijatelja  itd. Šta uraditi ako sam se poznavao sa jednim hodžom za kojeg znam da je sihirbaz ili prevarant. Jer je meni lično dao jednu, kako on kaže, hamajliju ispisanu na papiru a to je možda zapis, Allah zna najbolje. I ja nisam to nosio  prije nego sam to zapalio. Ja ga izbjegavam što više mogu. Šta uraditi u ovoj situacije, da li sam dužan, trebam li tražiti od njega halala? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nemate Vi obavezu tražiti halala od bilo koga osim onih kojima ste nanijeli kakvu nepravdu, uvredu i sl. Ako dotičnoj osobi ne dugujete bilo šta, ako je niste uvrijedili ili oštetili nema obaveze da izravno od nje tražite halala. Možete to učiniti u općenitoj formi na dan ikrar dove ili nekom drugom prigodom. Neka Vam Uzvišeni primi hadž i učini ga oprostom za Vaše grijehe.

Članstvo u džematu drugog grada

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Živim na zapadu i član sam islamske zajednice u gradu kojem sada živim. Mene interesuje da li griješim ako se ispišem iz jedne zajednice i upišem se u drugu koja se nalazi u drugom gradu, tj. da prestanem biti član u svome gradu i da odem u drugu i tamo se učlanim. Mada znam koliko mi je poznato da se treba biti član u mjestu gdje se boravi međutim ako insan želi da bude član u drugom džematu u drugom gradu, da li bih pogriješio ako to učinim i kako da postupim?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Načelno, trebate se učlaniti u Islamsku zajednicu, odnosno džemat u Vašem mjestu - gradu. Tu živite, poznajete ljude i tu trebate uspostavljati komunikaciju s muslimanima i džematom. Sve ovo je teže ostvariti u drugom gradu. Osim toga, učlanjenje u drugom gradu može izazvati kakvu smutnju i sl., pa Vam to ne bismo savjetovali. Učlanjenje u Zajednicu i džemat trebalo bi da zbližava ljude i čini ih međusobno solidarnim, a ne obratno. No, ako postoji neki opravdan razlog, razgovarajte s imamima iz tih džemata kako takav postupak ne bi poremetio njihove međusobne odnose, kao i odnose među džematima. 

Kršenje zakletve

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Odrasla sam u ne baš islamskom okruženju i radila sam dosta stvari za koje su kajem. Potom sam upoznala momka koji me uveo u islam. Počela sam redovno da klanjam i pokajala se za svoje grijehe. Bili smo zaručeni pola godine i on mi je tražio da mu se zakunem Allahom da se osim za njega nikad neću udati i zaklela sam se Allahom da neću. Sad sam u velikom problemu jer smo raskinuli zaruke a on mi je rekao kad se neko zakune u Allaha i prekrši da će goriti u Džehenemu. Postoji li način da prekršim zakletvu a da se za nju iskupim kao npr. post ili nahraniti sirotinju itd?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pogrješno bi bilo držati se takve zakletve zato što djelo koje je predmet zakletve ne predstavlja ibadet niti nešto što šerijat zahtijeva i podržava. Zapravo, niste se trebali zaklinjati tim povodom. Ali kad ste se već zakleli, iskup za prekršenu zakletvu je da nahranite deset siromaha (koliko iznosi deset vitara, otprilike 100 KM), ili da odjenete toliko siromaha, a ako niste u stanju učinite nešto od prethodnog, onda postite tri dana na ime keffareta - iskupa za prekršenu zakletvu.

Poštivanje stavki poslovnog ugovora

Pitanje:

Selam!

Znam da je ugovor šerijatski legitimno sredstvo i treba se držati ugovora tj. stavki iz ugovora. Ali ako je u jednoj od stavki ugovora navedeno da će se sankcionisati odnosno kazniti strana koja ne bude poštivala ugovor ili dio ugovora, i neko pristane da bude sankcionisan odnosno prihvati da bude kažnjen ako ne poštuje ugovor, da li se smatra da se taj ponaša u skladu s ugovorom jer je u ugovoru navedena mogućnost kršenja istog. Da li se to može smatrati ''rupom'' u ugovoru i da li je haram prekršiti ugovor ako se pristane na sankcionisanje.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

"O vjernici, ispunjavajte obaveze!" - kaže se u 1. ajetu sure El-Maida. Ovaj imperativ obuhvata i obaveze proistekle iz ugovora. To što se u ugovoru spominje klauzula ili odredba o sankciji za njegovo kršenje nije opravdanje, odnosno razlog koji opravdava kršenje ugovornih obaveza. Kršenje ugovora je vjerski prekršaj (grijeh) za koji se posebno odgovara, a sankcionisano je i obavezom nadoknade štete, ili kaznom navedenom u odštetnoj klauzuli ukoliko nije šerijatski zabranjena (kamata i sl.) Međutim, ukoliko bi šteta od sankcije bila manja od štete nastale kao rezultat ispunjenja ugovora, onda se može razmotriti mogućnost postupanja po principu izbora manje od dvije štete (ehaffud-darerejni) pod uvjetom da druga strana ne pretrpi znatnu štetu.

Sticanje imovine na nedozvoljen način

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Stekao sam novac prevarom stranih kompanija. Taj novac je namijenjen za marketing njihovih proizvoda. Lažno sam se predstavljao kao zainteresiran i na taj način sam dijelom uskraćivao gledanost drugim ljudima koji bi vidjeli prezentaciju njihovih proizvoda. Dio tih prihoda je otišao posredniku. Ja bih taj novac vratio kome pripada ali ne znam put do njih. Jedino mogu preko posrednika, ali u njega nemam povjerenja jer je on taj preko koga sam to i uradio. Bojim se da taj novac iskoristim za vlastite potrebe ili potrebe porodice. Htio sam ga dati u dobrotvorne svrhe, ali se bojim da će neko kome dam taj novac biti haram. Pa me zanima:
- Da li da ga dam u dobrotvorne svrhe ili ga spalim? 
- Ako je u redu takav novac dati u dobrotvorne svrhe da li da nastavim to da radim i pomažem ljudima i ustanovama. Predmet prevare su luksuzne kompanije sa zapada koje se bave bankarstvom, kamatom i luksuzom, a nisu fizička lica tj. obični pošteni ljudi.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Svojim postupkom počinili ste više teških grijehova: prevaru, laž , kršenje ugovora i neosnovano sticanje imovine. Za sve te grijehe dužni ste se iskreno pokajati, zatražiti od Allaha oprost, čvrsto odlučiti da se tim grijesima više nećete vratiti i vlasniku vratiti nezakonito stečenu imovinu. Bez ispunjenja ovih uvjeta, teoba se ne smatra iskrenom. Budući da nemate načina povrata tih sredstava vlasniku osim preko sumnjive osobe, koja je i sama učestvovala u tim nezakonitim poslovima, tu imovinu trebate podijeliti u dobrotvorne svrhe. Za te korisnike taj novac nije haram, budući da oni nisu odgovorni za način sticanja te imovine. Uništavanje te ili bilo koje druge imovine spaljivanjem ili na neki drugi način nije dozvoljeno. Poznato je fikhsko pravilo da "nije dozvoljeno nanositi štetu niti štetom uzvraćati". Međutim, nije dozvoljeno dalje nastaviti s prevarama i kršenjem ugovora bez obzira o kojim kompanijama je riječ i s kojom namjerom se to čini (čak i s namjerom da se tako stečeni novac podijeli u dobrotvorne svrhe). Jer, i cilj i sredstvo ostvarenja cilja moraju biti zakoniti.

Nošenje hidžaba mimo muževe volje

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Nažalost, ja još nisam pokrivena iako sam svjesna te dužnosti koju imam prema Uzvišenom Allahu dž.š.  Stvar je u tome što ja to iskreno želim, i o tome razmišljam već dugo vremena. To je nešto u što sam sigurna, ne samo da moram, nego to uistinu i želim da učinim. Međutim, postoji jedan problem, a to je taj da moj muž ne želi da ja to učinim. Ja sam pokušavala mnogo puta da ga ubijedim u ispravnost nošenja hidžaba, ali on jednostavno ne želi da sluša. Kaže da mu nisam lijepa sa hidžabom. Mnogo sam puta i plakala radi toga, ali jednostavno više ne znam šta da uradim. Ja se trudim da budem dobra osoba i dobra vjernica i uistinu želim da stavim hidžab. Muž mi je rekao da mogu da ga stavim ako to želim, da mi neće braniti, ali nakon toga odmah naglašava kako će se sve promijeniti, kako mu nisam tako lijepa i uvijek naglasi, da me ne bi ni oženio da sam nosila hidžab kad smo se upoznali. On je uistinu dobar čovjek, nemam nikakvih pritužbi na njega, ogriješila bih se kad bih bilo šta ružno o njemu rekla, on vjeruje u Boga, ali jednostavno ne želi da nosim hidžab, a ja to uistinu želim. Čak i kad kaže da ga mogu staviti ako želim, ja znam da ćemo imati velikih problema  u braku ako to uradim. I zbog toga to odgađam. Više ne znam šta da kažem ili uradim, pa da bi mi i on rekao da želi da ja stavim hidžab. Svjesna sam i reakcije svojih i njegovih roditelja. Znam da niko od njih to ne bi podržao. Ne mogu ni da zamislim kakve bih probleme eventualno s njima mogla da imam, ali moram da priznam da me to jednostavno trenutno ne zanima. Njegovi su me roditelji uistinu lijepo primili u porodicu i uvijek su bili divni prema meni, ali nažalost, ne mogu da im udovoljim po pitanju nošenja hidžaba. Znam da oni ne žele da nosim hidžab i znam da ionako ne mogu svima udovoljiti, čak ni svojoj rođenoj majci po tom pitanju. Sa njima ne živim, pa se ne bih svakodnevno suočavala sa osudama, iako znam da bi vjerovatno uticali na mog supruga. Trenutno mi je najbitnije Allahovo dž.š. zadovoljstvo, ali ne želim da imam probleme u braku. Molim Vas, posavjetujte me, recite mi sta da uradim. Da li da još čekam? Možda se muž predomisli (ali ja sam, nažalost, sigurna da neće). Ili da se pokrijem, pa neka bude šta dragi Allah dž.š. želi da bude?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Budući da mi živimo u specifičnim okolnostima, da je hidžab tokom posljednjih decenija postao gotovo strana pojava čak i među muslimanima, treba biti pažljiv i obazriv u nastojanju da hidžab ponovo zaživi kod nas i postane prihvatljiv način nošenja muslimanke čak i kod vjerski indiferentnih osoba. Bitna je Vaša želja i nastojanje, a kako kaže Poslanik a.s.: "Namjera vjernika je bolja od njegova djela". Allah je milostiv i u vjeri nam nije propisao ono što je preteško i teško izvodivo. Poznat je hadis u kojem se kaže da "nema pokornosti bilo kome u onome što je grijeh prema Stvoritelju". Međutim, savjetujemo Vam da budete strpljivi i obazrivi u pogledu realizacije spomenutog propisa i Vaše želje, jer je i očuvanje braka važan cilj čije ostvarenje želi šerijat, pa ga ne bi trebalo ugroziti naglim potezima. Oslonite se na Božiju pomoć i milost te na Vašu mudrost i umješnost i nadati se je da će se vremenom pomiriti naizgled nepomirljivi stavovi. Neka Vam je Uzvišeni na pomoći!

Brak sa supružnikom druge vjere

Pitanje:

Esselamu alejkum

Koje su zabrane i grijesi zabavljati se ili sklopiti brak sa drugom vjerom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Još davne 1938. godine Širi savjet reisu-l-uleme je donio zaključak, odnosno fetvu o zabranjenosti mješovitih brakova i zabrani sklapanja istih od strane šerijatskih sudova i ovlaštenih imama. Ta fetva je još uvijek na snazi i nije poništena od strane nadležnog organa Islamske zajednice. Takvi brakovi su oprečni općem interesu islama i muslimana, donosi nerješive probleme u oblasti odgoja djece, nasljedstva i dr., i prema tome griješi onaj ko se opredijeli za to.