A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Da li je bolje uplatiti ili zaklati kurban?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Živim u gradu, u zgradi, za kurban moram otići na selo, pronaći kurban i zaklati ga u nečijem dvorištu te izvršiti podjelu. Preko različitih organizacija oglašavaju se pozivi na uplatu kurbana za siromašne i potrebne u Somaliji, Siriji, Palestini-Gazi, u istočnoj Bosni, za naše Medrese itd. Da li je bolje da uplatimo kurbane za takve slučajeve ili da zakoljemo kurban kod kuće, te izvršimo podjelu iako postoji mogućnost da ne uspijemo baš jednu trećinu podijeliti za siromašne?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Najbolje je izvršiti obred žrtvovanja kurbana osobno, kod kuće, ko ima mogućnost za to. Ko nije u stanju to izvršiti osobno, najsigurnije je da to učini putem Islamske zajednice (Rijaseta IZ ili neke od naših medresa).

Kupovanje parcele za mezarje od džematskih sredstava

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je ispravno da džematski odbor od džamijskih novčanih sredstava (a uglavnom su to prihodi od kirije koju ubire džamija na osnovu izdavanja prostora) kupi parcelu koja će poslužiti kao mezarje gdje bi se bez ikakve naknade ukopavale džematlije dotičnog džemata?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Propis u vezi spomenutog slučaju ovisi o tome da li su prostori koji se iznajmljuju vakufsko dobro ili ne, te da li je određena namjena tih prostora. Ukoliko su poslovni prostori namijenjeni za izdržavanje i održavanje džamije i džamijskih prostorija i prostora, uključujući i mektebske prostorije i mektebsku nastavu, onda nije dozvoljeno trošiti dobijena sredstva u druge svrhe. U svakom slučaju o tome se trebate konsultovati i s vašim medžlisom, muftijom i Vakufskom direkcijom, ako se radi o vakufskim dobrima. Ako se ne radi o vakufskim prostorima, onda džematski odbor upravlja tim sredstvima sukladno interesu džemata. Nije mudro trošiti prihod prihodovne investicije u neprihodovne svrhe, osim za potrebe džamije. Kupovina zemljišta za mezarje jeste u interesu džemata, ali nema direktne veze sa interesom same džamije i njenih potreba.

Nadijevanje imena džamijama po imenima džamija koje je gradio Poslanik s.a.v.s.

Pitanje:

Esselamu alejkum !
Da li je dozvoljeno davati imena našim džamijama po imenima džamija koje je Poslanik gradio , u konkretnom slučaju Mesdžidu-l-Kuba?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Mesdžidul-Kuba je džamija koju se sagradio Vjerovjesnik a.s. i dobila je ime po mjestu Kuba u kojem je napravljena. Nije ispravno davati mesdždima i džamijama koje pravimo historijska imena poznatih džamija i mesdžida u islamu.

Kako postupiti sa starim kurbanskim mesom

Pitanje:

Esselamu alejkum,

S obzirom da kući rijetko koristim crveno meso, u situaciji sam da mi je kurbansko meso već više od dvije godine zaleđeno. Obzirom na dužinu perioda, ne usuđujem se da ga koristim jer ne znam da li je upotrebljivo. I sad ne znam šta da uradim? Je li uredu da ga zakopam?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Trebali ste na vrijeme podijelili to meso koje niste iskoristili, jer Vam nije trebalo, nego da sada razmišljate kako ga se otarasiti. Ukoliko se radi o većoj količini, možete se konsultirati s veterinarom i sl. te ga predati u neku od narodnih kuhinja, naravno ako se pokaže da je ispravno i neštetno za konzumiranje. U protivnom možete ga zakopati ili dati životinjama.

Boja džamijske fasade

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Na nekoliko mjesta u Bosni sam vidio džamije zelenih fasada.

Postoji li neki vjerski razlog za izbor te boje ili je riječ o lokalnim običajima?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Da postoji neki vjerski razlog za odabir te boje sve bi džamije imale zelenu fasada, a svjedoci smo da većina džamija ima bijelu fasadu. Prema tome, to je stvar izbora onih koji vode izgradnju džamije. Vjerovatno se vodi računa, posebno ako je riječ o novim džamijama, i o tome da se džamija svojim vanjskim izgledom i fasadom uklopi u ambijent u kojem se gradi.

Davanje zekata i povrat poreza od države

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Živimo u Australiji, muž radi i na kraju financijske godine vrši povrat poreza. Da bi vratili isti, novac mora biti utrošen u neku od kategorija prihvatljivih za Ured za taksu, a jedna od njih je i dobrotvorne svrhe. Da li je vjerski prihvatljivo navesti iznos koji smo dali u zekat i tako dobili nekih 30% nazad,  s tim da je naša namjera da i to što dobijemo nazad damo u sadaku?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Da, to je dozvoljeno, u skladu je sa zakonom, a nije oprečno ciljevima Šerijata.

Invalidne osobe i odlazak u džamiju

Pitanje:

Esselamu alejkum!  

Ja sam invalidna osoba i za svakodnevno kretanje koristim invalidska kolica. U lokalnoj zajednici gdje živim postoje dvije džamije u radijusu od oko 1 km. Nijedna od tih džamija nema uređen arhitektonski pristup osobama sa tjelesnim onesposobljenjem. Diskriminirajući stav lokalnog džematskog odbora je da džamije nemaju i ne treba da imaju takvu vrstu prilaza.

Šta Rijaset, Islamska zajednica i državne institucije rade na rješavanja problema pristupačnosti vjerskih objekata u cijeloj BiH osobama kao što sam ja?

Po svim zakonima, domaćim, međunarodnim, a prije svega po Allahovom zakonu ja bih trebao kao i svi ostali. Da imam pravo ući u vjerski objekat i obaviti molitvu. Oduzimanjem mi tog prava vrši se diskriminacija nad osobama kao što sam ja.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Poštovani,
Zahvaljujemo Vam što postavljate i inicirate, odnosno potencirate ovo pitanje. Nažalost i na sramotu svih nas (mislim prije svega na odgovorne u džematu i Zajednici općenito) da osobe u invalidskim kolicima nisu u stanju na lahak i jednostavan način pristupiti i ući u većinu naših džamija i mesdžida. Vjerovatno je slično stanje i u državnim ustanovama i drugim vjerskim zajednicima. Takav odnos prema osobama s posebnim potrebama mora biti promijenjen. Vjerske zajednice trebaju biti na čelu nastojanja da se naš odnos prema tim osobama poboljša i popravi. Vaše pismo ćemo proslijediti našim nadležnim organima na razmatranje i poduzimanje potrebnih mjera. Naprosto, ta diskriminacija mora  prestati. Nadamo se da će se problem pristupačnosti džamija i drugih objekata IZ riješiti u dogledno vrijeme.

Da li nastupanje novog namaskog vremena kvari namaz koji se klanja

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Zanima me da li će namaz biti pokvaren, ako se desi da dok klanjama namaz nastupio drugo namasko vrijeme? Npr. ako se desi da dok klanjamo akšam namaz da nastupi vrijeme jacije namaza? Da li takav namaz treba ponovo klanjati?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ne treba naklanjati taj namaz, ali nastojte da namaz klanjate na vrijeme, a ne pri samom isteku vremena, osim u nekoj nuždi.

Obavljanje namaza u nečistom stanju

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prvo pitanje: Kakva je težina grijeha kada džunup (nečista) osoba uzme abdest, te klanja namaz u džamiji, u nemogućnosti da objasni u kakvom je stanju i da ne može klanjati?

Drugo pitanje se odnosi lično na mene: Jedan petak nisam stigao na vrijeme na Džumu, predavanje na fakultetu je trajalo duže nego inače. Vjerovao sam da ću ipak uspjeti uzeti abdest i stići pred kraj hutbe, no dok sam stigao do najbliže džamije, već se klanjao zadnji rekat farza Džume namaza. Abdest nisam uzeo, jer bi Džuma već završila, dok bih ja abdestio. Instinktivno sam stao na kraj saffa i klanjao taj zadnji rekat i predao selam, sa ostalima. Da li sam trebao barem tejemmum uzeti, iako sam siguran da bi i u tom slučaju Džuma već završila dok bih to obavio ili nisam trebao ništa uraditi? Da li sam napravio veliki grijeh?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Abdest ne može zamijeniti gusul. U slučaju nemogućnosti uzimanja gusula, a namasko vrijeme na izmaku, uzet će se tejemum i klanjati dotični namaz. Ukoliko ima dovoljno vremena za gusul, nije dozvoljeno klanjati s  tejemumom, a pogotovo ne s abdestom. Svjesno klanjati u stanju džunupluka je grijeh za koji treba učiniti teobu i dotični namaz naklanjati, jer je klanjani namaz neispravan (bez propisne čistoće tijela, koja je uvjet valjanosti namaza).

2. Namaz nije dopušteno klanjati bez propisane čistoće. Takav namaz ne bi bio ispravan. U Vašem slučaju dužni ste učiniti teobu za navedeni propust i naklanjati podne namaz, jer ste propustili klanjati džumu namaz.

Pravilno izvršenje sehvi-sedžde

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Naučio sam da po činjenju sehvi sedžde treba ponovo učiti ono što se uči na posljednjem sjedenju. Međutim čitao sam i da ne treba, nego po učinjenoj sedždi treba samo predati selam. Da li je oboje ispravno ili jedno isključuje drugo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U našem mezhebu nakon sehvi sedžde uči se ponovo ono što se uči na posljednjem sjedenju i preda se selam na obje strane. U nekim drugim mezhebima je onako kako ste naveli. Kod nas se primjenjuje hanefijski mezheb pa se držite toga.