A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Propuštanje namaza zbog visoke temperature

Pitanje

Selam.

Da li se čovjek koji ne klanja akšam i jaciju zbog visoke temperature a naklanja sljedećeg dana smatra licemjerom? Ako uzmemo u obzir da je smrtno ranjeni vojnik na bojnom polju molio ahbaba da mu pomogne da klanja namaz,uistinu se pitam da li sam ja licemjer u odnosu na njega i uopšte da li i kako se gleda na takav postupak?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Visoka temperatura i bolest općenito nisu opravdanje za neklanjanje namaza. Bolesnik je dužan klanjati namaz onako kako može. Ako ne može stojeći može sjedeći, a ako ne može ni sjedeći može ležeći. Ako nije u stanju uzeti abdest, može uzeti tejemmum. Tako će postupati sve dok je svjestan svojih postupaka. U slučaju da ipak propusti neki namaz, dužan je naklanjati ga. Da li je osoba samim tim što propusti klanjati neki namaz licemjer (munafik), teško je reći. U svakom slučaju radi se o grijehu koji musliman ne bi trebao činiti. U jednom hadisu se navode tri, odnosno četiri znaka (alameta) munafika: kada govori laže, kada obeća ne ispuni obećanje, kada mu se nešto da na povjerenje iznevjeri, a u jednoj verziji ovog hadisa se navodi četvrti znak: kada se spori, bezobziran (bezobrazan) je.

Uslovi za šerijatsko vjenčanje

Pitanje

Selam.

Zanima me koji su uslovi za vjersko vjenčanje, ili preciznije dali se mora biti član Islamske zajednice i ako niste koje i kolike obaveze treba izmiriti da bi ono bilo omogućeno. Imam neka saznanja da treba izmiriti određeni period unazad i jednu godinu unaprijed, što kad se izračuna je povelika cifra. Ovdje da napomenem da moji roditelji s kojima živim redovno izmiruju svoje obaveze. Da li su  od ove obaveze barem u neku ruku oslobođeni nezaposleni, što bi po mome mišljenju trebali biti, jer se na ovaj način još više sputavaju mladi da stupe u bračnu zajednicu koji se i zbog raznih drugih, a mimo ovog razloga, teško odlučuju na ovaj korak. Smatram da ovakav stav samo može naškoditi i stvoriti empatiju prema Islamskoj zajednici.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Članstvo u Islamskoj zajednici, odnosno plaćanje članarine i izvršavanje obaveza prema Zajednici nije šerijatski uvjet sklapanja braka, ali jeste uvjet koji postavljaju organi IZ za pružanje svojih usluga, od kojih je i provođenje procedure šerijatskog vjenčanja koju vodi ovlašteni imam. Pitanje članarine, te ko je dužan, a ko ne plaćati članarinu u nadležnosti je medžlisa IZ, a u nekim slučajevima džemata, pa to pitanje trebate riješiti s odgovornim ljudima u tim organima.  Slažemo se s Vama da mladima, posebno ako su nezaposleni, treba pomoći prilikom stupanja u bračnu zajednicu, pa ako treba i besplatnim vjenčanjem, kao vid doprinosa džemata na tom planu. Ljudima treba pomoći kada im ta pomoć treba da bi se kasnije od njih tražila pomoć kada oni to budu u stanju činiti.

Odlazak gataru

Pitanje

Selam.

Pošten sam, iskren, pobožan, ali i kao svi ostali ljudi imam i ja svoje mane. Znatiželjan sam najprije. Ta znatiželja me je natjerala da odem jednoj proročici (iako ne želi da se tako zove, gleda u kafu uglavnom) kada sam bio u jednom teškom periodu svog života.

I tako odem ja i žena mi moju trenutnu situaciju ispriča, znači sve je znala. I kaže mi kao moju budućnost tj. sudbinu. Meni se ne sviđa nikako to šta je meni ona rekla, uopšte mi ne odgovara niti ja želim da se to desi (rekla mi je da ću se oženit za neku curu sa kojom stvarno ne bi želio). Sada me interesuje može li ona stvarno vidjeti sudbinu ili da li ja mogu sudbinu promijenit? I da li sudbina postoji?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Strogo je zabranjeno ići gatarima, vidovnjacima i onima koji proriču lažući da znaju sudbinu i sl. kao što je, također, zabranjeno vjerovati u njihove riječi. Prema tome, pokajte se iskreno zbog učinjenog grijeha i ne osvrćite se na izrečene tvrdnje.

Šerijatsko vjenčanje bez prethodnog građanskog

Pitanje

Selam.

Prije određenog vremena sam prisustvovala sklapanju šerijatskog braka u jednoj od sarajevskih džamija. Šerijatsko vjenčanje je predvodio službenik Medžlisa Islamske zajednice koji inače sklapa šerijatske brakove. Također je isti uveden u matičnu knjigu vjenčanih koja se vodi u  Medžlisu Islamske zajednice. Međutim, nakon takvog vjenčanja nije se pristupilo i sklapanju građanskog braka. Prošlo je vrlo kratko vrijeme i takav šerijatski brak se raspao.

Već ste više puta odgovarali na pitanja o šerijatskom braku i općepoznato je da prema našem važećem zakonu, sam šerijatski brak ne proizvodi nikakvo pravno dejstvo. Bračni drugovi stiču prava i obaveze jedino građanski sklopljenim brakom, nakon kojeg se pristupa šerijatskom vjenčanju, te u slučaju razvoda braka bračni drugovi svoja prava mogu potraživati na sudu jedino dokazom da su bili vjenčani pred nadležnim organom.

Mnogi mladi ljudi, koji nisu dovoljno upućeni u vjeru kao i u zakone, danas "nasjednu" na priče kako je prema Islamu dovoljan samo šerijatski brak, i mnogi sebe ovlaste da sklapaju takve brakove među našim ljudima, pozivajući se na neke propise koji očigledno važe samo u šerijatski uređenim državama.

Međutim, interesuje me iz kojeg razloga Islamska zajednica dozvoljava ovakvo sklapanje braka, bez vjenčanog lista koji potvrđuje da se brak građanski sklopio, na koje se zakone poziva u konkretnom slučaju i da li ovakav čin predstavlja kršenje zakona i propisa Islamske zajednice?

Zaista mi nije namjera da prikažem Islamsku zajednicu u negativnom kontekstu, ali me ovakav akt mnogo iznenadio.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Islamska zajednica ne dozvoljava takvo vjenčanje. Imam koji tako postupi krši pravila šerijatskog vjenčanja u IZ. S druge strane, pozitivno zakonodavstvo u oblasti bračnog prava u Federaciji BiH poznaje ustanovu zajedničkog života nevjenčanih parova i daje joj ista prava kao i vjenčanim parovima ako potraje tri godine. Ali nije predviđena nikakva kazna ako ta zajednica prestane postojati prije nego dosegne rok od tri godine. Postojeći pozitivni zakon legalizira vanbračnu zajednicu i tako otvara prostor za vanbračni život bez ikakvih sankcija pa i pravnih posljedica.

Namaz u odjeći zavraćenih rukava

Pitanje

Selam.

Rečeno mi je da je klanjanje namaza zavrnutih rukava pokuđeno. Imao sa na sebi košulju dugih rukava i zavrnuo sam rukave do ispod lakata, tj. moji rukavi su pokrivali najmanje 2/3 mojih ruku. Moje pitanje je: Je li pokuđeno ako su rukavi kako sam gore naveo zavrnuti tj. u takvoj odjeći klanjati namaz?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

U fikhskim djelima u našem mezhebu navodi se da je pokuđeno klanjati sa zavrnutim rukavima, a razlog je što takav postupak, prema tumačenju naših fekiha, održava stanovitu bahatost klanjača i u opreci je sa stanjem skrušenosti koje se traži u namazu. U svakom slučaju, namaz će biti ispravan i ako se obavi uz spomenutu pokuđenost koja se može smatrati bližim oblikom pokude (mekruh tenzihen).

Raspodjela naslijeđene imovine

Pitanje

Možda nije u redu da Vam se obraćam ovako, ali, tražeći po internetu, tj. pokušavajući naći odgovor na moje dileme a ujedno i probleme, našla sam Vaše radove i nadam se da ste ostavili mogućnost postavljanja pitanja. Stoga se nadam da mi nećete zamjeriti, i da ćete mi pomoći da ne napravim grešku .

Naime, evo o čemu se radi.

Moji roditelji žele da napišu zajednički  testament njihove imovine. Oni su stekli stan, i po njihovom dogovoru on je uknjižen ½ vlasništvo. Oni  su imali tri kćerke od kojih je jedna preselila (ostala je iza nje njena kćerka, njihova unuka, koja je potpuno obezbijeđena od strane svojih roditelja, što ne mora biti bitno ako ona polaže pravo). Druge dvije kćerke su žive, zasad. Svaka od njih ima svoju djecu i mušku i žensku (njihovu unučad) . Nijedna nema muža. Ni jedna nije obezbjeđena stambeno.

Pokušavala sam shvatiti ko sve ima obavezni nasljedni dio, ali s obzirom da oni žele napisati zajednički testament, nisam uspjela steći precizan utisak te podjele.

Molim Vas da mi pokušate malo „razbistriti" tu situaciju. Ja sam pravnik po struci i poznato mi je kako će to izgledati ako dođe na državne sudove, te me zanima šerijatski stav koji će za mene biti mjerodavan, ma šta drugi uradili.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Prema šerijatskom pravu u konkretnom slučaju roditelji mogu oporučiti do jedne trećine imovine unuci od umrle kćerke (i dobro je da to urade) jer je žive kćerke isključuju kao bliže ostavitelju, a za veći iznos od jedne trećine cjelokupne imovine trebaju odobrenje od ostalih nasljednika. Dvije ili više kćerki nasljeđuju dvije trećine preostalog dijela  ostavštine, nakon testamenta, a preostalu trećinu preostalog dijela nakon testamenta, nasljeđuje najbliži muški srodnik ostavitelja (mimo vlastite djece kao što je brat, brat po ocu..) Ako nema takvog srodnika, onda kćerke uzimaju i preostalu trećinu, tj. cjelokupnu imovinu nakon što se izdvoji dio koji je oporučen, i dijele je na dva jednaka dijela.

Figurice za ukrašavanje kolača

Pitanje

Selam.

Mene zanima da li je dozvoljena izrada figurica od fondana za ukrašavanje torti s likovima životinja i iz crtanih filmova. Iste se prave od šećerne mase i jedu se,pa me zanima da li ovo spada u vajarstvo. Da li mi je to dozvoljeno prodavati?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Smatramo da bi bolje bilo da izbjegavate pravljenje figurica živih bića, ali ne možemo reći da je to haram budući da tu nema elemenata idolatrije/širka.

Učenje naglas u dnevnim namazima

Pitanje

Selam.

Mene zanima na kojim namazima se Fatiha i sure uče na glas a na kojima ne kad osoba sama klanja. Jer su me učili da kad klanjam sam sve učim u sebi.

Odgovor

Esselamu alejkum!

Općenito, u dnevnim namazima se uči u sebi, a u noćnim farzovima (sabah 2 rekjata, akšam i javija u prva dva rekjata) naglas ako se klanja u džematu. Učenje imama zamjenjuje učenje muktedije (onog ko klanja iza imama). Osoba koja individualno klanja obično uči u sebi u svim namazima, ali nema smetnje da uči naglas u spomenutim rekjatima noćnih namaza. Neka vam Uzvišeni Allah primi vaše namaze i ostala dobra djela.

Uzimanje procenta od sergije

Pitanje

Selam.

Često prikupljamo donacije za postradale zanima me da li mi kao IZ imamo pravo zadržati dio sredstava za našu IZ ?

I ako imamo koliko je to u procentima od ukupljenih sredstava?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Ono što je prikupljeno kao donacija za neku akciju, ustanovu, udruženje, džemat i sl. treba predati tamo gdje je namijenjeno bez zadržavanja bilo kojeg dijela. U protivnom, obmanuli bismo donatore. Ne postoji zvanična odluka IZ o zadržavanju procenta ukupljenih sredstava na ime konkretne donatorske akcije.

Odustajanje od zavjeta

Pitanje

Selam.

Uspješno sam završila prvu godinu fakulteta i zbog trudnoće sam je zaledila. Radi ispunjenja jednog hajra obećala sam Allahu dž.š. da neću ići na fakultet narednih pet godina. Taj hajr se desio i sada sam u nedoumici, jer želim da pomognem u izdržavanju svoje porodice i taj period mi je predug. Uz to postoji mogućnost da mi fakultet ne odobri mirovanje u tolikom razdoblju i da na taj način izgubim godinu koju sam završila.

Molim Vas da mi odgovorite šta je hairnije za mene?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Zavjetovanja i zaklinjanje je dopušten, ali ne i pohvalan postupak. Međutim, ako se neko zakune, odnosno zavjetuje na nešto, to treba i ispuniti. Dozvoljeno je da osoba koja se zakune na nešto odustane od toga ukoliko ocijeni da je odustajanje za nju bolje i u tom slučaju je dužnost učiniti otkup od zakletve - keffaret koji, tj. da nahrani ili odjene deset siromaha, a ako to nije u stanju, onda treba postiti tri dana. Savjetujemo Vam da odustanete od zakletve i izvršite keffaret.