A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Nelegalni poslovi

Pitanje

Imam za vas jedno pitanje praktične naravi: ja sam se našao u društvu u kojem mi je nuđen neki "posao" koji ja smatram nelegalnim. Kad je ispričano sve, ja sam samo šutio i nisam se izjasnio a u srcu sam momentalno donio odluku da ne želim učestvovati u tome. Jesam li postupio ispravno ili treba se reći i riječima? Nisam htio riječima da ne bi moralisao drugima, da se ne bi svađao, itd, možda sam i trebao, ali svakako sam šutio i u sebi donio odluku da ne želim učestvovati u tome.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Uzvišeni u Kur'anu kaže: "Vjernici i vjernice su jedni drugima prijatelji..." Prijateljstvo podrazumijeva i savjetovanje i saradnju u dobru, a odvraćanje od onoga što nije dobro. Vi ste u datoj situacioji procijenili da je dovoljno da ne učestvujete u nezakonitim radnjama, bez odvraćanja drugih od istih, što je stvar Vaše procjene u tom času. U svakom slučaju, to je poput osude zla srcem, tj. pasivni otpor zlu, što je treća, najniža ljestvica imana, kako se navodi u hadisu koji govori o otklanjanju zla djelom, riječima i srcem.

Rad u staračkom domu

Pitanje

Selam.

Radim u staračkom domu u inostranstvu. Njegujem starije osobe pa me interesuje da li je to halal zarada?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Ukoliko radite samo u ženskom odjelu, tj. njegujete samo starije žene, onda je taj rad općenito dozvoljen. Međutim, ako se radi i o njezi muškaraca (pranje i kupanje i sl.), onda bih Vam savjetovao da to ne radite osim ako ste u stanju nužde.

Status vanbračnog djeteta

Pitanje

Selam.

Želio bih Vas pitati kako se u Islamu tretira osoba koja je začeta u vanbračnom odnosu gdje su se potom muškarac i žena razdvojili ne vjenčavši se. Kako se na to gleda u Islamu i da li je dozvoljeno usvajanje takve djece? Da li to dijete može biti musliman mada se to kod nas banalno naziva kopiletom ali kakav stav ima Islam po pogledu jednog djeteta iz takvog griješnog odnosa?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Zaštita potomstva i časti je jedna od temeljnih zaštićenih vrijednosti u Šerijatu. Zato islam strogo zabranjuje vanbračne odnose i ne priznaje njihove pravne posljedice koje važe za legalne bračne odnose, poput bračnosti djece. Dijete koje se začne i rodi vanbračno tretira se vanbračnim. Svoje porijeklo veže za biološku majku, a ne za biološkog oca, osim ako ga naknadno prizna kao svoje. Naravno, dijete koje je tako začeto i rođeno nije krivo i ne može snositi posljedice grijeha bioloških roditelja, ali će svakako osjetiti nedostatak roditeljske ljubavi i pažnje. Ukoliko i majka napusti to dijete, dozvoljeno je da brigu o njemu preuzme druga porodica koja će ga udomiti i odgajati kao muslimana, ali bez potpunog usvojenja, jer Šerijat ne dozvoljava potpuno usvojenje, shodno kur'anskom ajetu: "...niti je posinke vaše sinovima vašim učinio.To su samo vaše riječi, iz usta vaših, a Allah istinu govori i na pravi put izvodi. Zovite ih po očevima njihovim, to je kod Allaha ispravnije. A ako ne znate imena očeva njihovih, pa, braća su vaša po vjeri i štićenici su vaši..." (El-Ahzab, 4-5) Nije dozvoljeno vrijeđati to dijete zbog njegovog porijekla niti mu uskraćivati prava koja mu pripadaju kao ravnopravnom građaninu, već naprotiv, prema njemu treba biti pažljiv i pružiti mu zaštitu i pažnju koja mu je uskraćena od strane bioloških roditelja. To dijete je, ne svojom krivicom, u težem položaju od jetima, jer nema rodbine koja bi preuzela brigu o njemu, pa i tu činjenicu treba imati na umu. Ako nema pojedinaca koji će preuzeti tu brigu, onda je to zadaća društva, odnosno socijalne službe. Za sve patnje, posebno one psihičke naravi, koje eventualno, doživi i proživi to dijete, odgovarat će prije svih oni koji su svojim grijehom prouzrokavali takvo stanje, a to su njegovi biološki roditelji.

Zikr u tekiji

Pitanje

Selam.

Da li je ispravno ići u tekiju i zikriti? I da li je šerijatski dozvoljeno davati „bej`at" šejhu?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

S obzirom da je pitanje u općenitoj formi i odgovor je općenit. Ukoliko se zikr odvija u okviru šerijata, nema smetnje da se obavlja u tekiji ili bilo kojoj drugoj čistoj prostoriji. Tradicionalni tarikati u BiH, uključujući i tekije, djeluju, okvirno, unutar Islamske zajednice.

Bej'at koji podrazumijeva pridržavanje načela i načina zikra određenog tarikata, poput obavezivanja na pridržavanje statuta bilo kojeg udruženja u koje se osoba želi učlaniti, nije sporan. Treba uvijek imati na umu opće pravilo koje važi za sve situacije i odluke: "Nema pokornosti stvorenju u onome što predstavlja neposluh prema Stvoritelju".

Spajanje namaza

Pitanje

Selam!

Poznato mi je da je Islamska Zajednica izdala fetvu o spajanju podne i ikindije namaza. Mene zanima kako da postupam ako mi nije džuma u pitanju već ikindija u petak? Da li onda da spojim ikindiju s džumom ili da jednostavno naklanjam ikindiju i molim Uzvišenog Allaha da mi oprosti? Znam da je Hanefijski mezheb strog u vezi sa spajanjem namaza i u mene preovladava mišljenje da takvo spajanje nije dozvoljeno, ali budući da sam neznalica volio bih da mi to pojasnite.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

U navedenom slučaju, ako ne želite primijeniti olakšicu spajanja namaza, već se strogo držite odredaba našeg mezheba, onda ste dužni namaz klanjati u njegovom vremenu onako kako ste u stanju, makar i u prevoznom sredstvu. Ako to iz nekog razloga ne uspijete, onda ostaje obaveza naklanjavanja.

Namaz putnika

Pitanje

Selam.

Molim Vas da mi odgovorite na pitanje u vezi olakšica za namaz putnika,

Ako smo na službenom putu tj. provest ćemo pet dana u drugom gradu (udaljenom 120 km) kako da obavimo namaz.

Napominjem da radno vrijeme (u toku službenog puta) počinje u 9 ujutro i završava u 20h, znači slobodni smo za potpun sabah i jaciju namaz, hoćemo li skratiti podne i ikindiju, šta sa akšamom?

Molim Vas odgovorite jer smo u nedoumici, želimo postupiti ispravno a nismo sigurni kako.

Do sada smo putovali  na jedan dan i kratili podne i ikindiju.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

U spomenutom slučaju tretirate se kao putnici i možete skraćivati četverorekatne namaze (podne, ikindija i jacija) i klanjati ih po dva rekata. Ako se i ti namazi upotpune, posebno kada to okolnosti dozvoljavaju, namaz će biti ispravan. Budući da je radno vrijeme takvo kakvo je, možete akšam spojiti s jacijom, a podne i ikindiju klanjati po dva rekata. Ako možete klanjati namaze na vrijeme, to je obaveza, a ako ne, onda je rješenja u spajanju ili naklanjavanju.

Trudnica i nadoknada propuštenih dana posta

Pitanje

Selam.

Molim vas da mi pojasnite slijedeću situaciju. Žena nije postila pretprošli ramazan jer je bila u poodmakloj trudnoći. Također, prošli ramazan nije postila jer je dojila dijete. Nakon prestanka dojenja djeteta samo je uspjela napostiti 10 do 15 dana. Sada je ponovo trudna i slijedeći ramazan neće moći postiti zbog trudnoće a vjerovatno ni ramazan nakon toga, jer će, inšaAllah, dojiti dijete. Znači 4 ramazana uzastopice nije (ili neće moći) postila zbog trudnoće i dojenja. Pitanje je slijedeće:

Da li sve dane propuštenih ramazana mora napostiti, nekad u budućnosti, ako Bog da, ili u ovoj situaciji može platiti fidju?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Osnovni je princip u slučaju opravdano propuštenog posta da se naposti isti broj dana čim prije, a poželjno je da to bude prije nastupa sljedećeg ramazana, shodno kur'anskom ajetu: "...a onome od vas koji bude bolestan ili na putu - isti broj dana...." (El-Bekara, 184) U drugom dijelu istog ajeta govori se o "onima koji jedva podnose post", tj. stare i iznemogle te neizlječivo bolesne osobe, "otkup je da jednog siromaha nahrane". "A ko drage volje da više, za njega je bolje. A bolje vam je, neka znate,  da postite" - kaže Uzvišeni u nastavku ajeta. Trudnica i dojilja koje se boje za svoje ili zdravlje svoga djeteta, imaju opravdanje da ne poste tokom perioda trudnoće ili dojenja, ali su obavezne napostiti propuštene dane. Međutim, ukoliko se kod žene stalno smjenjuju periodi trudnoće i dojenja, tako da ne uspijeva na vrijeme napostiti propuštene dane, tj. prije nastupa narednog ramazana, tako da se nakupi više ramazana koji nisu ispošteni, u tom slučaju se može primijeniti princip olakšavanja, tj. zamjena napaštanja fidjom, za svaki dan propuštenog posta nahraniti jednog siromaha, jer bi bilo preteško za ženu da napašta više stotina nagomilanih dana. "Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoća imate" - kaže Uzvišeni u kontekstu zaduživanja postom i utvrđene olakšice za bolesnika i putnika (185. ajet sure El-Bekara). Prema tome, u navedenom slučaju može se postupiti po spomenutoj olakšici, jer Allah nikoga ne zadužuje mimo njegovih mogućnosti.

Upotreba svinjskih organa u medicini

Pitanje

Selam alejkum.

Moj babo treba operisati zaliske na srcu, tačnije trebaju mu stare zamijeniti novim ali doktori u Berlinu su nam rekli da postoje dvije mogućnosti: 1. da ugrade metalne s tim da mora svakih 6 sedmica raditi analizu krvi. 2. druga mogućnost je da mu ugrade životinjske, tačnije od svinje, tako da  ne bi išao na analizu krvi i to bi trajalo 15 godina, kada bi se morali opet zamijeniti. Mene zanima ima li ikakvog uporišta u islamu ova druga mogućnost i da li je to uopće dozvoljeno.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Ukoliko je operacija nužna, radi spašavanja života, nema smetnje da se ugrade zalisci porijeklom od svinje ako je to jedino rješenje, shodno principu "nužda zakon mijenja". Ukoliko postoji adekvatna alternativa, onda je bolje opredijeliti se za alternativu. U svakom slučaju, dodatno se konsultirajte s ljekarima u vezi obje alternative, pa neka Vaš otac odluči koju će izabrati.

Obloge od alkohola

Pitanje

Selam!

Da li je dozvoljeno upotrijebiti rakiju ili vino kao obloge? Moja prijateljica ima mastopatiju, bolest ili stanje grudi, i doktorica joj je preporučila stavljanje tih obloga. Pitanje je može li ih upotrebljavati i može li se s tim klanjat, jer je riječ o alkoholnim oblogama?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Ako je stavljanje tih obloga neophodno iz zdravstvenih razloga, a nema adekvatne alternative, nema smetnje da se koriste i klanja s njima. Nužda zakon mijenja.