A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ubijanje mrava u kući

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U kuću mi ulaze mravi. Ujutro ih nema, a u toku dana i navečer svugdje ih vidim, najviše u kuhinji.  Smijem li ih ubijati i sl. koristeći neke hemijske otrove? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko nije moguće ukloniti insekte i sl. životinjice, koje smetaju i štete čovjeku, a mogu biti i uzročnici, odnosno prenosioci zaraznih bolesti, na neki način bez uništavanja, dozvoljeno je uništiti ih nekim sredstvom, izuzev spaljivanja vatrom. Nema smetnje uništiti ih otrovom ili nekim drugim sličnim sredstvom, ako se ne mogu na drugi ukloniti iz stana, kuće...

Smijanje u namazu

Pitanje:

Selam!

Da li se pod smijanje u namazu podrazumijeva kada se čovjek krene nasmijati, ali ne pusti glas, odnosno ako mu se usne rastegnu u smijeh, ali ne pusti i glas i suzdrzi se. da li ovo racuna u smijanje i da li ovakvav gest ponistava namaz i abdest?

 

Odgovor:

Esselamu aljekum!

Ako se osoba uspije suzdržati od smijeha u namazu u smislu da se ne čuje nikakav glas, a ne dođe ni do smijanja usebi, namaz je ispravan, ali je njegova vrijednost vjerovatno umanjena. Nakon selama svakako je lijepo tri puta proučiti istigfar kojim se traži oprost zbog eventualnih manjih propusta u namazu.

Musafir kao imam

Pitanje:

Selam alejkum!
Da li putnik koji putuje više od 80 km, može biti imam, ako znamo da putnik mora da skrati namaz?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Putnik koji skraćuje četverorekjatne namaze može biti imam mukimima (domicilima), ali ih treba obavijestiti prije početka namaza da je musafir i da skraćuje namaz, kako bi ovi znali da imam nije pogriješio te da trebaju nakon selama imama nastaviti klanjati preostala dva rekjata.

Upotreba izraza „Molim te"

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je grijeh nekome, čovjeku, osobi, reći "molim vas", "molim te", "mogu li vas zamoliti" i sl? Ako jeste, kako se obraćati, jer se samo Allah dž.š. treba moliti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Molba upućena nekoj osobi riječima: molim te, molim vas, da li vas mogu zamioliti i sl. s namjerom da se od te osobe zatraži neka pomoć, djelo i sl. što je u okviru mogućnosti čovjeka, ne znači širk i obožavanje i nije u koliziji s vjerovanjem da se samo od Allaha pomoć traži i samo se na Njega oslanja. Nije ista molba i ista pomoć koja se traži od ćovjeka i ona koja se traži od Allaha. To su različite stvari i različiti domeni i načini djelovanja. Ne smeta zamoliti čovjeka da uradi nešto što je u okviru njegove moći. Nije dozvoljeno moliti čovjeka za ono što nije u okviru njegove moći već spada u isključive Božije prerogative i moć.

Različiti načini klanjanja namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Čitajući Buharijinu i Muslimovu zbirku hadisa, naišao sam na hadis koji govori o dizanju ruku više puta u toku namaza. Da li sam stoga dužan dizati ruke u namazu više puta zato što znam da ta dva velika učenjaka nemaju slabog hadisa u svojim zbirkama i da je sigurno da je Poslanik a.s., dizao ruke više puta? Ili trebam slijediti Ebu Hanifin stav sa hadisom koji prenosi Ibn Mesuda koji kaže da to Poslanik a.s. nije radio.
Je li istina da je Poslanik a.s. klanja na više načina klanjao ili važi pravilo da ako je jedno ispravno onda automatski mora da je drugo pogrešno?
Zašto se u našim džamijama kao ispravan prihvata samo Ebu Hanifin način klanjanja ako imaju sahih hadisi da je riječi „Amin" naglas nakon Fatihe sunnet, zatim pomjeranje kažiprsta na sjedenju, dizanje ruku više puta u namazu također sunnet itd?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Razlike u načinu klanjanja namaza u praksi četiri ehli-sunnetske pravne škole (mezheba) su neznatne i ne treba oko toga voditi bilo kakvu raspravu. To je završene priča, ništa se tu ne može promijeniti niti ima potrebe za mijenjanjem bilo čijeg stava i prakse u pogledu načina klanjanja namaza. Svi ti načini su utemeljeni, imaju svoje argumente; razlike se uglavnom odnose na propise iz domena sunneta ( koji se mogu i izostaviti a da namaz bude ispravan), pa prema tome uklopite se u naš džemat i ne opterećujte se tim razlikama. Hanefijski mezheb je ukorijenjen u našem narodu i ta pozicija se neće mijenjati. Pogrješno je praviti razdor i smutnju u džematu zbog insistiranja na nekim manje važnim propisima. Uklopite se u džemat i okončajte priču o tim pitanjima. 

Način učenja istigfara

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Kad  želimo učiti Istigfar, šta se uči? Da li se uči „estagfirullah" ili se možda klanjaju 2 rekata istihare-namaza?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Istigfar se može učiti uvijek i nije neophodno da to bude nakon klanjanja dva ili više rekjata nafile, a može i nakon toga, što je bolje. Lijepo je učiti dovu tzv. Sejjidul-istigfar koju možete način u zbirkama dova, a koja započinje riječima: "Allahumme Ente Rabbii, la ilahe illa Ente, halekteni ve ene 'abduke ve ene 'ala 'ahdike ve v'adike mestet'atu..."

Vrijeme klanja kurbana za umrlu osobu

Pitanje:

Selam"
Da li se kurban za umrlog roditelja može zaklati tokom cijele godine?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako se radi o uobičajenom kurbanu koji se kolje za Kurban-bajram, onda se ne može klati osim za dane Kurban-bajrama. Međutim, ukoliko se radi o kurbanu-sadaki, u smislu da se zakolje ovca i meso podijeli sirotinji u vidu sadake, a sevap od toga namijeni umrlome, nema smetnje da se to čini u bilo koje vrijeme i doba godine. Tu se radi o sadaki u vidu podjele mesa. To nije uobičajeni kurban već sadaka koja je dozvoljena i pohvalna u bilo koje vrijeme.

Haram zarada kao donacija

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Pročitao sam odgovor na pitanje o nedozvoljenim donacijama. Međutim, naš džemat se našao u situaciji da primimo donaciju od osobe koja stiče novac na haram način putem proricanja sudbine. U trenutku primanja donacije nismo znali, međutim, interesuje me da li je to dozvoljeno primiti i kako se postaviti u sličnim situacijama u budućnosti i za šta se sve taj novac može koristiti (izgradnju džamije, aktivnosti ili nema neke zabrane). Okolnosti su takve da nismo sigurni da li su sve pare steknute na haram način i ne želimo da se petljamo u tuđe živote, ali sigurno izaziva veliku dozu nervoze sa naše strane. Da li je dozvoljeno primiti ako 100% znamo da su haram pare, ili ako neko takav ima više izvora financiranja a jedan od njih je na haram način ili neko mora reći na koji je način stekao pare prije nego se odbije? Npr. vlasnici kafana kojima je to jedini izvor financiranja i gdje je jasno da su pare steknute na pijankama i ostalim haram stvarima. Gdje je ta linija koju ne bi trebali prelaziti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Načelno, primaoci donacije nisu i ne trebaju biti istražitelji koji ispituju kako je i odakle neko stekao novac. Oni nisu odgovorni za način sticanja imovine bilo kojeg lica. Svako odgovara za svoje postupke i način sticanja imovine. Vlasnici kafana ne stiču imovinu samo prodajom alkohola, već i hrane, sokova, kahve i sl. Prema tome, i njihova zarada, unatoč činjenici da se bave i šerijatski zabranjenim poslom (prodaja alkohola), nije rezultat prodaje samo zabranjenih stvari, već i onih dozvoljenih, pa prema tome nema smetnje primiti od takvih osoba donaciju za neki koristan posao, osim ako bi takva osoba željela preko te donacije promovirati svoju djelatnost. Jedan od načina oslobađanja od novca stečenog haram poslovanjem (ne i od grijeha zbog šerijatski zabranjenog poslovanja, za to je potrebna teoba, što spada u domen odnosa čovjeka prema Stvoritelju) jeste da se donira u dobrotvorne i humanitarne svrhe.

Iznos keffareta hranom

Pitanje:

Selam!

Prema Vašim odgovorima, keffaret hranom iznosi 10km. Šta ako je u narodnoj kuhinji obrok jeftiniji? Npr. u nekim javnim kuhinjama kažu da je dnevni obrok za jednog insana 6km i sl? Buni me tačan iznos novca. Jer neko će se nahraniti sa 5, neko sa 10, neko sa 15km.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kada je riječ o iznosu keffareta - hrane za jednu osobu, mjera je iznos sadekatul-fitra, a kao što znamo srednja kategorija je ove godine bila u iznosu od 10 KM.

Put do spoznaje islama

Pitanje:

Selam alejkum
Razgovarao sam sa jednim čovjekom i kada sam mu govorio kako sam upoznao islam itd. Rekao sam da sam se prvo počeo baviti sa ninjutsuom (borilačka vještina) pa sam onda zbog toga počeo razmišljat o duhovnosti malo više te sam se poslije upoznao sa Islamom. Ali sam se onda u sebi sjetio da me je Allah uputio a ne ja sam. Nisam imao takve namjere. Da li sam učinio širk?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nikakav širk tim riječima niste počinili. Vi ste samo spomenuli sebeb - povod koji je bio neka vrsta inicijalnog faktora Vaše unutrašnje promjene, što nije u koliziji s činjenicom da Allah upućuje, jer se ništa ne događa bez Njegova znanja i volje, uključujući i spomenuto dešavanje. Naravno, uvijek je bolje uputu izravno vezati za milost i volju Uzvišenoga.