A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Učenje Kur`ana na vodu

Pitanje

Selam!

Čitao sam negdje na internetu da je dobro proučiti na vodu  7 x Ajetu-l-Kursiju, 7 x El-Fatihu, 7x sure Ihlas, Felek i Nas tako što se posle svakog učenja puhne na tu vodu i tako sedam puta svako sure. Onda se ta voda pije i sa tom vodom se masira. Da li je to po Šerijatu u redu i da li to mogu primijeniti? To se pije kada neko ima problema sa sihrom.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Nema jasnih dokaza koji zabranjuju takav postupak, ali nema ni potvrde da je takav metod primjenjivan u vrijeme Poslanika a.s. i ashaba, osim ako se upotrijebi analogija s učenjem spomenutih ajeta i sura u šake a potom puhanjem nizase i potiranje šakama po tijelu, što ima potvrdu u tradiciji. Nema smetnje da probate spomenutu metodu. Da li će biti od koristi, Allah zna.

Namaz mimo namaskog vremena

Pitanje

Selam!

Pošto se vrijeme promijenilo, tj. sad je džuma u jedan sat, a mi smo u Americi, baš to mijenjanje vremena nije baš povoljno za ljude koji rade da dođu na džuma, e sad da li možemo ostaviti staro vrijeme džume namaza tj. u 12 sati kao i prije promjene vremena?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Ukoliko podne nastupa u 13:00 ne možete džumu klanjati u 12:00 sati. Džuma se ne može klanjati prije nastupa podneva, jer je njeno vrijeme vrijeme podne namaza.

Abdest u kupatilu sa WC-om

Pitanje

Selam!

Da li je abdest ispravan ako se uzme u kupatilu koje je u sklopu sa wc-om?

Odgovor

Esselamu alejkum!

Takav abdest je ispravan. Većina stanova i kuća u savremenim gradovima i naseljima ima takvo rješenje. Možda bi bilo bolje da su ti prostori odvojeni, ali to u većini slučajeva naprosto nije moguće. S druge strane, današnja kupatila i wc-i su manje-više uređeni i čisti tako da je mogućnost da na tijelo ili odijelo dospije nečistoća gotovo minimalna. Farzovi abdesta su povezani s radnjama, a ne s riječima, odnosno učenjem tako da je abdest ispravan i kad se ništa ne prouči od onoga što spada u abdeske mustehabe.

Vraćanje duga

Pitanje

Selam.

Imam jedno pitanje, koje se veze lično za mene. Prije par godina sam pao u dug u drugoj državi, znači nije u BiH. Tada sam bio prilično mlad, i nisam razmišljao kakve to ima posljedice što se tiče Islama, tada nisam bio veliki vjernik. Postio sam od 7 godine, ali nisam redovno obavljao namaz, džumu, itd. Prije 6 mjeseci sam se okrenuo Islamu, redovno klanjam namaze, idem na džumu i pokušavam da budem što bolji musliman. Ali konstantno mi je ovaj dug koji sam ostavio u drugoj državi na mislima, čak sam čitao da Allah s.w.t kaže ko ima duga biće mu zabranjen ulaz u džennet. Trenutno nemam para da mogu taj dug da vratim, ne znam ni kako bi ga vratio. Ali me interesuje koji je stav o dugu u Islamu, šta mogu da učinim. Da budem iskren, dug sam digao da bi nabavio foto opremu. Čak sam i razmišljao da prodam svu tu opremu i da vratim dug ili da podijelim pare kao sadaku.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Samo se na dva načina dužnik može osloboditi duga prema drugoj osobi: da ga vrati ili da mu povjerilac halali. Prema tome, ako znate kome ste dužni, nastojte da svoj dug izmirite. A ako to nikako niste u mogućnosti i pored uloženog truda (nepoznata osoba, adresa i sl.), onda iznos u visini duga trebate podijeliti kao sadaku i to u ime dužnika. Nakon izmirenja duga, trebate se iskreno pokajati zbog kašnjenja i okolišanja u vezi izmirenja obaveze.

Prodaja nezakonito stečene dokumentacije

Pitanje

Selam.

Imam neku arhivsku dokumentaciju i želio sam je dati - ustupiti jednom čovjeku na objavljivanje, a za uzvrat da i ja dobijem neku vrstu novčane satisfakcije. Bio sam poslao poruku za sastanak, u kom nisam naveo da je to tema. Iako mi taj čovjek nije dogovorio, ja sam ubrzo poslije poruke odustao od takvog djela jer mi se učinilo prljavim. Jesam li počinio grijeh?

Odgovor

Esselamu alejkum!

 U jednom Poslanikovom a.s. hadisu se navodi: "Grijeh je postupak koji te kopka u grudima i ne bi ti bilo drago da drugi o njemu saznaju". Prema tome, ako Vas grize savjest i imate ružan osjećaj zbog učinjenoga, to je pouzdan znak da se radi o postupku koji je bolje bilo ne činiti.

Dijete i namaz u džematu

Pitanje

Selam.

Želio bih da postavim pitanje u vezi namaza djeteta u džematu (u džamiji).

Dijete ima 11 godina i inače klanja svih pet dnevnih namaza redovno.

Da li takvo dijete može klanjati zajedno u safu sa ostalim muktedijama (npr. u drugom safu ako je za taj namaz formirano tri safa uz napomenu da bi namaz u drugom safu klanjalo pored svoga babe) ili izričito mora biti u posljednjem safu (u ovom slučaju u trećem safu).

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

U principu, treba se pridržavati rasporeda klanjača u džamiji: u prednjim safovima su odrasli muškarci, potom djeca, pa onda ženski dio džemata. Međutim, u slučaju potrebe, može se katkada dijete staviti u saf zajedno s odraslima, posebno kad ide uz oca, ili ako su djeca nemirna kad budu sama u safu. Prema tome, tu treba pokazati dozu fleksibilnosti, strpljivosti i tolerancije, a ne iskazivati nepotrebnu nervozu. Namaz će biti ispravan i u jednom i u drugom slučaju. Treba napomenuti da posve malu djecu (dijete sa sedam godina se smatra razumnim djetetom) ne treba dovoditi u džemat na namaz, posebno ne učestalo, jer mogu ometati druge klanjače. Neka ih roditelji privikavaju na namaz u kući ili stanu, a kada postanu svjesna namaza i načina ponašanja u namazu (obično je to sa sedam i više godina), onda ih treba početi dovoditi u džemat.

Posjeta objektima u kojima se toči alkohol

Pitanje

Selam.

Da li je meni haram sjediti u prostoriji gdje se toći alkohol iako ga ja ne pijem?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Općepoznato je da musliman ne treba sjedati za stol na kojem se nalazi alkoholno piće, a bez potrebe ne bi trebao ulaziti, a posebno ne sjediti u prostoriji u kojoj se toči alkohol. Ovo se posebno odnosi na kojekakve kafiće i sl. Međutim, kad je riječ o renomiranim hotelima, to je teško izbjeći, mada se može makar birati prostorija ili određeni dio gdje toga nema. U svakom slučaju, musliman treba voditi računa o društvu i prostoru u kojem se nalazi.

Izrada nišana

Pitanje

Selam.

Želimo da napravimo majci nišane i došlo je do različitih tumačenja o tome da li se treba napisati da nišane podižu djeca ili ne i da li to pisanje spada u muslimanske običaje?

Moje lično mišljenje je da ne treba to pisati, jer se obilježava mjesto gdje je umrli, a ne ko podiže nišane, dok ostali članovi smatraju da to treba učiniti.

Ja se ne želim proturječiti, ali ipak bi željela čuti Vaše mišljenje.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Smatramo da je nepotrebno pisati na nišanu da nišane podižu djeca. Valjda se to podrazumijeva. Dovoljno je napisati ime i prezime umrle osobe, te djevojačko prezime ako se radi o ženskoj osobi, kao i datum rođenja i smrti. Sve ostalo je višak.

Namjera i nepočinjeni grijeh

Pitanje

Es-selamu alejkum.

Ako se osoba namjeri da učini grijeh, svjestan, ali grijeh ne počini ne zato što je odustao već zato što situacija neka druga nije mu dozvoljavala da počini taj grijeh, da li je počinio grijeh samim htijenjem ili taj grijeh ne postoji niti je upisan jer nije ni učinjen bez obzira šta je razlog pa nije učinjen - u ovom slučaju situacija nije dozvolila počinjenje tog grijeha, a ne odustajanje onoga koji je grijeh htio počiniti.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Evidentna je razlika između sljedeće dvije situacije: počiniti i ne počiniti neko djelo(grijeh) te odustati od namjere činjenja grijeha svjesno i na vrijeme i ne odustati od te namjere iako je osoba spriječena da ga počini nekim objektivnim okolnostima. Slučaj opisan u pitanju može se posmatrati dvojako. Prvo, to štoje osoba spriječena da učini grijeh unatoč ustrajnoj namjeri da ga počini,treba posmatrati kao znak Allahove milosti i davanja prilike osobi da preispita svoju lošu namjeru i da se pokaje zbog nje i da se odlučnije bori protiv sličnih namjera u budućnosti, a posebno da se čuva da ne dođe u fazu realizacije namjeravanog grijeha. Druga strana ovog pitanja treba nas staviti u poziciju zapitanosti i zabrinutosti za samu namjeru činjenja grijeha pa i onda kada se ne realizira, posebno ako se osoba ne pokaje zbog  nje. Namjera jeta koja razgraničava između onoga što jeste i onoga što nije grijeh. Namjera razgraničava namjerno od nenamjernog ubistva, namaz od tjelesne vježbe, post od dijete i običnog gladovanja. "Djela se prema namjerama vrednuju" -navodi se u poznatom hadisu. Ovdje se doduše govori o namjeri u djelu koje je počinjeno, a ne onom koje nije počinjeno. Međutim, ako je osoba ustrajno namjeravala počiniti neki grijeh, ali je spriječena nekim objektivnim okolnostima, obično tu namjeru prati određeno planiranje, dogovaranje i sl., a sve to su djela. Prema tome tu namjeru obično prati neko djelo, a kako je namjera loša i ta djela se tako kvalifikuju. Poznat je hadis u kome Poslanika.s. kaže: "Ako se dva muslimana bore jedan protiv drugog oružjem, pa jedan drugog ubije, i ubica i ubijeni će u Džehennem. Zašto i ubijeni - priupita neko začuđeno? Pa i on je želio ubiti svoga brata" - odgovorio je Poslanik a.s. Ovdje je,dakle, uzeta u obzir namjera koju je imala ubijenaosoba, iako je spriječena da realizira svoju namjeru djelom druge osobe. Hadisse, naravno, treba posmatrati i kao upozorenje i opomena muslimana da paze ne samo na svoja djela, već i na svoje namjere prema kojima će im biti suđeno.

Hadisu kojem se, između ostaloga, navodi da "onaj koji namjerava učiniti loše djelo,pa ga ne učini, Allah će mu upisati dobro djelo, a ako kani da ga učini, pa to i ostvari, upisat će mu se jedno loše djelo" (Muslim), sasvim je izvjesno da se odnosima onoga ko se na vrijeme pokaje i svojevoljno, radi Allaha, odustane od činjenja lošeg djela, a ne ko bude, mimo njegove volje, spriječen, jer bi to bila nagrada za lošu namjeru od koje se nije svojevoljno odustalo i pokajalo. U spomenutom slučaju,kao da je osoba počinila namjeravani grijeh. Zato je neophodno da se osoba iskreno pokaje i čvrsto odluči da to više neće činiti, pa ni namjeravati.