A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Značenje imena Mirsad

Pitanje:

Selam!

Interesuje me značenje imena Mirsad. Puno sam istraživao i tražio po internetu, uglavnom ima dosta kontradiktornosti oko značenja imena, stoga bih želio pitati nekoga ko zaista vlada arapskim jezikom, tražio sam i prevode u Kur`anu Časnom i našao sam da Korkutov prijevod kaže da ime znači zasjeda, klopka, dok sam našao u drugom prevodu Kur`ana da znači bdjeti, nadgledati (čini mi se da je prevod Čaušević nisam siguran) Suretul-Fedžr, dok negdje nalazim kao nekakvu vezu sa džehenemom, dok sam nalazio u knjizi imena da znači princ, obrazovan pisar, pa me zaista interesuje pravo značenje imena i na sta se ono odnosi? Inače klanjam svaki vakat, ali malo me to sve kopka pa molim Vas da mi odgovorite što prije.

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema potrebe da se opterećujete značenjem svoga imena. Nema u njemu ništa loše. Korijen tog imena jesu harfovi (r s d) u značenju: motriti, paziti, osmatrati, pratiti...Riječ "mirsad" sa kratkim a znači: dalekozor, teleskop, sa dugim a, kako se kod nas obično izgovara, ima više značenja: osmatračnica,opservatorija, zasjeda, drum. Ova riječ se spominje  u Kur'anu na dva mjesta. U suri El-Beled, 14. ajet: "jer,Gospodar tvoj je, zaista, u zasjedi (le bil-mirsad)". U suri En-Nebe', 21 ajet: "Džehennem će zasjeda (mirsaden) postati nasilnicima mjesto povratka". Bitno je da Vi izvršavate svoje vjerske obaveze, da ste čestiti i pošteni, da činite dobra djela, a to od imena ne ovisi. Ne vidim razloga da Vas išta kopka u vezi tog imena. Strah od džehennemske zasjede treba biti prisutan kod svakog muslimana bez obzira kakvo ime nosio.

Zekat za umrlu osobu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Iza osobe koja je nedavno peselila ostala je izvjesna suma novca na računu. Može li nasljednik dati zekat  za umrlu osobu, na taj novac?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko novac dostiže iznos nisaba, a vlasnik umre prije izvršenja obaveze zekata, nasljednici to trebaju učiniti za njega/nju, kako bi se dug prema Bogu izvršio, mada nasljednici nemaju obavezu da to i učine. Ali je svakako poželjno i pohvalno da to urade kao vid dobročinstva prema ostavitelju.

Brakovi sa naknadnim bilježenjem kod matičara

Pitanje:

Selam!

Kod nas u Bosni (ili u samo nekim dijelovima Bosne) je takav običaj da se ženska osoba uda ali bez vjenčavanja, a tek nakon određenog vremena (nakon mjesec, godinu ili čak i duži vremenski period) taj se brak zaključi u državnoj (matični ured) i vjerskoj instituciji (šerijatsko vjenčanje). Posebno ovakvi slučajevi su prisutni ukoliko su osobe maloljetne, te ne ispunjavaju uslove vjenčanja u matičnom uredu.

1. Da li je po šerijatu ovakav običajni način stupanja u "brak" ispravan bez zaključivanja braka u nekoj od institucija ukoliko se organizuje svadba, te na taj način upozna okolina da je neka osoba stupila u ovakvu vrstu zajednice?

2. Da li je osobi vjerniku dozvoljeno da prisustvuju ovakvoj svadbi i poštuje običaje svadbe (dati novac mladencima i sl.) ukoliko ovakav način stupanja u "bračnu zajednicu" nije dozvoljen, bez obzira što se na toj svadbi ne toči i konzumira alkohol?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Zbog važnosti institucije braka i osjetljivosti odnosa koji nastaju zaključenjem braka, sve ili većina država, uključujući i muslimanske koje primjenjuju šerijatsko porodično pravo, su pozitivnim zakonima uredile način i proceduru zaključenja braka uvjetujući da to bude pred ovlaštenim licem - matičarem koji registrira zaključenje braka u knjigu vjenčanih. Budući da zaključenje braka na propisani način, pred matičarem, a poslije toga pred imamom matičarem na najbolji način štiti prava i obaveze supružnika u braku, isključivo podržavamo takav način i proceduru zaključivanja bračnog ugovora. Neformalni, običajni brakovi ne pružaju pravnu ni šerijatsku zaštitu onima koji se upuštaju u takvu vezu, vode brojnim problemima i nerazrješivim situacijama i zato ih nikako ne treba ohrabrivati i podržavati. Takva veza je avantura sa nesagledivim posljedicama. Ako je u ranijem vremenu i bilo nekakvog opravdanja za slične postupke, danas takvog opravdanja nema.

Posjećivanje mezarja

Pitanje:

Selam!

Da li je Poslanik s.a.v.s. običavao posjećivati mezare i koju dovu je učio prilikom toga? Prevashodno me interesuje koju dovu je učio jer bih je i ja volio naučiti kako bih mogao to isto učiti kod mojih roditelja na groblju.

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Sunnet je s vremena na vrijeme obići mezarje, jer nas ono podsjeća na smrt i polaganje računa za djela koja počinimo na ovome svijetu. Lijepo je tom prilikom nazvati selam i proučiti dovu koju je prilikom posjete ili prolaska kraj mezarja učio Poslanik a.s.: "Esselamu alejkum ehled-dijari minel-mu'minine vel-muslimine ve inna in šaellahu te'ala bikum lahikun. Es'elullahe lena ve lekumul-'afije." U prijevodu: "Neka je na vas mir, stanovnici ovoga mjesta, vi koji ste vjernici i muslimani. Allaha Uzvišenog molim da nas i vas sačuva i spasi." U rivajetu Ebu Davuda navodi se i dodatak spomenutoj dovi (ali se ovaj rivajet ocjenjuje slabim): "Allahumme la tahrimna edžrehum ve la teftinna be'adehum!" "Bože, ne uskrati nam njihovu nagradu i ne iskušavaj nas poslije njih!" Može se tom prilikom proučiti i El-Fatiha, jer je El-Fatiha najbolja dova kao i druge dove u kojima se moli Allaha za rahmet i magfiret umrlome.

Brak sa pripadnicom sufijskog tarikata

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno da se musliman oženi vjernicom, koja pripada jednom od sufijskih tarikata?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pripadnost sufijskom tarikatu ne spada u bračne smetnje, osim ako bi dotični tarikat naučavao nešto što inače izvodi iz vjere. Prema tome, nema šerijatske smetnje oženiti se čestitom vjernicom koja simpatizira ili pripada nekom od naših tradicionalnih tarikata.

Naplata osiguranja nakon ozljede

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Kakav je stav islama po pitanju naplate osiguranja nakon ozljede u saobraćajnoj nesreći? Budući da je sistem poslovanja osiguranja prilično nejasan i ''mutan'' odlučio sam da pitam vas.

Jasan mi je stav većine uleme o komercijalnom osiguranju i razlog zabrane istoga.

Međutim šta uraditi u situaciji u kojoj mi je, ne mojom krivicom, slupan dosta mlad i očuvan automobil, a ja sam povrijeđen(povreda vratnog pršljena).

Ima li nečega što bi bilo haram u naplati popravke automobila od strane osiguranja, s obzirom da nije baš mala suma novca.

Je li dozvoljeno uzeti naknadu za pretrpljenu ozljedu, strah itd?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dozvoljeno je uzeti obeštećenje od osiguravajuće kuće za štetu na automobilu budući da je to posljedica obavezujućeg osiguranja automobila. Budući da se to osiguranje mora zaključiti, dozvoljeno je onda i naplatiti štetu koja nastane na automobilu, a koju uzrokuje drugi vozač svojim vozilom. Isto je i sa odštetom za ranjavanje ako je ona sastavni dio, odnosno posljedica spomenutog obavezujućeg osiguranja.

Učenje mukabele za vrijeme ramazana

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam jedno pitanje! Za vrijeme ramazana u džamijama se uči Mukabela. Da li je to dužnost imama, mislim da li je on po službi dužan da uči mukabelu? I da li se to učenje plaća ili je to redovan imamski posao?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nažalost, kod nas su mnogi ibadeti komercijalizirani, pa i učenje Kur'ana, uključujući i mukabelu tokom ramazana. Mukabela kao takva nije šerijatska, već džematska obaveza pa pitanje eventualne nadoknade/nagrade za učače mukabele treba rješavati na relaciji: imam - džemat - medžlis IZ. Spomenuto pitanje je kod nas regulisano običajem, pa ako ništa nije utanačeno ugovorom između imama i džemata, odnosno medžlisa IZ, onda će se postupiti po običaju. A po običaju učače mukabele, uključujući i imama, džemat nagrađuje nekom hedijom. Ako žele da odstupe od tog običaja, najbolje je da to odmah u ugovoru utanače.

Davanje mita za polaganje vozačkog ispita

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno platiti za brze i lakše polaganje vozačkog ispita? Danas je to vrlo rasprostranjeno i općeprihvaćeno, većina ljudi na to i ne gleda kao stelu i davanje mita, već kao olakšanje i uštedu novca koji se može iskoristiti u neke bolje svrhe. Načula sam da i postoji neka fetva o dozvoljenosti ovog čina, pa Vas molim za objašnjenje, jer bojim se da bas najbolje ne razumijem zašto je to dozvoljeno (ako je dozvoljeno)?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ne postoji fetva koja dozvoljava tu vrstu mita i podmićivanja, barem ne kod nas. Te priče o navodnoj fetvi koja to dozvoljava nisu osnovane. Prema tome, podmićivanje za brže i lakše polaganje vozačkog ispita nije dozvoljeno ni zakonski ni šerijatski.

Položaj nožnih prstiju u namazu

Pitanje:

Selam!

Prije par dana u džamiji poslije teravih-namaza jedna žena mi je prišla i rekla da ja nepravilno klanjam?

Pitala sam je zbog čega a ona mi je rekla da ne savijam prste u nogu prema Kibli. Zbog zdravstvenih razloga i bolesti koju imam, veoma mi je teško da previjam članke nogu u različite položaje.

Rekla sam joj da su mi noge otekle i da imam problema sa kostima. Kako da postupim?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Klanjajte onako kako Vam to zdravstvene prilike dopuštaju, bez prevelikog naprezanja, jer Allah nikoga ne zadužuje preko njegovih/njenih mogućnosti. Vaš namaz je ispravan bez obzira na to da li mogli okretati prste prema Kibli ili ne. Bitno je da je klanjač okrenut Kibli svojim grudima (i svojim srcem).

Način pokrivanja žene

Pitanje:

Ja sam prije par dana donijela odluku da se pokrijem nakon dužeg vremena razmišljanja o toj želji koja se pojavila u mojoj dusi. Sada kada sam konačno donijela odluku i pokrila se, željela bih da to bude ispravno. Naime jako me plaši hadis: "Dvije skupine stanovnika Vatre nisam ih vidio: ljudi sa bičevima poput kravljih repova sa kojima udaraju narod, i žene obučene a gole, koje se uvijaju kada hodaju, njihove glave su poput nagetih grba od deva, neće ući u Džennet niti osjetiti njegov miris, a njegov miris se osjeti na udaljenosti od toga do toga".

Pročitala sam sva pitanja koja sam nasla na Vašoj stranici vezana za ovu temu i uglavnom sam upoznata sa Vašim savjetima, međutim, nemir me ne napušta, jer jako puno čitam i susrećem na Internetu puno strožiji stav i opis "šerijatski ispravnog hidžaba", kao recimo u knjizi "ŠERIJATSKI HIDŽAB(DŽILBAB)", DEFINICIJA, SVOJASTVA, PROPIS I ŠARTOVI ŠERIJATSKOG HIDŽABA, Priprema i obrada: Safet Suljić, Fakultet Šerijatskih Nauka, ISLAMSKI UNIVERZITET U RIYADU, iz koje sam i prekopirala gore navedeni hadis.

U spomenutoj knjizi se opisuje hidžab na sljedeći način:

"Definicija džilbaba (hidžaba) Poznata je stvar da je naredba pokrivanja žene hidžabom došla naknadno i nakon naredbe o pokrivanju samog stidnog mjesta žene, što znači da je pokrivanje hidžabom i njegovo nošenje nešto više od samog pokrivanja stidnog mjesta žene. A stidno mjesto žene je cijelo njeno tijelo osim šaka, lica i stopala oko čega se razilaze učenjaci. Mufessiri prilikom tumačenja riječi džilbab i hidžab koje su došle u Kur'anu, iako su se izražavali različitim riječima, složni su da se pod tim terminima misli na široki ogrtač, mantil ili haljinu koji pokrivaju cijelo tijelo žene preko njenog uobičajenog veša kojeg oblači u svojoj kući sa kojim je pokrila svoje stidno mjesto, i da on (hidžab ili džilbab) nije odjeća koja samo pokriva stidno mjesto nego pokriva odjeću i ukrase koje je ženi dozvoljeno da nosi ispred mahrema. Prema tome, džilbab (hidžab) je široka odjeća odjevnog dijela koja pokriva cijelo tijelo žene, odnosno to je široki i gusti ogrtač, mantil ili haljina koji pokrivaju ženu od glave do stopala ili od ramena do stopala čime žena pokriva svoje tijelo i uobičajenu odjeću i ukrase koje nosi ispod njega."

Halalite mi što sam opširna, ali nastojim da shvatim sve u vezi hidžaba. Naime, nije mi jasno, da li su ove definicije i način na koji se pokrivaju većina žena danas kod nas u Bosni, (mislim na onaj ispravniji dio sa širokim, dugim i ne prozirnim tunikama, hlačama, suknjama i sl. stvarima) u suprotnosti zbog različitih mezheba (vidim da je gornji citat iz knjige pisao neko ko je studirao ili radi na Univerzitetu u Riyadu, a znam da je tamo zastupljena druga pravna škola) ili je ipak način na koji su pokrivene naše žene neispravan.

Ako je ipak neispravan da li se to definiše kao u prvom hadisu "obučene a gole" jer nemaju na sebi više slojeva odjeće, pa je moguće da se odjeća lijepi i ocrtava ili su to samo finese među mezhebima i stvar imana svake osobe pojedinačno u izboru slijeđenja mezheba.

Još me zanima, da li većina uleme, (mezheba), podržava jednodijelne hidžabe preko svakodnevne odjeće, ili pak ovu drugu varijantu u jednom sloju koju praktikuje većina žena u Bosni?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Za naše prilike ovdje dovoljan je uobičajeni hidžab koje nose naše žene (mada tu postoje brojne varijacije od kojih su neke šerijatski upitne), tj. hidžab koji pokriva tijelo žene osim lica i šaka, koji nije tijesan ni proziran. Ostalo su detalji.