A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ubijanje bolesnih životinja

Pitanje

Selam.

Zanima me, da li je dozvoljeno ubijanje bolesni životinja? Najme, imam životinju koja je teško bolesna, kičma i zadnji dio tijela joj je paralizovan, tako da ne može hodati, već neko vrijeme stalno leži i u tom položaju se hrani. U ovom slučaju riječ je o psu. Doktori su mi odgovorili da je mala vjerovatnoća da će se ova životinja oporaviti, da je proces liječenja težak i bez pozitivnih rezultata. Ne znam, da li da tu životinju držim još na životu ili da izvršim smaknuće jer se puno pati? U današnje vrijeme, smaknuće životinja veterinari rade metodom uspavljivanja, ako je neophodno. Zanima me da li je ta metoda dozvoljena sa šerijatskog aspekta? Unaprijed se zahvaljujem, sa nadom da će te mi pomoći da riješim ovaj problem, na takav način da Uzvišeni Allah dž. š. bude zadovoljan s tim djelom.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

U jednom hadisu - izreci Poslanika a.s. se navodi da će čovjek zaraditi sevap i nagradu za dobročinstvo i lijepo postupanje prema svakom živom biću. U lijepo postupanje i dobročinstvo prema životinji spada i briga o njenom liječenju i hranjenju kad se razboli. Ako je liječenje beskorisno zbog težine i prirode bolesti, treba ga obustaviti i pustiti životinju da živi do Božije odredbe. Međutim, ukoliko se životinja pati zbog neizlječive bolesti, da li je bolje uspavati je (eufemizam za usmrćenje) ili je pustiti da živi kako živi do uginuća, dvojbeno je pitanje o kojemu Šerijat nije dao izričit odgovor. Kako nema izričite zabrane takvog postupka, može se zaključiti da je uspavljivanje životinje u spomenutom slučaju etički prihvatljivo, s ciljem prekraćivanja muka životinji. A Allah najbolje zna.

Zavjetni kurban

Pitanje

Selam.

Obećao sam Bogu kada diplomiram da ću zaklati kurban. Hvala Allahu diplomirao sam, i hoću da ispunim obećanje. Da li mogu dati svotu novca na ime kurbana podijeliti siromašnima, za nečije liječenje i slično?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Ispunjavanje zavjeta koji ne predstavlja grijeh je obaveza shodno ajetu: "...neka zavjete svoje ispune!" Poslanik a.s. je rekao: "Ko se zavjetuje da će uraditi nešto što predstavlja pokornost Allahu, neka to ispuni." S obzirom da ste imenovali ono na šta ste se zavjetovali i to uvjetovali uvjetom koji se ispunio, dužni ste ispuniti ono na šta ste se zavjetovali. Prema tome, zakoljite kurbana i podijelite meso siromasima.

Pokajanje

Pitanje

Selam!

Da li je licemjerno da čovjek kojem su ljekari ustanovili neizlječivu bolest sad izvrši pokajanje i pokuša biti vjernik, a postoji sumnja kada bi to uradio ( i da li bi doživio da to uradi ) da je potpuno zdrav.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U jednom hadisu se navodi da se pokajanje (teoba) prima sve dok čovjeka ne spopadnu smrtne muke i duša pođe izlaziti iz tijela. U tom času više nema pokajanja, kao što se desilo s faraonom koji je ustvrdio da vjeruje u ono u šta vjeruje Musaov a.s. narod u času kada se počeo utapati umoru, ali je tada bilo kasno. Prije tog časa, treba iskoristiti sve mogućnosti i prilike, pa i onu koju nudi i pruža saznanje o nekoj teškoj bolesti, za pokajanje zbog učinjenih grijeha i traženje oprosta i milosti od Uzvišenog Allaha. Ovu mogućnost koja se proteže sve do nastupa smrtnih muka niko ne može sužavati i uskraćivati bilo kome. Možda Uzvišeni upravo preko te bolesti i saznanja o njoj pruža posljednju priliku dotičnoj osobi da se pokaje. O iskrenosti i primanju pokajanja odlučuje Uzvišeni Allah, i nije naše da se u to miješamo. Naše je samo da bodrimo ljude da se što prije pokaju zbog grijeha i da ne čekaju zadnji čas za pokajanje, jer ga možda i ne dočekaju. Uz to,odgađajući pokajanje, čovjek gomila grijehe za koje treba odgovarati, a ne zna se da li će Uzvišeni i za koje grijehe primiti pokajanje.

Post iz zahvalnosti

Pitanje

Selam!

Da li je ispravna praksa da čovjek posti jedan ili dva dana dobrovoljnog posta kao znak zahvalnost Allahu dž.š kada mu se desi neka lijepa stvar kao npr. položi ispit,dobije posao isl.?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Ukoliko se osoba nije zavjetovala da će postiti u tom i tom slučaju (nekim dobrim povodom), smatramo da je bolje da se Allahu zahvali na blagodati činjenjem sedžde, riječima i činjenjem dobrih djela, uključujući i uobičajene i šerijatom potvrđene vrste dobrovoljnog posta, kao npr. post tri dana u mjesecu (13.,14. i 15. dan hidžretskog kalendara i sl.), jer je to potvrđeno u Šerijatu. Dobrovoljni post ne treba vezati isključivo da za taj događaj, već ga smjestiti u gore spomenuti širi kontekst, osim ako se radi o zavjetnom postu, kada se zavjet treba i ispuniti nakon ostvarenja uvjeta.

Davanje bakšiša službenim licima

Pitanje

Selam.

Da li je dozvoljeno službeniku dati bakšiša, što se kaže "za kahvu" ako nije prije toga ugovoreno ništa u vidu podmićivanja. Jedan službenik je rekao da će mi pomoći u nečemu, ne vidim nečeg islamski nedozvoljenog u njegovoj pomoći (wa Allahu a´lem), pa bih mu se željela time zahvaliti, jer je to inače običaj, ali ne znam da li to spada pod mito. Znači, nisam mu nudila da mi za pare išta sredi, niti sam mu išta drugo zauzvrat obećala ni nudila, a ni on nije tako nešto spomenuo, nego mi je kao bolesnoj osobi ponudio pomoć.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Iz preventivnih razloga bolje je ne navikavati službenike na hedije i poklone, jer ih to može podstaći da svoje ponašanje prema klijentima ravnaju prema tome da li im daju poklone ili ne. U konkretnom slučaju, smatramo da se ne radi o zabranjenom mitu. Međutim, ponavljanjem takvih hedija službenici se uče na poklone, pa im apetiti mogu porasti. Stoga je bolje ne činiti to.

Kazna za napuštanje islama

Pitanje

Selam.

Zašto u islamu nije dozvoljeno da musliman izađe iz vjere ako to želi, tj. da prihvati neku drugu vjeru nego se propisuje smrtna kazna za takve?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Kur'an nedvojbeno utvrđuje i naglašava princip zabrane prisile u vjerovanju, kao načelo koje se navodi u suri El-Kehf, 29. ajet: "I reci: "Istina dolazi od Gospodara vašeg, pa ko hoće - neka vjeruje, a ko hoće - neka ne vjeruje!"

Kada je riječ o praktično-pravnim, odnosno o pozitivno-pravnim posljedicama napuštanja islama, ono je regulisano islamskim krivično-pravnim propisima koji se tumače na različite načine shodno mezhebskom opredjeljenju tumača. Pitanje je, dakle sporno. Savremeni islamski pravnici su uglavnom na stanovištu da se odmetnik ne kažnjava zbog nevjerstva, već zbog subverzivnog, propagandno-obavještajnog djelovanja protiv javnog reda i mira, odnosno protiv osnova uređenja društva, ukoliko takvo djelovanje postoji. Ako takvog djelovanja nema, nema ni sankcije, jer u islamu ne postoji institucija inkvizicije.

Prekopavanje mezara

Pitanje

Selam.

Postoje li neki šerijatski propis o prekopavanju mezara, ima li neki vremenski period? Naime poznajem jedan mezaristan koji je se skoro pa popunio, ostalo je još nekoliko mjesta bez obilježja, ali postoji nekolicina ljudi koji tvrde da je tu nekad davno neko ukopan. Može li se taj preostali prostor iskoristiti? Potrebni su mi argumenti ako postoje!

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Načelno, svaku umrlu osobu treba ukopovati u poseban kabur. Dozvoljeno je, posebno u slučaju potrebe, ukoptai umrloga u stari kabur nakon što istruhnu kosti ranije ukopane osobe, što zavisi od klimatskih  uslova i sastava zemljišta. Pretežno je mišljenje se taj proces okončava s protekom 40 godina od prethodnog ukopa, što je vremenski period koji je usvojilo i naše Vijeće za fetve. Ukoliko se prilikom novog ukopa pronađu ostaci ranije ukopane osobe, treba ih odvojiti u jedan dio kabura, a novog mejjita staviti u preostali dio kabura na uobičajeni način.

Losioni koji sadrže alkohol

Pitanje

Selam!

Da li je dozvoljena upotreba losiona nakon brijanja koji posjeduje prijatan miris,  ali u sebi sadrži određenu količinu alkohola?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Dozvoljeno je koristiti tu tečnost kao dezinfekciono sredstvo, ali je bolje koristiti adekvatnu bezalkoholnu alternativu ukoliko je prisutna i dostupna na tržištu.

Crtanje po tijelu kanom

Pitanje

Selam.

U zadnje vrijeme u mojoj okolini pojavili su se neki modni trendovi iscrtavanja određenih dijelova tijela kanom ili knom... Zanima me kakav je stav islama po tom pitanju? Da li ima ikakve smetnje ako iscrtam ruku kako je predstavljeno na slici?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Ne bismo Vam preporučili da to činite, jer privlači poglede, posebno ako bi se te šare nalazile na otkrivenom dio tijela koji inače treba biti pokriven pred strancima. Takve šare imaju stanovitu sličnost s tetovažom.

Značenje imena Allah

Pitanje

Selam!

Da li Allah u prevodu znači Bog?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Da li prevoditi ili ne ime Allah, je li to uopće moguće ili ne, predmet je rasprava i polemika među učenjacima različitih usmjerenja i profila. Jasno je da ljudi imaju različito shvatanje i percepciju pojma "Bog". Moje je mišljenje da je bolje koristiti vlastito ime Allah, ali da nema smetnje i da nije problematično ako se to vlastito ime prevede koristeći uobičajeni termin "Bog", jer je Bog,  kako ga razumijevaju muslimani, Stvoritelj i Uzdržavatelj svega, a to su Allahova svojstva. Po istom principu mogli bismo osporavati prevođenje bilo kojeg od Allahovih lijepih imena. Smatram da je sporenje oko ovog prijevoda bespotrebno.