A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Obaveznost nošenja nikaba/burke

Pitanje:

Selam!

Htjela bih da Vas pitam o nošenju nikaba, odnosno burke, kakav je stav islama o tome?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Većina uleme smatra da nošenje nikaba pred nemahremima nije stroga obaveza, dok manji broj smatra da je to obaveza. I jedni i drugi imaju svoje dokaze. Preferiramo stav većine. 

Način citiranja hadisa

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se hadisi Poslanika a.s. moraju tačno citirati kako i pišu ili se mogu prenijeti kao smisao, ono što se htjelo reći, ili približno onome kako piše?

 

Odgovor:

 Esselamu alejkum!
Hadise je bolje citirati doslovno, ako je to moguće. Međutim, ako osoba ne pamti hadis, ali je sigurna u njegovu autentičnost, sadržaj i poruku, nema smetnje da prenese tu poruku uz napomenu da to nije doslovan citat hadisa, već samo njegov smisao i poruka.

Prisustvovanje vjenčanju na kojem se toči alkohol

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Pozvan sam da budem kum na vjenčanju jednom prijatelju (i on je musliman). Znajući da postoji mogućnost da će biti alkohola, ja sam ga zamolio da toga ne bude. Međutim, on mi je odgovorio da neće biti točen za našim stolom, ali da drugima ne može zabraniti da piju. Pa vas stoga pitam, je li meni dozvoljeno da budem tamo.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Musliman ne bi trebao prisustvovati svadbi na kojoj se služi i konzumira alkohol. Ako već ne može spriječiti da se to desi, može da ne prisustvuje tome. Nije tačno da mladoženja ne može spriječiti druge (prisutne) da konzumiraju alkohol. On to može, ako hoće, jer je to njegovo pravo (i obaveza). Ako pretpostavljate da će se tokom svadbe služiti i konzumirati alkohol, možete se izvinuti mladoženji i odbiti ponudu za kumstvo uz obrazloženje odbijanja. On se zbog toga ne bi trebao ljutiti. Tu je riječ o principu. Na svadbi, ili bilo kojoj drugoj svečanosti, treba se čuvati bilo čega što je u suprotnosti s islamskim propisima i moralom. To su, manje-više, poznate stvari.

Grohotan smijeh

Pitanje:

Selam! 
Često se sa drugaricama znam glasno smijati i jednom prilikom smo se zapitale da li je grijeh puno i glasno se smijati, jer znam da je u svemu potrebna mjera. Nekada se zaista zna desiti da pretjeramo, pa me zanima da li je to mekruh ili haram?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Smijanje grohotom je pokuđeno. U islamski bonton spada osmjehivanje, a ne smijanje grohotom. U svakom slučaju ne radi se o haramu, već o blažem obliku pokude, što bi ipak trebalo izbjegavati. 

Lažno svjedočenje

Pitanje:

Selam!

Jednoj djevojci koja je autom bila udarena otraga, rekao sam da prilikom svjedočenja kaže da joj mjenjač nije htio prebaciti iako tako nije bilo, pošto je do udesa došlo kad je stajala na zelenom svjetlu na semaforu. Time nisam doprinio krajnjem ishodu ko je kriv u sudaru jer je momak koji je vozio auto iza nje sam po tome činu kriv pošto je za svaki udar otraga uvijek kriv onaj koji vozi iza jer nije gledao i nije držao distancu. Ali osjećam se krivim jer sam ovu djevojku nagnao na laž. Šta da uradim?

 

Odgovor:

 Laganje je haram i preporučivati laž je haram. U suri El-'Asr se navodi: "....osim onih koji budu vjerovali. činili dobra djela i jedni drugima budu preporučivali istinu i koji jedni drugima budu preporučivali strpljenje". Savjetujemo Vam da se pokajete i zatražite od te djevojke da na sudu kaže istinu, odnosno da ne zloupotrebljava Vaš loš savjet.

Pogrešno citiranje hadisa

Pitanje:

Selam!

Jednom sam jednoj ženi ispričao jednu priču - iz knjige "Snagom vjere do savršenstva duše", a mislio sam da je hadis bio u pitanju, pa sam joj i rekao da je hadis a pogriješio sam. A znam da je Poslanik a.s. u drugom hadisu rekao da je veliki grijeh ko slaže na njega, a da je lagati na njega i pogrešno prenijeti hadis. Pa me strah da sam se jako ogriješio prvo jer sam prenio nešto što nije hadis a ja nisam to znao ili nisam bio siguran, drugo jer prenosim hadise - ne doslovno već njihov smisao. Da li sam pogriješio i ako jesam šta je potrebno da uradim kako bih se iskupio?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

 U principu, ne treba neku izjavu pripisati Poslaniku  a.s. ako osoba nije sigurna u to. Ali, ako to učini nehotice, misleći da se radi o hadisu, bez namjere laganja na Poslanika a.s., onda nema grijeha, shodno hadisu: "Zaista je Allah oprostio mome Ummetu ono što uradi nehotice, iz zaborava ili pod prisilom". (El-Bejheki i Ibn Madže) Misli se na grijeh, a ne na neke materijalne posljedice, poput nastale štete. Uzvišeni nas upućuje da učimo sljedeću dovu: "Gospodaru naš, ne kazni nas ako zaboravimo ili što nehotice uradimo!". (El-Bekara, 286)

Pojava sumnje u namazu

Pitanje:

Selam!

Kako postupiti kad nam se npr. na drugom rekatu namaza pojavi sumnja da na prvom rekatu nismo proučili suru poslije Fatihe? I šta to znaci "pretežno mišljenje" i šta ako nema tog pretežnog mišljenja? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako se u namazu pojavi sumnja u učenje sure nakon Fatihe na drugom rekjatu, treba učiniti sehvi-sedždu i time će se taj nedostatak otkloniti.

Sumnja pri uzimanju abdesta

Pitanje:

Selam!

Kako postupiti ako nam se često pojavi sumnja kod uzimanja abdesta da smo propustili određeni dio abdesta, npr. pojavi se sumnja da li smo ili ne izaprali nos? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako je sumnja učestala, ne treba na nju obraćati pažnju. U svakom slučaju, osoba treba biti pažljiva i prisebna prilikom uzimanja abdesta ili činjenja bilo kojeg ibadeta. Prisutnost duha i prisebnost su bitni za kvalitet ibadeta. U protivnom, to bi bila samo forma bez suštine.

Razne neprikladne uzrečice

Pitanje:

Esselamu alejkum!

1. Da li je grijeh za nekoga reći  "taj i taj je zakon", ili "to i to je zakon"' ? Ako je grijeh šta je potrebno da uradim?

2. Da li je grijeh reći "Bog te vidio", "Bog te čuo", "Bog samo Zna", "pitaj Boga" i sl. Ako je grijeh šta uraditi ako sam se ogriješila?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. To su dvosmislene riječi koje se upotrebljavaju u različitim kontekstima, s različitim namjerama i motivima. Upravo su namjere te koje određuju njihovu vjersko-pravnu kvalifikaciju. Obično se njima misli na važnu poziciju, značaj i ugled koji ima neka osoba. U tom smislu nisu sporne. Međutim, kako se mogu i drugačije shvatiti, bolje ih je izbjegavati.
2. Uzrečica "Pitaj Boga" je neprihvatljiva u takvoj formi, osim ako se misli: moli Boga, čime bi imala značenje dove, kao i uzrečice: "Bog te čuo", "Bog te vidio" u značenju: neka te Bog  čuva, čuje, pazi i sl. Uzrečica "Bog sami zna" je tačna i nije sporna. U svakom slučaju, takve uzrečice je bolje izbjegavati kao poštapalice u govoru, jer time postaju otrcane fraze bez značenja; ne pridaje im se potrebna pažnja i značaj, već se njihova dobra značenja obezvrjeđuju.

Uzimanje abdesta u tuš kabini

Pitanje:

Selam!

Da li se abdest može uzeti u tuš kabini stojeći nakon tuširanja dok smo još nagi ili se mora izaći iz tuš kabine, obući nešto na sebe i onda uzeti abdest? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema smetnje da se abdest uzme u tuš kabini, bez obzira na otkrivenost tijela.