A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Razvod i isplata mehra

Pitanje

Selam.

Moje pitanje se tiče razvoda.
Naime, ako muž želi razvod od žene a prilikom vjenčanja je dogovoren mehr, kako se razvodi u slučaju da muž nema novca niti imovine za isplati mehra? Znači muž nema novac a želi razvod?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Razvod braka je Allahu najmrži dozvoljeni čin - navodi se u jednoj tradiciji. Očuvanje braka i porodice jedna je od temeljnih vrijednosti koje štiti Šerijat. Zato mu ne treba pribjegavati osim kad postoji opravdan razlog za to. U slučaju da dođe do razvoda braka, obaveza isplate mehra nastupa odmah. Prema tome, muž ako nema novca da isplati mehr, a razveo se od žene, može pozajmiti novac i isplatiti mehr. To je njegova obaveza za koju će odgovarati na Sudnjem danu. Da postoji šerijatski sud, bio bi primoran sudskom odlukom na isplatu mehra. Ovako, ostaje moralna i materijalna obaveza za koju će odgovarati na Sudnjem danu, ako ga ne isplati, poput odgovornosti za druge dugove koje ne izmiri na ovom svijetu, a bio je dužan izmiriti ih. 

Prodaja uz kaparu

Pitanje

Esselamu alejkum!

 Jedna mušterija je odlučila je kupiti stan i ostavila određen iznos novca, s ti msto je u tom trenutku imala samo 60% sredstava a ostalo je trebala pokriti naknadnim kreditom. Dogovor je pao, nikakvi papiri nisu potpisivani, da se ne bi izlagala daljnjem trošku. Nakon 20 dana, nenajavljeno mušterija dolazi da zbog zdravstvenih porblema od prije 10 dana nije mogla javiti da je zbog nekih prijašnjih nesuglasica ostala bez posla te rekla da ostaje od dogovora ražeći datu kaparu nazad. Odbio sam vratiti novac, međutim sad sumnjam u ispravnost svoje odluke, te bih volio znati kakav je tačno stav islama povodom ovog problema? Mušteriju smo kasnije nazvali da provjerimo da li je zaista odustala od stana i rekli da kaparu ne možemo vratiti, a ona je poprilično uzrujano rekla da „nema nikakvih problema" i razgovor se završio na tome.

Konkretno, moje pitanje je da li sam ja dužan vratiti novac od kapare?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Jedino hanbelijski mezheb dozvoljava prodaju uz kaparu te smatra dozvoljenim da prodavac uzme kaparu ukoliko kupac odustane od već ugovorene prodaje, dok ostala tri mezheba, uključujući i naš, smatraju da je ugovor uz kaparu neispravan. Hadisi koji govore o prodaji uz kaparu imaju u sebi slabosti tako da se na osnovu njih ne mogu izvesti dovoljno čvrsti i pouzdani zaključci. Otuda, nema smetnje da se postupi prema važećem običaju u toj vrsti poslovanja kod nas. Bilo je bolje da ste upozorili kupca na to da joj (kupac u Vašem slučaju je žena) ne namjeravate vratiti kaparu. Njen pristanak na taj uvjet olakšao bi Vam rješenje problema. Ovako, ostaje dilema. Ako niste imali kakvu štetu od čekanja nekoliko dana, tj. niste odbili neke potencijalne kupce, savjetujemo Vam da iz predostrožnosti vratite novac dat na ime kapare. 

Raiffeisen Shopping kartica

Pitanje

Esselamu alejkum.

Raiffeisen banka nudi shopping karticu za kupovinu robe široke potrošnje na rate bez kamate u određenim prodajnim objektima. Kakav je stav islama prema ovom pitanju?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Ako se radi o beskamatnim karticma nema smetnje da se one koriste, pod uvjetom da se koriste na način u kojem nema kamatnog poslovanja.

Hrana sa mješavinom alkohola

Pitanje

Esselamu alejkum.
Večerao sam sa poslovnim prijateljima i naručio sam meso koje je kuhano sa povrćem u vinu. Kuhar koji je pripremao jelo dao mi je garanciju da poslije kuhanja u jelu nema ni jedan procenat alkohola. Da li sam ispravno postupio tako što sam prihvatio kuharevo objašnjenje i večerao?

Odgovor

Esselamu alejkum!
Niste ispravno postupili što ste prihvatili kuharevo objašnjenje i konzumirali tu hranu. Nije dozvoljeno konzumirati hranu pomiješanu s vinom na spomenuti način, jer je vino onečistilo tu hranu.

Nafile nakon džumanskog farza

Pitanje

Esselamu alejkum. 

U jednom od Vaših ranijih odgovora pročitao sam kako spominjete klanjanje ahiri zuhri (koliko razumijem kasno podne) nakon džume.

Možete li mi to malo pojasniti pošto sam do sada nakon džume to nisam nikada klanjao.

Osim ovoga zanima me još da li žena za vrijeme džuma namaza klanja standardno podne namaz kod kuće?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Onaj ko ne klanja džumu namaz iz nekog razloga, poput žene kod kuće, klanjat će podne namaz.
Kada je riječ o ahiri zuhru koji se klanja nakon džume, to je propis u našem mezhebu, a povezan je s učenjem da je neupitno ispravna džuma u glavnoj džamiji u kojoj klanja imam (vođa muslimana) te u onolikom broju džamija koliko je to doista nužno u jednom mjestu, dok su džume u ostalim džamijama upitne, pa se iz predostrožnosti klanja ahiri zuhr, tj. podne namaz. Međutim, savremena ulema i pravnici uglavnom odbacuju stav o klanjanju džume čija je ispravnost u osnovi upitna, pa time i potrebu za klanjanjem ahiri zuhra. Ono se još zadržalo kod starijih osoba, imama, po službenoj dužnosti, dok većina mlađeg svijeta u urbanim sredinama ne praktikuje taj propis.

Višečlano domaćinstvo i članarina u IZ

Pitanje

Esselamu alejkum!
Obraćam Vam se sa jednim pitanjem i nadam se da ćete mi dati adekvatan odgovor.
Ja i moja supruga živimo zajedno sa mojim roditeljima. Naše domaćinstvo broji 5 članova,
Islamsku zajednicu plaćaju dva člana iz moje porodice.

Da li sam i ja dužan plaćati Islamsku zajednicu kao treći član porodice? Kod nas se Islamska zajednica placa 60 KM godisnje po osobi, dakle mi izdvajamo 120 KM za godinu dana. Zar nije previše da jedno domaćinstvo plaća 180 KM godišnje? Sada i mene prisiljavaju i ucjenjuju da i ja plaćam istu. Da nije situacija teška i da nije ova kriza to ne bi bio problem, ali nažalost situacija je takva da je previše da izdvajamo toliki novac. 
Da li postoji neki pravilnik ili neka odredba kojom se može poništiti odluka da Islamsku zajednicu plaćaju sva punoljetna lica. Po mom mišljenju ovo nije dobro ni za nas ni na Islamsku zajednicu jer ljudi na ovakav način se odriču i vjere i Islamske zajednice.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Pitanje visine članarine, te koje su osobe i pod kojim uslovima dužne plaćati članarinu ukoliko žele biti savjesni članovi IZ u BiH, nije riješeno na jedinstven i centraliziran način, već je to pitanje u nadležnosti medžlisa IZ, ili džemata u dijaspori, koji shodno svojim mogućnostima i potrebama, odnosno broju džematlija, određuju visinu članarine i uvjete pod kojim se ona plaća. Odluke pojedinih džemata o visini članarine i uvjetima plaćanja ne mogu se poništiti s vrha, jer bi time mnogi džemati bili (samo)ugašeni zbog nemogućnosti izdržavanja. Čini nam se logičnom i pravednom odluka da članarinu plaćaju svi punoljetni muslimani koji rade ili imaju neko drugo stabilno i redovno primanje kojim mogu podmiriti svoje osnovne životne potrebe uključujući i članarinu. I obratno, nepravedno je tražiti od osobe, makar bila i punoljetna, da plaća članarinu ako ne radi i nema nekih drugih redovnih dovoljnih prihoda. Ko objektivno nije u stanju plaćati članarinu nije ni dužan. Allah dž.š. nikoga ne zadužuje preko njegovih mogućnosti, pa na takvu vrstu zaduživanja (preko mogućnosti obaveznika) nemaju pravo ni ljudi u nadležnim organima koji donose odluke o obavezama muslimana prema Zajednici. S druge strane, članovi džemata koji s poteškoćom izmiruju svoje obaveze u džematu, moraju uložiti dodatni napor ukoliko žele da taj džemat nastavi s radom. U protivnom, doći će do njegovog samogašenja. Tada bi svi snosili dio odgovornosti za takav slijed događaja. 

Davanje kamate u humanitarne

Pitanje

Selam alejkum. 

Molim vas da mi još odgovorite da li je dozvoljeno riješiti se kamate tako što bi je dao u dobrotvorne svrhe, porodici sa kojom sam familijarno vezan ali su u teškoj finansijskoj situaciji gdje niko ne radi niti ima redovna primanja.

Odgovor

Esselamu alejkum!
Može ako ne spada u krug uže porodice, tj. osoba koje je inače obaveza izdržavati poput roditelja, supružnika i djece, odnosno osoba koje u konkretnom slučaju nasljeđuju davaoca i obratno.

Učenje ezana i ikameta na uho djeteta

Pitanje

Esselamu alejkum!
Teaba li se tj. da li je kasno, proučiti ezan na desno i ikamet na lijevo uho, a zatim proučiti dovu, djetetu kojem se to nije uradilo poslije rođenja ili dječaku/djevojčici od npr. 10 godina ili momku/curi od npr. 20 godina ili više?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Spomenuti propisi se primjenjuju neposredno nakon rođenja djeteta kako bi to bile prve riječi koje dopiru do ušiju djeteta. Nema potrebe da se obavljaju naknadno. Izuzetak je samo kurban-akika koji se može žrtvovati i kasnijoj dječijoj dobi.

Žena u stanju hajza i odlazak zubaru

Pitanje

Esselamu alejkum.

Da li je ženi u hajzu dozvoljeno popravljati i stavljati zube?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Nema šerijatske smetnje da žena u spomenutom stanju popravlja ili stavlja zube, ako to ne šteti njenom zdravlju.