A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Nemogućnost uzimanja abdesta ili tejemmuma i obavljanje namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Pretpostavimo li bizarnu, ali moguću situaciju u kojoj čovjek nije u prilici doći do vode za abdest ili zemlje za tejemmum, a do isteka namaskog vremena je ostalo malo vremena, kakav je stav pravnika po pitanju obavljanja namaza u takvoj situaciji, tj. da li će se namaz ikako obaviti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Mada je rijetka, nije nemoguća situacija da osoba nije u mogućnosti uzeti abdest ili tejemum. Fekihi su predvidjeli takvu situaciju, npr. kod osobe kojoj su amputirane ruke i noge i koja ima rana na licu. Ispravno je mišljenje u našem mezhebu da će takva osoba klanjati bez abdesta i da nije obavezna ponoviti namaz u slučaju naknadne mogućnosti uzimanja abdesta ili tejemuma. Strah od isteka namaskog vakta nije opravdanje (uzur) za uzimanje tejemuma zato što se namaz može naklanjati, a umjesto džume klanjati podne, ukoliko postoji nada u mogućnost ispunjenja uvjeta tjelesne čistoće. Izuzetak su dženaza i bajram namaz budući da nemaju zamjene. Ako je nemogućnost čistoće trajna, klanjat će u stanju u kakvom se nalazi, po ispravnom mišljenju.

Nošenje brade

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Pošto mnogi smatraju da je nošenje brade haram, iako je hadis koji govori o njenom puštanju sahih, na čemu zasnivaju svoje mišljenje oni koji govore da je brada haram?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nije nam poznato da bilo koji relevantan alim smatra da je puštanje brade haram. Oni koji svojim lošim ponašanjem, neznanjem, grubošću, ohološću i drugim lošim moralnim osobinama štete ugledu islama i muslimana bolje bi bilo da ne puštaju bradu i javno se time legitimišu kao sljedbenici Sunneta Muhammeda a.s.

Šerijatski stav o čuvanju matičnih ćelija

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kakav je stav današnje uleme o čuvanju matičnih ćelija za buduće zdravlje djece? Da li islam dozvoljava da se vjernik na neki način "osigura" za zdravlje djece, jer znamo da jedino osiguranje našeg zdravlja je od Allaha dž.š.?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nemamo dovoljno podataka i informacija o projektu čuvanja matičnih ćelija, pa ne možemo dati sud o tome. Ne želimo propagirati bilo čije biznis projekte, a da ne znamo, odnosno nemamo podataka o uspješnosti liječenja tom metodom. 

Da li je džamija kralja Fahda tzv. „vehabijska džamija“?

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je džamija kralja Fahda u Sarajevu tzv. „vehabijska džamija“? I da li riječ "tebareke ve te'ala"  govore samo vehabije ili mogu govoriti i "obični muslimani"?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Sve džamije u Bosni i Hercegovini su pod ingerencijom Rijaseta Islamske zajednice. Prema tome, ne postoji tzv. "vehabijaska džamija" u BiH. Međutim, osobe koje neki imenuju ovako ili onako dolaze u većem broju u tu džamiju, ali i u druge džamije u Bosni i Hercegovini. Naše džamije su otvorene za sve muslimane koji se pridržavaju kućnog reda u džamiji. Izrazi "tebareke" i "ve teala" jesu kur'anski izrazi koji se koriste kada se govori o Bogu, pa prema tome nema ništa sporno u vezi toga i svaki musliman može koristiti spomenutu sintagmu. 

Žena i Davudov post

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kakav je propis za ženu koja nanijeti postiti Davudov post,  tj. da li smije prekinuti i u kojim slučajevima, ili pak ne smije?
Poznata je činjenica da postoje dani i situacije u životu žene kada  ne može obavljati namaz ili postiti pa me interesuje kakav je propis po pitanju ovog nafila posta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Postiti tzv. Davudov post (svaki drugi dan postiti) spada u kategoriju dobrovoljnog posta. Budući da se radi o teškom i napornom ibadetu, prije nego što se neko odluči za taj ibadet treba dobro razmisliti i procijeniti svoje mogućnosti i sposobnosti. Ukoliko udata žena namjerava tu vrstu posta trebala bi imati saglasnot muža. Svakako ne bismo preporučili da se osoba zavjetuje ili zakune da će postiti tu vrstu posta. Ukoliko se dotična žena nije zaklela ili zavjetovala da će postiti tzv. Davudov post, već je samo odlučila da ga posti, može odustati od svoje odluke ukoliko osjeti da joj je to preteško bez obaveze na keffaret. U danima kada ženi nije dopušteno postiti, prekinut će taj post, a nastaviti kada zapreka prestane postojati. Ako se pak osoba zaklela, ili zavjetovala, onda to treba i ispuniti. Može i odustati uz keffaret za prekršeni zavjet, odnosno zakletvu.

Podjela zajedničke imovine u slučaju razvoda

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moj muž i ja smo odlučili uložiti veću sumu novca u renoviranje kuće u kojoj živimo sa porodicom mog muža. Kuća nikad nije završena, i uložilo bi se više  novca nego što sama vrijedi. S obzirom da novac koji se ulaže sam ja zaradila, zanima me koja su moja prava u slučaju razvoda?

Na koji način mogu osigurati svoje pravo u slučaju razvoda? Da li imam pravo na pismenu garanciju nekakve nadoknade u slučaju razvoda u iznosu koji sam uložila, jer po zakonu kuća nije na mom mužu niti na meni. Imam li pravo da tražim da se kuća djelimično prepiše i na mene uz mog muža, pored sestara i braće?

Zaista sam u velikoj nedoumici u vezi s ovim. Brak je nešto što treba da traje zauvijek i jedino Allah dž.š. nas može osigurati, ali uvijek postoje razlozi, veliki problemi zbog kojih može doći do rastave, i u tom slučaju ja ne bih imala pravo na kuću niti dio nje.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema zapreke da na neki način osigurate svoje ulaganje, jer, kako kažete, moguće je da iz ovih ili onih razloga dođe do nekih nesuglasica, nesporazuma pa i razvoda braka. Preporučujemo Vam da se konsultirate s advokatom ili notarom radi iznalaženja najboljeg rješenja za osiguranje tog ulaganja. Naravno, neka to bude u dogovoru s mužem i vlasnikom kuće. Može to biti u vidu ugovora o pozajmici ili ugovora o zajedničkom ulaganju i sl.

Da li neobavljanje namaza izvodi iz vjere

Pitanje:

Esselamu alejkum! Da li čovjek koji izgovara šehadet, nema namaza ni džume, izlazi iz vjere i prestaje biti musliman?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Šehadet je formulacija čijim izgovorom se postaje musliman. Djela, poput namaza, posta, zekjata, hadža i drugih dobročinstava koje vjera naređuje i podrazumijeva, potvrđuju iskrenost izgovorenog šehadeta. Većina uleme smatra da izostavljanje spomenutih djela, uz vjerovanje u njihovu obaveznost, ne izvodi osobu iz vjere. Ukoliko osoba ne bi vjerovala da je izvršavanje nekog farza (stroge obaveze) obavezno, ili ne bi vjerovala da je ono što je haram haram, to vjerovanje, odnosno nevjerovanje u obaveznost onoga što je kategorična obaveza, izvodi osobu iz vjere, a ne samo činjenje ili nečinjenje nekog djela, bilo da se radi o farzu ili haramu, sa izuzetkom namjernog, svjesnog činjenja nekih harama koji po sebi ukazuju na kufr (nevjerovanje), odnosno koji po automatizmu negiraju šehadet kao npr. psovanje i vrijeđanje Boga, Vjerovjesnika, Kur'ana, bacanje Kur'ana, ismijavanje vjere i sl.

Fetva-emin o djelovanju prošiijskih organizacija u BiH

Pitanje:

Esselamu alejkum !

U zadnje vrijeme je aktuelna priča o šiitskom uticaju i prošiitskim aktivnostima u Bosni i Hercegovini. S tim u vezi sam istraživao ova dešavanja kao i njihov karakter te stav naše uleme prema takvoj vrsti pokreta. Kažem pokreta jer se javno proziva fondacija Mulla Sadra, koja slovi za jednu od šiitiskih produženih ruku, kao faktor kreiranja smutnje među muslimanima. Neki naši imami su javno i direktno osudili aktivnosti navede fondacije a to je mene natjeralo da sam pogledam njihov program. Na oficijelnoj stranici sam, između ostalog, primijetio i pozitivnu poruku našeg prošlog reisa gospodina Mustafe ef. Cerića, što me je, moram priznati, jako zbunilo.
Da li postoji neki jedinstven stav unutar IZ BiH o šiijama, njihovoj propagandi te konkretno o navedenoj fondaciji Mulla Sadra? Koji je Vaš savjet nama, da li da čitamo literaturu koju nam daju, da li da odlazimo na neke druženja koja oni organizuju i slično? Molim Vas da imate na umu da ovo pita jedan musliman čije znanje o temama o kojima se razilaze šiije i suniti nije detaljno, tj. nisam teološki niti pravno edukovan kada je šerijat u pitanju, a svakako ne želim da zalutam.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Islamska zajednica je u postupku razmatranja djelovanja svih organizacija koje se bave, između ostaloga, i islamskim temama, pa tako i organizacijom ili udruženjem Mulla Sadra, koja se bavi područjem koje je u isključivoj nadležnosti Islamske zajednice. Mulla Sadra i slične organizacije i udruženja šire šiijska učenja koja su usuprotnosti s našom tradicijom islama i zato Vam preporučujemo da ne sudjelujete u toj vrsti njihove djelatnosti. 

Šerijatsko vjenačnje i ženidba nemuslimankom

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moj sin se ženi u augustu u Kanadi, gdje živimo. Njegova izabranica nije muslimanka i pošto će vjenčanje biti šerijatsko, sa imamom koji će ih vjenčati, koji je iz Egipta, smo razgovarali da prije samog vjenčanja mlada imenom Malia (rodom iz Malezije) izgovori Šehadet i tako pređe na Islam. Nemalo sam se iznenadio kada je taj imam rekao da se šerijatsko vjenčanje može obaviti i kad mlada ne pređe na Islam. Iako je mlada pristala i prije ovoga da pređe na Islam i ona će se kao muslimanka udati za mog sina, želim od vas čuti stručno mišljenje. Da li je ovaj imam u pravu? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuti imam (Egipćanin) je upravu, gledajući na spomenuto pitanje općenito, pod uvjetom da je žena kršćanka ili jevrejka. Međutim, kada je riječ o nama (bosanskim muslimanima), propis je drugačiji. Kod nas važi fetva o zabrani sklapanja tzv. mješovitig braka pred organom koji obavlja šerijatsko vjenčanje. Ova fetva je donesena tridesetih godina prošlog stoljeća (fetvu je donio Širi savjet reisu-l-uleme) nakon što su se pojavili brojni problemi u tzv. mješovitim brakovima u vezi odgajanja i skrbništva nad djecom, posebno nakon razvoda braka. Također, kako muslimankama nije dozvoljeno da se udaju za inovjerce, one ostaju neudate u slučaju masovnije pojave ženidbe muslimana inovjerkama. Zato, dobro je što je mlada dragovoljno pristala da primi islam. Neka im je, a i Vama, hairli i mubarek!

Konzumiranje alkohola i obavljanje namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Na vašoj stranici sa vidjela ovaj hadis: "Onome ko se napije opojnog pića, 40 dana namaz neće biti primljen." 
Da li je ispravno ne klanjati nikako tih 40 dana ako se popije alkohol, ili pak  klanjati iako namaz neće biti primljen?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Upozorenje u spomenutom hadisu treba shvatiti ozbiljno i držati se što dalje od alkoholnih pića. Međutim, to upozorenje ne oslobađa obaveze klanjanja namaza. Prema tome, nakon iskrenog pokajanja, koje, ako bude primljeno kod Boga, briše grijeh, nastavite klanjati namaze onako kako treba, a da li će biti primljeni kod Boga, On o tome odlučuje. Treba imati na umu da je Njegova milost veća od Njegove srdžbe zbog nečijeg grijeha.